Škoda Superb Scout – když evoluce je víc než revoluce

,

Facelift vlajkové lodi tuzemské automobilky byl při prvním pohledu na příď spíše skromný - alespoň tedy co se týče vzhledu. Na zádi jsou pak sice změny patrnější, ale nejzřetelnější jsou i tak “písmenka” místo loga automobilky, které dostal Karoq a Kodiaq i mimo facelift.  S faceliftem ale přišel i nový Scout, posazený o 15mm výše než běžný model. Zajímavý bodykit a pestrá oranžová barva “Tangerine” z něj navíc dělá model, který budí pozornost i přes to, že Superb patří mezi nejprodávanější auta u nás. Otázkou však je, zda dokáže na dnešním trhu lačnícím po SUV zaujmout zákazníky, kteří si přišli právě pro zvýšený crossover.

Co dělá Scouta scoutem

Jak jsem již nastínil, rozdíl oproti běžné verzi je spíše subtilní, s výraznějšími barvami ale pěkně hraje a výsledkem je na pohled velmi atraktivní auto i pro okolí - alespoň subjektivně na mě Superb působí jako “Crème de la Crème” toho, co v Boleslavi dokáží vyvařit. Terénnější vzhled pak dělají zejména použité “SUV plasty”, tedy opláštění v dvou odstínech šedé, evokující terénnější vzhled. Ten je však způsoben zejména vzhledem, o 15mm vyšší podvozek není nijak moc - i Passat Alltrack má o 1 cm vyšší světlou výšku, od Kodiaqu ho dělí ještě 2.5cm. I to ale na sebevědomější přejezdy přes nerovnosti a ve sněhu stačí, pomůže samozřejmě i opláštění podvozku jinak známé jako paket pro špatné cesty. Za mě je nejzajímavějším prvkem přední spoiler alá “špičatá brada”, který sahá několik centimetrů před přední nárazník a je tak charakteristickým prvkem Scoutu. Uvnitř pak najdeme prošívání s logem Scout, logo na palubní desce a volitelné čalounění s dekorem dřeva. 

Superb poznáte podle …

Místa na zadních sedačkách. Prostor na nohy je tak obrovský, že si skoro nedokážu představit nikoho, kdo by jej zamnou dokázal vyplnit. Vážně, za sedadlem řidiče může jezdit klidně labrador a u něj sedět průměrně velký človek a  ani jednomu to podle mě nebude nepohodlné. K tomu bych jen dodal, že je trochu škoda, že zadní sedačky nejsou horizontálně posuvné - kufr je sice opravdu velký, ale občas by se na delší věci víc místa hodilo. Třeba na snowboardy, které kvůli absenci dělení sedadel na třetiny (Superb má 60:40 s průvlakem) musí být na sklopeném levém sedadle (nebo samozřejmě lépe na střeše), což při cestě ve 4 lidech není zrovna ideální. Škoda, třeba Kodiaq jej má rozdělená 40:20:40 standardně. 

Lodí na hory

Přijměme premisu, že Superb Scout si (pravděpodobně) budou kupovat zejména vyznavači aktivního životního stylu, který využijí jeho terénnějších schopností k cestám za sportem. Zde funguje vše ideálně - adaptivní tlumiče si nastavíte na komfort, zapnete adaptivní tempomat, kterému přikážete dodržování maximální povolené rychlosti, nastavíte navigaci a pokud nespěcháte, tak vlastně stačí najet na dálnici a držet volant. Superb vás bude sám udržovat v pruhu, zpomalovat tam, kde je to potřeba (zatáčky, omezení rychlosti) a samozřejmě udržovat v bezpečné vzdálenosti za před vámi jedoucím autem. Při takové pomoci od auta se dají dlouhé trasy zvládnout i po náročném dni kdekoliv, oproti SUV oceníte nižší aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech. Komfortní režim auto trochu rozhoupe, nicméně i tak zvládá krásně tlumit všechny nerovnosti a jízda je maximálně pohodlná. 

Život s Matrixem

… je o dost jednodušší. Od halogenů jsme již ušli dost velký kus cesty a nejvíce si to uvědomíte ve chvíli, kdy jedete 100 metrů za starším autem a stejně vaše světla svítí dál, než jeho. Pro pořádek - matrixová světla jsou nejnovější LED světelnou technologií, která umožňuje odclonění světelného paprsku tak, abyste mohli mít dálková světla zapnutá, i když proti vám jedou jiná vozidla. V praxi to funguje velmi dobře a za týden testování jsem se nedostal do situace, kdy bych automatiku na dálková světla musel vypnout. O to zvláštnější je, že je nutné je po každém startu nutné opětovně zapnout (možná je to ale chyba konkrétního kusu, ostatní koncernová auta si tuto volbu pamatují). Když to vztáhnu k předchozímu odstavci, tak Matrix světlomety pohodu za volantem v noci ještě umocňují, protože na dálnici díky dálkovým světlům vidíte opravdu daleko dopředu. 

2.0 TDI, 140kW, DSG, 4x4

Scout je prémiové zboží a tomu odpovídá i výběr motorů - jsou tu jen dvoulitry, a to naftové TDI a benzínové TSI. Oba se samozřejmě pojí pouze s dvojspojkovým automatem DSG a pohonem 4x4 Halldex. Za 60kW navíc v benzínové variantě připlatíte přibližně 60 tisíc, reálná spotřeba bude ale také podle spritmonitor.de cca. o tři litry vyšší (6.8 vs. 9.8 litru). Diesel v Superbu je ale bohužel zatím bez přívlastku “Evo”, což se projevuje zejména celkem hrubým projevem motoru, který je v kabině poměrně dost slyšet hlavně v nižších rychlostech. Na dálnici to je pak samozřejmě lepší, i tak ale zejména v hlučnosti i dynamiky bude benzín do příchodu Eva lepší variantou.

Naftová varianta ale určitě není špatná, jen trvá trochu déle ji probudit k životu. Co se ale povedlo je sportovní režim převodovky, který je pro mě poprvé v VW-koncernovém autě použitelný i dlouhodobě. Neudržuje zbrkle vysoké otáčky, místo toho jako by více přemýšlel a předvídal situace na silnici tak, aby v případě potřeby při kick-downu okamžitě zrychlil. 

A pak je tu režim offroad, který upravuje nastavení standardního pohonu 4x4, ESP a umožňuje zapnout asistenta pro sjezd z kopce. Kromě toho je tu také offroad obrazovka, informující vás o natočení kola, nadmořské výšce a směru pomocí kompasu. 

Závěr

Facelift Superbu, který se nesl spíše v duchu “proč měnit něco, co funguje” největší Škodovce rozhodně prospěl - za mě jsou nejlepším vylepšením Matrix světlomety, které sami o sobě mohou být důvodem právě pro Superb. 

Provedení Scout je pak univerzální auto v nejlepším slova smyslu - dokáže odvést celou rodinu jak do divadla, tak i na chalupu po polní cestě. Není to SUV, tudíž je na dálnici jako doma a rychlá jízda mu díky všemožné bezpečnostní výbavě svědčí. Řidičské zážitky ale v této kategorii moc hledat nejde a Superb není výjimkou - nicméně za zážitky vás doveze odpočaté jako málokterý vůz. Navíc svými designovými prvky i výraznou oranžovou barvou z modelové řady tuzemské automobilky opravdu vyčnívá - pokud tedy chcete Škodovku, kterou nemá každý, Superb Scout je ideální variantou. 

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • unikátní vzhled
  • prostor na zadních sedačkách i v kufru
  • komfortní moderní technologie

Mínusy

  • hrubší chod motoru
  • nižší variabilita interiéru

Rivalové

Peugeot 508 SW GT
Cena od1 110 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon130 kW - 165 kW
Maximální rychlost231 - 246 Km/h
Spotřeba4.7 - 5.7 l/100km
Akcelerace7.4 - 8.4 s
Volkswagen Passat Alltrack
Cena od1 130 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon140 kW - 200 kW
Maximální rychlost223 - 250 Km/h
Spotřeba5.1 - 7.1 l/100km
Akcelerace5.8 - 7.7 s
Volkswagen Arteon Shooting Brake
Cena od986 900 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost216 - 233 Km/h
Spotřeba4.1 - 4.9 l/100km
Akcelerace- - - s
Peugeot 508 SW
Cena od820 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost208 - 240 Km/h
Spotřeba1.4 - 5.4 l/100km
Akcelerace8 - 10.1 s
Renault Talisman Grandtour
Cena od819 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon110 kW - 165 kW
Maximální rychlost203 - 240 Km/h
Spotřeba4.6 - 7.2 l/100km
Akcelerace7.5 - 10.5 s
Mazda 6 WAGON
Cena od811 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon107 kW - 143 kW
Maximální rychlost206 - 223 Km/h
Spotřeba4.5 - 6.8 l/100km
Akcelerace8.1 - 10.6 s
Opel Insignia Sports Tourer
Cena od799 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon90 kW - 147 kW
Maximální rychlost197 - 233 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace7.9 - 12.4 s
Volkswagen Passat Variant
Cena od784 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 200 kW
Maximální rychlost225 - 250 Km/h
Spotřeba4.6 - 7.1 l/100km
Akcelerace5.8 - 7.9 s
Ford Mondeo kombi
Cena od780 900 Kč
Palivadiesel
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 140 kW
Maximální rychlost193 - 218 Km/h
Spotřeba4.7 - 5.4 l/100km
Akcelerace10.7 - 12.6 s
Škoda Superb Combi
Cena od736 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 200 kW
Maximální rychlost211 - 250 Km/h
Spotřeba1.6 - 7.1 l/100km
Akcelerace5.7 - 9.3 s
Volvo V60
Cena od982 400 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 298 kW
Maximální rychlost205 - 250 Km/h
Spotřeba1.9 - 7.4 l/100km
Akcelerace4.6 - 9.9 s
Audi A4 Avant
Cena od935 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 210 kW
Maximální rychlost211 - 250 Km/h
Spotřeba3.9 - 6.6 l/100km
Akcelerace6 - 9.8 s
Jaguar XF Sportbrake
Cena od1 262 756 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon120 kW - 221 kW
Maximální rychlost219 - 250 Km/h
Spotřeba4.5 - 7.8 l/100km
Akcelerace6 - 9.4 s
Audi A4 allroad
Cena od1 271 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon140 kW - 210 kW
Maximální rychlost247 - 247 Km/h
Spotřeba5 - 6.6 l/100km
Akcelerace6.1 - 6.1 s
Volvo V60 CROSS COUNTRY
Cena od1 286 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon140 kW - 184 kW
Maximální rychlost210 - 230 Km/h
Spotřeba5.4 - 7.2 l/100km
Akcelerace6.8 - 8.2 s
Mercedes-Benz E kombi
Cena od1 294 700 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonRWD
Výkon110 kW - 270 kW
Maximální rychlost217 - 250 Km/h
Spotřeba1.7 - 8.7 l/100km
Akcelerace5.1 - 8.7 s
Volvo V90
Cena od1 299 900 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon140 kW - 288 kW
Maximální rychlost210 - 250 Km/h
Spotřeba2.2 - 7.7 l/100km
Akcelerace5.3 - 8.9 s
BMW Řada 5 Touring
Cena od1 350 700 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonRWD
Výkon110 kW - 294 kW
Maximální rychlost222 - 250 Km/h
Spotřeba4.3 - 7.3 l/100km
Akcelerace5.1 - 8.2 s
0
Porovnávač
TOPlist