Peugeot 3008 HYBRID 225 e-EAT8 GT – musí dávat smysl

,

Ten samý den, kdy Citroen uvedl svou plug-in hybridní verzi modelu C5, jsem vyzvedával “konkurenční” Peugeot 3008 se stejným pohonným ústrojím. Na test tak máme model 3008 s plug-in hybridním pohonem - tj. kombinaci 180 koňového benzínového turbomotoru 1.6 PureTech a 81 kW elektromotoru s 13,2 KW LiOn baterií pod zadním sedadlem, schopného čistě elektrické jízdy až 50 km.

3008 krásná

Peugeot 3008 se stal v roce 2017 autem roku a i přestože facelift je již za rohem, musím říct, že jde stále o velmi pohledné auto, jak zvenku, tak hlavně zevnitř. Speciálně tříčtvrteční pohled na zadní partie dělá 3008 pořád jedním z nejkrásnějších SUV na trhu. Nejzajímavější čáry se dějí s linkami kolem C sloupku, kde se potkává řada designových linií kolem ukončení oken, pátých dveří a spár karoserie, které dávají autu unikátní vzhled. Společně s parádními zadními světly tvoří krásný, dynamický charakter a připravuje na styl, který pokračuje uvnitř.  Nastupování do vyšších sedaček je přirozeně elegantní a stejně tak francouzsky elegantní je i vnitřek. Jak dokáží ti Francouzi dokáží vykouzlit něco tak oku lahodícího a funkčního, to je obdivuhodné. Všude kvalitní materiály, polokožená sedadla, látka na palubní desce i ve výplni dveří. Interiér působí vzdušně a díky masivní střední konzoli futuristicky.  Pohodlné sezení je umocněno loketní opěrkou s obřím chlazeným úložným prostorem. Vysoký posed v kombinaci s malým volantem architektury iCockpit je stále doménou Peugeotu a stále je dost neobvyklý. Ale díky vzpřímené poloze si na něj lze snadno zvyknout a nakonec je i velmi přirozený.

3008 elektrická

Auto přebírám, jako vždy, krásně naleštěné, a s plně nabitou baterií. Bez emisí mohu nechat v horkém dni klimatizací vychladit interiér, zatímco auto obhlížím. To je hned první výhoda baterií. Druhou výhodou je neslyšný provoz a hlavně okamžitá reakce na plynový pedál po tichém rozjezdu. 3008 odčerpává energii z baterií i při provozu v módu Hybrid, byť pomaleji (kromě něj ještě existuje čistý Electric). Po vyčerpání energie se pro mne auto mění na klasický hybrid, protože jej bohužel nemám kde dobít. Čekat 4 hodiny kvůli 40 km na elektriku na nabíječce se (mi) nějak nevyplatí. Co je mimochodem vlastně jedna z odpovědí na to, pro koho toto auto má smysl. Pokud nemáte kde pravidelně nechat auto celou noc (nebo celý den) nabíjet, není tato koncepce pro vás. K možnosti dobíjet baterie cestou si ještě něco řekneme později. Jinak těch udávaných čistě elektrických 50 km jsem s autem ujet nezvládl, ale bylo to i tím opojením z rychlé reakce na plyn a velkým čerpáním baterií. Pořád ale platí nesporná výhoda bez emisního provozu ve městech, především při postávání v zácpách a parkování. Pořád také platí, že jsou vhodnější auta do města, s elektrickým, nebo spalovacím motorem, než jsou SUV. Nejen kvůli hospodárnosti.

3008 hybridní

Odtud teda už budu mluvit o autě, které nemá žádný externí zdroj elektrické energie, protože ho nemám ani já. O pohon se v tu chvíli stará známý benzínový motor 1.6 PureTech, který jsme měli třeba v modelu 508 GT line. Tenhle motor ve spojení s převodovkou EAT8 umí být rychlý, tichý i úsporný. Jak mu prospěje ještě posila ve formě elektrického motoru, který pomáhá se svými 320 Nm k celkovému výkonu 360 Nm a 225 koní? Značně. Na druhou stranu narostla také hmotnost o více než 300 kg na 1835 kg. To všechno váží baterie, elektromotor a všechno příslušenství. Baterie jsou uložené pod zadními sedadly a zmenšil se tak objem nádrže o 10 litrů na 43. Jízdně 3008 i v tom hybridním režimu překvapí - jak je tichá, a jak dobře pohonné ústrojí funguje. I na dálnici do 130 km/h se klidně při plachtění vypne motor. V závislosti na profilu terénu pak spalovací motor odpočívá klidně i přes polovinu času. Zajímalo mne, jaký dopad bude mít ta hmotnost na spotřebu a při předvídavé jízdě si 3008 vzala kolem 7,5 litrů na dálnici a kolem 6 litrů při výletním tempu mimo dálnice (se snahou o maximální rekuperaci). To považuji za skvělé hodnoty a přijde mi škoda, že neexistuje klasická hybridní verze tohoto modelu s menší a lehčí (a levnější) baterií. To by mi přišlo jako velmi zajímavé řešení. 

Kromě hybridního a čistě elektrického modu existuje ještě Sport. Ten využívá maximum síly a má poskytovat maximální dynamiku. Elektronika se v tu chvíli snaží generovat trochu více elektrické energie, aby v zatáčce byl “kopanec” od motoru co nejvčastější. A funguje to parádně. Není potřeba ani zasahovat do řazení pádly, protože vytáčet motor nemá velký smysl, tam už elektromotor nepomáhá, vlastně je to skoro naopak - je lepší nechat jej ve středních otáčkách, kdy ten “kopanec” od elektromotoru vždy potěší a překvapí. A není doprovázen zvukovou kulisou vytočeného motoru.

3008 klasická

bez ohledu na pohon je 3008 velmi pohodlná. I když podvozek měkkosti C5 Aircross nedosahuje, díky tomu je jízda jistější. Ve verzi GT line je automatické prakticky všechno, co může být - stěrače, světla, dálková světla, hands-free přístup, otevírání kufru máchnutím nohy až po adaptivní tempomat s funkcí stop-and-go, který funguje poměrně dobře. O modelech automobilek z PSA víme, že mají skvěle vyřešenou kontrolu trakce přední nápravy - to jsem i ověřil, když jsem vytahoval zapadlou dodávku z bláta. Jak elektronika rozděluje sily mezi jednotlivá kola a snaží se chytit podkladu je obdivuhodné. 

Vyrobíme si elektriku

3008 disponuje funkcí eSafe - ta v praxi znamená, že je možné za jízdy nabíjet baterii tak, aby se ve městě dosáhlo bez emisního provozu. Jednoduše na palubním počítači zvolíte na kolik kilometrů chcete baterii nabít a jedem. Všechno krásné. Jenže ta energie se někde musí vzít. Při spotřebě cca 18 kWh na 100 km, tak na 10 km potřebujeme vyrobit cca 2 kWh. Vynuloval jsem si počítadlo, nastavil nabíjení a jedem. Po 12 km mám nabito 6 km elektrických a 15 litru průměrnou spotřebu. To teda znamená, že nabití těch elektrických 6 km, zvýšilo spotřebu benzínu dvojnásobně. Tj. na sto elektrických (městských) km, bych teda potřeboval 14 litrů. Co ve městě může být zajímavé, možná, pro jiné režimy asi ne. Ještě se k tomu v budoucnu u nějakého plug-in hybridu vrátím, abych to vyzkoušel ve vícero režimech.

Jak z toho ven

Peugeot v této výbavě stojí něco přes milion korun. Příplatek oproti verzi se samotným spalovacím motorem je téměř čtvrt milionu korun, tj. 25% ceny. Provoz na elektriku není výrazně levnější, než na benzín. Takže o financích, nebo nějaké úspoře to není. Kdyby byla hlavní motivací kupujícího láska k přírodě, za stejné peníze lze koupit třeba Hyundai Ioniq nebo Ford Mondeo Hybrid, jehož spalovací motor spotřebuje necelých 5 litrů, takže láska k přírodě to také není. Je to ta skvělá pružnost a okamžitá reakce na plyn? Pak si ale nekupujte SUV. Parkování v Praze zadarmo? Nulový poplatek za dálnice? To opodstatnění se hledá velmi obtížně, tím spíš, že na auta tohoto typu nejsou žádné pobídky ze strany státu. To ale nemá nic společného s tím, že Peugeot 3008 Hybrid je skvělé auto - vůbec nepůsobí dojmem, že má 1,8 tuny - jen prostě musí zapadat do toho scénáře, že jezdíte dost po městě a máte auto kde dobíjet. Ale taky musím říct, že neslyšně se pohybující auto je pořád něco neobvyklého, něco krásného. Obdivuhodné je, jak je v libovolném jízdním režimu tichý a velmi pohodlný, jak je stále chique, nebo jak dobře funguje ten malý volant s tak velkým a těžkým autem. 

99%
HODNOCENÍ

Plusy

  • skvělý hybridní pohon
  • malá spotřeba benzínového motoru
  • design interiéru
  • jisté jizdní vlastnosti

Mínusy

  • cena
  • bez možnosti denního nabíjení nemá moc smysl připlácet za hybridní verzi

Rivalové

Hyundai Tucson
Cena od599 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 169 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.2 l/100km
Akcelerace8 - 12.1 s
CUPRA Ateca
Cena od609 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon81 kW - 221 kW
Maximální rychlost180 - 247 Km/h
Spotřeba4.6 - 7.4 l/100km
Akcelerace5.2 - 11.4 s
KIA Sportage
Cena od569 980 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon97 kW - 136 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.6 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.8 s
Nissan Qashqai
Cena od568 090 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost181 - 200 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.9 - 13 s
Toyota C-HR
Cena od564 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 112 kW
Maximální rychlost170 - 190 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace8.2 - 11.4 s
Subaru XV
Cena od640 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - 84 kW
Maximální rychlost175 - 175 Km/h
Spotřeba6.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace13.9 - 13.9 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7.2 l/100km
Akcelerace9.2 - 10.9 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od550 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 216 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace9 - 11.8 s
Opel Grandland X
Cena od549 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 222 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.8 l/100km
Akcelerace8 - 11.1 s
Renault Arkana
Cena od660 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 105 kW
Maximální rychlost172 - 200 Km/h
Spotřeba4 - 5.3 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.6 s
Renault Kadjar
Cena od539 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost189 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 11.7 s
Škoda Karoq
Cena od530 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost187 - 207 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.3 l/100km
Akcelerace8.7 - 11.1 s
Mitsubishi Eclipse Cross
Cena od519 650 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - 120 kW
Maximální rychlost200 - 205 Km/h
Spotřeba6.6 - 7 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.3 s
Volkswagen Tiguan
Cena od689 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 180 kW
Maximální rychlost195 - 229 Km/h
Spotřeba1.6 - 7.2 l/100km
Akcelerace7.5 - 9.9 s
Peugeot 2008 GT
Cena od690 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon114 kW - 114 kW
Maximální rychlost208 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace8.2 - 8.2 s
Honda HR-V
Cena od509 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 134 kW
Maximální rychlost187 - 215 Km/h
Spotřeba5.3 - 6 l/100km
Akcelerace7.8 - 11.2 s
Suzuki S-Cross
Cena od489 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon95 kW - 95 kW
Maximální rychlost190 - 190 Km/h
Spotřeba4.6 - 4.9 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Kia XCeed
Cena od484 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 150 kW
Maximální rychlost186 - 220 Km/h
Spotřeba5.4 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.5 - 11.3 s
Peugeot 2008
Cena od450 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3.6 - 4.8 l/100km
Akcelerace8.9 - 11.4 s
Mitsubishi ASX
Cena od444 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 190 Km/h
Spotřeba6.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace10.2 - 12.2 s
SsangYong Korando
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost180 - 193 Km/h
Spotřeba5 - 8.3 l/100km
Akcelerace11.4 - 11.4 s
CUPRA Formentor
Cena od774 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 228 kW
Maximální rychlost203 - 250 Km/h
Spotřeba5.4 - 7.7 l/100km
Akcelerace4.9 - 8.9 s
SsangYong XLV
Cena od374 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 94 kW
Maximální rychlost170 - 178 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.9 l/100km
Akcelerace- - - s
Dacia Duster
Cena od279 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon67 kW - 110 kW
Maximální rychlost166 - 196 Km/h
Spotřeba4.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace10.4 - 13.8 s
Jeep Compass
Cena od617 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 125 kW
Maximální rychlost185 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 8.3 l/100km
Akcelerace9.5 - 11 s
Mini Countryman
Cena od631 800 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 170 kW
Maximální rychlost180 - 234 Km/h
Spotřeba2.1 - 6.9 l/100km
Akcelerace6.5 - 12.3 s
Volvo XC40
Cena od754 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon95 kW - 192 kW
Maximální rychlost180 - 230 Km/h
Spotřeba1.7 - 7.1 l/100km
Akcelerace6.4 - 10.9 s
BMW X1
Cena od803 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 170 kW
Maximální rychlost203 - 226 Km/h
Spotřeba4.5 - 6.3 l/100km
Akcelerace7.4 - 9.7 s
0
Porovnávač
TOPlist