Od listopadu jsou povinné zimní pneumatiky. Ale jen někde a někdy

,

Paragraf 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích všem řidičům nakazuje obout zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Ovšem to je jen část výkladu zákona. Následně pokračuje v tom, že tuto povinnost musí řidič splnit jen v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy tyto jevy mohou vyskytovat. Pokud tedy bude panovat znovu teplá zima a v lednu naměříme 17 stupňů, nemusíte nutně jezdit na zimních gumách. Ovšem, jakmile se při svých cestách na letním obutí dostanete do míst, kde je chladno, sníh nebo jen rozježděná břečka, pokuta od policie vás nemine. A to jen v tom lepším případě. Jste také jedním krokem k vážné nehodě.

Čím lepší vzorek, tím lépe

Zákon pamatuje i na minimální hloubku dezénu zimních pneumatik a stanovuje jej na 4 milimetry. Ovšem to platí jen pro osobní auta. Nákladní auta mají zákonem daný minimální vzorek 6 milimetrů. Nezapomínejte, že čím lepší a vyšší vzorek, tím v zimě lepší trakce, kontakt s autem i vozovkou!

Výrobci pneumatik uvádí pravidlo 4x4x4, tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. „Měli bychom si ovšem uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy. Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %, a to už je třeba ve městě i při rychlosti 50 km/h délka jednoho přechodu pro chodce,“ varoval před časem bývalý šéf Besipu Martin Farář.

Správná pneumatika vám v zimně může zachránit život. Její výběr nepodceňujte.
Zdroj: Bridgestone

Proč zimní pneu

Důvodem, proč v zimě obouvat správné obutí je hlavně bezpečnost. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze zcela odlišné směsi než ty letní. Pneumatiky označené písmeny M+S, tedy bláto+sníh, jsou ideální do měst, kde se potkáte spíše s rozježděnou sněhovou břečkou. Pneumatika, která má navíc na boku symbol hor a sněhové vločky, je určena také na souvislou sněhovou pokrývku.

Problémy ale může způsobit led. Souvislá vrstva zmrzlé vody je nesmírně nebezpečná a ani sebelepší pneumatika na něm nebude 100% fungovat. Fyzikální zákony se nijak obejít nedají, a proto na ledu dbejte zvýšené opatrnosti a jeďte opravdu pomalu.

A co celoroční pneumatiky? Nenadchnou, ale neurazí. Jsou rozhodně lepší než než v zimě letní a v létě zimní, ale jejich směs není stavěná ani na nízké, ani na vysoké teploty. Mělo by jít jen o kompromis a maximálně na chvíli. Raději investujte do zimních pneumatik. Důvod je prostý. Při brzdění v zimě mohou zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami zkrátit brzdnou dráhu až na polovinu. Při brzdění na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h může podle průměrných statistik vůz vybavený zimními pneumatikami zastavit po 26,4 metrech – zatímco se standardními letními pneumatikami by na zastavení potřeboval 77,9 metru.

Kdy přezout

Výše jsme zmínili zákonem dané datum. Ovšem odborníci upozorňují, že lepší je přezout na zimní pneumatiky už v ty dny, kdy teplota klesá pod 7 stupňů. Výrobci pneumatik uvádí pravidlo 4x4x4, tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. „Měli bychom si ovšem uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy. Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %, a to už je třeba ve městě i při rychlosti 50 km/h délka jednoho přechodu pro chodce,“ varuje šéf BESIP Martin Farář.

Nezapomínejte také, že s blížícím se povinným termínem začínají pneuservisy praskat ve švech. Sehnat místo na přezutí může být v tomto čase dokonce nemožné. Neodkládejte to!

Autoklub ČR ukazuje, jak probíhá testování zimních pneumatik

Jak pneumatiky skladovat

Při každoročním skladování zimního obutí je nezbytné se řídit několika málo pravidly. V případě, že skladujete jen samotné gumy, měly by být uloženy nastojato vedle sebe a vždy po čtyřech týdnech je vhodné s nimi pootočit. Pneumatiky bez disků by se neměly zavěšovat na háky a ani byste je neměli pokládat na sebe naležato. To vše by totiž mohlo změnit tvar pneumatiky a ta by pak nešla obout nebo vyvážit. Naopak pneumatiky s disky je vhodné zavěsit na háky nebo položit na sebe naležato, ale neměly by se ukládat nastojato.

Pokuty

Pokud vás zastaví policie a zjistí, že nemáte zimní pneumatiky, hrozí vám bloková pokuta až ve výši 2 000 Kč. V případě projednávání takovéhoto přestupku ve správním řízení může být pokuta až 2 500 Kč. Daleko citelnější postih nám hrozí od pojišťovny. Ta totiž v případě nehody na letních nebo výrazně sjetých pneumatikách, může odmítnout vyplacení náhrady škody.

0
Porovnávač
TOPlist