Recenze: Renault Kadjar - zapomenuté dvojče

Segment středních SUV je velmi nabitý a oblíbený, svého zástupce tu tak má i Renault. Není to ale jeho úplně e původní model, ale je odvozený od Nissanu Qashqai, se kterým sdílí techniku. Že je tu Qasqai déle je poznat i na jeho prodejích - zatímco právě Nissan se za minulý rok v ČR těsně nevešel do TOP 10 nejprodávanějších aut, Kadjar se musel spokojit s umístěním okolo 90. místa.

Když se podíváme na oficiální prezentaci, tak na prvních řádcích jsou jako výhody prezentována třeba anténa ve tvaru žraločí ploutve, LED světlomety, USB přípojky nebo 7” dotyková obrazovka, což na rok 2019 může působit přinejmenším úsměvně. Na druhou stranu ale nabídne ověřenou techniku a skvěle fungující 4x4, i když tedy jen v kombinaci se silnější naftou, kterou jsme ale na test ale neměli - v našem motorovém prostoru tepal benzínový čtyřválec o objemu 1.3 litru a výkonu 160 koní, spojený s šestistupňovým manuálem. Pro SUV je to dle mého trochu nezvyklá kombinace, ale koneckonců proč ne, příplatek za automat je ve výbavě Edition celkem tučných 87 tisíc, u Intens se to pak snižuje na 52 tisíc Kč.

Motor je to ale velmi dobrý - svižný a relativně úsporný, ale hlavně velmi tichý - prakticky o něm nevíte a chováním rozhodně nepřipomíná něco, co by mělo mít objem pouze 1.3 litru. Ono i celkové naladění auta je spíše na komfortnější a laxnější jízdu, i když tedy podvozek by mohl být o něco měkčí, o tom žádná. Spotřeba se pohybovala okolo sedmi litrů, což si myslím je naprosto adekvátní.

Pojďme se podívat do interiéru - ten je opravdu hezky zpracovány, jsou použity kvalitní materiály a oproti konkurenci v podobné cenové hladině si myslím, že je Kadjar na špičce. Měkčené plasty, prošívané čalounění i dostatek úložných prostorů zpříjemňuje každodenní ježdění, v autě se tak cítíte jako doma. Nicméně dojem z interiéru alespoň pro mě absolutně zabíjí použitelnost a intuitivita ovládání funkcí vozu. Třeba tempomat se ovládá na volantu, alespoň tedy kromě jeho zapnutí. To by sice člověk očekával na neobsazeném tlačítku na volantu, které zde přebývá, ale není tomu tak. Místo toho se zapíná v oblasti ruční brzdy, kde bych ho hledal asi jako na posledním místě. Ještě lépe schované je ale vyhřívání sedaček - to je pod loketní opěrkou, kterou když vysunete, tak ovládání vyhřívání nemáte šanci nalézt - ideální na to si udělat v létě srandu ze spolujezdce, ale praktické to příliš není.

Kadjar má také digitální přístrojový štít, kterého jsem jinak velkým příznivcem. V případě Kadjaru ale bohužel nedokáže zobrazit stejné množství informací, jako štít analogový s digitálním palubním počítačem. Kromě rychlosti a otáček si zde můžete přepínat mezi několika režimy, ale třeba spotřebu a zároveň počet najetých kilometrů tam najednou nedostanete. Digitální je i ukazatel teploty vody i stav palivoměru, což by mi v zásadě nevadilo - nesměl by ale Kadjar od cca 80 kilometrů dojezdu přestat dojezd ukazovat - pokud si toho nevšimnete včas, nemáte vůbec žádnou šanci poznat, kolik ještě máte paliva v nádrži. Opravdu nechápu, komu toto přišlo jako dobrý nápad.

Abych ale jen nekritizoval, tak systém R-Link je poté, co si na něj zvyknete vlastně docela dobrý a moderní - zvládne vše, co potřebujete, má i obstojnou navigací a propojení s mobilním telefonem pomocí Carplay/Android Auto.

Veskrze pozitivní je i situace od první řady sedadel směrem vzad - na zadních sedačkách je celkem dost místa, a to překvapivě jak na kolena, tak i na hlavu, i když samozřejmě prostřední sedadlo není zcela plnohodnotné. Oproti Qashqai se dají zadní sedadla sklopit jednoduše pomocí páčky v kufru, což se může zdát jako maličkost, ale reálně to je velmi pohodlné. Pohodlné je také nakládání věcí, jelikož hrana kufru je standardně zarovnaná s dnem, pod kterým pak najdeme další úložné prostory. Dno kufru je rozdělené na dvě části, jejichž víka lze použít také jako přepážky a kufr tak rozdělit, aby zde věci nelítaly - nad tímto někdo opravdu přemýšlel, protože je to velmi praktické, ať už na umístění nákupu, který tak nemusíte dávat za přední sedadla, až po schování laptopu pod dvojitou podlahu, když už ho musíte nechat v autě. V kufru je také několik úchytů na umístění sítě či jiného zafixování nákladu - co se tedy týče vnitřního prostoru a převážení věcí, je Kadjar ideální volbou.

Závěr

Upřímně - nadšence do digitálních technologií tohle auto asi příliš nezaujme. To ale samozřejmě není jeho cílová skupina, kterou budou spíše nenároční řidiči, kteří ocení komfort, vyšší posez a jednoduchost provozu vozidla - a to Kadjar dokonale splňuje. Navíc nabídne skvěle uspořádaný vnitřní prostor a je předurčen pro jednoduché převážení věcí,  navíc ani cestující na zadních sedačkách se nebudou trápit i při delších výletech. Motor se k autu dokonale hodí - je nezákeřný, zrychluje lineárně a poskytuje dostatečnou dynamiku. Asi bych volil spíše verzi s automatem, ale to je otázkou osobních preferencí.

Související: Recenze - Nissan Qashqai - svět potřebuje normální SUV

Publikováno 2019-05-06, autor:
0
Porovnávač
TOPlist