Jak funguje bezestupňová CVT převodovka a pro koho je právě variátor vhodný?

,

Při výběru auta je třeba nahlížet na to, zda-li jako řidič preferujete automatické či manuální řízení. Mnoho řidičů raději zvolí manuální převodovku, jiní spíše sází na automat, nejčastěji dvouspojkovou automatickou převodovku. V některých autech, především od východoasijských automobilek, se však můžete setkat i s CVT fungující na principu variátoru.

Jak funguje CVT?

CVT tvoří dva protichůdné kužely, které jsou spojeny hnacím řemenem. Motor se po sešlápnutí pedálu vytočí na určitý počet otáček, který udržuje i při plynulém zrychlování. Při uvolnění pedálu se otáčky opět sníží. CVT nemá přednastavené poměry pro převody, díky tomu se liší od běžných automatů. Mají pouze jedinou jednotku a nekonečné množství převodů, otáčky se tak mění plynule dle potřeby. Kužely pracují nezávisle na sobě, otáčky motoru tedy vůbec nesouvisí s rychlostí kol.

Například DSG tvoří dvě převodovky, každá ovládá buď liché nebo sudé rychlosti. Má již předem zařazeny dvě rychlosti a díky tomu je přechod plynulejší. U CVT většinou auto nemůže očekávat váš další krok, proto řazení může trvat zbytečně dlouho. Oproti tomu DSG má předem připravenou rychlost a překvapit jej lze pouze ve chvíli, kdy chcete podřadit. Běžná automatika s měničem je složená z turbíny a čerpadla ve skříni s olejem, který se opírá o turbínu. Ta je v tuto chvíli pro řidiče nejvíce osvědčená a přináší nejlepší možnou jízdu.

Výhody CVT

Ovládání u CVT je stejné jako u jiných automatických převodovek. Kromě dvou pedálů, kterými jsou plyn a brzda, najdete klasický volič převodovky ve formátu P-R-N-D-(L). Jednou hlavních výhod je právě absence rychlostních stupňů. To umožňuje autu měnit otáčky samovolně dle potřeby, což má za následek nejnižší spotřebu paliva ze všech typů automatických převodovek. Jízda je s CVT také plynulejší, jelikož není třeba přeřazovat dolů pro lepší točivý moment, alespoň teoreticky rychlejší by měly být i rozjezdy. Výhodou pro výrobce je také poměrně nízká cena při vytváření CVT a pro vás pak relativní nenáročnost CVT na údržbu a případné opravy - CVT jsou opravdu spolehlivé.

Nevýhody CVT

CVT je vhodné spíše pro nižší rychlosti během jízdy po městě, u aut s CVT je většinou marné snažit se o sportovnější jízdu - pokud přesedáte u auta s podobným výkonem a běžným automatem, výkon auta s CV vám pocitově bude připadat nižší. A i když je výkon stejný, zrychlení na 100km/h mívají verze s CVT opravdu o něco nižší. Najdou se ale samozřejmě i výjimky, kde se nám přítomnost CVT převodovky na první svezení nepodařilo téměř identifikovat právě kvůli pohotovým reakcím - jedním z nich je třeba Renault Koleos. Další nevýhodou je specifická hlučnost, je to ale spíše o zvyku. Nevýhoda, která zapříčinila malou oblíbenost ve výběru převodovky, je také samotné fungování při jízdě. Řidiči nejsou zvyklí na tento typ jízdy a raději sáhnou po osvědčeném manuálu pro zážitek z jízdy, nebo po běžném automatu pro pohodlnou jízdu. Opět je to ale spíše o zvyku.

CVT najdete například v autech Nissan, Mitsubishi, Honda i Audi. Často je tento typ využíván u hybridních typů vozů, především kvůli rozdělení síly, motor řídí kola nebo svou energii směruje do baterie.

Shrnutí:

  • CVT je velmi úsporná varianta s dlouhou životností
  • Pro sportovní jízdu je spíše nevhodná, zde je daleko lepší DSG
  • Častým použitím jsou hybridy, kde je kladen důraz právě na úspornost a kde skvěle spolupracuje s hybridním ústrojím ozu
0
Porovnávač
TOPlist