Head-up displej – jak funguje a jaké jsou druhy?

,

V dnešní době jsou vytvářeny nové technologie, které se snaží ulehčit jízdu pomocí různých displejů a nových funkcí. Zároveň se úrovně bezpečnosti řízení posouvají dopředu, aby se řidič mohl s ochranou spoléhat na své vozidlo. Další technologií, která zamezí dalšímu odvádění pozornosti řidiče mimo vozovku, je head-up displej, který se pomalu z luxusních aut dostává i mezi dostupnější modely.

Co je head-up displej?

Head-up displej byl původně vyvinut pro potřeby armády během druhé světové války. Piloti stíhaček se setkávali s problémem kontrolování radaru a okolí zároveň. V roce 1942 se podařilo spojit obrazy a začali promítat informace na plochu předního skla v kokpitu. Jak už tedy historie napovídá, head-up displej funguje na stejném principu. Potřebná data jsou promítána na přední sklo, aby nerušila výhled na vozovku. Obraz je téměř neviditelný, dokud se do něj řidič přímo nepodívá.

Typy HUD

Prvním typem, který je pro výrobce cenově výhodnější, je skrytý projektor, který přenáší informace na průhlednou nebo poloprůhlednou obrazovku. Ta se v mnoha případech dá zasunout do palubní desky, ze které vystupuje. Tyto obrazovky vyrábí často jiní výrobci a jejich obrazovky poté automobilky rovnou montují do svých aut. Výrobci automobilů tak ušetří za vytváření displejů. Tento typ HUD najdete například ve Fordu Focus, Mazdě 3 nebo v novém Renaultu Megane. Frézované hrany zajišťují, že na obrazovku z ostatních úhlů téměř neuvidíte.

Varianta head-up displeje s promítáním na obrazovku
Varianta head-up displeje s promítáním na displej

S druhým typem se setkáte především v dražších modelech automobilů. Jedná se o projektování dat přímo na čelní sklo, díky čemuž se vyhnete potencionálně rušivým obrazovkám a nenaruší se ani tvar palubní desky. Tento typ displeje dodává řidiči dojem, že se informace promítají několik metrů za autem, což umožňuje mnohem snazší koncentraci na vozovku, a přesto bude řidič v obraze ohledně své jízdy. Sklo je třeba speciálně ošetřit a vzhledem k náročnější výrobě je tak najdete v luxusních vozech, jako jsou například Jaguar XE, BMW 6 Series a Bentley Bentayga. I u luxusních vozů však není HUD standardem a často je třeba si připlatit.

Varianta head-up displeje s promítáním na čelní sklo

Jaké informace head-up displej promítá?

Samozřejmostí head-up displeje je promítání rychlosti. Dále se na obrazovce může objevit navigace, ve slunné dny však bude viditelnost pravděpodobně horší. Na displeji se může objevit rychlostní limit na silnici, na které se zrovna nacházíte, při podpoře sat-nav, jaký rychlostní stupeň zrovna máte zařazený, spotřebu a v některých případech i varovná signalizace. Prakticky můžete head-up displejem nahradit celou palubní desku a již vás od řízení nic nebude rušit.

Jsou opravdu bezpečnější?

Head-up displej by měl zvýšit bezpečnost při řízení a zkrátit dobu, kterou řidič nevěnuje vozovce. Během testu s chodci při kontrole rychlosti, kdy se hodnotily reakční doby řidičů, rozpoznali včas větší množství chodců majitelé head-up displejů. Dle některých odborníků by mohl však tento typ displeje způsobit mnohem větší rozptýlení. Jedním z argumentů je například ovládání hudby a podobných funkcí, které nejsou nezbytné, skrze HUD. Řidič by se poté nesoustředil plně na vozovku, přestože je obrazovka v dostatečné výšce.

Jde to i jinak

Někteří výrobci se na to rozhodli jít jinou cestou. Proto se v některých případech můžete setkat s dalšími alternativami. Jednou z nich je například Peugeot I-Cockpit, jehož první verzi firma představila již v roce 2011. Peugeot I-Cockpit disponuje displejem přidaným nad úroveň volantu, který vám umožňuje například využít 3D navigaci v lepší kvalitě, než je tomu u HUD, nebo zobrazit si důležité informace pomocí tlačítek na klaviatuře. Propojení se smartphony je samozřejmostí.

0
Porovnávač
TOPlist