Track and Safety na vlastní kůži

,

V rámci seriálu akcí s názvem Track&Safety jsem měl možnost zúčastnit se posledního letošního klání, které se konalo 5.12.2019 na okruhu v Mostě. Během mrazivého počasí jsem zažil parádní den na okruhu a odnesl si nejen zážitky, ale i řadu dobrých rad. 

Tuning bezpečně! představuje jediný projekt v ČR, který na reálných přestavbách automobilů demonstruje rozdíly mezi sériovým a upraveným vozem, a také mezi kvalitními a nekvalitními díly a postupy. V průběhu celého roku máte možnost vidět na různých akcích speciálně upravený automobil z dílny generálního partnera, společnosti BSR Česká republika a Slovensko, který je ukázkou toho, jak můžete přispět i vy svému automobilu. A v žádném případě na úkor bezpečnosti nebo za hranicí českých zákonů. Kromě toho nadšenci z toho projektu pořádají akce nazvané Track and Safety a jedné takové jsem měl možnost se zúčastnit. Skvěle připravené zázemí včetně lákadel jako svezení Audi e-tron nebo Ford Mustang, možnost individuálního koučinku od instruktora až po přednášky a řízení celého průběhu dne a samozřejmě cateringu. A to všechno jsem zkusil! 

Mrazivého rána, 5.12. jsem dorazil do paddocku mosteckého okruhu, kde již čekala pěkná řádka aut - od specialitek jako kamuflážovaná Cupra se 400 koňmi, různé modely BMW, Subaru přes několik generací Octavie RS až k obyčejnějším autům, mezi které třeba patřil můj Golf. Ale dostavila se i i20. Zkrátka - na takové akci nejde o závodění, nejde o časy, nejde o honění ega, nejde o medaile - jde o to poznat svoje auto v extrémní situaci, poznat svoje možnost a posunout svoje řidičské dovednosti. A pro přenesení do praxe je právě nejlepší to auto, kterým brázdíte silnice denně.

Na mosteckém okruhu zažijete zábavu i s běžným autem, není třeba za každou cenu nadupanou káru, protože okruh je z těch menších a kratších a rovinky jsou tam tak akorát a zatáčky nejsou záludné. Já jsem tam například vzal našeho rodinného sedmičkového, úplně standardního, Golfa se 110 koňmi, kterým nejeden petrolhead pohrdá. Ale zatímco oni seděli doma, já kroužil půl dne po okruhu :-) Jediným výstražným trojúhelníkem v hlavě byly nové zimní pneumatiky, které jsem chtěl ještě vzít na hory a tak jsem tomu přizpůsobil hlavně brždění a nájezdové rychlosti, abych se nehrnul ze zatáčky ven smykem. A najednou (jako téměř vždy) zjistíte, že ta nižší nájezdová rychlost je vlastně lepší a místo toho, aby člověk do poloviny zatáčky auto “honil” v nedotáčivém smyku a bojoval s ESP, tak může šlápnout na plyn a plynule zrychlovat.

To je stejně u slabšího motoru jediný recept na rychlost - zachovat plynulou stopu a ovládat auto jemněji a nenechat elektroniku zasahovat. Ale to jsem se trochu nechal unést. První kola samozřejmě probíhaly v uvolněnějším tempu, bylo potřeba prohřát auto, seznámit se s tratí a zapamatovat, že v zadní vracečce je jedna trochu záludná zcela zamrzlá louže. 
Další kola člověk nabírá jistotu, testuje si svoje schopnosti a myslí si, že mu to celkem jde. Ale to jen do chvíle, než k němu sedne instruktor instruktor AMG Driving Academy Jakub Michalovič a několika dobrými radami otevře oči a nové možnosti jak trať projíždět správnou stopou a vysvětlí, proč některé věci dělat jinak.

Akce typu Track and Safety ukazují, že možnost svézt se na okruhu není vyhrazená jen na volné jízdy na samotných okruzích, a že akce takového typu je mnohem lepší pro ty, co si nejsou úplně jistí svými výkony a nechtějí se ocitnout ve víru rychlých kol bez možnosti podpory - už třeba tím, že počet aut zároveň kroužících na trati je omezen na deset a tak nemůže dojít k žádné tlačenici.

0
Porovnávač
TOPlist