Recenze: Peugeot 108 - Francouzsko-japonský šampón

Peugeot 108 má jisté předpoklady být dobrým autem - vyroben v Kolíně, poháněný japonským motorem a oblečen do slušivých francouzských šatů. Vzešel z globální spolupráce, která dala vzniknout trojici aut z nejmenší třídy A, které se liší prakticky jen vzhledem - Toyota Aygo, Citroen C1 a právě Peugeot 108. Námi testovaný exemplář byl jako obvykle nejlépe vybavený kousek, který lze pořídit. Včetně plátěné střechy, automatické klimatizace a dražšího infotainmentu (což je v podstatě celý seznam příplatkové výbavy) stál rozumných 335 tisíc korun. Automobil, který je v současné variantě vyráběn od roku 2014, dostal z kraje letošního roku lehkou modernizaci. Hlavní změnou je motor plnící EURO 6.2, podpora konektivity mobilních telefonů a zmíněná plátěná střecha. Základní cena je stále příjemných 240 tisíc korun - již ta obsahuje poměrně slušnou výbavu, která většině kupujících v této kategorii aut již může dostačovat.

exterier peugeot 108

Elegantně vyhlížející auto s délkou 3.470 mm a rozvorem 2.340 mm patří do skupiny nejmenších a nejlevnějších aut. Není to ale žádné holátko. S přibývajícím zákonnými požadavky na bezpečnost není ani ta nejobyčejnější verze marná - 6 airbagu, ABS, ESP nebo TPMS už je dnes standard i v této třídě. Navíc v tomto modelu je i klimatizace, vyhřívání sedadel, nebo parkovací kamera.

Nabídka motorů je pestrá.

Na výběr je jedna pohonná jednotka - litrový benzínový tříválec, který má 72 koní a 93 Nm s kombinovanou spotřebou krásných 4.2 litrů. Lze jej mít i s automatem za příjemný příplatek 18 tisíc a spotřeba vzroste jen o jednu desetinu (teoreticky). Mě se ale moc líbila ta manuální převodovka, která pochází, stejně jako motor, od Toyoty. Pětistupňová převodovka i spojka kterou se převodovka ovládá, má krásně krátké dráhy a všechny stupně se řadí velmi snadno. Delší převodové stupně ve spolupráci s malým objemem si ale začnou vybírat svou daň už kolem sta kilometrů v hodině, kdy se autu příliš nechce zrychlovat, ne že by se mu chtělo nějak zrychlovat předtím, ale tady už to může začít vadit i těm kolem vás, teda hlavně za vámi. No ale na tu stovku se dá dostat i na druhý převodový stupeň za cca 12.5 vteřiny, což je hodnota plně odpovídající standardu této kategorie. Při 130 km/h točí motor 3900 otáček, aby měl sílu překonat alespoň odpor vzduchu, když už ne větší kopce. V nízkých otáčkách profituje motor ze své konstrukce a díky pozvolnému náběhu síly umožnuje krásně plynulé rozjezdy, které jsou tak těžké v turbomotorech s náhlým nástupem síly právě v rozsahu otáček používaných pro prokluz spojky a rozjezd. V tomhle ohledu mají atmosférické motory jednoznačné výhody pro jízdu ve městě. Navíc na rozdíl od 1.0 TSI nepotřebuje pro splnění EURO 6.2 filtr pevných částic. O lichém počtu válců dává vědět jen zvukem kolem volnoběžných otáček, vyvážení motoru je bez problémů v libovolném režimu jízdy. Už víme, že dynamika motoru je dostatečná pro běžnou jízdu v neobsazeném voze, ale ani chlup víc. Jakékoliv jiné než pozvolné zrychlení motor nenabízí, často je potřeba podřadit i o několik stupňů, ale to se dá od malého atmosférického motoru čekat. Pochválit je třeba ale hlavně podvozek. Je příjemně komfortní na běžné silnice, ale ne tolik, aby se auto houpalo po zastavení, nebo příliš naklánělo v zatáčce. Na podvozek je možné se spolehnout stejně jako na brzdy s hill-holdem pro snadnější rozjezd do kopce.

interier peugeot 108

Při pohledu zvenku zaujme u této varianty TOP! hlavně netradiční plátěná střecha. Může to být prodejní tahák, podobnou střechu má také třeba stylový Fiat 500, kterému tak sluší. Sluší i Peugeotu, ale stačí krátká jízda, aby se odhalilo, že těch 30 tisíc se dá využít lépe. Stažená střecha se může hodit na pomalé pojíždění někde mimo obec, ale jinak spíš bude podle mne zavřená - už nad 60 km/h je slyšet dost silně větrný štít a celkově hluk zvenčí. Při postávání v koloně zase člověk spíše než slunce na zátylku a emise výfukových plynů, ocení kabinový filtr a klimatizaci, která mu jeho den spíše zlepší. Při přílišném vedru taktéž. K tomu přidejme ještě hůře čitelnou obrazovku infotainmentu, protože se v ní odráží nebe a máme důvodů dost. Kromě střechy zaujme vpředu masivní maska chladiče a celkově mohutná přední část, která navazuje na nepoměrně menší kapotu a motorový prostor. Zezadu pak prodloužené zatmavené celoskleněné víko s chytře integrovaným krytem zavazadlového prostoru.


Uvnitř se to jen leskne

Po usednutí obklopí řidiče směs spousty lesklých ploch a zaujme sympatický kůží obšitý volant. Přístrojová deska odpovídá zaměření auta, centrálně umístěný budík s velkým rychloměrem a uprostřed umístěným palubním počítačem a ukazatelem vnější teploty. Teplota motoru chybí zcela. Otáčkoměr je vyveden páskem od jedničky do sedmičky a je za drobný příplatek. Středová konzola vypadá trochu jako smutný robot a působí velmi masivním dojmem. Velké množství volných ploch pocit ještě podporuje. Dobře je vyřešené ovládání automatické klimatizace sdružené kolem ukazatele vnitřní teploty, nad tím překvapivě vyspělý infotainment, který zadupe tradiční kritiku nepovedených navigací, protože ani v nejvyšší verzi ji výrobce nenabízí. Za to má vysoké rozlišení, podporuje multi-touch a na nic si nehraje. Za to chválím - díky tomu tahle věcička stojí jen 10 tisíc a má super přehledné ovládání a navigaci si pustím z mobilu, který se mi tak rychle povedlo připojit přes bluetooth. Anebo CarPlay, který už co nevidět bude umět i Waze. Případně s Android Auto funguje všechno nejlépe - Spotify, Waze, telefon, velmi dobré hlasové ovládání všech prvků. Budoucnost je tady :-) Před obrazovkou je zkosená část na kterou lze pohodlně opřít ruku a pak už se jen prstem trefovat na velké ikony na obrazovce. Navíc má pár fyzických tlačítek - na hlasitost a přepínání kontextu. Obecně ten infotainment na tuto kategorii funguje nadprůměrně dobře a výrobce za to nechce "raketu.

interier peugeot 108

Jinak samozřejmě kvalita plastů odpovídá ceně, místa vepředu je dostatek, vzadu spíše místo není. Nezvykle působí zadní sklo dvacet centimetru od pasažérovo hlavy, naopak za 20 cm nad hlavou bych byl rád, protože to málo místa je ještě ubráno pohonem střechy. Kufr o objemu 190 litrů pojme přesně tolik zavazadel kolik zvládne člověk najednou odnést. Nevím jestli objem je počítaný i s tou obrovskou dírou pod podlahou, kam se podle mě vejde plnohodnotná rezerva, ale je tam jen plastový výlisek s nářadím. Takové mrhání místem. Výhled z vozu je perfektní, během první jízdy mě jen trochu překvapil tlustší A sloupek a zrcátka v jedné rovině s ním, takže vytváří větší zakrytou plochu.

exterier peugeot 108

Koupit nekoupit

Na závěr musím říct, že od tak levného auta jsem nečekal tolik muziky. Řízení, řazení, ovládací prvky, jízdní vlastnosti vše působí dospěle a povedeně. Překvapila mě spotřeba, která se po pár stech km držela na 4.5 litrech u syrového auta. Je pravda, že nemělo smysl auto nějak trápit a jezdil jsem spíše stylem, který lze od auta očekávat. Chválím za vyspělý infotainment bez navigace a rozumnou politiku příplatkové výbavy. Určitě bych oželel tu plátěnou střechu, jejíž použití je velmi omezené a rozhodně to lépe vypadá než kolik to přinese užitku. Přední pasažéři si nemají na co stěžovat, ty zadní raději nechejte doma.


Co se mi líbilo:

  • za dobré peníze auto s dobrou výbavou

  • spolehlivá a prověřená technika s EURO 6.2

  • úroveň a ceny příplatkové výbavy


Co se mi nelíbilo:

  • dynamika motoru

  • vzadu velmi stísněné

  • lacině vypadající hlavice řadící páky

Publikováno 05.09.2018, autor: , recenzovaný vůz Peugeot 108 , cena testovaného modelu: 330000 Kč

hodnocení: 80%

Další recenze

Pořád chválíme Škodu Citigo a Hyundai i10 za jejich kvalitnější zpracování a obecně dospělejší dojem, ale Peugeot 108 je jim určitě dobrým soupeřem. A pokud jde o volbu mezi trojicí Toyota-Citroën-Peugeot, je to jednoduché - vyberte si ten, který se vám líbí nejvíc.
3/5

Technické parametry

Motor

Palivobenzín
Převodovkaa, m
Poháněná nápravaFWD
Výkon53 kW - 53 kW
Maximální rychlost160 - 160 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h13.8 - 15.2 s

Model

Série108
Začátek výroby07/2014
Začátek výroby modelu03/2015
Třída vozidlaMěstské auto
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1460mm
Šířka1615mm
Délka3475mm
Rozvor2340 mm
Objem kufru196 / 780 l
Hmotnost915 - 935/
1240 - 1240 Kg
Poloměr otáčení10,2 m
Světlá výškanení známo
Přední nájezdový úhel-
Zadní nájezdový úhel-
Přechodový úhel-
Stoupavost-
Hloubka brodění-

Spotřeba

Kombinovaná 4.1 - 4.2l/100km
Ve městě4.9 - 4.9 l/100km
Mimo město3.6 - 3.8 l/100km
Emisní normaEuro 6
CO293 g/km

Karoserie

typhatchback
Počet míst4
Počet dveří5
Zatížení střechy50 kg
Přední brzdyKotoučová
Zadní brzdyBubnová
Přední odpruženíVinutá pružina
Zadní odpruženíTorzní tyče

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světla-
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzoryZadní parkovací kamera
Kontrola trakceProgram elektronické stability
Typ monitorování tlaku v pneumatikáchnepřímé měření (ABS)
Navigační systémBarevný displej (dotyková obrazovka)

Cena

Cena260 000 Kč -
280 000 Kč
Minimální výbavaActive

Přívěs

Brzděný- - - kg
Nebrzděný- - - kg

Rivalové

CITROËN C1
Cena od260 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon53 kW - 53 kW
Maximální rychlost160 - 160 Km/h
Spotřeba4.1 - 4.1 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Volkswagen Up!
Cena od242 400 Kč
PalivaCNG benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon44 kW - 66 kW
Maximální rychlost162 - 185 Km/h
Spotřeba4.2 - 4.5 l/100km
Akcelerace9.9 - 16.3 s
Suzuki CELERIO
Cena od238 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon50 kW - 50 kW
Maximální rychlost155 - 155 Km/h
Spotřeba4.3 - 4.3 l/100km
Akcelerace13.5 - 13.5 s
Toyota Aygo
Cena od235 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon53 kW - 53 kW
Maximální rychlost160 - 160 Km/h
Spotřeba4.1 - 4.2 l/100km
Akcelerace13.8 - 15.2 s

Varianty modelu

Peugeot 108 3dv.
Cena odNaN Kč
Paliva

Motorizace

1.0 VTi 72 MAN5
Palivobenzín
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1 l
Max. rychlost160 km/h
Spotřeba4.1 l
Zrychlení13.8 s
Výkon53 kW
Cenaod 260 000 Kč
Zobrazit motorizaci
1.0 VTi 72 ETG5
Palivobenzín
Převodovkaautomat (5)
PohonFWD
Objem1 l
Max. rychlost160 km/h
Spotřeba4.2 l
Zrychlení15.2 s
Výkon53 kW
Cenaod 280 000 Kč
Zobrazit motorizaci

Kolik doopravdy stojí Peugeot 108? Poptejte dealery přes Autohled a
buďte si jisti, že máte tu nejlepší cenu

Získat nejlepší cenuVozy skladem (1)

Statistika prodejů

Prodeje celkem
Prodeje firmy
8 20179 201710 201711 201712 20171 20182 20183 20184 20185 20186 20187 20188 20189 2018 51015

Výbava

Základní (VTi 68 Access)

  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení

Nejvyšší (VTi 68 Allure ETG5)

  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Alu kola
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Mlhová světla
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Omezovač rychlosti
  • Centrální zamykání

Příplatková (VTi 68 Allure ETG5)

  • Metalická barva
  • Navigace
0
Porovnávač
TOPlist