Pětiminutovka: Starší Citroën a DS3 jsou svolávány kvůli airbagům, Ferrari odkládá elektromobily a debut Lancia Ypsilon HF

,

Automobilové novinky napříč Evropou se tento týden soustředí na naléhavé bezpečnostní svolávací akce, zásadní změny v elektrifikačních strategiích a odvážné novinky významných výrobců. Od svolávací akce ovlivňující statisíce řidičů až po klíčové tržní kroky, které mají potenciál změnit dostupnost elektromobilů, jsou tyto aktualizace okamžitě relevantní pro majitele aut a zájemce v České republice i ve střední Evropě.

Citroën a DS3 musí okamžitě mimo silnice kvůli nebezpečným airbagům Takata

Citroën a koncern Stellantis vydaly plošný zákaz jízdy pro všechny modely Citroën C3 (2009–2019) a DS3 vybavené airbagy Takata v Evropě. Po nedávné smrtelné nehodě ve Francii, která byla spojena s explozí airbagu, jsou majitelé těchto vozů vyzýváni, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, dokud nebude jednotka airbagu vyměněna. Svolávací akce, která se týká více než 440 000 vozů – včetně přibližně 33 000 v Nizozemsku – je reakcí na riziko, že tyto airbagy mohou při aktivaci vystřelit kovové úlomky do kabiny, což už vedlo k několika úmrtím. Toto opatření ještě více podtrhují doznívající dopady celosvětové krize s airbagy Takata a pravděpodobně způsobí značné komplikace řidičům i dealerům po celém regionu. Servisní sítě Citroën a DS mají za úkol kontaktovat majitele a urychlit dodávky náhradních dílů, přičemž se v některých případech zvažují i náhradní způsoby mobility pro řidiče, kterých se svolávací akce týká.

České zastoupení automobilky k situaci vydalo následující vyjádření:

Vozidla zahrnutá do tohoto bezpečnostního opatření již byla součástí probíhající komplexní svolávací
kampaně, která začala před více než rokem – nejprve v jižní Evropě a následně se rozšiřovala
směrem na sever. Rozhodnutí o svolání a bezpečnostním opatření jsou založena na několika
faktorech, včetně specifikace airbagu, stáří a způsobu používání vozidla, klimatických podmínek a
oznámení od regulačních orgánů.
V návaznosti na vývoj situace skupina Stellantis okamžitě rozšířila své úsilí o zavedení
bezpečnostního opatření pro všechna dotčená vozidla. Toto rozhodnutí podtrhuje pevné odhodlání
skupiny zajistit bezpečnost zákazníků.
Uživatelé vozů, kterých se toto opatření týká, obdrží brzy další oznámení. Zákazníci si také mohou
ověřit, zda se toto opatření týká jejich vozidla, a to pomocí nástroje pro kontrolu VINu na webových
stránkách značky Citroën Ověření vozu, kontaktováním svého dealera nebo zavoláním na
zákaznickou linku: tel. č. +420 222 352 277.
Je velmi důležité, aby vlastníci vozidel, kteří změnili adresu nebo kontaktní údaje, udržovali své
informace aktuální v příslušných databázích, aby mohli být kontaktováni včas a efektivně.

Ferrari odkládá druhý elektromobil kvůli nízké poptávce

Ferrari odložilo uvedení svého druhého plně elektrického vozidla na rok 2028 s odůvodněním, že poptávka po elektrických supersportech je momentálně “prakticky nulová”. Rozhodnutí následuje po omezené sérii prvního elektromobilu značky, přičemž v segmentu luxusních sportovních elektromobilů je nyní patrné celkové zpomalení. Podle zdrojů z odvětví čelí podobným zpožděním v elektrifikaci i Lamborghini a Aston Martin, což naznačuje, že ultraluxusní trh není na zásadní odklon od spalovacích motorů ještě připraven. Tento krok jde proti dříve smělým termínům některých výrobců sportovních vozů, na které je v EU vyvíjen stále větší tlak kvůli emisím. Pro středoevropské zájemce o luxusní elektromobily to znamená méně možností a pravděpodobné pokračování hybridů v tomto segmentu alespoň v nejbližší době.

EU a Čína zvažují minimální cenu dovážených čínských elektromobilů

Evropská unie a Čína aktuálně vyjednávají o zavedení minimální cenové hranice pro čínské elektromobily prodávané v Evropě, přičemž částka se pohybuje kolem 35 000 € za vůz. Tento krok, o kterém informuje více oborových médií, by de facto nahradil přímá dovozní cla a jeho hlavním cílem je vyrovnat konkurenční prostředí evropských výrobců a vyhnout se úplné obchodní válce. Taková hranice by při zavedení významně omezila příliv levnějších čínských elektromobilů, které v poslední době rychle získávají podíl na trhu – zejména značek jako BYD nebo Leapmotor. Dopad by nejvíce pocítili cenově citliví zákazníci ve střední a východní Evropě, kterým tyto dovozy umožnily pořídit si elektromobil, na který by jinak finančně nedosáhli. Vyjednávání pokračují a výsledná dohoda může podstatně změnit ceny a rychlost rozšíření elektromobilů na trhu.

Lancia Ypsilon HF přináší elektrifikaci do segmentu ostrých hatchbacků

Lancia oficiálně představila model Ypsilon HF – svůj nejnovější plně elektrický hot hatch, který znamená velký návrat legendární sportovní zkratky HF do portfolia značky. Ypsilon HF nabízí výkon 280 koní a stojí na stejné technické platformě jako nový Peugeot e-208 GTi, Alfa Romeo Junior Veloce nebo Abarth 600e, což odráží napříč značkami sdílenou EV strategii koncernu Stellantis. Jedinečné prvky Ypsilonu HF zahrnují specifický vnější design, sportovně snížený podvozek a úpravy na podvozku i řízení pro milovníky dynamické jízdy. Novinka znovu staví Lancii do středu stále ostřejší konkurence v segmentu sportovních elektrických hatchbacků a reaguje na poptávku zákazníků po sportovnějších elektromobilech za dosažitelnější cenu.

Opel rozšiřuje sportovní elektrickou nabídku s modelem Mokka GSE

Opel oznámil plánované uvedení modelu Mokka GSE, elektrického crossoveru s výkonem 280 koní, který rozšiřuje nabídku výkonných elektromobilů koncernu Stellantis. Sdílí technický základ s aktuálně představenou Lancií Ypsilon HF a dalšími malými EV ze skupiny Stellantis, přičemž Mokka GSE nese nově zavedené označení GSE (Grand Sport Electric) i v segmentu kompaktních crossoverů. Díky konkurenčnímu výkonu a sportovně laděnému podvozku cílí nová Mokka GSE na zákazníky hledající u elektromobilu kombinaci sportovnosti a praktičnosti. Její příchod je důkazem, že i běžné automobilky stále více nabízejí výkonné elektromobily za dostupnější cenu mimo prémiový segment.

Modernizovaná Tesla Model Y opět splňuje francouzské dotace

Nově faceliftovaná Tesla Model Y je znovu způsobilá pro francouzský ekologický bonus poté, co základní verze vozu po určitou dobu nesplňovala požadavky státu a zákazníci na dotaci nedosáhli. S návratem podpory, která v minulosti výrazně zvýšila poptávku, očekává Tesla prudký nárůst prodejů a nových dodávek na francouzském trhu. Podle francouzských médií čekaly tisíce objednávek základního Modelu Y na potvrzení nároku na dotaci. To by nyní mohlo urychlit předání vozů novým majitelům v následujících měsících. Situace opět ukazuje, jaký význam mají státní pobídky na prodeje nejrozšířenějších elektromobilů na evropských trzích.

Tesla a BYD jsou vyrovnané v testu reálného dojezdu elektromobilů

Nezávislý laboratorní test magazínu Auto Plus ukázal téměř identický reálný dojezd elektromobilů značek Tesla a BYD, konkrétně u základních a pohonem všech kol vybavených sedanů Tesla Model 3 a BYD Seal. Studie porovnávala dojezd, rychlost nabíjení a efektivitu v městském provozu. Tesla si udržela drobný náskok zejména s verzí Model Y Long Range, ovšem v běžném provozu nabídly různé verze obou značek podobné výsledky. Pro zákazníky, kteří porovnávají zavedenou západní značku se silně nastupující konkurencí z Číny, jde o důležitý datový podklad, který reflektuje reálné používání, nikoli jen laboratorní hodnoty. Tyto závěry jsou relevantní i pro středoevropské trhy, kde obě značky rozšiřují své zastoupení a kupující stále častěji srovnávají globální nabídku elektromobilů.

0
Porovnávač
TOPlist