Suzuki Jimny 1.5 VVT – hranatý Nebojsa

,

Suzuki Jimny se od uvedení na trh stal hitem, stal se autem, na které se na některých trzích čeká dva roky a všude sklízí samou chválu. Uznání zaslouží Suzuki tím, jak designéři přesně trefili jeho design - jinak by to auto určitě tolik rozruchu nevzbudilo - pamatujete si například na předchozí generace? Já moc ne, popravdě. Jak obstojí tenhle ultra kompaktní, stylový, velmi schopný offroad v testu, který nebude jen obdivovat design? Má smysl ho chtít i v případě, že nebydlíte v horoucích peklech?

Jimny speciálně v téhle barvě pozornost vyloženě přitahuje a zároveň navazuje na předchozí model a nechává si to zásadní pro své užitné vlastnosti - žebřinový rám, tuhé nápravy i redukční převodovku. Na délku měří 3645 mm - o necelých 5 cm víc než Citigo. Na první pohled se to nezdá, nezdá se to ani na fotografii, dokud v kabině nevidíte sedět člověka. Světlá výška je také úctyhodná, 210 mm, stejně jako Dacia Duster, například. K tomu ručně připojitelná přední náprava v rámci pohonu všech kol, malá délka, velké nájezdové úhly 37 stupňů vpředu a 49 stupňů vzadu. Ty doplňuje přechodový úhel 28 stupňů a ta zmíněná vysoká světlá výška - vlastnosti, které tohle auto předurčují do terénu. A tak jsme ho vzali do terénu, kde je jako doma.

Krabička hranatá

Jako vždy ale začnu prvními dojmy. Auto je krásné, je hranaté, je svítivě žluté, je roztomilé. Uvnitř je technicistní a účelové. Dobře se do něj nastupuje a nepřekvapí skvělý rozhled daný velmi kolmým sklem, tenkými A sloupky, velkými zrcátky a samozřejmě karoserií končící kousek za sedadlem řidiče. Klíčkem nastartujeme benzinový čtyřválec o objemu 1.5 litru s výkonem 75 kW a 130 Nm.  Jde o podélně umístěnou atmosférickou jednotku s nepřímým vstřikem (takže celkem ze staré školy). Ta je spojená s pětistupňovou, velmi krátce zpřevodovanou manuální převodovkou (takže také ze staré školy). Ale řadí se s ní hezky, motor je tichý, jde do otáček a má příjemný projev a okamžitou reakci na plyn - takže samé pozitivní věci. Alternativně lze za příplatek 28 tisíc Kč získat i čtyřstupňový automat.

Prvním velkým překvapením je řízení, které je sice přesné, ale volantem je potřeba kroutit více, než je zvyklý člověk z osobáku. Ale nevadí, je to otázka minuty si na to zvyknout. Velmi krátké zpřevodování znamená, že už od 50 km/h už se jede na pětku, tedy nejvyšší stupeň. Auto má typický charakter terénního auta, a tak se vlní a houpe, a na zatáčení reaguje trochu neochotně. Rozhodně to není SUV, které je ve městě více doma, než v terénu. Na městském okruhu poprvé okusím rychlost kolem 100 km/h - to už otáčky motoru stoupají ke 3 tisícům a v autě začíná být trochu hluk. Ve 130 km/h, což není úplně ideální cestovní rychlost, protože motor točí už přes 4 tisíce otáček a směrovou stabilitu je třeba hlídat více než obvykle. Nakonec je lepší zvolnit na 110 až 120 km/h a těšit se do terénu. Maximální rychlost je omezená na 145 km/h.

Navzdory tomu je klasická konstrukce Jimnyho doplněna a řadu moderních systému a asistentů. Vyjmenujme třeba automatickou klimatizaci, vyhřívání sedadel, LED světla nebo CarPlay a z těch komfortních pak asistent pro jízdu v pruzích, tempomat nebo i bezpečnostní přednárazový asistent.Přítomna je také novinka v podobě systému AllGrip PRO s funkcí kontroly trakce Brake LSD, která simuluje funkci mechanických samosvorných diferenciálů.

Nebojsa

Jimnyho standardně pohání zadní náprava a v případě potřeby lze i za jízdy připojit přední nápravu. Ta se připojí napevno a tak se čtyřkolkou není vhodné jezdit po asfaltu, protože se tím nadměrně ničí hnací ústrojí. Ideálně ji připojit, až když se protáčí zadní kola. K tomu je ještě k dispozici redukce, která zkrátí rychlosti o polovinu a umožňuje snadnější zdolávání terénu. Omezením může být to, že náhon na všechna čtyři kola zajišťuje elektronika brzděním protáčejících se kol a tím se simuluje uzávěrku diferenciálu. Ale pro tak malé a lehké auto a v této cenové kategorii je to pochopitelný ústupek, který zase tolik nevadí. Větším problémem může být to pevné spojení náprav (tedy absence mezinápravové spojky, která by umožnila rozdílné rychlosti otáčení kol jednotlivých náprav), protože díky tomu se autu moc nechce se zapojenou čtyřkolkou zatáčet a tak třeba rychlejší jízda na po kluzké silnici může být paradoxně lepší jen se zadním pohonem, který ale pro tento případ není zcela ideální. 

Terén

Takhle unikátní auto nestačí vyzkoušet jen na našich "pokusných" terénech pro SUV, takové auto chce něco víc. A nedaleko Prahy takové terény jsou v Offroad klubu Milovice, kam jsme se s kolegou vydali. Cesta 40 km po dálnici, s odběrem kolem 8 litrů benzínu na sto, je tak akorát dlouhá, aby se v Jimnym dala prohlásit za snesitelnou a během čtyřiceti minut už otevíráme bránu do terénního ráje (nebo pekla). Postupně se s autem seznamujeme, zkoušíme, co Jimny všechno zvládne s vědomím, že sice máme záložní auto na případné vyproštění, ale že chceme hlavně jezdit a tak moc neriskujeme.

Čtyřkolka je však potřeba prakticky od první chvíle. Louky jsou podmáčené a bahnité a pneumatiky se brzy promění v kotouče bahna, které samozřejmě trakci omezují nejvíce - nicméně ani tady nás Jimny nenechá na holičkách. Lehké auto se moc nepropadá a tak se po pár terénních vlnách se vracíme do lesa, kde je výrazně méně bahna, ale výrazně více terénních vln a technických částí. I tam omezují Jimnyho hlavně polosilniční pneumatiky (H/T, tedy provedení pro dálnici i terén), které v případě bahnitého terénu neumí přenést dost síly na podklad (M/T by byly určitě vhodnější).

Nicméně tady je zřejmé, proč má auto takovou konstrukci jakou má - výkon atmosférického motoru jde velmi jemně dávkovat, ruční řazení s redukční převodovkou umožní skvěle trefit potřebnou rychlost a sílu, a pevné nápravy poskytují dostatečný komfort a zároveň fascinující způsob, jak zůstat v kontaktu s terénem. Na terénních vlnách se pak ověří schopnost čtyřkolky a prověří chybějící uzávěry diferenciálů. Jimny to zvládá dobře a okamžitě zabrzdí kolo, které nemá trakci a posílá sílu na druhou stranu. V případě extrémního stoupání nemá elektronika bohužel šanci zapojit více než dvě kola zároveň. Co jí ale jde velmi dobře, je nápomoc při sjíždění svahů, kdy i lehké vybočení zádě umí jemnými pohyby korigovat a udržovat auto bezpečně ve stopě. Jimny je opravdový malý bojovník, který pokud jej netrápí velké bláto, zvládne výrazně více, než jeho majitel bude chtít překonat. Tentokráte bude lepší než slova kouknout dolu do galerie a pokochat se, jak se Jimny s nástrahami terénu popral. A pomyslnou třešničkou na dortu je rozumná spotřeba i v těch extrémních podmínkách. 

Resumé

Jimny je zcela odlišný od zbytku dnešní produkce - kombinuje klasickou techniku s tradiční konstrukcí, ale zároveň je moderní a svěží a nechybí mu řada elektronických asistentů. Jeho vzhled může být obrovským lákadlem, ale je třeba s ním trávit většinu času v terénu - ani ve městě, ani na dálnici úplně doma není. Ale v terénu za ty peníze nemá konkurenci a přemůže i řadu těch, co to s offroadem myslí opravdu vážně. Pokud potřebujete jezdit i po dálnici koukněte na Vitaru, je také skvělá, terénu se také nebojí a není drahá.

97%
HODNOCENÍ

Plusy

  • výborné vlastnosti v terénu
  • dobrá cena
  • atraktivní design
  • úsporný motor
  • ověřená konstrukce

Mínusy

  • na silnici neoslní
  • delší čekací doba na dodání

Rivalové

Mazda CX-3
Cena od412 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 110 kW
Maximální rychlost179 - 200 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace8.8 - 11.5 s
Seat Arona
Cena od434 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4.3 - 5.4 l/100km
Akcelerace8 - 13.2 s
Hyundai Kona
Cena od409 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 130 kW
Maximální rychlost181 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.7 - 12 s
Škoda Kamiq
Cena od407 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost181 - 194 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.9 - 11.1 s
Fiat 500X
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 111 kW
Maximální rychlost187 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6.4 l/100km
Akcelerace9.1 - 10.9 s
SsangYong Korando
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost180 - 193 Km/h
Spotřeba5 - 8.3 l/100km
Akcelerace11.4 - 11.4 s
Mitsubishi ASX
Cena od444 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 190 Km/h
Spotřeba6.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace10.2 - 12.2 s
CITROËN C3 Aircross
Cena od399 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 96 kW
Maximální rychlost184 - 195 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10.8 - 30.4 s
CITROËN C4 Cactus
Cena od396 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 96 kW
Maximální rychlost190 - 207 Km/h
Spotřeba4 - 4.8 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.1 s
Peugeot 2008
Cena od450 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3.6 - 4.8 l/100km
Akcelerace8.9 - 11.4 s
Ford EcoSport
Cena od394 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon73 kW - 92 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.9 - 12.7 s
Renault Captur
Cena od390 000 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 113 kW
Maximální rychlost173 - 202 Km/h
Spotřeba4.1 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.6 - 13.3 s
Suzuki Vitara
Cena od456 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 103 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Volkswagen T-Cross
Cena od467 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.2 l/100km
Akcelerace8.5 - 12.5 s
Opel Crossland X
Cena od375 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon60 kW - 96 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba4 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.1 - 14 s
SsangYong XLV
Cena od374 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 94 kW
Maximální rychlost170 - 178 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.9 l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan Juke
Cena od471 690 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon86 kW - 86 kW
Maximální rychlost180 - 180 Km/h
Spotřeba4.8 - 4.9 l/100km
Akcelerace10.4 - 11.1 s
Suzuki S-Cross
Cena od474 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 103 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.9 - 6.2 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Kia Stonic
Cena od369 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 184 Km/h
Spotřeba5 - 5.7 l/100km
Akcelerace10.3 - 13.2 s
SsangYong Tivoli
Cena od369 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost172 - 181 Km/h
Spotřeba5.5 - 8.6 l/100km
Akcelerace- - - s
Kia XCeed
Cena od484 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 150 kW
Maximální rychlost186 - 220 Km/h
Spotřeba5.4 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.5 - 11.3 s
Volkswagen T-Roc 2017
Cena od499 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon85 kW - 85 kW
Maximální rychlost187 - 187 Km/h
Spotřeba5.1 - 5.1 l/100km
Akcelerace10.1 - 10.1 s
Hyundai Tucson
Cena od499 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 136 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba5 - 7.9 l/100km
Akcelerace8.9 - 12 s
Honda HR-V
Cena od509 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 134 kW
Maximální rychlost187 - 215 Km/h
Spotřeba5.3 - 6 l/100km
Akcelerace7.8 - 11.2 s
Ford Puma
Cena od513 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon92 kW - 114 kW
Maximální rychlost191 - 200 Km/h
Spotřeba4.5 - 4.5 l/100km
Akcelerace9 - 10 s
Škoda Karoq
Cena od515 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost187 - 211 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace7 - 10.9 s
Mitsubishi Eclipse Cross
Cena od519 650 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - 120 kW
Maximální rychlost200 - 205 Km/h
Spotřeba6.6 - 7 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.3 s
Renault Kadjar
Cena od539 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost189 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 11.7 s
Opel Grandland X
Cena od549 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 222 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.8 l/100km
Akcelerace8 - 11.1 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od550 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 216 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace9 - 11.8 s
Toyota C-HR
Cena od564 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 112 kW
Maximální rychlost170 - 190 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace8.2 - 11.4 s
Nissan Qashqai
Cena od568 090 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost181 - 200 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.9 - 13 s
KIA Sportage
Cena od569 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon97 kW - 136 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.6 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.8 s
Mitsubishi Outlander
Cena od574 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 192 Km/h
Spotřeba7.1 - 7.5 l/100km
Akcelerace10.9 - 13.3 s
Dacia Duster
Cena od269 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost167 - 196 Km/h
Spotřeba4.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace10.4 - 12.6 s
Peugeot 3008
Cena od580 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 220 kW
Maximální rychlost188 - 235 Km/h
Spotřeba1.5 - 5.7 l/100km
Akcelerace5.9 - 10.8 s
Peugeot 5008
Cena od630 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 130 kW
Maximální rychlost188 - 218 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.7 l/100km
Akcelerace8.3 - 11.1 s
Volkswagen T-Roc
Cena od635 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost200 - 216 Km/h
Spotřeba4.7 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.2 - 8.4 s
Subaru XV
Cena od640 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - 84 kW
Maximální rychlost175 - 175 Km/h
Spotřeba6.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace13.9 - 13.9 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7.2 l/100km
Akcelerace9.2 - 10.9 s
Honda CR-V
Cena od679 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon127 kW - 142 kW
Maximální rychlost180 - 211 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.1 l/100km
Akcelerace8.8 - 10 s
Volkswagen Tiguan
Cena od689 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 110 kW
Maximální rychlost195 - 202 Km/h
Spotřeba4.5 - 5.7 l/100km
Akcelerace- - - s
Peugeot 2008 GT
Cena od690 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon114 kW - 114 kW
Maximální rychlost208 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace8.2 - 8.2 s
Škoda Kodiaq
Cena od716 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost194 - 211 Km/h
Spotřeba5 - 6.9 l/100km
Akcelerace8.6 - 10 s
Toyota RAV4
Cena od734 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4.6 - 6.4 l/100km
Akcelerace8.1 - 11 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8.1 l/100km
Akcelerace6.7 - 9.9 s
Ford Kuga
Cena od740 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 165 kW
Maximální rychlost177 - 208 Km/h
Spotřeba1.2 - 5.6 l/100km
Akcelerace8.7 - 12.5 s
Seat Tarraco
Cena od789 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 211 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.3 l/100km
Akcelerace8 - 9.8 s
Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6.5 - 8.1 l/100km
Akcelerace10.7 - 12.7 s
Hyundai Santa Fe
Cena od849 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 147 kW
Maximální rychlost190 - 203 Km/h
Spotřeba5.7 - 9.3 l/100km
Akcelerace9.4 - 10.6 s
0
Porovnávač
TOPlist