Škoda Fabia Combi 1.0 TSI - základní stavební kámen pro mladou rodinu

,
exterier skoda fabia-combi

Motor a výbava

Stále přemýšlím nad vozovými parky firem, společností či podnikatelů. Většinu z nich tvoří právě Fabie s naftovými jednotkami, které pořizují s ohledem na nájezd kilometrů a spotřeby paliva. Nevím, zdali je nabídka litrových benzínových jednotek oslní. Nicméně pro soukromé uživatele to asi nebude takový oříšek. Když budete chtít škodovku a naftu, porozhlídnete se po Rapidu. Pro uživatele preferující benzínové jednotky se až tak nic nepříjemného neděje. Pod kapotu modernizované Fabie lze pořídit jednotky 1,0 MPI a 1,0 TSI ve výkonovém spektru od 44 kilowatt až po vrcholné provedení s 81 kilowatty. Právě nejsilnější jednotka pracuje v námi testovaném voze a upřímně ve verzi Combi by tato jednotka měla být v každém voze s praktičtější karoserií. V nabídce je samozřejmě i slabší provedení, to nabízí výkon 70 kilowatt a vychází o 16.000 Kč levněji. Slabší jednotku bych však raději volil pro menší a lehčí hatchback. Pokud už teď na nabídku motorizací nové Fábie koukáte skrze prsty, nezoufejte. Testovaná 1,0 TSI mile překvapí. Výkon 110 koňských sil dokáže s relativně lehkou Fabii zacvičit, nutností je však jednotku vytáčet do hodně vysokých otáček. V opačném případě je projev naprosto ospalý. Dle ukazatele optimálního rychlostního stupně má řidič řadit vyšší rychlostní stupeň již při cca 1.500 otáčkách. Pokud budete následovat rad na palubním počítači, musíte se smířit s minimální odezvou na sešlápnutí plynového pedálu, kuckání jednotky a s tím spojenými vibracemi v interiéru. Nevím, zdali bude situace v případě sedmistupňového DSG lepší, zde ale doporučuji řadit dle pocitu a každopádně ve vyšších otáčkách. Šestistupňová převodovka osloví jemným chodem řadící páky, krátkými a přesnými drahami. Zde škodovka oproti konkurenci umí nabrat plusové body. Co se týče spotřeby silnější jednotky, tak po týdenním testování jsme se dostali na konečnou spotřebu do šesti litrů na sto kilometrů.

exterier skoda fabia-combi

V případě volby výbavového stupně je situace podstatně složitější než-li při výběru pohonné jednotky. Modernizovaná Fabia i nadále zůstává věrna čtveřici výbavovým stupňům. Základní Fabia Combi s označením „ACTIVE” a benzínovou jednotkou 1,0 MPI startuje na 293.900 korunách. Z výbavy nechybí například klimatizace, LED denní svícení, kompletní bezpečnostní výbava, rádio Blues (Apple konektivita, zdířka pro USB a SD kartu), palubní počítač či centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Druhý výbavový stupeň „AMBITION” pořídíte od 313.900 Kč, zde dostanete k dobru 3ramenný kožený volant s chromovaným rámečkem, Infotainment Swing 6,5" (Apple konektivita, zdířka pro USB a SD kartu), přední mlhové světlomety, asistent rozjezdu do kopce a mimo jiné i Front Assist (včetně nouzového brzdění).

interier skoda fabia-combi

Třetí výbavový stupeň nese označení „STYLE”, ten již nepořídíte se základní motorizací 1,0 MPI. Ve výbavě „STYLE” je základní jednotkou 1,0 TSI s výkonem 71 kilowatt. Pořizovací cena v tomto případě startuje na 358.900 korunách. Zde je výbava již na velmi slušné úrovni, nechybí tak nové Bi-LED světlomety s funkcí přisvěcování při odbočování, zadní LED světla, tempomat, Climatronic – automatická klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu či 3ramenný kožený multifunkční volant s chromovaným rámečkem. Posledním výbavovým stupněm, a tedy vrcholem nabídky, je verze Monte Carlo. Sportovnější vzhled a bohatou výbavu vycházející ze stupně „STYLE” zde získáte od 388.900 korun. Pokud se podíváme na testovaný vůz, v ceníku se dostáváme do vyšších pater. Se silnější jednotkou 1,0 TSI a třetím nejvyšším výbavovým stupněm startujeme na 374.900 korunách. Pokud bychom zvažovali investici do automatické převodovky, naši peněženku by to stálo rovných 30.000 Kč. Na palubě testovaného vozu je k dispozici velká řada příplatkových položek, za zmínku stojí panoramatická střecha, která stojí 21.000 Kč v kombinaci se stříbrnými ližinami. Infotainment Amundsen 6,5" s navigací (včetně mapového podkladu, Bluetooth, Apple/Android konektivity, ŠKODA Surround a Infotainment Online) zkrášlí váš interiér v hodnotě 15.500 korun českých. Většina příplatkových položek až zbytečně šroubují cenu vysoko nad rozpočet mladé rodiny. Nejpodstatnějším prvek výbavy bych tak označil nové Bi-LED světlomety, které jsou součástí verze „STYLE”. Vozu prospívají i po stránce vzhledu, každopádně stojí především za podstatně lepším a bezpečnějším jízdním komfortem při horších světelných podmínkách.

exterier skoda fabia-combi interier skoda fabia-combi

Asistenční systémy: Novinky, které něco stojí.

Modernizovaná Fabia se i v reklamních spotech prezentuje sledováním mrtvého úhlu. Tato inovace v případě modelové řady Fabia stojí uživatele v případě zájmu 8.500 korun. Asistent rozpoznávání únavy, jinak Driver Alert zvýší cenu o 1.500 Kč. Asistent dálkových světel (Auto Light Assist) – automatické přepínání dálkových a potkávacích světel včetně světelného a dešťového asistenta pořídíte za 6.500 Kč. Nabídka asistenčních systémů tak není ohromující, potěší spíše již v základu velmi bohatá bezpečnostní výbava (Airbagy řidiče a spolujezdce (s deaktivací), boční airbagy vpředu a hlavové airbagy). Ve výbavě „STYLE” již v základu nalezneme kromě již zmíněné solidní bezpečnosti taktéž omezovač rychlosti, Front Assist (včetně nouzového brzdění) či asistent rozjezdu do kopce. Jelikož Fabia nedisponuje jako její větší sourozenci například udržením vozidla v jízdním pruhu, potěší možnost příplatkového adaptivního tempomatu (4.800Kč). Ten pracuje naprosto spolehlivě a na delších cestách dokáže významně zvýšit cestovní komfort.

Řízení: Preciznost a překvapivý komfort

Modernizace Fabie především z pohledu designu dopomáhá k udržení konkurenceschopnosti. Po designové stránce je stále konzervativní stejně tak i v interiéru, vždy ale za volant škodovek rád usedám. Preciznost a kvalita je zde patrná i v oblasti řízení a celkového jízdního projevu. Ovládání vozu je jednoduché, posilovač řízení je příjemně nastaven. Byť odezva od kol není kdoví jaká, vůz skvěle drží vámi zvolenou stopu. Řízení je až sametově uhlazené, stejně tak i řazení. Chod řadící páky významně přispívá k celkově pozitivnímu hodnocení. Co ale potěší nejvíce, je komfort podvozku. Po stále neustávající horečce jménem SUV jsem rád za každý podařený podvozek ve voze jiné kategorie. Právě Fabia mě velmi mile překvapila, jak pohodlným vozem umí být v každodenním provoze. Podvozek umí filtrovat většinu nerovností, a to i bez nutnosti houpavého jízdního projevu. Ano, podvozek má své limity, pokud natrefíte na větší výmol, do interiéru se dostaví hlučný ráz od nápravy. Za pozitivním vnímáním nastavení podvozku stojí i fakt, že testovaný vůz není vybaven příplatkovými sedmnácti palcovými koly, nýbrž koly z lehkých slitin o velikosti šestnácti palců. Disky jsou pak v případě testované Fabie obuty do pneumatik Bridgestone 215/45 R16. Vzhledem ke stávající kvalitě většiny okresních cest je volba menších disků s totožným obutím jako krok správným směrem. Po stránce vzhledu nedodávají vozu ten správný sexappel, nicméně jízdní komfort je u rodinného combi věcí podstatnější.

exterier skoda fabia-combi

Interiér: Konzervativní v každém směru

Ať už vnímáte změny designu Fabie, jak chcete, v interiéru se změny týkají maličkostí jako například grafiky přístrojového štítu, čalouněného bočního vedení sedadel či nových funkcí infotainmentu Amundsen. Pro zadní cestující je pak k dispozici nově dvojice USB slotů pro nabíjení chytrých zařízení či příplatkový držák tabletu. Vzhledově se tak na palubě nic zásadního neodehrálo, palubní deska i nadále osloví spíše konzervativněji naladěné zákazníky. Každopádně z pohledu kvality a ergonomie zůstává vše při starém, tedy na nejvyšší kvalitě. Velké plus si ode mě odnáší 3ramenný kožený multifunkční volant, který nabízí dostatečně široký věnec a kvalitní prošívání. Pozice za volantem se hledá opravdu jednoduše. Byť jsou sedadla nastavitelná pouze manuálně, ideální pozice se i vzhledem k nastavitelnému volantu nalezne v okamžiku. Potěší i solidní množství odkládacích prostor, do výplní dveří se s přehledem umístí jeden a půl litrová lahev. Před spolujezdcem nalezneme klasický odkládací šuplík, před řadící pákou pak držáky na kelímky. Co se týče prostornosti, tak vpředu není problém s nedostatkem prostoru v žádném směru. I pro vyšší postavy je dostatek místa nad hlavou, pravé koleno řidiče pak není limitováno středovým panelem. Na zadních sedadlech je situace obdobná, pokud budeme za zadní pasažéry považovat především děti či dospívající. I já sám si za sebe dokážu sednout. Při svých 180 centimetrech se však musím smířit s nedostatkem prostoru především v oblasti kolen. Na druhou stranu potěší prostor nad hlavou i vzhledem k tomu, že vůz disponuje panoramatickou střechou. Pokud na zadních sedadlech budou trávit čas především děti, rozhodně se k vám, jako k řidiči, nedostanou žádné výčitky směrem k prostornosti vozu. Pro rodiče s dětmi je připraven systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček.

interier skoda fabia-combi

Praktičnost: Zavazadelník hraje prim!

Když bych mohl něco změnit na koncepci vnitřního prostoru Fabie, rozhodně bych přidal několik centimetrů pro zadní cestující na úkor zavazadelníku. Ten totiž nabízí v základu naprosto bezkonkurenčních 530 litrů. Po sklopení sedadel, jenž jsou dělena v poměru 60:40, vznikne ideální prostor pro převoz rozměrnějšího nákladu o celkovém objemu 1.395 litrů. Pod ložnou plochou se navíc ukrývá dvojitá podlaha a rezervní kolo. V tomto ohledu je Fabia Combi prostě ideální vozem pro malou rodinu. Když k tomu přičteme ideální tvar ložné plochy a příjemně nízkou nakládací hranu, stává se z Fabie Combi malý „stěhovák”. Po bocích karoserie jsou připraveny rozměrné odkládací prostory, připlácet lze například za síťový program či oboustranný koberec.

interier skoda fabia-combi

Závěr

Modernizovaná Škoda Fabia dostala dynamičtější a líbivější vzhled, který podtrhuje řada povedených doplňků. Ostřejší přední partie s novými Bi-LED světlomety pomáhá Fabii v konkurenceschopnosti, jinak zůstává vše téměř při starém. To rozhodně není špatně. Fabia ve verzi Combi nabízí kvalitně zpracovaný interiér, dostatek prostoru pro menší rodinu s dětmi ale i bezedný zavazadelník. Pokud uvažujete o praktičtějším provedení, určitě bych rovnou vyzkoušel silnější TSI s výkonem 81 kilowatt. Byť na to jednotka nevypadá, dokáže při vyšších otáčkách udržovat dynamický jízdní projev. Volba mezi automatem či manuálem je na preferencích jednotlivce. Každopádně šestistupňový manuál osloví opravdu jemným a precizním chodem řadící páky. Z výbavy rozhodně zaujaly nové Bi-LED světlomety, které jsou dostupné od výbavy „STYLE”. Pokud chcete mít na palubě alespoň část moderní komfortní výbavy, šel bych rovnou do třetího výbavového stupně, kde bych oproti testovanému kousku polevil v počtu příplatkových položek. Výsledná cena by se tak mohla zastavit pod hranicí 400.000 Kč. Byť se nejedná zrovna o malou částku, bude před vámi stát kompletně vybavený vůz s nejsilnější motorizací, a to zní lákavě.

Plusy:

Líbivý a modernější design

Komfortní podvozek

Kvalitní zpracování interiéru

Mínusy:

Nabídka pouze benzínových tříválců

Průměrný prostor pro posádku ve druhé řadě sedadel

Cenová politika v případě příplatkových položek

Druhou recenzi od Honzy Nemravy najdete na modelové stránce "krátké" Fabie.

90%
HODNOCENÍ

Rivalové

Renault Clio Grandtour
Cena od286 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon56 kW - 66 kW
Maximální rychlost178 - 178 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace12.1 - 12.3 s
0
Porovnávač
TOPlist