Jak funguje adaptivní tempomat a jaké jsou jeho druhy? Vysvětlíme

,

Klasický tempomat, který je schopen udržovat řidičem zvolenou rychlost už známe dlouhé roky. Ostatně, v nabídce ho má drtivá většina značek. Ovšem adaptivní tempomat, byť také nejde o žádnou velkou novinku, je stále hlavně příplatkovou výbavou a rozhodně jej nenajdeme u všech modelů a u všech výbav.

Jeho základní funkce je stejná, jako v případě klasického tempomatu. Tedy ulehčit řidiči práci a držet zvolenou rychlost. Ovšem zároveň s tím umí ty nejchytřejší adaptivní tempomaty reagovat na rychlost aut před námi a tedy brzdit a přidávat, tak, jak je potřeba. Některé dokonce umí v kolonách automaticky popojíždět či úplně zastavit. Radarů máme hned několik druhů, přičemž jeden je specifikem japonského Subaru. Všechny si dnes představíme.

Nezapomínejme ale, že stejně, jako všechny ostatní elektroničtí pomocníci, je ti adaptivní tempomat dobrým sluhou, ale špatným pánem. Jeho funkcí je zpříjemnit cestu řidiči, ale ve chvíli, kdy auto pomocí kamer a tedy i adaptivního tempomatu zvládá dodržovat rychlost, rozestup, předpisy a udržovat auto v jízdním pruhu, my řidiči můžeme rychle ztrácet koncentraci. A pak je k nehodě jen kousek. Berme tedy ať už tempomat nebo jakýkoliv jiné elektronické vychytávky jen jako přátelskou výpomoc. Ne jako jistotu!

Subaru Eye Sight

Postupně si představíme všechny druhy adaptivních tempomatů, ale začneme jednou specialitou, která si jde svou cestou. Nutno říct, že velmi dobrou cestou. Už před pár lety Subaru představilo bezpečnostní systém Eye Sight, pomocí kterého se chce stát nejbezpečnější automobilkou na světě. V rámci tohoto systému mají vozy Subaru celou řadu bezpečnostních prvků, mezi kterými je i adaptivní tempomat. Jako jediný funguje se stereokamerami, které standardně čtou dopravní značky či drží auto v jízdních pruzích.

U Subaru ale navíc fungují jako tempomat, který pomocí nich udržuje bezpečnou vzdálenost před autem. Jediným nedostatkem tohoto systému (kamery jsou na vrchu čelního okna), je špatné počasí. Mráz, bláto, sníh nebo silný déšť umí kamery doslova oslepit a radar, ale ani jiný bezpečnostní systém pracující s kamerami pak nefunguje.

Radiolokátor

Nejrozšířenější, takřka standardní verze adaptivního tempomatu pracuje na principu mikrovln, tedy podobně, jako netopýři. Jde asi o nejrozšířenější systém adaptivního tempomatu, který se dá označit za radiolokátor. Jednoduše řečeno radar neustále vysílá vlny ve velmi krátkých impulzech za sebou. Zároveň ve chvíli, kdy je mezi jednotlivými impulzy pauza, přijímá zase odrazy od objektu před ním, díky čemuž umí rozpoznat vzdálenost třeba právě auta před námi.  

Pokud takový typ radaru máte v autě s automatickou převodovkou, často je doplněn o funkci rozjezdu v kolonách. To znamená, že ve městě radar před  posledním vozidlem v koloně zastaví a pokud se toto vozidlo do nějaké určité doby rozjede, zvládne se samo rozjet i vaše auto. Ovšem, každá automobilka má jinak ohraničený ten čas, po který toto systém zvládne. Většinou jde o jednotky sekund. Pokud je ten čas překročen, je potřeba systém zase aktivovat, většinou lehkým ťuknutím do plynového pedálu. Po delším čase se pak systém automaticky deaktivuje. Tento systém využívá například také Škoda Auto a níže vám v krátkém videu názorně ukáže, jak funguje.

Lidar

Lidar zatím není v automobilovém průmyslu nijak výrazně rozšířený, ale to se má podle posledních zpráv brzy změnit. Ten systém pracuje s laserovou diodou, kdy přes optickou čočku vysílá světelné impulzy, oku samozřejmě neviditelné, které po odrazu od překážky zase přijme zpět. Ovšem neodráží se jako radar, tedy od jakékoliv pevné překážky, ale od jejích odrazových ploch – nejčastěji reflexní místa na registračních značkách nebo odrazky ve světlometech. Jinak to ale funguje stejně, jako radar popsaný výše. Podle toho, za jak dlouho se paprsek vrátí zpět, odvodí systém vzdálenost překážky a řídící jednotka podle toho upravuje rychlost auta.

Problém lidaru ale je, že jeho elektromechanický systém je extrémně náchylný na otřesy, tedy například při jízdě po nerovné cestě. Pak je velmi nepřesný. Ovšem v současné době je v plném proudu vývoj lidaru bez jakýchkoliv pohyblivých částí, které se pak perou s nerovnostmi a otřesy karoserie. Ostatně, právě tento systém má být něco jako druhé oči u autonomních aut.

Nicméně třeba Elon Musk, šéf Tesly jej nechával vyvíjet, ale po čase zjistil, že tento systém je zcela nevhodný. Raději prý pro svá autonomní auta vymyslí něco jiného, přesnějšího. Hodně se mluví o tom, že autonomní auta budou pracovat pomocí jak lidaru, tak radaru, což by mělo být nejpřesnější a nejbezpečnější. Na to, jestli je to pravda, si ale ještě chvíli budeme muset počkat.

Verze pro manuální převodovky

Už výše jste si všimli, že adaptivní tempomat zmiňujeme hlavně s automatickou převodovkou. Existuje ale také pro manuální převodovky. Jen jeho funkce pak není tak příjemná, jako s automaty. Udržování rychlosti lze nastavit až od vyšších rychlostí a v nižším rozsahu a ve chvíli, kdy se tempomatu uvolní cesta před vámi a on začne znovu zrychlovat, je často potřeba řadit správný převodový stupeň. To stejné ve chvíli, kdy tempomat zpomaluje před pomaleji jedoucím autem nebo překážkou.

Prediktivní tempomat

Že nevíte, o co se jedná? Jde o rozšíření adaptivního tempomatu. Prémiové automobilky, jako je třeba Mercedes-Benz jej mají už pár let. Škoda Auto jej do své nabídky zařadila s faceliftem modelu Superb, je tedy možné, že se jej časem dočkáme i v jiných modelech. Byť jistě jako příplatkovou výbavu. Prediktivní tempomat zvládne vše, co adaptivní tempomat, ale navíc k tomu pracuje s daty z navigačního systému a automaticky s předstihem upravuje rychlost např. před zatáčkami nebo dle rychlostních limitů.

Možná jste zaznamenali pojem prediktivní ochrana chodců. Jde o součást systému Front assist a s prediktivním nebo jakýmkoliv jiným tempomatem nemá nic společného, snad jen kromě využívání stejného radaru. Třeba u Škody Auto jde o systém, který řidiče v první fázi upozorní na možnou srážku opticky i akusticky, posléze krátkým přibrzděním. Pokud řidič nereaguje, vůz dokáže zcela zastavit.

Různá jména, stejná funkce

Pokud si do svého auta budete chtít adaptivní tempomat objednat, měli byste vědět, že každá značka mu říká jinak. U koncernu Volkswagen si zapamatujte zkratku ACC, tedy Adaptive Cruise Control. Stejně tak to má Škoda Auto. U BMW najdete adaptivní tempomat pod názvem Automatické udržování rychlosti a třeba u značky Mercedes-Benz zase pod označením Distronic Plus. A ceny? Velmi různé a hodně záleží na výbavě, modelu a značce. Většinou na všem dohromady. Škodovka nabízí prediktivní tempomat automaticky pro všechny výbavy v ceně. Vyjma nejnižší výbavy, kde si za něj připlatíte 18 000 Kč. Stejně tak je tomu o BMW, které svůj adaptivní tempomat nabízí u většiny nejvyšších modelů také zcela automaticky. Pokud si v nižších třídách budete připlácet, vyjde například u řady 1 na 8 000 Kč.

Je pro mě adaptivní tempomat vhodný?

Pokud přemýšlíte, zda je pro vás adaptivní tempomat vhodný, máme pár tipů. Za prvé je třeba si uvědomit, že minimálně u vozů koncernu VW (Škoda, Seat, VW, Audi,..) nelze vypnout adaptivní funkci a tempomat používat bez ní. To se projevuje i třeba tím, že pokud radar na předním nárazníku poškodíte třeba při parkování, přijdete o tempomat úplně. Adaptivní tempomat také není vhodný pro dynamickou jízdu v hustějším provozu - nechává si relativně velké odstupy, takže vám do mezery před vámi bude soustavně někdo vjíždět a auto soustavně brzdit, pro toto užití je lepší neadaptivní varianta. Pokud ale preferujete zejména pohodlí, tak je adaptivní tempomat nedocenitelným společníkem. V pokročilejších verzích si sám poradí i v kolonách, čímž jsou městské přesuny najednou daleko snesitelnější.

0
Porovnávač
TOPlist