Fabia 1.0 MPI - dobrá auta nejsou drahá, jen vy jste možná zbytečně nároční.

,

Atmosférický litrový tříválec ve Fabii bude v určité skupině asi dost opovrhovaným. V dnešní uspěchané době se jeho 59 kW přece jen zdá relativně málo. Respektive, možná těch 59 kW není úplně málo, ale jsme tak rozmazlení skvělou charakteristikou moderních turbomotorů a hybridů, že si málokdo “dojde” pro výkon do velmi vysokých otáček. Ale je to důvod k tomu, aby byl ten motor na okraji našeho zájmu? Určitě ne. Tak se pojďme podívat na to, jak vypadá základní motorizace, kterou můžete mít ve skvělé Fabii za 369 tisíc Kč.

Fabii čtvrté generace mám moc rád. Naší redakcí už prošla třikrát. Zkoušeli jsme 1.0 TSI  70 kW s pětistupňovým manuálem, 1.0 TSI 81 kW s automatem a měli jsme také vrcholnou verzi Monte Carlo s 1.5 TSI 110 kW s automatem. Téměř vždy jsem na ta auta pěl chválu. Je neuvěřitelné, jak Fabia dospěla a jak blízko je autům o třídu vyšším. Jedinou verzí, která nám dosud rukama neprošla, zůstává právě základní atmosférická jednotka 1.0 MPI. Ta nabízí především velmi výhodnou cenu spojenou se zárukou velké trvanlivosti a spolehlivosti. Její výhodou je také to, že se hodí na krátké trasy, na které se dnešní moderní turbomotory nehodí. Tak ji tu máme. Ve výbavě Ambition v barvě Race Blue. Už od pohledu je méně načančaná a trochu méně vyšňořená než ty ostatní modely, které jsme měli tu čest vyzkoušet. Ale v základu je to pořád skvěle postavená Fabia.

Asi se budete divit, ale na ten test jsem se docela těšil. V testu Hyundai i10, na který jsem velmi pyšný, jsem psal: “Není umění jezdit s autem nad 100 kW. Je umění jezdit s autem s polovičním výkonem. Naslouchat motoru, nebát se ho vytočit a lupnout tam rychlost, než auto začne zpomalovat. Trefit si 4,5 tisíce otáček meziplynem a poslat tam tam v kopci trojku na dálnici. To je umění. To je "i cesta může být cíl".” A přesně tohle mne čekalo i ve Fabii. Malý motůrek měl před sebou pár set kilometrů s relativně obsazeným vozem a náročnějším zimním provozem. Na 17 palcových pneumatikách, vybaven automatickou klimatizací, zrcadlením telefonu, tempomatem a vyhříváním sedadel. Vlastně mi nic nechybí. 

První usednutí do Fabie je pro mne vždy příjemným okamžikem. Relativně malé auto, ale uvnitř najdeme perfektní posaz, volant ideální tloušťky, který lze hezky přitáhnout k tělu, dobré sedačky a dobře zpracovaný interiér. Nová Fabia není tak úzká jako předchozí, a tak i mezi sedadly je dost místa. Nemám vůbec žádné připomínky. Nastartuju. Tříválec ožije a skoro není slyšet. Na pětistupňové převodovce krásně zapadne jednička a já se přes měkkou spojku rozjedu tak plynule, jako bych s autem jezdil měsíce. Tohle je prostě paráda. Motor reaguje na plyn okamžitě, ale té síly moc nemá. V nízkých otáčkách stačí na pozvolné zrychlování a je potřeba počítat s velkými odstupy rychlostí a motor trochu více točit, aby otáčky na vyšší rychlostní stupeň padly minimálně někam ke 2 tisícům. To znamená před přeřazením točit hodně přes 3 tisíce otáček. Na to už moc zvyklí z těch turbomotorů nejsme. A to se pohybujeme zatím jen ve městě.

Mimo město pak jakékoliv zrychlování znamená nohu na podlahu a docela dost trpělivosti při dosahování vyšších rychlostí. Maximální výkon 59 kW dosahuje motor při 6.300 ot/min. Maximální točivý moment 93 Nm se dostaví v rozmezí od 3.700 do 3.900 ot/min. Maximální rychlost automobilka udává hodnotou 179 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 15,5 sekund (o 5 sekund více než litrový motor s turbem). Na dálnici motor točí 4 tisíce otáček, ale není moc slyšet. Cestování je díky skvěle odhlučněné karoserii příjemné, ale je občas problém udržet dosaženou rychlost. A tak se znovu ocitáte v situaci, kdy prostě pedál tlačíte na podlahu. Díky modernímu řízení emisí to ale neznamená nějaké zbytečné obohacování směsi, jejíž výsledkem by byla vysoká spotřeba. I při velmi hrubém zacházení bylo na displeji kolem 6,5 litrů. A tím hrubým myslím, třeba to, že někdy je potřeba na dálnici zařadit trojku a motor nechat stoupat až k těm 6 tisíc otáček. Kdo tohle dělat nebude, bude z dynamiky určitě zklamaný a zklamáni budou i řidiči okolo, protože je budete brzdit. Koho řízení baví, bude si to dost možná docela užívat. Jakému jinému motoru totiž můžete takhle dávat za uši? I na větších 17 palcových kolech se Fabia vyrovnává s nerovnostmi velmi dospěle a lehoučký motor tomu jen pomáhá. Přes nerovnosti se Fabie nese dospěle, nikde nic nebouchá. Místa je všude spousta. Ani vzadu se nebudete dotýkat koleny sedadel před vámi. V kufru je 380 litrů, co je také nadprůměrná hodnota. Navíc místo rezervního kola je obří díra, která se může také hodit. Dokud nebudete potřebovat to rezervní kolo. 

Provokativní nadpis článku odkazuje na to, že nářky nad tím, že jsou auta drahá, jsou pravdivé jen z části. Problémem jsou často naše nároky. Tisíc litrů v kufru, pět set koní, dvě tuny železa, pohon všech kol a pytel výbavy. To všechno považujeme téměř za samozřejmost a pak nám ta pětimetrová SUV nad milion najednou přijdou drahá. A při statistikách obsazení se pak zjistí, že stejně většinu času sedíme v zácpě v autě obsazeném jedním člověkem. Takže by nám teoreticky těch 59 kW, 4,1 metrů délky mohlo možná stačit. A nejen teoreticky. 

Závěr je takový, že jsem se po čtvrté přesvědčil, že Fabia je skvělá. Závěr k tomu motoru je takový, že mimo dálnice bude výkon dostatečný pokud víte kde jej hledat. Odmění se spotřebou do 5,5 litru v kombinovaném provozu na sto km. Ve městě se odmění lineární charakteristikou se snadnými rozjezdy a snadným řízením. Na dálnici to už chce trochu odvahy a řidičského umu a tam tenhle motor úplně doma není a tam to už bude větší trápení. Nicméně určitě lze ten atmosférický motor s klidem doporučit, pokud hledáte auto na dlouhou dobu s minimálními nároky na údržbu.

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • skvělé auto za dobrou cenu
  • komfort jízdy
  • dostatek místa
  • nabídka elektroniky
  • ergonomie ovládání

Mínusy

  • na poměry místa vzadu možná malý kufr

Akční nabídky

Rivalové

Volkswagen Polo
Cena od499 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 81 kW
Maximální rychlost187 - 195 Km/h
Spotřeba4 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Corsa
Cena od369 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost174 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Peugeot 208
Cena od430 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost164 - 208 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Hyundai i20
Cena od379 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 188 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Kia Rio
Cena od339 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
CITROËN C3
Cena od392 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon61 kW - 81 kW
Maximální rychlost169 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
Mazda 2
Cena od425 150 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 85 kW
Maximální rychlost171 - 200 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
SEAT Ibiza
Cena od484 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost186 - 216 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Clio
Cena od383 000 Kč
Palivabenzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 105 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Dacia Sandero
Cena od296 400 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon49 kW - 74 kW
Maximální rychlost158 - 183 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace16 - 16 s
Audi A1 Sportback
Cena od608 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 152 kW
Maximální rychlost193 - 245 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
MINI 5dv.
Cena od655 200 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon100 kW - 131 kW
Maximální rychlost207 - 235 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
0
Porovnávač
TOPlist