Pětiminutovka: EU zvažuje zákaz uhlíkových vláken, Volkswagen přináší Pac-Mana, Tesla končí s Modely S/X v Číně
Dnešní automobilové novinky přinášejí zajímavé události - od navrhovaného zákazu uhlíkových vláken v automobilech ze strany EU, přes hravý vstup Volkswagenu do světa herních zážitků až po strategické stažení Tesly z čínského trhu luxusních vozů.
EU cílí na uhlíková vlákna v radikální regulaci
Evropská unie zvažuje zásadní úpravu směrnice o vozidlech s ukončenou životností (ELV), která by mohla způsobit doslova zemětřesení v globálním dodavatelském řetězci. Politici jednají o tom, zda uhlíková vlákna – klíčový materiál pro moderní supersporty, luxusní elektromobily i výkonná auta – zařadí mezi regulované látky s možností jejich zákazu v silničních vozech od roku 2029. Pokud by došlo k realizaci tohoto dosud nevídaného kroku, byli by výrobci nuceni zásadně změnit své strategie pro snižování hmotnosti a došlo by k narušení celých výrobních ekosystémů. Zpráva okamžitě otřásla trhy – akcie hlavních asijských producentů uhlíkových vláken klesly a automobilky i letecký průmysl reagovaly ostrým nesouhlasem. Výrobci automobilů, včetně gigantů s výrobními závody v Česku a po celé Evropě, nyní závodí s časem při úpravě svých plánů pro vývoj a nákup komponentů. Dopady pro české dodavatele, hluboce zapojené do evropské výroby, mohou být zásadní – zvláště pokud segmenty prémiových aut a nová generace elektromobilů riskují výrazné zdražení nebo kompletní přepracování.
Volkswagen rozjíždí zábavu ve vozech s Pac-Manem
Volkswagen posouvá konkurenci v oblasti palubní zábavy na novou úroveň – do svých modelů pro rok 2025, včetně Golfu, Tiguanu a elektrické řady ID, integruje zbrusu novou verzi Pac-Man Championship Edition. Hra, vyvinutá ve spolupráci s Bandai Namco a N-Dream, bude dostupná přes aplikaci AirConsole a půjde ji spustit výhradně při stojícím voze. Tento krok navazuje na podobné inovace Tesly a Mercedesu a potvrzuje širší trend, kdy se auta mění na centra zábavy. Pro Volkswagen, který v České republice provozuje významnou výrobu i vývoj, představuje tato technologická iniciativa příležitost, jak oslovit mladé digitálně zaměřené řidiče a podtrhnout orientaci značky na unikátní infotainmentové zážitky. Vlastní branding Volkswagenu a integrované světelné efekty umocní herní atmosféru a posunou německého výrobce na špičku automobilové digitalizace.

Tesla ustupuje z čínského trhu luxusních aut pod tlakem cel
Jako ukázka napětí v globálním automobilovém byznysu přichází rozhodnutí Tesly zastavit přijímání nových objednávek na Model S a Model X v Číně – důvodem jsou rychle rostoucí cla způsobená eskalací obchodní války mezi USA a Čínou. Jelikož se dovozní cla na čínské elektromobily v USA vyšplhala až na 145 % a Čína odpověděla cly ve výši 125 % na americké vozy, stala se ekonomika dovozu luxusních amerických modelů Tesly do Číny neudržitelnou. Tesla se tak musí zaměřit na lokálně vyráběné Model 3 a Model Y ze své šanghajské továrny – a tento krok slouží zároveň jako varování pro všechny světové automobilky ohrožené podobnými geopolitickými a ekonomickými tlaky. Pro český i širší evropský automobilový průmysl to je jasný signál, že globální trhy mohou být velmi nestabilní a že je na místě budovat diverzifikované, lokálně odolné dodavatelské řetězce, zejména když obchodní spory mohou kdykoli ohrozit přístup na lukrativní zahraniční trhy.

EU a Čína jednají o cenovém kompromisu, aby zmírnily obchodní válku s elektroauty
Evropská unie a Čína zahájily oficiální jednání, jejichž cílem je nahradit penalizační cla na dovoz čínských elektromobilů do Evropy dohodou o minimální ceně – tato strategie má podpořit férovou konkurenci, ale přitom zabránit hrozící obchodní válce. Návrh, který nadšeně podporují německé automobilky a jejich partneři ve střední a východní Evropě včetně Česka, má vyvážit konkurenční výhodu plynoucí ze státních dotací v Číně. Vyjednavači doufají, že dohoda ochrání přeshraniční dodavatelské řetězce a zmírní cenové šoky, aniž by se dotkla hybridů nebo spalovacích vozů. Klíčové týdny teď rozhodnou, jak silné bude lobbování jednotlivých hráčů za takovou dohodu, která ochrání místní výrobu a pracovní místa bez hrozby odvetných kroků.
Stellantis odmítá spekulace o prodeji Maserati navzdory krizi
Přes rozšířené spekulace automobilka Stellantis rázně odmítla zprávy o záměru prodat slavnou značku Maserati a potvrdila svůj závazek i v době, kdy Maserati čelí prudkému poklesu prodejů a vysokým finančním ztrátám. Společnost uvedla, že globální odbyt Maserati se v roce 2024 zatím propadl o 57,5 %, což znamenalo provozní ztrátu 260 milionů eur. Výhled značky navíc zatemnila náhlá stopka projektu očekávaného supersportovního elektromobilu MC20 Folgore, jenž se stal obětí slábnoucí poptávky po ultra-luxusních elektromobilech. Zvyšující se cla mezi EU a USA ještě více komplikují ziskovost značky. Změny ve vedení mají pomoci Maserati překonat těžké časy, Stellantis však trvá na tom, že značka i italská tradice zůstanou součástí jeho dlouhodobého portfolia. Tyto otřesy sledují i čeští dodavatelé a fanoušci Maserati, protože změny na vrcholu často ovlivňují celý evropský automobilový sektor.
Mazda sází na benzín pro novou generaci MX-5
Mazda se navzdory aktuálním trendům elektrifikace oficiálně zavázala, že připravovaná pátá generace sportovního roadsteru MX-5 nadále dostane pod kapotu spalovací motor. Novinka nabídne větší, úsporný benzinový motor 2,5 l Skyactiv-Z v kombinaci s manuální převodovkou, čímž Mazda ještě více zdůrazní sportovní a lehkou konstrukci, která učinila z MX-5 oblíbený vůz automobilových nadšenců již po dekády. Zatímco konkurence sází na hybridní a čistě elektrické pohony, Mazda staví MX-5 do role výjimky, která ctí tradiční radost z řízení v době rychlých technologických změn. Tento krok stoprocentně osloví evropské milovníky řízení, včetně Česka, kde mají kompaktní sportovní auta stále silné postavení u puristů i víkendových jezdců. Očekávat lze další snížení hmotnosti i lepší spotřebu, masivní elektrifikace se však zatím nechystá.