Cupra

Aktuální modely

CUPRA Leon
Cena od524 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín hybrid plug-in-hybrid
CUPRA Leon ST
Cena od544 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín hybrid plug-in-hybrid
CUPRA Ateca
Cena od694 900 Kč
Palivadiesel benzín
CUPRA Formentor
Cena od839 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
CUPRA Leon VZ
Cena od1 044 900 Kč
Palivabenzín plug-in-hybrid
CUPRA Leon ST VZ
Cena od1 064 900 Kč
Palivabenzín plug-in-hybrid
CUPRA Formentor VZ
Cena od1 114 900 Kč
Palivabenzín plug-in-hybrid
CUPRA Born
Cena od1 189 900 Kč
Palivaelektřina
CUPRA Formentor VZ5
Cena od1 869 900 Kč
Palivabenzín

Cupra

V poslední době slýcháte pojem CUPRA jen ve spojení nově vzniklé automobilové značky patřící pod španělský SEAT. Ovšem označení Cupra nesly rychlé SEATy už před hodně dlouhou dobou. Dnes se dozvíte, co vlastně slovo Cupra znamená a připomenete si všechna ta ostrá auta, která byla tímto jménem titulována.

SEAToznačení Cupra dával vždy jen opravdu rychlým modelům, se kterými má velmibohaté zkušenosti. Věděli jste, že slovo cupra vzniklo spojením slov „CUP“ aRACING“? Má to své opodstatnění, vždyť na počátku cupry byl vlastně úspěch vmotorsportu. SEAT totiž už koncem minulého století úspěšně závodil v rally akorunoval to v roce 1996 vítězstvím v kategorii dvoulitrových vozů vmistrovství světa, a to s modelem Ibiza Kit Car. Tehdy padlo rozhodnutí přenéstvášeň pro motorsport i běžným zákazníkům.

První Cupra byla Ibiza

SEATtedy vzal sériový model Ibiza druhé generace, osadil ho 150koňovým dvoulitrovýmmotorem s 16ventilovou technikou, upravil brzdy a podvozek, přidal párdesignových drobností, aby auto přiostřil i na pohled a začal ho prodávat. Jehodynamika byla na tehdejší poměry výtečná, vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h autozvládlo jen 8,3 sekundy a maximální rychlost ležela u 216 km/h. Na svou dobušlo o hodně peprnou, a hlavně vcelku cenově dostupnou hračku, kterou sizákazníci zamilovali.

Takto vydrželo až do roku 2000, kdy byla představena Ibiza Cupra, která ovšemprošla velkým faceliftem. Atmosférický dvoulitrový čtyřválec uvolnil místonovému přeplňovanému motoru 1,8 20VT s výkonem 156 koňských sil, cožv praxi znamenalo zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximálnírychlost i dnes celkem působivých 218 km/h. Ani v tomto případě auto ale dosvěta svoje sportovní DNA nijak zbytečně nekřičelo. Oproti obyčejným modelůmdostalo jen jiný přední nárazník, přední světlomety s černým pozadím, nástavceprahů, dvojitou koncovku výfuku, jiná kola a pár drobností v interiéru.Jednoduché, ale zcela dostačující a funkční.

Rok 2000 se zapsal do historie Cupra také tím, žebyla představena limitovaná edice Ibiza Cupra R. Její vývoj mělo na starostizávodní oddělení SEAT Sport. Výkon motoru 1,8T 20V byl zvýšen na 180 koní, aledůraz byl kladen zejména na ovladatelnost. Podvozek byl tužší a nižší, naopakrozchod širší, a to i díky použití lehčích 16“ kol O.Z. Racing. Pod nimi seukrývaly nové, větší brzdy, které měly vpředu čtyřpístkové třmeny Brembo, ježse zakusují do 305mm kotoučů. Maximálnírychlost byla až 225 km/h a zrychlit na stovku trvalo jen 7,2 sekundy.

Zobou těchto verzí Ibizy Cupra vznikl i derivát v podobě modelu Cordoba Cupra. Vobou karosářských variantách šlo pouze o modely se třemi, respektive se dvěmadveřmi. Technikou se ale Cordoba od Ibizy ale nelišila. V další generaci už všakCordoba Cupra nevznikla, nicméně na řadu přišlo jiné revoluční řešení.

Benzinové i naftové motory a turbo i kompresor

Třetígenerace Ibizy Cupra měla pod kapotou evoluci motoru 1,8 20VT s výkonem 180koní, ale zároveň byla v nabídce i s motorem 1,9 TDI se 160 koňmi. A to byltehdy vůbec nejvýkonnější vznětový motor v segmentu, ačkoliv to nebyl prvnímotor TDI u modelu Cupra. Jeho dynamika nebyla vůbec špatná, Ibiza s nímdokázala na stovku zrychlit za 7,6 sekundy (tedy jen o 0,3 sekundy pomaleji nežs benzinovým motorem) a jela maximálně 220 km/h (benzinová verze 230 km/h).Designově se od sebe obě verze nelišily. SEAT jim oproti standardním Ibizámnadělil jiná kola, nárazníky, nástavce prahů a pár dalších drobností.

Vroce 2009 byla do prodeje uvedena čtvrtá generace, u níž byl v nabídce opět jenbenzinový motor. Z počátku výroby navíc velmi speciální. Šlo o agregát 1,4 TSIs dvojitým přeplňováním, u kterého se o přísun vzduchu v nízkých otáčkách dosání staral kompresor poháněný řemenem, v těch vyšších převzalo iniciativuvýfukové turbodmychadlo. I díky tomu byl výkon působivých 180 koní. V nabídcese také nově objevila dvouspojková převodovka jako jediné možné řešení.V minulosti byly modely Ibiza Cupra nabízeny výhradně s manuálnípřevodovkou.

Vrámci modernizace v roce 2015 byl ale turbokompresorový motor vyměněn za většía výkonnější 1,8 TSI a do nabídky se opět vrátila manuální převodovka. Výkonmotoru 192 koní tak mohl být podle přání kupujícího na přední nápravu přenášennejen dvouspojkovým DSG, ale i šestistupňovou manuální převodovkou. Zrychlit z0 na 100 km/h dokázal řidič s autem za 6,7 sekundy a ručička pak mohlapokračovat až k 235 km/h. Byla to však poslední kapitola s názvem Ibiza Cupra,protože v aktuální generaci už model Cupra nevyjel.

Leon Cupra

Trvaloto čtyři roky a po Ibize Cupra se na trh dostal další model. V roce 2000 začalSEAT prodávat model Leon Cupra. V nabídce byly dvě verze 1,9 TDI nebo 2,8 V6, vobou případech s pohonem všech kol s pomocí mezinápravové spojky Haldex prvnígenerace. Interiér byl také sériově vybaven sedadly Recaro.

Benzinovýmodel byl pro SEAT v mnoha směrech revoluční. Vždyť šlo o vůbec první vůzšpanělské značky s šestiválcovým motorem VR6 (později se šestiválec objevil iv modelu Alhambra). Byl to také první sériově vyráběný SEAT s výkonem přes200 koní a první Leon s šestistupňovou převodovkou. V technických údajích bylouvedeno 204 koní, což znamenalo zrychlení na 100 km/h za 7,3 sekundy a nejvyššírychlost 235 km/h.

Prvnígenerace Leonu Cupra ale v nabídce vydržela pouhé dva roky, když byla v roce2002 nahrazena modelem Leon Cupra R s přeplňovaným motorem 1,8 20VT a výkonem210 koní. O další rok později to bylo dokonce 225 koní. O pohon se opět staralapouze kola přední nápravy a šlo o jeden z nejrychlejších hatchbacků své doby.210koňová verze uměla na stovku zrychlit za 7,2 sekundy, 225koňová verze todokonce dokázala pod 7 sekund a maximální rychlost byla 237 km/h, respektive242 km/h. O bezpečné zastavení se mohly starat velké, příplatkové brzdičeBrembo na přední nápravě.

Rok2006 přinesl opět novou generaci. Auto bylo celkově vetší a dostalo větší aopět výkonnější motor. Z dvoulitrového TSI vyždímali inženýři 240 koní, cožznamenalo zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a maximální rychlost 247km/h. Šlo vlastně o nejrychlejší SEAT všech dob.

Ototo prvenství v roce 2009 v rámci faceliftu přišel, protože mu ho sebral LeonCupra R, jehož maximální rychlost byla 250 km/h a zrychlit na 100 km/hznamenalo počkat si jen 6,2 sekundy. Novinkou byl tehdy elektronický systémXDS, který pomáhal s přenosem 265 koní na silnici tak, že pomocí brzdpřibrzďoval prokluzující kolo.

Itřetí generace přijela na trh s motorem 2,0 TSI s 265 koňmi, ale také ve verzis 280 koňmi. Ta slabší se v České republice na trh ani nedostala. Systém XDSnahradila elektronická uzávěrka VAQ, která fungovala tak, že výkonprokluzujícího kola přesouvala na kolo s lepší trakcí. To se pozitivněprojevilo na účinnosti brzd. Řidič mohl nově využít možnosti různého nastaveníjízdních režimů od komfortního, až po nejostřejší „Cupra“, v němž se upravovalonejen nastavení systému VAQ, ale i tlumičů adaptivního podvozku DCC nebo reakcena sešlápnutí plynového pedálu.

Vetřetí generaci Leonu Cupra mohli zájemci vybírat hned ze tří karosářskýchvariant. Zatímco první dvě generace byly nabízeny jen jako pětidveřovýhatchback, v té poslední byl v nabídce i třídveřový hatchback anebo praktickýkombík. V rámci modelové péče se v průběhu let měnil i výkon motoru, kterývyšplhal nejdříve na 290 koní a pak v rámci faceliftu až na 300 koní. Pro kombije v nabídce i pohon všech kol, který je k dispozici také výhradně spřevodovkou DSG.

Ive třetí generaci se objevila verze Cupra R. Šlo ale o limitovanou edici 799kusů s výkonem zvýšeným na 310 koní s manuální převodovkou (DSG mělo „jen“ 300koní). Bylo to první auto, na kterém se objevila bronzová barva, která nyní hrajeu Cupry důležitou roli. Jeden velmi speciální kus má i český okruhový závodníkPetr Fulín. Jeho auto má na plaketce výrobní číslo #22, s nímž Petr na okruzíchzávodí, ale také jmenovité označení s dodatkem jeho vítězství v šampionátucestovních vozů ETCC v roce 2017.

CUPRA jako značka

Z pouhého označení rychlých modelů se během 22 let vyvinula samostatná značka. Tu SEAT představil v loňském roce. Aktuálně si lze koupit jeden model, kterým je sportovně laděné SUV CUPRA Ateca s 300koňovým benzinovým motorem, ale na následném ženevském autosalonu byl představen druhý, zcela nový model Formentor s 245 koňmi a plug-in hybridní technikou.

Dalším vozem patřícím pod novou značku je koncept Tavascan. Jde o první elektromobil značky, jehož dojezd na jedno nabití by měl být až 450 kilometrů a výkon více než 300 koní. Nová značka, staré jméno, ale také nové zážitky. CUPRA jako samostatný subjekt nechce vzpomínat na staré časy, ale také na ně nechce zcela zapomínat. 

0
Porovnávač
TOPlist