Peugeot 5008

,

Test Peugeot 5008 1,6 THP - Přeběhlická krize segmentu MPV

Přeběhlík jak se patří! Ještě v minulé generaci byla 5008 zatvrzelým zástupcem segmentu MPV, doba se však mění, zákazníci často podléhají horečce jménem SUV, a tak Peugeot udělal vcelku logický krok. Peugeot 5008 byl znám pro svoji prostornost, variabilitu a pohodlí, tedy nic neobvyklého v kategorii MPV. Ponechal si výše zmíněné přednosti i po přechodu k SUVéčkům?


kufr/zavazadelník

Motor a výbava

Peugeot v nabídce 5008 ponechal dva naftové agregáty. Jmenovitě patnáctistovku BlueHDi s výkonem 96 kilowatt a dvoulitr s výkonem 130 kilowatt. Pokud se bavíme o benzínových jednotkách, základ tvoří dvanáctistovka PureTech s výkonem 96 kilowat. Druhou jednotkou, jenž pracovala pod kapotou testovaného modelu, disponuje výkonem 121 kilowatt. Jedná se tedy o šestnáctistovku THP a to ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou. S cca 1,5 tuny vážícím vozem si jednotka o výkonu 165 koňských sil umí s přehledem poradit. Vůz příjemně akceleruje, dynamická jízda mu není až tak cizí. Po přepnutí do režimu Sport je ještě o trochu dynamičtější, ale má své meze. A to ani ne tak ve výkonu, ale spíše v nastavení podvozku. 5008 zde není kvůli sportovnímu módu, její hlavní pole působnosti je v oblasti komfortu. Maximální rychlost se zastaví na 201 kilometrech v hodině a na stovku se z nuly dostane za 9,2 vteřiny, i tak je doopravdy stavěna především na plynulou jízdu. Ale není nad to, že o koních pod kapotou víte a když je potřebujete, máte je okamžitě k dispozici. To šestistupňová automatická převodovka se občas hledala. Přeřazení je hladké o tom žádná, ale někdy máte pocit, že by mohla řadit dříve. Občas při výjezdech z křižovatky byste už dávno řadili třetí rychlostní stupeň, převodovka však stále čeká, co bude dál a s klidem ponechává zařazenou dvojku a točí vysoké otáčky. Námi testovaný kousek disponuje příplatkovou položkou Advanced Grip Control (12.000 Kč), což v žádném případě není čtyřkolka. Grip Control pouze upravuje chování elektronického stabilizačního systému vzhledem k podmínkám na vozovce. Z pěti režimů jsme vyzkoušeli ten, co pomáhá při jízdě na sněhu a ledu. Zásahy elektroniky pomáhají udržet trakci, a tak jsou rozjezdy na sněhu plynulejší a nehrozí tak okamžité zapadnutí. Rovnou však zapomeňte na vyjížďky do horších podmínek, systém funguje obstojně především na polních a lesních cestách. Pokud však neplánujete žádné opakující se výlety mimo silnice, je možná zbytečné vůbec za systém připlácet.

Motor

Nová 5008 nabízí tři stupně výbavy, základní s označením Active a testovanou jedna šestkou pořídíte v akci za 675.000 Kč. Z výbavy nebude chybět I-Cockpit v základním provedení, PEUGEOT Radio: Rádio MP3 (6 reproduktorů, bi-tuner), barevný kapacitní dotykový 8” displej + Hands-free Bluetooth + USB + ovládání na volantu, zadní parkovací asistent, tempomat a omezovač rychlosti (s doporučením maximální povolené rychlosti), automatické stěrače a automatické rozsvěcení světel za snížené viditelnosti či varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL). Výbava tak opravdu nabízí slušný základ, pokud půjdeme o stupeň výše, tedy do výbavy Allure, dostáváme se právě k našemu vozu. Druhý stupeň výbavy s testovanou jednotkou startuje na 715.000 Kč. Kromě výbavy již zmíněné z nižšího stupně dostanete navíc Mirror Screen (MirrorLink / Apple Car Play / Android Auto), přední parkovací asistent, hliníková kola 18” DETROIT šedé s výbrusem, Pack Look Allure: chromované boční ochranné lišty, chromovaná lišta na zadním nárazníku a lakovaná spodní část předního nárazníku. Výhodou je ale i fakt, že oproti výbavě Active si můžete vybírat z rozmanitého seznamu příplatkových položek. Na palubě testované 5008 tak naleznete řadu velice komfortních prvků v čele s PEUGEOT Full LED Technology: přední světlomety Full LED s automatickou výškovou regulací, přední LED mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáčky (32.000 Kč). V interiéru nechybí elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v 8 směrech s masážní vícebodovou funkcí i na sedadle spolujezdce (37.000 Kč) či navigační systém s osmi palcovou dotykovou obrazovkou (22.000 Kč) a I-Cockpit s pokročilejšími funkcemi (12.000 Kč). Třetím a tím nejhodnotnějším stupněm výbavy je GT Line, jenž se pojí výhradně s nejsilnější motorizací v podobě naftového dvoulitru s maximálním výkonem 180 koňských sil.

interiér

Asistenční systémy: Překvapivě slušná nabídka

Již od základní výbavy bez nutnosti připlácet, je k dispozici paket s označením Jistota. Součástí paketu je například systém rozpoznávání dopravního značení, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL) taktéž Coffee Break Alert (systém sledování doby řízení). Za paket bezpečnost plus se připlácí 23.000 Kč a to ve druhém stupni výbavy. Ve výbavě GT Line je součástí. Zmíněný paket přináší Active Safety Brake (systém automatického nouzového brzdění), Distance Alert (upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem na blížící se překážku), aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, aktivní systém sledování mrtvého úhlu, Driver Attention Alert (systém sledování pozornosti řidiče za pomoci kamery umístěné na čelním skle a pohybů volantu), automatické přepínání dálkových světlometů či automatické sklápění zrcátek při couvání. Když vezmeme v potaz, že první balíček je v ceně a za druhý se připlácí 23.000 Kč, je nabídka celkem bohatá. V praxi to znamená jediné, oceníte především sklápění dálkových světel a zrcátek při parkování. Na delších cestách přispívá ke komfortu souhra tempomatu se sledováním jízdního pruhu, můžete tak pustit ruce z volantu a nohy z pedálů. Vůz se dokáže udržet v pruzích, nicméně pokud jsou prudší zatáčky, systém raději oznámí abychom převzali řízení. Na dálnici má smysl, jen se chová tak trochu jako hopík, odráží se od jedné čáry k té druhé, držení přímého směru ve středu pruhu není úplně dovedené k dokonalosti.

volant a virtuální budíky

Ať už přenecháte řízení na elektronických pomocnících nebo na sobě samotném, nová 5008 osloví komfortním režimem. Souhra automatické převodovky s dostatečně výkonnou jednotkou tvoří ve spolupráci s měkčeji nastaveným podvozkem ideální kombinaci na delší cesty. Měkčí nastavení má za následek mírné náklony karoserie při dynamičtější jízdě, pokud preferujete poklidnější styl cestování, budete nadmíru spokojeni. Podvozek si dokáže poradit s většinou nerovností, trochu bojuje s příčnými nerovnostmi, ale i tak  propustí do interiéru nanejvýš tlumený ráz. Na nezpevněných cestách je situace obdobná, podvozek filtruje nerovnosti, co to dá, ale pokud máte úmysly směřující spíše do náročnějších podmínek, nechte si zajít chuť. Řekl bych, že absence pohonu všech kol mi u 5008 připadá jako obrovská škoda. Z tohoto důvodu tak na konkurenci, například v podobě Kodiaqu, zbytečně ztrácí potencionální zájemce. Pokud však není čtyřkolka třeba, rozhodně novou 5008 zařaďte do užšího výběru.

Praktičnost: Konečně SUV s vnitřním prostorem

Na zástupcích segmentu SUV mně často vadí minimální vnitřní prostor, který jde na vrub designu a stylu. Jsem tak opravdu potěšen neskutečně vzdušným a prostorným interiérem 5008. Řidičova zóna je velkorysá i k vzrostlejším řidičům, spolujezdecna předním sedadle má dostatek místa i pro natažené nohy. Nechybí ani větší množství odkládacích prostor. Před spolujezdcem nalezneme klasický kastlík, do výplní dveří lze s přehledem umístit jeden a půl litrovou lahev a to jak vpředu, tak vzadu. Velkorysým objemem potěší odkládací prostor pod loketní opěrkou, kam taktéž schováte velkou lahev vody a řadu drobností. Na zadních sedadlech je prostoru na rozdávání, podstatné je, že všemi směry. Před koleny mi zbývá cca 10-15 centimetrů místa. Nárty se také cítí komfortně a situace nad hlavou je obdivuhodná. Sedadla druhé řady jsou jednotlivá, a tak umožňují rozsáhlý posun. Pokud je třeba, můžete si dopřát ještě větší komfort díky sklopným opěradlům. Pro odložení věcí je připraven plastový stoleček, proti slunečným paprskům chrání manuálně výsuvná clona. Po odsunutí krajního sedadla jsem také nakoukl do třetí řady sedadel. Sedadlo před sebou jsem posunul o pár centimetrů dopředu, abych zde mohl zakotvit svoje velké zimní pohorky. Nastala tak situace, že jsem si dokázal za sebe sednout ve třech řadách, aniž bych se musel na jednom ze sedadel cítit nekomfortně. Sedadla třetí řady určitě nejsou nouzová, při svých 180 centimetrech jsem usoudil, že bych zde v pohodě absolvoval cestu napříč republikou. Na dovolenou do zahraničí to ale není. Pokud zde budou cestovat dvě děti, budou zde mít maximální pohodlí. Místa nad hlavou je díky rovné střeše i zde dostatek. Rameny se zde nebudou mačkat ani dospělí, takže klobouk dolů. Největší plus ode mě 5008 získává za ukázkovou praktičnost v podobě jednoduché instalace sedadel třetí řady. Stačí složit krytky ložné plochy a jedním zatáhnutím vysunout a pojistit sedadlo. Vše během několika vteřin, to samé platí i v případě sklopení.

zadní sedadla

Interiér: Pozornosti neunikne designová palubka

To, že je 5008 prostorná a praktická víme z předešlých řádků, teď se zaměříme na palubní desku. V první řadě vezmete za kliku, a pak jen stojíte a nevěříte vlastním očím. Je to auto, nebo loď či soukromý tryskáč? Doopravdy dlouho jsem neviděl takto odvážný interiér, který vás posune ve vašich představách o několik let kupředu. Působí futuristicky, především pak nápaditě a originálně. Tato část interiéru ode mě získá pouze kladné hodnocení. Líbí se mi chromová lišta táhnoucí se od loketní opěrky až na středový panel. Na té samé liště pak své místo našly ovladače od multimediálního navigačního systému, které jsou vyvedeny v klavírním stylu. Pochvalu zasluhuje i umístění a natočení dotykové obrazovky. Navigační systém, za který se v našem případě připlácelo 22.000 Kč, osloví působivým grafickým zpracováním. Odezva na jednotlivé povely v případě nastavení navigace je o trochu pomalejší, než bych si představoval. Systém nabízí Mirror Screen (MirrorLink / Apple Car Play / Android Auto). O propojení s chytrým zařízení tak není nouze. Jedna z věcí, která mě v moderních autech, včetně 5008, štve, je nastavení klimatizace skrze dotykový panel. Když ráno nastupujete do kompletně promrzlého vozu, poslední věc, kterou chcete dělat, je ťukat na studený displej. Zprvu jsem byl trochu skeptický k I-Cockpitu, každopádně po pár jízdách si na kombinaci digitálních budíků a menšího volantu rychle zvyknete. Budíky nabízejí příjemné grafické simulace, předností je však výborná čitelnost údajů i za slunečního svitu. Sedadlo s elektrickým nastavením je dostupné pouze pro řidiče, ale spolujezdec není zas ochuzen o masážní programy.

interiér

Zavazadelník: Ukázkový přístup k rodinám

V našem případě, kdy máme postavenou třetí řadu sedadel, je zavazadelník nicotný. Pokud však sedadla sklopíme pod ložnou plochu, vznikne prostor o 702 litrech. V případě, že bychom dvě dodatečná sedadla z vozu úplně vyjmuli, zavazadelník se rovná 780 litrům. Nakládací hrana je oproti konkurenčním SUVéčkům příjemně nízko, ložná plocha je rovná a nabízí opravdu prostor pro všechny vaše zavazadla. Pokud však potřebujete z 5008 udělat malou osobní dodávku, není to žádný problém. Po sklopení sedadel druhé řady vzniká téměř rovná plocha o maximálním objemu 1.940 litrů.

kufr/zavazadelník
kufr/zavazadelník
kufr/zavazadelník

Závěr: Budete ho milovat

Nová 5008 si mě po týdnu podmanila a to doslova. Představa o ideálním rodinném voze, jenž má styl, komfort a umí být prostorný, je realita. Peugeot z mého pohledu udělal správný krok, s přesunem do kategorie SUV se popasoval originálně a prakticky. Stále mi však hlavou lítá myšlenka, jak perfektní mohla být 5008, kdyby nabízela schopnou čtyřkolku. Konkurence v tomto směru 5008 mizí kdesi na prudkých svazích a brodech, kde Grip Control jen elektrikou povzdychne. 5008 je ideálním vozem pro pětičlennou rodinu i s odrostlejšími dětmi a velkou kupou zavazadel. Osloví především rodiny, které rádi cestují s maximálním komfortem a rádi tráví čas na palubě vozidla. Novou 5008 si velmi jednoduše zamilujete.

Plusy:

  • Komfortní a prostorný interiér včetně zavazdelníku
  • Pořizovací cena
  • Originální design interiéru a exteriéru vozu

Mínusy:

  • Absence pohonu všech kol
  • Menší odezva od kol při dynamičtější jízdě
  • Ovládání klimatizace skrze dotykový panel

Akční nabídky

Rivalové

Mazda CX-5
Cena od777 550 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 214 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Tucson
Cena od659 990 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 195 kW
Maximální rychlost189 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Sportage
Cena od674 980 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 195 kW
Maximální rychlost175 - 201 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Toyota RAV4
Cena od939 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od625 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost189 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Arkana
Cena od711 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 116 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od999 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost199 - 229 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Ford Kuga
Cena od851 900 Kč
Palivabenzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 178 kW
Maximální rychlost195 - 200 Km/h
Spotřeba- - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Renault Koleos
Cena od885 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon116 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
SEAT Tarraco
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost196 - 228 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
BMW X1
Cena od950 300 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 240 kW
Maximální rychlost190 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist