Škoda Superb Scout - když evoluce je víc než revoluce
Facelift vlajkové lodi tuzemské automobilky byl při prvním pohledu na příď spíše skromný - alespoň tedy co se týče vzhledu. Na zádi jsou pak sice změny patrnější, ale nejzřetelnější jsou i tak “písmenka” místo loga automobilky, které dostal Karoq a Kodiaq i mimo facelift. S faceliftem ale přišel i nový Scout, posazený o 15mm výše než běžný model. Zajímavý bodykit a pestrá oranžová barva “Tangerine” z něj navíc dělá model, který budí pozornost i přes to, že Superb patří mezi nejprodávanější auta u nás. Otázkou však je, zda dokáže na dnešním trhu lačnícím po SUV zaujmout zákazníky, kteří si přišli právě pro zvýšený crossover.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/01/jpeg_2019-12-23_19-50-02_46-2880x2160.jpeg)
Co dělá Scouta scoutem
Jak jsem již nastínil, rozdíl oproti běžné verzi je spíše subtilní, s výraznějšími barvami ale pěkně hraje a výsledkem je na pohled velmi atraktivní auto i pro okolí - alespoň subjektivně na mě Superb působí jako “Crème de la Crème” toho, co v Boleslavi dokáží vyvařit. Terénnější vzhled pak dělají zejména použité “SUV plasty”, tedy opláštění v dvou odstínech šedé, evokující terénnější vzhled. Ten je však způsoben zejména vzhledem, o 15mm vyšší podvozek není nijak moc - i Passat Alltrack má o 1 cm vyšší světlou výšku, od Kodiaqu ho dělí ještě 2.5cm. I to ale na sebevědomější přejezdy přes nerovnosti a ve sněhu stačí, pomůže samozřejmě i opláštění podvozku jinak známé jako paket pro špatné cesty. Za mě je nejzajímavějším prvkem přední spoiler alá “špičatá brada”, který sahá několik centimetrů před přední nárazník a je tak charakteristickým prvkem Scoutu. Uvnitř pak najdeme prošívání s logem Scout, logo na palubní desce a volitelné čalounění s dekorem dřeva.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/01/jpeg_2019-12-23_19-50-02_53-2880x2160.jpeg)
Superb poznáte podle …
Místa na zadních sedačkách. Prostor na nohy je tak obrovský, že si skoro nedokážu představit nikoho, kdo by jej zamnou dokázal vyplnit. Vážně, za sedadlem řidiče může jezdit klidně labrador a u něj sedět průměrně velký človek a ani jednomu to podle mě nebude nepohodlné. K tomu bych jen dodal, že je trochu škoda, že zadní sedačky nejsou horizontálně posuvné - kufr je sice opravdu velký, ale občas by se na delší věci víc místa hodilo. Třeba na snowboardy, které kvůli absenci dělení sedadel na třetiny (Superb má 60:40 s průvlakem) musí být na sklopeném levém sedadle (nebo samozřejmě lépe na střeše), což při cestě ve 4 lidech není zrovna ideální. Škoda, třeba Kodiaq jej má rozdělená 40:20:40 standardně.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/01/jpeg_2019-12-23_19-50-02_31-2880x2160.jpeg)
Lodí na hory
Přijměme premisu, že Superb Scout si (pravděpodobně) budou kupovat zejména vyznavači aktivního životního stylu, který využijí jeho terénnějších schopností k cestám za sportem. Zde funguje vše ideálně - adaptivní tlumiče si nastavíte na komfort, zapnete adaptivní tempomat, kterému přikážete dodržování maximální povolené rychlosti, nastavíte navigaci a pokud nespěcháte, tak vlastně stačí najet na dálnici a držet volant. Superb vás bude sám udržovat v pruhu, zpomalovat tam, kde je to potřeba (zatáčky, omezení rychlosti) a samozřejmě udržovat v bezpečné vzdálenosti za před vámi jedoucím autem. Při takové pomoci od auta se dají dlouhé trasy zvládnout i po náročném dni kdekoliv, oproti SUV oceníte nižší aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech. Komfortní režim auto trochu rozhoupe, nicméně i tak zvládá krásně tlumit všechny nerovnosti a jízda je maximálně pohodlná.
Život s Matrixem
… je o dost jednodušší. Od halogenů jsme již ušli dost velký kus cesty a nejvíce si to uvědomíte ve chvíli, kdy jedete 100 metrů za starším autem a stejně vaše světla svítí dál, než jeho. Pro pořádek - matrixová světla jsou nejnovější LED světelnou technologií, která umožňuje odclonění světelného paprsku tak, abyste mohli mít dálková světla zapnutá, i když proti vám jedou jiná vozidla. V praxi to funguje velmi dobře a za týden testování jsem se nedostal do situace, kdy bych automatiku na dálková světla musel vypnout. O to zvláštnější je, že je nutné je po každém startu nutné opětovně zapnout (možná je to ale chyba konkrétního kusu, ostatní koncernová auta si tuto volbu pamatují). Když to vztáhnu k předchozímu odstavci, tak Matrix světlomety pohodu za volantem v noci ještě umocňují, protože na dálnici díky dálkovým světlům vidíte opravdu daleko dopředu.
![](https://www.autohledmagazin.cz/wp-content/uploads/2020/01/matrix.jpg)
2.0 TDI, 140kW, DSG, 4x4
Scout je prémiové zboží a tomu odpovídá i výběr motorů - jsou tu jen dvoulitry, a to naftové TDI a benzínové TSI. Oba se samozřejmě pojí pouze s dvojspojkovým automatem DSG a pohonem 4x4 Halldex. Za 60kW navíc v benzínové variantě připlatíte přibližně 60 tisíc, reálná spotřeba bude ale také podle spritmonitor.de cca. o tři litry vyšší (6.8 vs. 9.8 litru). Diesel v Superbu je ale bohužel zatím bez přívlastku “Evo”, což se projevuje zejména celkem hrubým projevem motoru, který je v kabině poměrně dost slyšet hlavně v nižších rychlostech. Na dálnici to je pak samozřejmě lepší, i tak ale zejména v hlučnosti i dynamiky bude benzín do příchodu Eva lepší variantou.
Naftová varianta ale určitě není špatná, jen trvá trochu déle ji probudit k životu. Co se ale povedlo je sportovní režim převodovky, který je pro mě poprvé v VW-koncernovém autě použitelný i dlouhodobě. Neudržuje zbrkle vysoké otáčky, místo toho jako by více přemýšlel a předvídal situace na silnici tak, aby v případě potřeby při kick-downu okamžitě zrychlil.
A pak je tu režim offroad, který upravuje nastavení standardního pohonu 4x4, ESP a umožňuje zapnout asistenta pro sjezd z kopce. Kromě toho je tu také offroad obrazovka, informující vás o natočení kola, nadmořské výšce a směru pomocí kompasu.
Závěr
Facelift Superbu, který se nesl spíše v duchu “proč měnit něco, co funguje” největší Škodovce rozhodně prospěl - za mě jsou nejlepším vylepšením Matrix světlomety, které sami o sobě mohou být důvodem právě pro Superb.
Provedení Scout je pak univerzální auto v nejlepším slova smyslu - dokáže odvést celou rodinu jak do divadla, tak i na chalupu po polní cestě. Není to SUV, tudíž je na dálnici jako doma a rychlá jízda mu díky všemožné bezpečnostní výbavě svědčí. Řidičské zážitky ale v této kategorii moc hledat nejde a Superb není výjimkou - nicméně za zážitky vás doveze odpočaté jako málokterý vůz. Navíc svými designovými prvky i výraznou oranžovou barvou z modelové řady tuzemské automobilky opravdu vyčnívá - pokud tedy chcete Škodovku, kterou nemá každý, Superb Scout je ideální variantou.