Popis modelu
Úvod
Škoda Kodiaq je velké sedmimístné SUV, které vychází ze studie VisionS představené na autosalonu v Ženevě v roce 2016 a výrazně podporuje portfolio značky v segmentu prémiových vozů. Automobil byl pojmenován po severoamerickém medvědu kodiakovi žijícím na stejnojmeném ostrově u jižního pobřeží Aljašky. Své důstojné místo na trhu potvrdil Kodiaq ziskem titulu Auto roku 2017 v ČR, v anketě pořádané Svazem dovozců automobilů. Vítěžstvím ve 23. ročníku této soutěže navázal na úspěchy ostatních modelů Škoda z předešlých let (Škoda Fabia získala titul Auto roku 2015, o rok později se na prvním místě umístil Superb). Kodiaq porazil automobily jako VW Tiguan, Volvo V90, Alfa Romeo Giulia nebo Seat Ateca.
Verze a výbavy
Škoda Kodiaq se od zahájení prodeje na podzim 2016 vyskytuje ve třech tradičně pojmenovaných výbavových verzích - Active, Ambition a Style. Na ženevském autosalonu 2017 byly navíc představeny verze Scout a Sportline, v nabídce by se měly objevit v průběhu jara 2017. Zatímco verze Scout poskytuje pohon všech kol a opticky i technicky podporuje outdoorové schopnosti vozu, varianta Sportline cílí na zákazníky, kteří preferují intenzivní požitek ze sportovní jízdy.
Základní ceny automobilu Škoda Kodiaq se pohybují v rozmezí od 677900,-Kč (1,4 TSI/110kW ve verzi Active s pohonem všech kol nebo automatickou převodovkou) po 950900,-Kč (2,0 TDI/140kW ve verzi Style s pohonem všech kol a automatickou převodovkou). Určitou zvláštností aktuálního ceníku je nemožnost objednat si automobil s pohonem pouze předních kol a manuální převodovkou. Všechny zmíněné výbavové stupně je možné doplnit cenově zvýhodněnými pakety obsahujícími oblíbené prvky příplatkové výbavy.
Exteriér
Vzhled nové Škody Kodiaq spojuje robustní dojem velkého SUV a ostré linie společné pro všechny aktálně vyráběné modely značky Škoda. Výrazným prvkem designu jsou přední i zadní světlomety využívající LED technologii, která se vyznačuje dlouhou životností, nízkými energetickými nároky a vysokým výkonem. Přední světlomety jsou vybaveny technologií AFS (Adaptive Frontlight System), jehož úkolem je přizpůsobení osvětlení aktuálním podmínkám určeným okolním prostředím (město, dálnice) nebo třeba počasím (déšť, husté sněžení). Součástí spředních světlometů je integrovaný pruh LED pro denní svícení u spodního okraje. Výrazným znakem určujícím příslušnost k vozům Škoda je tvar písmene C patrný při prvním pohledu na zadní svítilny. Robustní vzhled vozu významně dokreslují litá kola dostupná ve velikostech od 17 do 19 palců. Mezi prvky příplatkové výbavy (14500,-Kč) patří elektronicky výklopné tažné zařízení, které se odjišťuje spínačem umístěným v zavazadlovém prostoru a dle motorizace umožňuje tažení až 2,5 tuny těžkého přívěsu. Pokud si chcete zjednodušit otevírání zavazadlového prostoru a máte již ve výbavě elektricky ovládané zadní dveře a systém KESSY, můžete si dopřát bezdotykové otevírání a zavírání zavazadlového prostoru, pro které stačí udělat pohyb nohou pod zadním nárazníkem. Parkování usnadňuje systém Area View, který kamerami snímá prostor okolo vozidla a zobrazuje ho na displeji infotainmentu. Vzhledem k poměrně velikým rozměrům vozu po zaparkování na přeplněném parkovišti oceníte samovysouvací plastové lišty, které spolehlivě ochrání jak sousední vozidla, tak i hrany všech bočních dveří Vašeho vozu.
Interiér, Infotainment
V interiéru neomylně poznáváme tradiční a velmi prakticky navržený styl, kterým se vyznačují všechny vozy Škoda. Na první pohled však zaujmou nezvykle vysoké výdechy dvouzónové (nebo příplatkové třízónové) klimatizace na středovém panelu, které obklopují 6,5 - 8 palcový displej multimediálního systému. Potřebu moderního uživatele automobilu být neustále online uspokojují služby Škoda Connect zahrnující Infotainment Online (aktuální dopravní informace nebo informace o počasí) a Care Connect (tísňové volání vyvolané automaticky při vážné nehodě nebo červeným tlačítkem na středovém střešním panelu či informace o poslední parkovací pozici). Samozřejmostí je systém známý z ostatních Škodovek, MirrorLink. Ta umožňuje kromě zrcadlení obrazovky smartphonu i funkci Smartgate, která poskytuje propojení smartphonu se systémy vozu za účelem získání provozních údajů nebo servisních informací. V kombinaci s příplatkovým infotainmentem Columbus je k dispozici integrovaný telefonní modul s podporou rychlého internetu LTE. Revolučním přínosem vozu Škoda Kodiaq je možnost zakoupit vůz vybavený třetí řadou sedadel, dle verze za 18000,-Kč nebo 21500,-Kč. Výměnou za snížení kapacity zavazadlového prostoru z 720 na stále použitelných 270 litrů získáte možnost přepravy sedmi osob.
Motorizace
Nabídka motorů je poměrně přehledná, všechny motory jsou čtyřválcové a vybavené turbodmychadlem. Benzinové motory jsou zastoupeny pohonnými jednotkami 1,4 TSI (110kW) a 2,0 TSI (132kW). Dieselové motory reprezentuje výhradně dvoulitr 2,0 TDI ve dvou výkonových variantách (110kW a 140kW). Nejsilnější varianty obou druhů paliv jsou dostupné pouze ve verzi s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Zatímco hodnoty průměrné spotřeby se u benzinových motorizací pohybují mezi 6,3 a 7,4l/100km, dieselové motorizace slibují průměrnou spotřebu nepřevyšující 5,7l/100km. Mechanické převodovky všech motorizací jsou šestistupňové, automaty pak mají ve spojení se silnějšími agregáty stupňů sedm, šestistupňová automatická převodovka je spojena pouze s benzinovým motorem 1.4TSI.
Bezpečnost a asistenční systémy
Samozřejmostí v případě vozu této třídy je řiroká paleta jízdních asistentů, z nichž většina je automaticky součástí základní výbavy. Dlouhý výčet sériově dodávaných prvků obsahuje například ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, RBS, XDS či multikolizní brzdu MKB. Žádný Kodiaq se dále neobejde bez elektrické parkovací brzdy s funkcí Autohold, sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla nebo asistentu rozjezdu do kopce. Mezi příplatkové prvky patří hlídání mrtvého úhlu Blind Spot Detect (10000,-Kč), proaktivní ochrana cestujících a boční airbagy vzadu Crew Protect Assist (3300,-Kč), systém pro udržování vozu v jízdním pruhu včetně varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu Lane Assist (20000,-Kč) nebo systém rozpoznávání dopravních značek Travel Assist (2000,-Kč).
Konkurenti
Škoda Kodiaq má nepochybně potenciál konkurovat tradičním zástupcům kategorie SUV. Typickými konkurenty tak mohou být větší SUV jako například Mitsubishi Outlander, Hyundai SantaFe nebo Kia Sorento. Všechny tyto značky těží z přítomnosti i menších vozů kategorie SUV ve své nabídce (Škoda Yeti, Mitsubishi ASX, Hyundai Tucson nebo Kia Sportage) a nemusí se cenově podbízet méně movitým zákazníkům. I Škodě Kodiaq se tak otevírá prostor konkurovat například luxusnějším zavedeným koncernovým reprezentantům vozů SUV jako Volkswagen Touareg nebo Audi Q5.