Co je to ESP? Jak se liší od ESC a kontroly trakce?

Žlutou kontrolku ESP asi většina řidičů zná - bliká, když se dostane auto do kritické situace. Jak funguje, jaká auta ji mají a zda je dobré ji vypínat probereme v tomto článku. 

ESP (Electronic Stability Programme) se poprvé objevilo v roce 1995, a to u Mercedesu třídy S za pomoci technologie Bosch. Stejnou technologii implementovalo BMW, postupem času si pak našla místo i ve vozech nižší třídy.

V EU je pak již ESP povinnou výbavu, a to pro všechny nové vozy homologované po listopadu 2011, resp. přihlášené po listopadu 2014. Podle britské studie ESP snížilo riziko fatální nehody o 25%, podle švédské pak snížilo počet nehod za mokra o 32%.

Jak ESP funguje?

ESP funguje na základě několika senzorů. Kromě senzorů ABS vychází hlavně z senzoru pozice volantu, tedy záměru řidiče jakým směrem chce jet a senzoru otáčení vozu, tedy skutečného směru, kam vůz jede. Dále také kontroluje skutečnou rychlost pomocí senzorů ABS oproti rychlosti, jakou ukazuje tachometr. To vše využívá řídící jednotka ESP k tomu, aby zjistila, zda vůz postrádá trakci a v reálném čase vyhodnocuje, jak na danou situaci zareagovat.

Pokud tak například ESP zjistí, že se vůz nehýbe, ale vy přidáváte hodně plynu, tak plyn omezí, aby umožnila vozu se lépe rozjet.  Taktéž dokáže vyhodnotit trakci při nouzovém brždění a upravit brzdění jednotlivých kol tak, aby řidiči zůstala kontrola nad vozem.

ESP kontrolka

ESP ve voze reprezentuje žlutá kontrolka auta s dvěma čárami naznačujícími smyk vozidla. Pokud svítí trvale, je systém vypnutý nebo v horším případě nefunkční. Pokud kontrolka jen bliká, znamená to typicky situaci, kterou systém vyhodnotil jako nestandardní. Typicky tedy ztrátu trakce. Nejčastěji se s ní setkáte v zimním období, kdy je prokluz kol celkem častý.

vypnutí ESP u Jeepu Grand Cherokee

Vypnutí ESP

V autech je většinou i tlačítko, případně nastavení v menu, které umožňuje ESP vypnout. V novějších vozech to však většinou jde jen částečně, často se jedná pouze o to, že vám vůz nebude ovládat plynový pedál, což se může hodit zejména v zimě. Jinak ale úplné vypnutí ESP na veřejných silnicích nejde doporučit.

U sportovnějších vozů pak má ESP různé módy, kdy jednotka vyhodnocuje situace rozdílně - příkladem může být třeba "Drift mode" v novém Focusu RS.

Drift mode Focusu RS

Jaký je rozdíl mezi ESP a ESC?

Prakticky žádný. Jedná se jen o jiné obchodní označení té samé technologie - "Electronic stability control". Můžeme se tak setkat i se zkratkami: VDC (vehicle dynamic control), VSA (vehicle stability assist) nebo DSC (dynamic stability control). Pak tu jsou ještě označení, které používají jednotlivé značky - Volvo má DTSC (Dynamic Stability & Traction Control), Porsche PSM (Porsche Stability Management).

Samostatně pak stojí TCS (anglicky traction control system, kontrola trakce) a ASR (německy Antriebsschlupfregelung, protiprokluzový systém), které jsou však dnes již z většiny integrovány do ESP. Součástí ESP je také známé ABS.

 

 

Publikováno 2017-11-09, autor:
0
Porovnávač
TOPlist