Od listopadu jsou povinné zimní pneumatiky. Ale jen někde a někdy

,

Paragraf 40a zákona 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích všem řidičům nakazuje obout zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. Ovšem to je jen část výkladu zákona. Následně pokračuje v tom, že tuto povinnost musí řidič splnit jen v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy tyto jevy mohou vyskytovat. Pokud tedy bude panovat znovu teplá zima a v lednu naměříme 17 stupňů, nemusíte nutně jezdit na zimních gumách. Ovšem, jakmile se při svých cestách na letním obutí dostanete do míst, kde je chladno, sníh nebo jen rozježděná břečka, pokuta od policie vás nemine. A to jen v tom lepším případě. Jste také jedním krokem k vážné nehodě.

Čím lepší vzorek, tím lépe

Zákon pamatuje i na minimální hloubku dezénu zimních pneumatik a stanovuje jej na 4 milimetry. Ovšem to platí jen pro osobní auta. Nákladní auta mají zákonem daný minimální vzorek 6 milimetrů. Nezapomínejte, že čím lepší a vyšší vzorek, tím v zimě lepší trakce, kontakt s autem i vozovkou!

Výrobci pneumatik uvádí pravidlo 4x4x4, tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. „Měli bychom si ovšem uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy. Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %, a to už je třeba ve městě i při rychlosti 50 km/h délka jednoho přechodu pro chodce,“ varoval před časem bývalý šéf Besipu Martin Farář.

Správná pneumatika vám v zimně může zachránit život. Její výběr nepodceňujte.
Zdroj: Bridgestone

Proč zimní pneu

Důvodem, proč v zimě obouvat správné obutí je hlavně bezpečnost. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze zcela odlišné směsi než ty letní. Pneumatiky označené písmeny M+S, tedy bláto+sníh, jsou ideální do měst, kde se potkáte spíše s rozježděnou sněhovou břečkou. Pneumatika, která má navíc na boku symbol hor a sněhové vločky, je určena také na souvislou sněhovou pokrývku.

Problémy ale může způsobit led. Souvislá vrstva zmrzlé vody je nesmírně nebezpečná a ani sebelepší pneumatika na něm nebude 100% fungovat. Fyzikální zákony se nijak obejít nedají, a proto na ledu dbejte zvýšené opatrnosti a jeďte opravdu pomalu.

A co celoroční pneumatiky? Nenadchnou, ale neurazí. Jsou rozhodně lepší než než v zimě letní a v létě zimní, ale jejich směs není stavěná ani na nízké, ani na vysoké teploty. Mělo by jít jen o kompromis a maximálně na chvíli. Raději investujte do zimních pneumatik. Důvod je prostý. Při brzdění v zimě mohou zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami zkrátit brzdnou dráhu až na polovinu. Při brzdění na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h může podle průměrných statistik vůz vybavený zimními pneumatikami zastavit po 26,4 metrech – zatímco se standardními letními pneumatikami by na zastavení potřeboval 77,9 metru.

Kdy přezout

Výše jsme zmínili zákonem dané datum. Ovšem odborníci upozorňují, že lepší je přezout na zimní pneumatiky už v ty dny, kdy teplota klesá pod 7 stupňů. Výrobci pneumatik uvádí pravidlo 4x4x4, tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. „Měli bychom si ovšem uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy. Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %, a to už je třeba ve městě i při rychlosti 50 km/h délka jednoho přechodu pro chodce,“ varuje šéf BESIP Martin Farář.

Nezapomínejte také, že s blížícím se povinným termínem začínají pneuservisy praskat ve švech. Sehnat místo na přezutí může být v tomto čase dokonce nemožné. Neodkládejte to!

Autoklub ČR ukazuje, jak probíhá testování zimních pneumatik

Jak pneumatiky skladovat

Při každoročním skladování zimního obutí je nezbytné se řídit několika málo pravidly. V případě, že skladujete jen samotné gumy, měly by být uloženy nastojato vedle sebe a vždy po čtyřech týdnech je vhodné s nimi pootočit. Pneumatiky bez disků by se neměly zavěšovat na háky a ani byste je neměli pokládat na sebe naležato. To vše by totiž mohlo změnit tvar pneumatiky a ta by pak nešla obout nebo vyvážit. Naopak pneumatiky s disky je vhodné zavěsit na háky nebo položit na sebe naležato, ale neměly by se ukládat nastojato.

Pokuty

Pokud vás zastaví policie a zjistí, že nemáte zimní pneumatiky, hrozí vám bloková pokuta až ve výši 2 000 Kč. V případě projednávání takovéhoto přestupku ve správním řízení může být pokuta až 2 500 Kč. Daleko citelnější postih nám hrozí od pojišťovny. Ta totiž v případě nehody na letních nebo výrazně sjetých pneumatikách, může odmítnout vyplacení náhrady škody.

Čtěte také: jaké zimní pneumatiky vybrat pro rok 2019? + novinky

Napsali jsme

VW Touareg od 13 434 Kč měsíčně (akční nabídka)

4. dubna 2020

Hlasové ovládání vozu si s vámi může povídat nebo jen slepě následovat příkazy

18. listopadu 2019

Co je to Isofix a jak funguje? A víte, jak správně přepravovat v autě děti?

4. listopadu 2019

Co je to metodika WLTP a proč byla zavedena? Původcem je dieselgate

20. října 2019

Asistent rozpoznávání dopravních značek umí zobrazovat aktuální informace v reálném čase

10. října 2019

Elektronická ruční brzda. Jak funguje a co udělá její aktivování za jízdy?

25. září 2019

Víte, co je AdBlue a k čemu je vlastně dobré?

21. září 2019

Jaké barvy byly v loňském roce nejoblíbenější? A víte, jak se napříč světem liší výběr barev karoserií?

18. září 2019

Jak funguje bodový systém a kde si ověřit své konto? Poradíme vám

16. září 2019

Bezklíčové otevírání auta alá KESSY/Keyless. Jak funguje a je bezpečné? Vysvětlíme

14. září 2019

Aktuální nabídka Volvo (akční nabídka)

4. dubna 2020

Suzuki se slevou a skladem (akční nabídka)

4. dubna 2020

Prodej aut pokračuje! (akční nabídka)

4. dubna 2020

Škoda Octavia Combi 1.5 TSI a 2.0 TDI – první svezení

3. dubna 2020

Automatické parkování – jak funguje Park Assist?

30. března 2020

Jak funguje Side Assist? Změnu jízdního pruhu ohlídá až do 70 metrů

26. března 2020

Multikolizní brzda – jak funguje a v jakých vozech ji najdeme?

20. března 2020

Škoda Superb iV: Auto mnoha charakterů

14. března 2020

Rear traffic Alert

12. března 2020

Traffic Jam Assist – jak funguje asistent jízdy v koloně?

7. března 2020

Škoda Superb Scout vs. Peugeot 508 SW: lepší nebo praktičtější?

11. února 2020

Škoda Superb Scout – když evoluce je víc než revoluce

19. ledna 2020

Škoda spustila prodej CNG verzí modelů Scala a Kamiq. Příplatek není vysoký

23. prosince 2019

Doručení vozu ZDARMA až k vám! (akční nabídka)

4. dubna 2020

Hyundai i10 - levný a líbivý! (akční nabídka)

4. dubna 2020
0
Porovnávač
TOPlist