Peugeot 508 PSE - Pěkně Svižný Express. Ale k dokonalosti mu ještě leccos chybí

,

Každý se snaží být originální a něčím nej. A nejsilnější produkční Peugeot všech dob to je nej, které nelze přehlédnout. Navíc je tenhle Peugeot oblečený v krásném kabátu elegantního modelu 508, doladěný funkčními aerodynamickými prvky s několika zeleno-žlutě lakovanými doplňky a decentními poznávacími znaky oddělení Peugeot Sport. Vypadá božsky. A jak se s ním jezdí? Na to se teď spolu podíváme.

Model, který před námi stojí, kombinuje dvě oblasti, které značku Peugeot proslavili. Sport a design. Na tu sportovní notu už značka v dnešní době tolik důraz nedává, ale v designu stále hraje první housle. Pro tento model ale výrobce udělal výjimku a přizval kolegy z Peugeot Sport, kteří tu "civilní" 508 pozvedli na úplně jinou úroveň. Kromě pohonné jednotky tak neušly pozornosti brzdy a komponenty podvozku. Došlo dokonce ke změnám rozměrů - podvozek je nižší a širší. Díky koncepci pohonu má 508 i pohon všech kol. A přibylo také celkem dost koní. Celkem jich 508 PSE nabízí 360. To jest 264 kW. 

Podobně jako u 3008 Hybrid4 je pohonná soustava kombinací spalovacího motoru 1.6 PureTech a dvou elektromotorů. Sám benzínový turbomotor dodá 147 kW a točivý moment 300 Nm. Jemu pomáhá elektromotor, který je umístěn v automatické převodovce. Ten nabídne 81 kW, točivý moment 320 Nm. A posledním do party je druhý elektromotor, který pohání zadní nápravu. Ten nabídne 83 kW a točivý moment 166 Nm. Vůz teoreticky pokoří 100 km/h za 5,2 sekundy a nabídne celkový točivý moment 520 Nm. Úctyhodné hodnoty, že ano. Celé auto váží 1,9 tuny. Je to dost, ale na takový výkon zase ne tolik. Elektrickou energii čerpají elektromotory z baterie o 11,5 kWh využitelné kapacity. Tolik technické parametry. Jdeme na design.

Nová 508 po faceliftu vypadá ještě lépe než loni testovaný liftback. Ten zadek s velkým černým nápisem Peugeot, ta krásná diodová světla překrytá čirým plastem. Ty koncovky výfuků a aero nástavce nárazníků. Ta překrásná silueta modelu kombi s čistými liniemi. Ta obří 20 palcová kola na relativně nízkém pontonu karoserie působí sportovně a sebevědomě. V přídi jsou modernizovaná světla, mřížka chladiče a logo výrobce. To auto je prostě krásné. A ta šedá s černou a světlými doplňky mu krásně sedne. Uvnitř je to až na pár doplňků k nerozeznání od běžné verze. Facelift přinesl nový infotainment a nový volič převodovky. Zůstal krásný interiér, jehož design stárne opravdu pomalu. Zůstalo tak kontroverzní uspořádání interiéru i-Cockpit. Mně se sedí skvěle, posaz je skutečně pohodlný, volant mám krásně u těla a auto mne hezky objímá. Tak asi pojedeme.

Po městě 508 PSE čerpá energii z baterie, v zimním provozu lze na jedno nabití ujet asi 30 km. To je sice docela málo, ale zase ne každý plug-in hybrid dokáže v zimě topit bez pomoci spalovacího motoru. A 508 to dokáže a tak ty kWh z baterie prostě mizí rychleji. A i ty kilometry pak ubývají dost velkou rychlostí. V režimu komfort je podvozek docela komfortní, ale velké díry přes tenkou bočnici pneumatiky propustí dovnitř docela rázy. A slyšet uvnitř je především hluk od širokých nízkoprofilových pneumatik, stejně tak je ve volantu cítit povrch, po kterém jedete. To je nepochybně důkaz těch kejklí na podvozku, který je mnohem sportovnější. Jinak je auto tiché a vcelku pohodlné. A jak se s ním jezdí trochu rychleji? Docela dobře, ale …  

V podstatě mne trápily dvě věci. Nastavení režimů auta, které v jednom ovladači nešťastně kombinuje nastavení pohonné soustavy a podvozku. A druhou věcí je sladění práce těch třech motorů. K tomu prvnímu mám připomínky vždy, ale u PSE jsou ty moje obtíže nejviditelnější. Problém je v tom, že nelze oddělit režim pohonu od režimu podvozku. Na dvacetipalcových kolech je auto docela tuhé a v režimu Sport se ještě díky elektromagnetickým tlumičům přitvrdí. Až tak, že na rozbité okresce je to už za hranou. Jenže ty reakce pohonné jednotky mezi režimem Sport a Hybrid jsou tak velké, že na té okresce jsem chtěl jet v tom režimu Sport. A to je ono. Nejde mít měkčí tlumiče se sportovním režimem. A nejde mít elektrický pohon s měkčími tlumiči. 

A ten druhý problém je za mne ten pohon. Když máte dost energie, režim Sport a ručně zařazený ten správný stupeň na automatické převodovce, tak se dějí divy. Auto vyletí, jak smyslů zbavené. Těch 360 koní se rozletí a v mžiku je tam rychlost mimo zákon. Ale běda, pokud je něco jinak. Reakce na plynový pedál a reakce motorů je totiž trochu nepředvídatelná. Start z křižovatky je občas takový váhavý, kdy jednotka přemýšlí, jestli "nahodit" spalovací motor nebo ne.  A tak paradoxně je větší stlačení plynu horší než lehké polechtání, kdy by svižné zrychlení pokryly ty dva elektromotory. Pokud jednotka vyhodnotí, že je potřeba probudit spalovací motor, tak to trvá. To samé při rychlé jízdě, kdy na výjezdu ze zatáčky tisknu plyn a převodovka si teprve začne podřazovat, nedejbože, když se teprve spouští spalovací motor. Pak si podřadí klidně o tři stupně, ale než se to všechno poskládá, už jsem za zatáčkou. Pak 508 vystřelí, vytočí motor do vysokých otáček, až to z pod kapoty kvílí a zbytečně dlouho se čeká na přeřazení. Lze tomu pomoci manuální změnou převodů, ale běda, jak se trefíte s přeřazením do momentu, kdy to napadne i převodovku. 

Subjektivně jsem měl docela respekt z té těžké zadní nápravy, byť většina síly jde na přední nápravu. Přetáčivý smyk na nějakém kluzkém povrchu není moc daleko. Určitě vás srovná ESP, ale proč tahat kočku za ocas. A tak prostě závěr je, že 508 PSE je hlavně rodinný kombík s pořádnou porcí výkonů na dálniční jízdu a spíš gétéčkové cestování než řádění na úzkých okreskách. 

A co spotřeba? Pozitivní je, že i s takovým výkonem pod plynem, můžete jezdit běžně do 7 litrů kombinovaně. Na dálnici tak do 8 litrů. To jsou samozřejmě hodnoty bez dobíjení elektrické energie do baterie. To pak klidně uvidíte číslo jako 2, 3 nebo 4 litry. 

A na závěr ještě výsledky experimentu. Zkoušel jsem si nagenerovat energii za jízdy pomocí funkce eSave. Za 25 km jízdy po dálnici se vytvořilo energie na 6 km té energeticky náročné zimní jízdy. Palubní počítač ukazoval spotřebu 11,5 litru benzínu na sto km.  Místo zhruba 7,5 litrů, kdybych si energii negeneroval. Pokud pomineme výhodu bez emisního provozu, jestli počítám dobře, musela by spotřeba v městském provozu být 17 litrů na sto km, aby se to vyplatilo. A to není. Reálně bude kolem 8 litrů. Jinými slovy to generování elektrické energie za jízdy zcela postrádá smysl i s ohledem na teoretický nejhorší scénář jízdy po městě. Ale to není problém tohoto modelu, ale obecně všech plug-in hybridů.

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • překrásný vzhled
  • skvělý interiér a sedačky
  • dostatek místa
  • výkon motoru
  • dobrá spotřeba
  • unikátní vůz

Mínusy

  • dávkování výkonu motoru
  • omezené možnosti nastavení vozu

Akční nabídky

Rivalové

Volkswagen Passat Variant
Cena od999 900 Kč
Palivadiesel mild-hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon110 kW - - kW
Maximální rychlost222 - 223 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Volkswagen Arteon Shooting Brake
Cena od1 290 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 206 kW
Maximální rychlost216 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace7 - 7 s
Škoda Superb Combi
Cena od920 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 206 kW
Maximální rychlost212 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Škoda Superb Combi Scout
Cena od1 180 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon147 kW - 206 kW
Maximální rychlost227 - 250 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace7 - 7 s
Volkswagen Golf Variant
Cena od667 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost202 - 224 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Škoda Octavia Combi
Cena od719 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 150 kW
Maximální rychlost206 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
SEAT Leon ST
Cena od619 900 Kč
Palivadiesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 150 kW
Maximální rychlost199 - 221 Km/h
Spotřeba1 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Peugeot 308 SW
Cena od650 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost207 - 235 Km/h
Spotřeba1 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Ford Focus Kombi
Cena od695 900 Kč
Palivadiesel mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 114 kW
Maximální rychlost188 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Cena od1 009 140 Kč
Palivadiesel mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 200 kW
Maximální rychlost203 - 250 Km/h
Spotřeba- - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
BMW Řada 3 Touring
Cena od1 127 100 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4RWD
Výkon110 kW - 275 kW
Maximální rychlost213 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 8 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
0
Porovnávač
TOPlist