Škoda Superb iV: Auto mnoha charakterů

,

Mladoboleslavská automobilka na konci loňského roku naskočila do nezadržitelně rozjetého vlaku směřujícího k elektomobilitě, a to hned dvěma modely. Vedle čistého elektromobilu Škoda CITIGOe iV pak mnohem využitelnější platformu plug-in-hybridních automobilů reprezentuje Škoda SUPERB iV. Škodovka totiž šikovně využila modernizaci třetí generace Superbu k uvedení kombinace elektromotoru a osvědčeného spalovacího motoru v nejprodávanějším manažerském voze na českém trhu. Postavila tak na startovní čáru silného soupeře koncernovému sourozenci, Volkswagenu Passat GTE.

Nenápadně luxusně

Na první pohled Plug-in-hybridní Superb do světa nijak výrazně nekřičí svou výjimečnost v podobě dvou spolupracujících pohonných jednotek. Pomineme-li v chromu vyvedený nápis iV pod pravým zadním světlem, nejvýraznější vizuální odlišností od ostatních Superbů je zakrytovaná maska chladiče, skrývající navíc zásuvku pro dobíjení Mennekes. V interiéru pak plug-in-hybridní pohon prozrazuje tlačítko “e” vlevo od voliče automatické převodovky, po jehož stisknutí může řidič jednoduše volit mezi čistě elektrickým a hybridním pohonem nebo určit do jaké kapacity se bude akumulátor za jízdy dobíjet. 

Samozřejmostí hodnou kategorii automobilu je vysoký standard použitých materiálů, důsledné zakrytí všech potřebných míst hodnotným čalouněním a celkově prémiový dojem. Příslušnost k automobilové elitě dává Superb kromě objektivních schopností najevo také méně či více efektními detaily. Možná až trochu kýčovitě působí projektor ve spodní hraně předních dveří, který při otevřených dveřích na zem hrdě promítá nápis ŠKODA, decentně ho doplňuje nápis SUPERB na chromovaném vnitřním krytu prahu. Jako naopak velmi praktickou drobnost bych pak označil světýlka na vnitřní straně pátých dveří, která za tmy výrazně pomohou orientaci v zavazadlovém prostoru.

Čistě a rychle

Jízdních režimů plug-in-hybridní Superb nabízí, řečeno s lehkou nadsázkou, prakticky bezpočet. Od čistě elektrického pohonu, kdy autu roztáčí kola 85kW elektromotoru nainstalovaného přímo v převodovce, po situace, kdy pohon automobilu s vybitými bateriemi zajišťuje povedený spalovací motor o objemu 1,4 litru a výkonu 115kW. Celkový systémový výkon pohonného ústrojí hybridního Superbu činí 160kW a točivý moment dosahuje obdivuhodné hodnoty 400Nm. Auto tak lze rozpohybovat až do rychlosti 224km/h, přičemž z nuly na sto zrychlí za bondovských 7,7 sekundy. Pro technicky založené čtenáře neopomenu uvést, že elektromotor lze přesně specifikovat jako třífázový synchronní motor s permanentními magnety, integrovaný přímo v automatické šestistupňové převodovce DQ400e. 

Zmíněný bezpočet režimů jízdy je pak reprezentován jednak kombinací pohonů od elektrického a spalovacího motoru, tak i různou intenzitou dobíjení baterie - rekuperací. Intenzitu rekuperace lze řídit nastavením, na jakou úroveň se má auto za jízdy nabít, a především pak volbou režimu B, kdy každé sundání nohy z plynového pedálu znamená prudké zpomalení jízdy a intenzivní dobíjení.  V žádném jiném dosud testovaném autě jsem nezaznamenal tak silný efekt režimu Sport. Zvlášť v autě, které se pyšní spíše snahou uspokojit ekologicky smýšlející část populace, jsem byl maximálně překvapený v pozitivním smyslu, když Superb přenesl veškerý svůj točivý moment na kola a poslal 1,8 tuny vážící vůz hbitě vpřed. 

Nejslabším článkem řetězce v těchto příjemných chvilkách byla skutečnost, že poháněná pouze přední náprava měla v závislosti na adhezních podmínkách plné ruce práce s přenosem veškeré té síly na vozovku. Uvést do pohybu vůz, jehož provozní hmotnost činí nemalých 1752 kg, se například na mokré vozovce často nepovede bez prokluzu předních kol. Na provozní hmotnosti se samozřejmě citelně podílí Li-ion baterie o kapacitě 13kWh a hmotnosti 140 kg, uložená v podlaze před zadní nápravou. Palivová nádrž na benzin se přitom pyšní solidním objemem 50 litrů (konvenční Superby mají nádrž dokonce o objemu 66 litrů), takže hodnota celkového dojezdu má velkou šanci vyvolat dobrý dojem. Pokud bychom se bavili o dojezdu v čistě elektrickém režimu, výrobce uvádí hodnotu až 62km, samozřejmě v závislosti na stylu jízdy, odběru zapnutých spotřebičů apod.

 Pamatujete si, když jste jako malé děti vydávali zvuky “brm brm” a točili kdejakým kolem, při troše představivosti připomínající volant? Stejně tak Superb iV prostřednictvím generátoru zvuku E-noise, zabudovaným v přední části vozu upozorňuje ostatní účastníky silničního provozu, především pak ty nejzranitelnější - chodce a cyklisty, že se blíží automobil jedoucí v čistě elektrickém režimu. Tento účinný příspěvek aktivní bezpečnosti z mého pohledu malinko kazí řidičský požitek, umělý zvuk motoru je vedle tichého bzučení elektromotoru a příjemného zvuku benzinového čtyřválce zkrátka navíc.

Praktické vlastnosti Superbu Combi pak dokumentuje, sice zmenšený, ale stále velmi slušný objem zavazadlového prostoru 510l a schopnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1900kg. Na velmi povedených jízdních vlastnostech se podílí standardně dodávaný adaptivní podvozek DCC, zřejmě z důvodu rozložení hmotnosti projevuje plug-in-hybridní Superb v krajních situacích citelné sklony k přetáčivosti. Zvyknout si řidič rovněž musí na hybridně specifický nástup brzdného účinku následující po sešlápnutí brzdového pedálu.

Závěr: Superb nezklame ani jako hybrid

O kvalitách Superbu obecně jistě netřeba znova přesvědčovat. Superb je více než prostorné, velmi pohodlné a přitom jízdně jisté auto, které plně zastane reprezentativní funkci v rukou úspěšného manažera a zároveň skvěle vyhoví pro rodinné využití. Plug-in-hybridní verze má své místo na trhu také jisté, nepochybně si ho zaslouží, není však již tak bezmezně univerzálně využitelná. Hodí se pro toho, kdo denně jezdí takovou trasu, pro kterou má možnost auto dobít doma nebo v práci z elektrické sítě a občasný výlet do vzdálenosti mimo rozsah pokrytý kapacitou baterie také stále nepředstavuje zásadní problém. V ostatních případech bych s radostí volil Škodu Superb s konvenčním pohonem. Nejlevnější Škodu Superb Combi s plug-in-hybridním pohonem lze pořídit ve výbavě Ambition za 911.900,-Kč. Příplatek oproti motoru 1,5TSI (110kW) činí 122 tisíc Kč, od výkonově srovnatelnějšího dvoulitru 2,0TSI (140kW) plug-in-hybrid dělí pouze 77 tisíc Kč. Plug-in-hybridní Superb je pak k dispozici i ve výbavových stupních Style, Laurin & Klement a Sportline, chybí pouze Scout.

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • Celkový dojezd
  • Velkorysý vnitřní prostor
  • Komfortní a přitom jisté jízdní vlastnosti

Mínusy

  • Vysoká pohotovostní hmotnost vozu
  • Absence pohonu všech kol
0
Porovnávač
TOPlist