Elektronická ruční brzda - radost ze smyků, nebo snadné popojíždění v kolonách? Musíte si vybrat.

,

Elektronická ruční brzda je moderní náhradou klasické ruční brzdy. Její účel je totožný - zamezit pohybu stojícího vozidla, stejně tak její princip je totožný - přitlačit brzdové destičky k zadním kotoučům. Jen se to neděje táhly od páky v interiéru, ale dělá to elektromotor. V interiéru je páka nahrazena malým voličem, na který musí řidič sahat jen výjimečně. A to je právě největší výhoda elektronické ruční brzdy - díky elektromotoru ovládaného elektronikou se auto po zastavení samo zabrzdí a těsně před rozjetím samo odbrzdí. Některé automobilky automatické odbrzdění spojují s nutností být připoutaný, nebo mít zavřené dveře. K samotnému odjištění brzdy pak třeba u VW aut stačí začít pouštět spojku se zařazenou rychlostí, u PSA je potřeba přidat plyn.

Auto-hold a elektronická ruční brzda

Přítomnost elektronické ruční brzdy také umožňuje instalaci systému auto-hold, který za vás na křižovatce drží auto zabržděné. K tomu sice v tomto případě neslouží mechanické zatažení brzd na kolech zadní nápravy, nicméně problém je v tom, že výrobce nemá jak vyřešit případ, že by řidič z auta během aktivace funkce auto-hold vystoupil. Pokud je auto vybaveno elektronickou ruční brzdou a řidič otevře dveře při aktivovaném auto-holdu, ruční brzda se zatáhne a auto je zajištěno. U mechanické by toto nebylo možné a proto musíte na auto-hold zapomenout.

Co se stane, když tlačítko zmáčknu za jízdy? Budou drifty?

I na tuto možnost výrobce musel myslet. A tak za jízdy slouží tlačítko ruční brzdy k aktivaci nouzového brždění - pokud jej za jízdy stisknete, začne auto brzdit “jak nejlépe může”. Některá auta (Hyundai, Kia) tuto funkci nemají a zablokují kola jako běžná ruční brzda. Takže teoreticky to může být argument pro případné nadšence, kteří na parkovišti před obchodním domem nutně potřebují dělat drifty se svojí předokolkou. Prakticky to nebude tak snadné, protože tlačítko bude postrádat ten cit a rychlost, kterou šikovný řidič umí zadní část "rozevlát" do požadovaného driftu. Pokud máte zadní náhon, lze vozidlo uvést do driftu i jinak než ruční brzdou, ale to asi víte.

Výhody převažují nad nevýhodami

Pravověrní motoristé možná elektronickou ruční brzdu budou odmítat, pravdou ale zůstává, že tak jako většina elektronických asistentů, i tato funkce přispívá k většímu komfortu i bezpečnosti. Komfort tím, že na ruční brzdu prakticky můžete zapomenout a bezpečnosti tím, že elektronika auto vždy zajistí proti pohybu. Teoreticky také můžeme mluvit i o zvýšení spolehlivosti auta, protože dlouhodobé stání v kopcích bez zatažené ruční brzdy může poškodit hnací ústrojí vozu. Další výhoda je v interiéru a dala by se nazvat esteticko-praktická. Vozy bez mechanické ruční brzdy mají na střední konzoli více místa využitelného třeba pro úložné prostory a navíc taková uklizená střední konzole mnohem lépe vypadá.

V Octavii najdeme elektronickou ruční brzdu ve spojení s minimalistickým voličem automatu shift-by-wire, díky čemuž je maximalizován vnitřní prostor pro posádku

Chcete adaptivní tempomat s podporou jízd v kolonách? Pak jedině s e-brake

Poslední oblastí, která stojí za zmínku, je spojení elektronické ruční brzdy s adaptivním tempomatem s funkcí stop &go, která za vás popojíždí v kolonách. Z bezpečnostních důvodů nelze tento systém spojit s mechanickou ruční brzdou. A tak i třeba nová Fabie má sice tempomat stop&go a zvládne sama zastavit za vpředu jedoucím vozem, ale během pár vteřin brzdy povolí a začne se dožadovat toho, aby na brzdě stál řidič. Auto, které je vybaveno elektronickou ruční brzdou zůstane stát bez dožadování se pozornosti. Na vině je opět to, že s mechanickou ruční brzdou auto nemá mechanismy na jeho zajištění v případě, že se řidič rozhodne vystoupit.

Interiér nové Fabie zdobí klasická mechanická ruční brzda

0
Porovnávač
TOPlist