Jak funguje Lane Assist? Vysvětlíme vám vše o systému hlídání jízdních pruhů

,

Bezpečnostní systém, který aktivně udržuje auto v jízdním pruhu je to s námi už od roku 1992. Tehdy ho jako vůbec první uvedla značka Mitsubishi, která jej ale nabídla pouze v Japonsku. Tehdy systém fungoval vlastně úplně jednoduše, šlo o kameru, která snímala bílé čáry na silnici a auto držela mezi nimi. A vlastně se dá říct, že se od té doby zas tak moc nezměnilo.

Asistent, který hlídá jízdu v pruhu má dnes prakticky každá automobilka. Jeho názvy a označení jsou různé, například LGS, tedy Lane Guard Syste, LKAS, tedy Lane Keep Assist Sytem a další. Každá značka pro něj má jiné označení, ale funkci má vždy totožnou. Mimochodem, věděli jste, že od letošního roku nařídila Evropská unie, že právě tento asistent musí mít všechna nově vyrobená auta povinně a že musí být součástí standardní výbavy? Doposud jej některé automobilky totiž nabízeli jen za příplatek.

Ale vraťme se ještě na chvilku do minulosti. Vývoj tohoto systému byl totiž velmi postupný. Auta se totiž původně do jízdních pruhů sama nevracela. Systém jen upozorňoval řidiče na to, že přejíždí do jiného pruhu bez použití blinkrů. Některým modelů, třeba u Audi, brněl volant na té straně, kterou řidič směroval z pruhu. Jiná auta zvládala použít i zvukové upozornění nebo používala vibrace sedadla. Stejně, jako byl systém poprvé použit v Japonsku, i jeho vývoj probíhal právě tam a výhradně u japonských značek. Na to, jak dnes funguje, se hodně podepsaly automobilky Nissan nebo Toyota. Ostatně, právě poslední zmíněná automobilka jako první naučila své modely korigovat směr jízdy tak, aby auto zůstalo v jízdním pruhu.

Jak to funguje?

Jak už jsme výše zmínili, od toho roku 1992 se vlastně nic moc nezměnilo. Jen ty použité technologie ušly kus vývojové cesty, jsou tedy přesnější a umí pracovat mnohem rychleji. Dobrým příkladem toho, jak hlídání jízdního pruhu funguje, je následující video od mladoboleslavské Škody Auto. V jejich případě je hlídání pruhu automaticky aktivováno až od rychlosti převyšující 65 km/h.

Pak se dá do práce kamera auta, která sleduje vodorovné dopravní značení. Pokud identifikuje nechtěné opuštění jízdního pruhu, provede Lane Assist korekci a automaticky zatočí zpět. Pokud se řidič neujme řízení, zazní varovný signál a na multifunkčním displeji se objeví nápis „Lane Assist – převezměte prosím řízení“.

Prakticky totožně to funguje napříč celým koncernem, včetně znmačky SEAT. I ta natočila hezky vysvětlující video, které názorně ukazuje, jak Lane Assist funguje. Taktéž pracuje s kamerami, které snímají silnici před autem a v rychlostech vyšších než 65 km/h systém řidiče automaticky upozorňuje a koriguje mu jízdu.

Doba pokročila

Všimli jste si někdy toho, že jsme vlastně součástí neuvěřitelného a rychlého vývoje automobilového průmyslu. Co před pár lety začalo jako kamera hlídající jízdní pruh, dnes umí spolupracovat s dalšími jízdními asistenty a Lane Assist se stává autonomním systémem. To trošku předbíháme, ale ve zkratce máme pravdu. Tento bezpečnostní systém totiž dnes umí spolupracovat s počítačem auta, což postupně vede k tomu, že řízení zvládá sám automobil.

Ostatně Lane Assist dnes existuje ve dvou verzích. Jedna jen upozorňuje na opuštění jízdního pruhu, druhá opuštění aktivně zabrání. Záleží na značce, který z nich si zákazníkům nabídne, ale fakt je, že rozdíl mezi nimi je co do bezpečnosti opravdu velký. V prvním případě jsme stále u těch vibrací nebo zvukových upozornění, což ale neznamená, že jízdní pruh nemůžete nechtěně opustit. Druhý systém vás za bílou čáru na silnici vjet prostě nenechá. Zajímavé je, že některé systémy jsou schopny jízdu auta průběžně korigovat a vy tak zůstáváte uprostřed jízdního pruhu, jiné vás nechají dojet k čáře a až následně vás vrací zpět.

Lane Assist ve škodovkách funguje tak, že kamera při rychlosti nad 65 km/h sleduje vodorovné dopravní značení před vozidlem. Pokud identifikuje nechtěné opuštění jízdního pruhu, provede systém korekci a automaticky zatočí zpět.

Zajímavé také je, že některé ostré modely, třeba od Mercedesu AMG, umí společně s jízdními styly, kdy se mění reakce řízení, odezva plynového pedálu nebo nastavení tlumičů, měnit o reakce třeba právě hlídání jízdního pruhu. V nejostřejším nastavení auta je i tento systém mnohem aktivnější a mě osobně jeho zásah dokonce vylekal.

Další zajímavostí je také fakt, že automobilky jako takové se vývojem tohoto, ale nakonec i jiných systémů, nezdržují. To prosím berte trochu s nadsázkou. Jen je vyjde levněji, když jejich vývoj nechají na druhých. Jsou společnosti, které se na bezpečnostní systémy specializují, což je třeba firma Valeo, která nejen bezpečnostní systémy vyvíjí a vyrábí pro Jaguar, Bosh, který spolupracuje s koncernem Volkswagen nebo třeba Continental, který kromě pneumatik vyvíjí systémy pro Ford.

Co bude dál?

Jak už jsme řekli, vývoj v automobilovém průmyslu jde v současné době mílovými kroky vpřed. To, co dnes umí Lane Assist, bude za pár let k smíchu. Ostatně, už dnes tento systém umí pracovat s adaptivním tempomatem nebo systémem hlídání mrtvého úhlu a postupně se tak dává základ pro částečně nebo zcela autonomní auta.

Však jistě víte, že například americká Tesla právě na spojení a samozřejmě důkladném vylepšení původně „jen“ bezpečnostních systémů postavila své autonomní modely. Hned v závěsu za ní je ale třeba také Volvo, jehož touha po absolutní bezpečnosti je dobře známá.

0
Porovnávač
TOPlist