Co je to Isofix a jak funguje? A víte, jak správně přepravovat v autě děti?

,

Neexistuje větší zodpovědnost než v autě převážet naše nejmenší. Jde zároveň o jednu z nejnáročnějších disciplín za volantem, což jistě potvrdí každý rodič. Děti se v autě často nudí a jako rodič se snažíte je uklidnit nebo zabavit. Pokud se o to ale snaží řidič a navíc za jízdy, je automaticky k nehodě jen krůček. Aby byly děti v bezpečí, je nutné je převážet v dětských autosedačkách. A k těm se dnes automaticky váže systém Isofix. Víte, o jaký systém jde, proč je tak bezpečný a kde jej najdete? Na to všechno si dnes odpovíme.

Isofix není žádnou novinkou

Už v roce 1997 se dal dohromady Volkswagen se známým výrobcem dětských autosedaček, firmou BRITAX RÖMER, aby společně vyvinuli nový bezpečnostní systém pro převoz dětí v autech. Z této spolupráce vyšel právě Isofix, který se poprvé objevil v modelu Golf čtvrté generace. Až po několika málo letech se tento systém stal standardní součástí snad všech vozů na trhu.

Jde vlastně o pevné spojení dětské sedačky umístěné na sedadlech a auta. Systém funguje na principu jednoduchých kotevních bodů, které jsou pevně spojené s autem a do kterých se velmi snadno zacvakne dětská sedačka. Ovšem i ta musí být Isofixem vybavena. Pak je možné dětskou sedačku připevnit jak na zadní sedačky nebo sedadlo spolujezdce.

Dá se říct, že tento systém má drtivá většina modelů vyrobených po roce 2002. Starší vozy jej nemívají a je tedy zbytečné do nich kupovat sedačku Isofixem vybavenou. Takové sedačky jsou nejen těžší, ale hlavně dražší. Isofix není možné do auta dodělat. Pokud jej nemáte, nezbyde vám nic jiného než sedačku s dítětem v autě zabezpečit takzvaně po staru, tedy bezpečnostním pásem. Není na tom nic špatného! Isofix je jen o něco bezpečnější a zabrání třeba i nechtěnému naklánění dítěte v sedačce do stran. Lépe pracuje i při nehodě už jen díky tomu, že jeho jednoduchost zabrání jakékoliv chybě při ukotvení sedačky. Nezapomínejte, že pro skupinu sedaček II-III (15–36 kg) je pak také využíván systém Isofix v kombinaci s bezpečnostním pásem auta.

Správné nastavení bezpečnostního pásu je klíčové.
Zdroj: SEAT

Jaké jsou druhy dětských sedaček?

Počítejte s tím, že dítě během doby bude potřebovat hned několik druhů zádržného systému, tedy sedaček. Vyznat se v nich není složité. Pomůžeme si specifikací od Besipu, který se dětským sedačkám věnuje pravidelně.

Skupina 0 je určena pro děti do hmotnosti 10 kg, tedy do věku cca jednoho roku. Jde o takzvaná vajíčka, kdy se dítě do sedačky umisťuje proti směru jízdy, sedačku samotnou připevňujeme bezpečnostními pásy pro dospělé. V případě nárazu je dítě do sedačky vtlačováno celou plochou těla. Místo, na kterém je sedačka umístěna, nesmí být vybaveno airbagem, případně musí být airbag odpojen.

Skupina I je určena pro děti o hmotnosti od 9 do 18 kg, tedy zhruba pro děti do 4 let věku. Dítě do dětské sedačky této skupiny se připevňuje pětibodovými bezpečnostními pásy, kdy pás drží ramena dítěte dvěma kotevními body, boky dítěte dvěma kotevními body a rozkrok jedním kotevním bodem. Sedačka sama je umístěna tak, aby dítě v ní sedělo čelem po směru jízdy, a je připevněna k sedadlu automobilu bezpečnostními pásy pro dospělé.

Skupina II je určena pro děti o hmotnosti 15 až 25 kg. Sedačky této skupiny nemají většinou vlastní bezpečnostní popruhy, ale dítě je v sedačce drženo spolu se samotnou sedačkou bezpečnostním pásem pro dospělé.

Skupina III je určena pro hmotnost dítěte od 22 do 36 kg. Dětskou sedačku tvoří často samotný sedák, bez opěradla, který dítě posune do takové výšky, jež umožňuje jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Konstrukce sedáku by měla zajistit, aby současně s dítětem byl na sedadlo automobilu připevněn sedák týmž bezpečnostním pásem pro dospělé tak, aby sedák nemohl při nárazu z pod dítěte vypadnout působením setrvačné síly.

Do sedaček poutejte děti bez bund a jiných velkých svršků. Je to bezpečnější.
Zdroj: SEAT

Jak správně přepravovat dětské pasažéry?

Možná to zní jako banalita, ale pro přepravu dětí v autě opravdu existují jistá pravidla. Před nějakou dobou se jim věnovala například značka SEAT. Ta mimo jiné zdůrazňuje, že vždy je pro děti potřeba vybírat jen homologované sedačky. Připomíná také, že dětem je lépe na zadních sedačkách. Zadní sedadla jsou totiž zdaleka nejbezpečnějším místem pro cestování.

Vzpomíná právě i na Isofix a připomíná, že nesmírně důležité je správné upevnění sedačky, ale také bezpečnostních popruhů nebo pásů. Zajímavostí pak je, že bezpečnější pro děti je, aby v sedačkách nejezdily oblečené do bund a tlustých svetrů. Lepší je tenká mikina, díky čemuž při nehodě dítě ze sedačky nevypadne.

Veškeré rady, včetně názorných ukázek toho, co a proč může být špatně pak SEAT zpracoval do krátkého, ale zajímavého videa.

Napsali jsme

VW Touareg již od 11 854 Kč (akční nabídka)

28. října 2020

Hlasové ovládání vozu si s vámi může povídat nebo jen slepě následovat příkazy

18. listopadu 2019

Od listopadu jsou povinné zimní pneumatiky. Ale jen někde a někdy

24. října 2019

Co je to metodika WLTP a proč byla zavedena? Původcem je dieselgate

20. října 2019

Asistent rozpoznávání dopravních značek umí zobrazovat aktuální informace v reálném čase

10. října 2019

Elektronická ruční brzda. Jak funguje a co udělá její aktivování za jízdy?

25. září 2019

Víte, co je AdBlue a k čemu je vlastně dobré?

21. září 2019

Jaké barvy byly v loňském roce nejoblíbenější? A víte, jak se napříč světem liší výběr barev karoserií?

18. září 2019

Jak funguje bodový systém a kde si ověřit své konto? Poradíme vám

16. září 2019

Bezklíčové otevírání auta alá KESSY/Keyless. Jak funguje a je bezpečné? Vysvětlíme

14. září 2019

Audi e-tron na operativní leasing (akční nabídka)

28. října 2020

Škoda Kamiq - sleva až 17% (akční nabídka)

28. října 2020

Vozy na operativní leasing skladem (akční nabídka)

28. října 2020

Toyota RAV4 2.0 CVT AWD – Umím všechno

29. ledna 2020

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 eCVT Selection – nejlepší sportovní hybrid? recenze

7. ledna 2020

Toyota Camry Executive – to je svezeníčko recenze

28. října 2019

Toyota představila novou generaci modelu Yaris. Nabídne ji i jako hybrid

19. října 2019

Honda CR-V vs. Toyota RAV4: srovnávací test hybridně moderních SUV

13. srpna 2019
0
Porovnávač
TOPlist