Hlídání mrtvého úhlu aneb Blind Spot Assist – jak funguje?

,

Neustále jsou vyvíjená nová auta, která se snaží vylepšovat bezpečnost a pohodlnost v jízdě, jak spolucestujícím, tak samotným řidičům. Dobrá auta jsou dnes také poměrně levná,a tedy mnohem dostupnější než dříve. Mnoho z vás má ale jistě zkušenosti s auty ještě bez asistentů a různých pomocníků. Už se vám stalo, že vás při vaší jízdě, kdy se snažíte předjet pomalejšího řidiče před vámi, vytroubilo jiné auto, které se zrovna chystalo předjíždět vás? To jste na tom ještě dobře, v horších případech se auta srazí a nehoda je na světě. Auto se vám totiž dostalo do mrtvého úhlu, ve kterém není vidět ani ze středového, ani z bočního zrcátka. Jak takovému střetu můžete zabránit? Dnes je v nabídce hned několik asistentů, kteří vás upozorní, nebo dokonce samy pomohou předejít srážce.

Jak funguje?

“Blind spot assist”, v překladu asistent mrtvého úhlu, bývá integrován do zpětných zrcátek. Senzor snímá určitou oblast, do které vysílá elektromagnetické vlny. Většinou bývá snímaná oblast až 3 metry za autem a 3,5 metru do stran vozidla. Ve chvíli, kdy je v dané oblasti zjištěné auto, začne vás systém upozorňovat vámi zvoleným způsobem. Buď můžete mít na zrcátku výstražnou diodu, nebo například výstražné upozornění v podobě trojúhelníku a podobně. Ve chvíli, kdy byste chtěli začít předjíždět, začne kontrolka blikat. Některá auta mají systém spojený s parkovacím asistentem v zadní části auta. To se pojí i s případem, kdy chcete vycouvat z parkovacího místa a v prostoru se objeví chodec či další řidič.

Systém hlídání mrtvého úhlu v novém Seatu Leon, integrované do ambientního osvětlení

Možnosti ochrany

Automobil vás může varovat před srážkou hned několika způsoby. Jakmile zachytí jiné auto v mrtvém úhlu, rozsvítí se kontrolka. V autech bývají umístěné v zrcátku buď diody, nebo varovný trojúhelník, nejčastěji v červené barvě. V jiném případě, často však jsou tyto dva signály propojené, zazní zvukové varování. Pokud neuposlechnete ani jedno z těchto varování, některé automobily vám dokáží zasáhnout do řízení. Systém přibrždění aut na druhé straně se snaží udržet auto ve správném pruhu, aby mohl řidič nacházející se v mrtvém bodě bezpečně projet. V nejhorším případě pak uvede systém brzdy do stavu, kterým vyvolá po sešlápnutí plný brzdný účinek, aby předešel nejhorším následkům nehody. Jednou z automobilek, která nabízí plně vybaveného asistenta využívajícího přibržďování, je například Mercedes-Benz. Jako další možnost systém sám začne zasahovat a točit volantem. Jedná se však pouze o asistenta, který řidiči plně nezabrání v přejezdu do druhého pruhu. Ucítíte tedy spíše tlak a občas i vibrování volantu.

Jde to výhodněji?

Dříve se používalo jednoduché pravidlo, a to otočit se za sebe. Nejen, že v dnešní době plné kamerových systému, by nic takového nebylo třeba, ale především je to nebezpečné. Váš život má větší cenu a nikdy nevíte, kdy se auto před vámi rozhodne brzdit. Než zareagujete, bude pozdě. Pár tisíc navíc za asistenta už nezní tak děsivě, že?

Stejně tak se na internetu setkáte s návody, jak přenastavit zrcátka, abyste co nejvíce eliminovali mrtvý bod. Často tak zrcátka nastavíte tak, že v běžném posazení nevidíte i kus svého auta, jak je zvykem při běžném nastavení. Opět se tu však setkáváme s několika problémy. Za prvé, je těžké si zvykat na naprosto rozdílnou úpravu zrcátek, navíc je to poměrně nebezpečné. V autě je třeba mít dostatečně pohotové reakce, které vám nezvyk nepovolí. Za druhé, vaše orientace v prostoru bude mnohem těžší. Tato drobnost, jako viditelná zadní část auta v zrcátku, vás může stát nejen potíže při parkování, ale i pravděpodobnější srážku s autem. Opět se tedy spíše vyplatí investovat do asistenta a nestarat se o převykání, které vás bude stát čas a možná i zdraví vás, nebo okolních lidí.

Jaký systém vybrat

Je velmi individuální, jestli vám pomůže pouze rozsvícená kontrolka, nebo budete potřebovat slyšel zvukový signál, který vám připomene, abyste v pruhu ještě chvilku setrvali. Samotný zásah do řízení je znakem, že vývoj automobilů ušel již velkou cestu. Tím zásadním bodem je však, aby každý z těchto systému fungoval bezproblémově. Ve státech, kde nebývají rychlosti tak omezené jako zde, nebo i v České republice, kde se setkáme s řidiči, kteří nedodržují předpisy, nemáte šanci včas zareagovat. Oceníte jej jistě však i ve velkých městech, kde je potřeba neustále přejíždět z pruhů do jiných, abyste se dostali do cíle. Zde je pak chaos doprovázen různými manévry, které sami nemusíte očekávat a pomocník, který vám včas ohlídá ostatní auta, vám mnohonásobně zjednoduší práci.

0
Porovnávač
TOPlist