Popis modelu
Úvod
Současný Mercedes-Benz E je již pátou generací vozu s tímto označením. Poprvé spatřil světlo světa Mercedes-Benz třídy E v roce 1993, kdy byl v souladu s pojmenováním celé modelové řady takto označen facelift modelu W124. Jeho současná generace je ztělesněním snahy o masovou produkci osobních automobilů s autonomním řízením.
Verze a výbavy
Mercedes-Benz třídy E se nabízí v pěti karosářských variantách - jako klasický sedan, praktické kombi, elegantní kupé, outdoorově vyhlížející kombi All-Terrain a kabriolet. Jak je zvykem v segmentu prémiových vozů, Mercedes nerozlišuje jednotlivé výbavové stupně a nabízí velmi obsáhlý seznam sériové i příplatkové výbavy. Například ceník verze sedan čítá plných 38 stran. Rovněž výpis jednotlivých motorizací je nejdelší právě u verze sedan. Zahrnuje dohromady čtyři vznětové motory, tři o objemu 1950ccm o výkonu 110kW nebo 136kW (silnější verze je k dispozici i s pohonem všech kol) a jeden “třilitr” o objemu 2987ccm s výkonem 190kW. Nejlevnější motorizace označovaná E 200 d se nabízí za 1 258 400,-Kč vč. DPH (resp. 1 040 000,-Kč bez DPH). Za pohon všech kol se připlácí 72 600,-Kč (vč. DPH). Bohatší nabídku motorizací nalézáme ve výpisu zážehových motorů, který zahrnuje i vozy Mercedes-AMG nebo plug-in-hybrid, a čítá dohromady 9 položek. Nabídka startuje na částce 1 254 770,-Kč (resp. 1 037 000,-Kč bez DPH) za motor s označením E 200 o objemu 1991ccm s výkonem 135kW. Na opačném konci ceníku figuruje Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+ o úctyhodném výkonu 450kW za rovněž úctyhodnou sumu 3 406 150,-Kč (resp. 2 815 000,-Kč bez DPH). Srovnatelně motorizované kombi stojí o čtyřicetdva tisíc více, za kupé oproti sedanu připlatíte zpravidla třicettři tisíc korun. Kdo od svého Mercedesu třídy E očekává alespoň nějaké terénní ambice, sáhne po kombíku s přídomkem All-Terrain. Právě tak je nazýván i jízdní režim dostupný pouze v této specifikaci, který autu zvýší světlou výšku, upraví řazení, změní reakci na plyn a zmírní zásahy ESP. Zvenku verzi All-Terrain poznáte podle oplastovaných blatníků a nárazníků, kromě toho je osazena pneumatikami se zesílenými bočnicemi. Zatím je tato outdoorová verze v nabídce pouze s naftovým čtyřválcem 220d, šestiválec by měl do ceníku dorazit později. Všechny vozy jsou shodně vybaveny devítistupňovou automatickou převodovkou. Z nabídky konvenčních vozů vyčnívá sedan E 400 e, zážehový dvoulitr ve verzi plug-in hybrid.
Srovnání s předchozí generací
Oproti předchozí generaci nové “Éčko” narostlo na délku o 43mm (na celkových 4923mm) a rozvor dokonce o 65mm na celkových 2939mm. Naopak k poklesu rozměrů došlo v případě šířky vozu (-2mm) a výšky (-6mm). Výrazně redukovat se podařilo hmotnost vozu, především díky použití vysokopevnostní oceli a hliníku, a to zhruba o 100kg. Vzhledově nový Mercedes-Benz třídy E (W213) samozřejmě navazuje na svého předchůdce z roku 2013 (W212), zároveň ale vyznává designovou filozofii uplatněnou na vozech třídy S (W222) a třídy C (W205) z roku 2014.
Exteriér
Při prvním pohledu na Mercede-Benz třídy E bezpochyby zaujme masivní přední maska s velkými otvory pro přívod vzduchu, což evokuje příslib sportovního ducha v kombinaci s vysokou úrovní komfortu. Boční pohled prezentuje elegantní linie dotvářené výraznými prolisy po celé délce karoserie. Vnější vzhled vozu lze přizpůsobit volbou designových a výbavových linií, nazývaných Exclusive, Avantgarde a nejvýraznější AMG, která kromě designových prvků přináší i sportovní podvozek Agility Control se sníženou světlou výškou.
Interiér
Interiéru vozu ve vrcholné výbavě zcela nezpochybnitelně dominují dva obrovské displeje úhlopříčky 31,2cm, nahrazující tradiční kapličku přístrojů a sousední displej infotainmentu. Tradičně vysoká je úroveň použitých materiálů, rovněž objevujeme široké možnosti individualizace a celkově hodnotný dojem. Charakter vozu vytvářejí výrazné horizontální linie s ozdobnými prvky z hliníku nebo pórovitého dřeva vedenými od přístrojové desky až přes panely dveří. Pohodu na palubě vozu si můžete vylepšit řadou příplatkových systémů, například Air-Balance, který kromě dočasného provonění interiéru zajišťuje filtraci nasávaného vzduchu a jeho ionizaci pro poskytnutí dokonalého osvěžujícího účinku. Technologii LED využívá ambientní osvětlení volitelné v 64 různých odstínech a plynule regulovatelném jasu. Sada aktivních ortopedických sedadel prostřednictvím nafukovacích vzduchových komor (osm v opěradle a čtyři v sedáku) při jízdě automaticky přizpůsobuje bočnice sedadel, čímž v zatáčkách kompenzuje působení odstředivé síly a poskytuje adekvátní oporu. Součástí ortopedických sedadel je i funkce Energizing, která obsahuje osm programů o dvou úrovních intenzity a společně s vyhříváním poskytuje masáž na principu masáže horkými lávovými kameny. Kromě různých variant poměrně již tradičního vyhřívání sedadel může být Mercedes-Benz E vybaven i ventilací předních sedadel, kdy vzduch proudí ze sedadla koženým perforovaným čalouněním. Aby žádná část těla řidiče a spolujezdce nepřišla do styku se studeným povrchem, vyhřívané mohou být i loketní opěrky. Přední sedadla jsou elektricky nastavitelná, včetně bederní opěrky. Vůz si pamatuje tři různá nastavení sedadel, volantu a zrcátek pro situaci, kdy automobil využívá střídavě více řidičů.
Infotainment
Jak již bylo výše uvedeno, Mercedes-Benz E může komunikovat s řidičem prostřednictvím dvou velkých displejů. Digitální sdružený přístroj, který kromě dvou tradičních ciferníků ukazatele rychlosti s ukazatelem množství paliva a otáčkoměru s teploměrem chladící kapaliny zobrazuje informace od asistenčních systémů, vytváří spolu s mediálním displejem tzv. širokoúhlý kokpit. Tento progresivní a díky variabilitě dobře čitelný systém se třemi volitelnými typy zobrazení (klasický, sportovní a progresivní) je k dispozici pouze s multimediálním systémem COMAND Online. K tomuto multimediálnímu systému se váže i možnost objednání TV přijímače digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T. Samotný systém COMAND Online v sobě zahrnuje kromě ovládání hlasem LINGUATRONIC, tlačítek a dotykového ovládání na obou stranách volantu také touchpad u vozidel s automatickou převodovkou. Součástí je i navigace se zobrazením mapy ve formátu 3D včetně aktualizace mapových údajů online, dynamického navádění na základě dopravních informací v reálném čase, aktuálních cen pohonných hmot a systému nouzového volání. Kromě připojení k internetu nabízí multimediální systém možnost integrace smartphonu prostřednictvím Android Auto nebo CarPlay, Media Interface, rozhraní USB a Bluetooth, slot na SDHC karty a může fungovat jako hotspot WLAN/WiFi umožňující připojení až tří mobilních koncových zařízení. Jiný multimediální systém, zvaný Audio 20 USB, disponuje displejem o úhlopříčce 21,3cm, rádiem se dvěma tunery a u stojícího vozidla umožňuje prohlížení internetových stránek. V plnohodnotný navigační systém ho umí proměnit Garmin MAP PILOT pouhým zasunutím příslušné SD karty s navigačním softwarem a mapovými podklady. Vrcholný zážitek z poslechu hudby na palubě v souvislosti se špičkovou kompenzací okolního hluku zprostředkuje Surround Soundsystem Burmester se 13 výkonnými reproduktory, devítikanálovým zesilovačem DSP a celkovým výkonem 590W. Za zmínku stojí i digitální klíček od vozidla ve smartphonu a možnost bezdrátového dobíjení zařízení podporující standard Qi v nabíjecí přihrádce.
Bezpečnost a asistenční systémy
Mercedes-Benz třídy E je proslulý zaváděním autonomního řízení. Systém Mercedes-Benz Intelligent Drive usnadňuje práci řidiči a snižuje nebo dokonce eliminuje riziko nehody plynoucí z kritických situací v silničním provozu. Asistenční systémy známé i z ostatních osobních automobilů jsou v tomto případě dovedeny k dokonalosti a jejich souhra je významným počinem na cestě k autonomnímu řízení osobních automobilů. Jednotlivé asistenční systémy jsou k dispozici zpravidla za příplatek dle zvoleného motoru a konfigurace. Komplexním systémem je funkce DRIVE PILOT, která umí udržovat správnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla až do rychlosti 210km/h, využít vodorovné značení a pohybovat se tak i na vozovkách s více jízdními pruhy. Nereaguje-li řidič na opakovaná varování výstražné funkce, aby opět uchopil volant, aktivuje se asistent nouzového zastavení a sám zastaví vozidlo. V kombinaci s multimediálním systémem COMAND funguje na základě svislého dopravního značení asistent rychlostního omezení, který dodává informace asistentu udržování odstupu DISTRONIC. Parkování v nejvyšší možné míře usnadňuje systém PARKTRONIC, který parkovací místo umí nejen vyhledat, ale celý parkovací manévr i dokončit. Řidič přitom na dispeji může sledovat výstup ze zpětné kamery. Vrcholem usnadnění parkování je možnost zaparkovat vozidlo prostřednictvím chytrého telefonu použitím dálkového parkovacího asistenta.
Konkurenti
Nejbližší konkurenty bychom určitě hledali ve stájích dalších reprezentantů německého automobilového průmyslu. Zřejmě především osobní preference budou rozhodovat mezi Mercedesem třídy E, BMW řady 5 nebo Audi A6.