Elektronická ruční brzda. Jak funguje a co udělá její aktivování za jízdy?

,

V posledních několika letech začaly automobilky kolektivně odcházet od klasických pák rušních brzd, aby přešly k malému tlačítku, které je nahrazuje. To ovládá takzvanou elektrickou parkovací brzdu, jejíž označení je EPB a kterou jako první představila značka BMW. Stalo se tak už u řady 7/generace E54 a možná ani sama automobilka nevěděla, jakou revoluci tím spustí.

Nutno říct, že na principu fungování se s příchodem tlačítka vlastně nic moc nezměnilo. Po zmáčknutí ovladače dojde k aktivaci zadních brzd. Jen už se tak neděje pomocí lanovodů, které měla původní ruční brzda, ale elektronicky. Tedy, ne úplně vždy. EPB existuje ve dvou verzích. První funguje s pomocí elektromotoru, který stále tahá za dva lanovody. To je hodně podobné ruční brzdě, jen v interiéru chybí ta velká páka. Obvyklejší dnes je ale řešení s elektromotory umístěnými v brzdičích, konkrétně na zadních kolech (na každém jeden). Po aktivaci tlačítka elektrika zatáhne jednu z destiček a díky konstrukci kotouče se následně přitáhne i ta druhá.

U drtivé většiny modelů s automatickou převodovkou se elektronická brzda po zaparkování sama aktivuje a při rozjetí zase deaktivuje. Automatická aktivace může proběhnout i u aut s manuální převodovkou, ale její deaktivaci před rozjezdem musíte provést ručně vy sami - sama se deaktivuje jen u některých aut a pouze až v případě, že se i přes její zatažení rozjedete - to funguje podobně, jako funkce autohold nebo rozjíždění se s ruční brzdou v kopci. Opačným příkladem může být třeba aktuální generace Mazdy 3. Pokud před rozjetím nestisknete tlačítko, a jde to jen, když stojíte na brzdovém pedálu, prostě se nerozjedete. Některá auta, třeba Hondy, vám to dokonce i řeknou. Jiná jen upozorní na displeji palubního počítače. Pro automatické uvolnění brzdy ale musí být zavřené všechny dveře a většinou musí být posádka připoutaná.

Proč ty změny?

Důvod, proč výrobci stále více sázejí na elektronickou parkovací brzdu je ten, že chtějí uspořit místo v interiéru. Chybějící páka brzdy udělala místo třeba přihrádce na mobil nebo na pití. Navíc je to prostě součást vývoje. Auta, respektive jejich systémy, dnes ovládáme hlasem nebo gesty. A do takového vývoje patří právě i EPB. Nezanedbatelná je i vyšší bezpečnost - elektronika brzdu hlídá a dovolí ji deaktivovat pouze v případě, kdy je auto způsobilé k rozjezdu (zavřené dveře, noha na brzdě,..). To samé platí i aktivaci - brzda se u některých aut zatahuje automaticky a eliminuje se tím tak možnost samovolného rozjetí vozu třeba i při nedostatečném zatažení ruční brzdy.

Navíc si díky přítomnosti tohoto systému parkovací brzdy můžeme užívat přítomnost bezpečnostních asistentů jako je Auto Hold, který umí auto držet zabrzděné třeba na semaforech, aniž musíte vy, jako řidič, stát na pedálu. Krom toho systém pomáhá méně jistým řidičům při rozjezdu do kopce, kdy auto pár sekund podrží. Fakt je, že toto uměly některé modely i s klasickou „ručkou“, ale až s příchodem elektronické brzdy je systém přidržení auta v kopci při rozjezdu velmi rozšířený.

Dražší servis?

Jakmile něco pracuje elektronicky, je jasné, že v servisu to levné nebude. Zatímco v případě mechanické brzdy stačilo čas od času dotáhnout lanka, s elektronickou ruční brzdou to je trochu jinak. Ke zjištění problému u EPB je potřeba počítač, tedy diagnostiku. Pokud zaznamenáte problém s brzdou, na něj vás upozorní kontrolka na palubním počítači, v servisu nejprve  přes počítač uvedou brzdu do „servisní polohy“, kdy se brzda zcela uvolní. Pak už si mechanik může ušpinit ruce případnou výměnou brzd, kontrolou veškerých hadiček či kabelů.

Může se stát, že se vám zcela vybije auto, vy se do něj přesto dostanete a potřebujete vyřadit a auto třeba jen nějak odtlačit. Brzda je elektronická a bez baterie fungovat nebude. Doporučujeme kontaktovat servis, který vám poradí, zda zrovna váš vůz má chytře schovaný manuální ovladač od brzdy. Poradit může i manuál k autu.

Co když ji aktivujete za jízdy?

Pro někoho je špatnou zprávou to, že s tlačítkem místo páky v zatáčce nevykouzlíte parádní smyk. Konec legrace. Automobilky dnes hrají na bezpečnost a smyky, byť řízené, bezpečné nejsou. Pokud tlačítko aktivujete za jízdy jen krátce, auto s sebou maximálně trochu trhne, systém upozorní akustickým znamením a dál se nic jiného nestane.

Pokud brzdu „zatáhnete“ na delší čas, aktivuje se systém nouzového zastavení auta, kdy všechny brzdy začnou pracovat naplno a auto zastaví. U toho také začnou blikat varovné blikače. Toho mohou využít třeba spolujezdci ve chvíli, kdy se řidiči udělá nevolno a není schopen zastavit nebo řídit. U některých starších aut ale po tomto zásahu musí auto do servisu na výměnu elektronické brzdy nebo přímo brzd.

Napsali jsme

VW Touareg již od 11 854 Kč (akční nabídka)

24. listopadu 2020

Hlasové ovládání vozu si s vámi může povídat nebo jen slepě následovat příkazy

18. listopadu 2019

Co je to Isofix a jak funguje? A víte, jak správně přepravovat v autě děti?

4. listopadu 2019

Od listopadu jsou povinné zimní pneumatiky. Ale jen někde a někdy

24. října 2019

Co je to metodika WLTP a proč byla zavedena? Původcem je dieselgate

20. října 2019

Asistent rozpoznávání dopravních značek umí zobrazovat aktuální informace v reálném čase

10. října 2019

Víte, co je AdBlue a k čemu je vlastně dobré?

21. září 2019

Jaké barvy byly v loňském roce nejoblíbenější? A víte, jak se napříč světem liší výběr barev karoserií?

18. září 2019

Jak funguje bodový systém a kde si ověřit své konto? Poradíme vám

16. září 2019

Bezklíčové otevírání auta alá KESSY/Keyless. Jak funguje a je bezpečné? Vysvětlíme

14. září 2019

Audi e-tron na operativní leasing (akční nabídka)

24. listopadu 2020

Škoda Kamiq - sleva až 17% (akční nabídka)

24. listopadu 2020

Škoda Kamiq - sleva až 17% (akční nabídka)

24. listopadu 2020

Škoda Octavia Combi 2020 1.5 TSI – stará známá? recenze

2. července 2020

Škoda CitigoE iV – městská myš recenze

18. května 2020

Škoda Kamiq 1.0 TSI Monte Carlo – malý, ale šikovný recenze

4. května 2020

Škoda Octavia Combi 1.5 TSI a 2.0 TDI – první svezení

3. dubna 2020

Automatické parkování – jak funguje Park Assist?

30. března 2020

Jak funguje Side Assist? Změnu jízdního pruhu ohlídá až do 70 metrů

26. března 2020

Multikolizní brzda – jak funguje a v jakých vozech ji najdeme?

20. března 2020

Škoda Superb iV: Auto mnoha charakterů

14. března 2020

Rear traffic Alert

12. března 2020

Traffic Jam Assist – jak funguje asistent jízdy v koloně?

7. března 2020
0
Porovnávač
TOPlist