Systém sledování tlaku v pneumatikách (TPMS) – je vždy spolehlivý? Jak se liší?

,

Správný tlak v pneumatikách má zásadní vliv na komfort, hospodárnost i bezpečnost provozu. Ztráta tlaku v pneumatikách může, v lepším případě, zničit pneumatiku a ráfek, v horším případě může být příčinou nehody, protože se vozidlo může stát špatně ovladatelné a náchylné ke smyku. V řadě případů, hlavně při přímé jízdě, je defekt pro řidiče stěží postřehnutelný. Proto výrobci začali vybavovat vozidla monitoringem tlaku v pneumatikách, pro nějž se vžila zkratka TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Jak to tak bývá, byl tento systém zpočátku výsadou hlavně dražších vozů a to už od 90. let. Od roku 2014 je pak povinnou součástí vozidel prodávaných v EU právě pro svůj přínos k včasnému zachycení případného problému a tím zvýšení bezpečnosti provozu. Jeho vedlejším efektem je přínos k životnímu prostředí, protože správně nahuštěné pneumatiky snižují spotřebu a zvyšují jejich životnost. Podle nařízení EU systém musí do 60 minut varovat při snížení tlaku v kterékoliv z pneumatik o 20 procent, což vypadá jako poměrně benevolentní podmínka.

U přímého měření tlaku záleží také na rozměru pneumatik a zatížení, podle kterého se pak určuje požadovaný tlak

Přímé a nepřímé měření

Na trhu jsou dva systémy, přímý a nepřímý. Tím nepřímým je vybavena většina vozů. Především protože je levnější, ale bohužel méně přesný. Jeho fungování je relativně jednoduché a využívá k tomu stávajících systémů a senzorů ve vozidle - především senzorů rychlosti otáčení kol potřebných pro ABS a ESP. Princip spočívá v tom, že to kolo, které postihl defekt, díky ztrátě tlaku zmenší svůj obvod a bude se otáčet rychleji než ostatní kola. A to je vlastně celé. Pokud elektronika vyhodnotí, že se to stalo, zobrazí na palubní desce kontrolku a hotovo. Nevýhodou je nutnost systém kalibrovat po každém dofukování kol (je na to vždy položka v menu palubního počítače), další nevýhoda je, že systém neměří a neřeší jestli je tak správný, prostě jen jestli se za jízdy nezměnil. S tím souvisí třetí nevýhoda a tou je přesnost, respektive pravděpodobnost falešných hlášení tohoto systému. Může se stát, že stačí mít jednu stranu auta nahřátou od sluníčka, to trochu ohřeje pneumatiky, zvedne se v nich tlak a poplach je na světě. Systému také nějaký čas trvá než anomálie vyhodnotí a tak mezitím může tlak zmizet zcela. Výhodou je cena. Tento systém má svá omezení, ale v řadě svůj účel to splní a není třeba žádných dalších výdajů, jako u systému přímého.

Nepřímý systém vás nutí kontrolovat tlaky ručně a nastavit správné tlaky, které má systém sledovat

Přímý systém řeší nevýhody toho nepřímého - je přesný, rychlý a zobrazuje hodnoty tlaku v pneumatikách přímo na displeji palubního počítače. Dokáže rozlišit částečný únik oproti proražené pneumatice, takže víte, jak na jeho varování reagovat. Nevýhoda je nutnost speciálního ventilku, co může prodražit náhradní sadu kol třeba pro zimní pneumatiky a také integrovaná baterie, která se časem vybije, což je nutné v drtivé většině případů řešit výměnou celého senzoru. Výhodou je, že měří tlak i u stojícího vozu. U kompresoru pak stačí srovnat tlak na předepsané hodnoty a systém je spokojený. Přímým měřením jsou vybaveny například vozy Suzuki, Ford, nebo Renault.

Vozy BMW nejen že tlak měří, ale také sledují výkyvy venkovních teplot a podle něj upravují předepsaný tlak

Obrovské plus přímého systému je, že díky tomu, že systém ukazuje tlak v reálném čase, může řidič za jízdy snadno zjistit, jestli pneumatika stále uchází, nebo je prostě jen podhuštěná a případně pokračovat k nejbližší čerpací stanici. To s nepřímým nejde a věřte mi, když vám začne TPMS varování svítit na dálnici nebo v tunelu Blanka (obojí se mi přihodilo na různých testovaných vozech), tak nemáte šanci zjistit, jak vážná situace je. V tomto případě bylo obojí falešný poplach a pneumatiky měly předepsaný tlak. To jsem zjistil samozřejmě až po zastavení a měření u pumpy. Jako obvykle systém má řadu zastánců i odpůrců, v obecné rovině je přínos tohoto systému pro běžné řidiče nesporný.

Nepřímé měření vás vyzve k nastavení tlaků

Co dělat, když se objeví hláška s poklesem tlaku v pneumatikách?

Na závěr si pojďme ještě říct jak se chovat, pokud se nám hláška na displeji objeví. To totiž do jisté míry záleží na tom, jaký systém měření tlaku náš vůz má. Jak jsme si již řekli, nepřímé měření má vyšší reakční dobu na defekt a také nedovede rozpoznat závažnost úniku tlaku. Takže pokud má váš vůz tento systém, je vždy dobrý nápad zastavit na bezpečném místě co nejdříve a pneumatiku zkontrolovat a případně dofouknout a systém resetovat (v vozech koncernu VW v nastavení vozu->pneumatiky) a počkat, pokud se hláška objeví znovu. U vozů s přímým měřením dovedete únik tlaku sledovat v "přímém přenosu" a vyhodnotit jeho závažnost, není tedy vždy nutné při hlášce hned zastavovat.

0
Porovnávač
TOPlist