Passat GTE – das (ideal) Auto?

,

V rámci seznámení s novou generací Passatu jsme sáhli po modelu ve flotile VW celkem ojedinělé - model Passat GTE, tedy PHEV verzi oblíbeného manažerského sedanu. Plug-in hybrid s benzínovým turbomorem 1.4 TSI, který ve spolupráci s elektromotorem dává na pohled zajímavých 160 kW a slibuje spotřebu 1,6 litru na (prvních) sto km. Kromě čistě elektrického modu, na který by měl vůz ujet až 60 km, nabízí ještě mod GTE, který naopak elektriku využívá k tomu, aby vozu udělil nadprůměrnou dynamiku ve formě 400 Nm a zrychlení na stovku kolem 7 vteřin. Není těch pozitiv nějak podezřele moc?

Kde jsou moje hodiny?

Rád zde začnu mojí oblíbenou formulací, že „co je dobré, netřeba měnit“, protože na autě je jen velmi málo změn. Zezadu jsou nová světla, z boku jsem změnu nenašel vlastně žádnou a zepředu došlo k mírným změnám na světlech a nárazníku. Jako obvykle (a to je první kritika) vůz nevypadá nijak moc zajímavě, dokud nepřiplatíte za větší kola, příplatková světla, nebo tuhle GTE verzi. Jen tak se z jednoduchých tvarů vykřeše krásné auto. 

Zevnitř je to ta samá písnička. Interiér není něco, co by si člověk v pubertě věšel nad postel, ale na jeho velmi mírných změnách je vidět, že jednoduchý design nestárne. Na první pohled chybí ručičkové hodiny mezi výdechy klimatizace a je tam napsáno Passat - snad ne proto, že by to auto bylo tak zapomenutelné, že je potřeba pasažérům pořád připomínat, čím jedou. Stejné je ovládání klimatizace, stejný je infotainment, stejné je ovládání skel a světel. Nový je volant a aktivní infodisplej. Potěší bezdrátové CarPlay, protože když výrobce vybavil auto jen USB-C a váš telefon nemá bezdrátové nabíjení, tak se to celkem hodí. Jedno staré dobré USB tam pánové z Wolfsburgu nechat mohli.

Služební sen

Skvělé je ergoActive sedadlo s kolenní podpěrou - nastavitelnou jak délkou, tak výškou a jednoduchou masážní funkcí přifukující se opěrky a výsuvnou opěrkou hlavy. Když si řidič dá chvilku práce s nastavením sedadla, tak má pocit, že mu ho někdo ušil na míru. Představa, že někdo jezdí tímto autem a ještě je za to placen, přiznám se, je celkem lákavá.

Místa je všude spousty, palubní deska střídmých tvarů, ale prémiové kvality lícuje na každém milimetru. I jízdně je Passat na výši. Na zimních 17 palcových kolech nevypadal tak šik, ale za to je extrémně příjemný na jízdu - není třeba ani adaptivních tlumičů a podvozek je skvěle připraven na rychlou dálniční jízdu i městské propadlé kanály. Navíc v elektrickém režimu auto jen těžko skrývá libovolné pazvuky nebo rány od podvozku - a i v této disciplíně Passat exceluje - žádné bouchání, žádné vrzání. To ticho v elektrickém režimu je neslýchané. 

Nelze nezmínit skvěle vyladěné asistenty s novým Travel Assist v čele. Kombinuje informace z mapy, adaptivního tempomatu, přečtených značek a pruhů k tomu, aby držel i směr i rychlost auta. A daří se mu to skvěle! Zasahuje citlivě, rozumně, klidně a často mnohem lépe, než by to udělal člověk - za to klobouk dolů - navíc do jeho činnosti lze zasahovat přidáním plynu a pak jej pustit a nechat ať dál pracuje. Funguje i v zácpách od nulové rychlosti, včetně řízení, což řada konkurentů nezvládá. Prostě pecka. Nový volant má kapacitní snímače a tak není třeba žádného velkého tlaku - stačí jen volant jemně držet a užívat si práce pomocníka. Nebo řídit sám, protože vše je příjemné na ovládání a ergonomicky dotažené.

GTE - Grand Tourismo Electrico?

Největší zvláštností Passatu GTE je jeho možnost jezdit v čistě elektrickém modu. Baterie s kapacitou 13 kWh vystačí teoreticky na 56 km (WLTP), v zimním provozu spíše méně. I to ale může stačit na denní dojíždění a spalovací motor může dlouhé dny odpočívat. Baterie se buď dobíjí ze zásuvky, z nabíječky, nebo při jízdě. Záleží na vás. Při jízdě samozřejmě dobíjení poměrně zvyšuje spotřebu (v průměru o 2 litry při delší jízdě) a žádná velká úspora paliva se nekoná. Elektrický pohon není jen nějaká „asistence“ jako u klasických hybridů, ale plnohodnotný tahoun s 85 kW. Sám o sobě poskytuje celkem slušnou dynamiku a umožňuje cestovat až do 140 km/h díky tomu, že je spojen s převodovkou, což není úplně zvykem u elektromobilů. Počítat lze se spotřebou kolem 20-30 kWh na sto km. Výhodou pak je neslyšné popojíždění v koloně, manévry na parkovištích bez emisí, možnost si auto klimatizovat podle časového rozvrhu nebo možnost parkovat v Praze kdekoliv na "zónách" zadarmo. Takže samé pozitivní věci. A co cena? 1,1 milionu korun za tuto velmi dobře vybavenou verzi v porovnání s naftovou kombi verzi s 4motion a DSG, jejíž cena se blíží k 1,5 milionu, je vlastně velmi dobrá. 

Kromě e-modu má řidič k dispozici ještě GTE “electric boost”, který dodá autu až nečekanou dynamiku - z místa vystřelí okamžitě a spolupráce elektromotoru a motoru dodá až hot-hatch dynamiku. Díky svým 400 Nm a 210 koním a pak dosáhne 100 km/h kolem 7 vteřin s tím, že elektromotor skvěle vykrývá ty oblasti, kdy spalovací motor potřebuje pomoci - na startu a při přeřazení - tam je ta dynamika opravdu úchvatná. Kromě elektrického a GTE režimu je k dispozici režim “Hybrid”, kdy vůz automaticky přepíná a optimalizuje využití obou zdrojů a to včetně spolupráce s navigací a zadaným cílem. Případně lze na displeji nastavit na jakou úroveň mají být baterie nabity na konci cesty. Tam potom přijde na řadu 1.4 litrový přeplňovaný čtyřválec TSI o výkonu 115 kW (156 k), který zajistí jak pohon auta, tak jeho nabíjení. A tady už Passat pár kytiček poztrácel. 

Čekal jsem, že Passat bude hybridní vůz s bateriemi s větším dojezdem, s takovou spotřebou na kterou jsme u hybridů zvyklí, ale nedočkal jsem se a tady je to zklamání - hybridy jako Ford Mondeo nebo Toyota Camry sice váží o cca 100 kilogramů méně (1595 kg resp 1654 kg), ale dokáží jezdit za výrazně menší hodnoty - možná je to tím, že mají speciální motory pro tento typ pohonu, které dokáží pracovat v Atkinsonově cyklu, možná tím, že jsme s nimi jezdili v létě, ale pokud Passat GTE nebude provozován vyloženě v tom plug-in režimu, jeho ekologičnost se ztratí v jeho kombinované spotřebě, která se držela kolem 8 litrů při velmi rozumné jízdě v rámci limitů - což často není “modus operandi” služebních Passatů. Při snaze nabíjet baterie prací motoru se spotřeba držela spíše kolem 10 litrů - samozřejmě o něco zase klesne díky jízdě na elektriku, ale třeba pod 7 litrů jsem se nepřiblížil v žádném režimu provozu auta. Pokud nemáte každodenní možnost nabíjení doma/v práci, základní 1.5 TSI nabídne dost možná velmi podobnou spotřebu paliva. 

V městském provozu s alespoň částečně nabitou baterií je to ale jiná písnička - 80 km jsme po Praze najezdili se spotřebou 5kWh/100km+ 4.6l/100km, s více nabitou baterií lze benzínovou spotřebu stlačit i pod 4 litry (a elektriku pod 10kWh) a zároveň si udržet nabití baterie nad kritické hodnoty i ke 100 km městské jízdy. Častá rekuperace brzděním autu svědčí a alespoň pocitově s ní umí pěkně pracovat i adaptivní tempomat, navíc díky velmi propracovanému digitálnímu štítu si můžete zobrazovat detailní informace o stavu pohonu. Právě ve městě bude nabitý Passat z celé palety motorů rozhodně nejúspornější. Jen je potřeba ohlídat, aby se nesnažil vytopit vymrzlé auto pouze na elektřinu z baterky - zde dojezd rapidně ubývá.

Nabíjení je pak možné buď z domácí zásuvky (do plna okolo 6 hodin, lze plánovat i na nižší tarif elektřiny) nebo wallboxu či veřejné nabíječky - zde se doba zkrátí na méně než 4 hodiny.

Das (ideal) Auto?

Passat GTE se vyplatí jen v případě, že opravdu máte denně možnost auto dobít, není vhodný na provozování čistě jako hybrid - pokud vás láká vidina nízkých provozních nákladů pořiďte si buď hybrid, naftu nebo menší benzínový model. Můžete sice parkovat v Praze zadarmo kdekoliv, protože papírově má GTE spotřebu pod 50 gramů CO2 na km, problém je, že pokud auto nedobíjíte ze zásuvky, tak jeho spotřeba není zrovna nízká. Pokud budeme počítat spotřebu 8 litrů, tak se dostáváme na 187 gramů na km (co odpovídá spotřebě 6,9 litrů nafty, jen pro pořádek). Navíc s objemem zavazadelníku 402 litrů jsme o kategorii vozů nižší, které dosahují zajímavých hodnot CO2 bez celého toho složitého systému, pokud to je mantra vašeho způsobu přepravy. Když odhlédneme od specifik toho způsobu pohonu, tak je Passat téměř dokonalé auto - jízdně i technicky představuje nadále špičku segmentu a nelze se divit, že je tak populární.

Přečtěte si také náš test nového Passatu s konvenčním motorem 2.0TSI .

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • elektrický dojezd
  • vyladění jizdní asistenti
  • ergonomie

Mínusy

  • menší zavazadelník
  • vyšší kombinovaná spotřeba

Rivalové

Renault Talisman
Cena od789 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 165 kW
Maximální rychlost206 - 240 Km/h
Spotřeba4.6 - 7.2 l/100km
Akcelerace7.4 - 10.4 s
Kia Optima
Cena od719 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 175 kW
Maximální rychlost195 - 240 Km/h
Spotřeba4.3 - 8.9 l/100km
Akcelerace7.4 - 11.6 s
Škoda Superb
Cena od706 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 200 kW
Maximální rychlost219 - 250 Km/h
Spotřeba1.5 - 7.1 l/100km
Akcelerace5.5 - 9.2 s
Mazda 6
Cena od811 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon107 kW - 143 kW
Maximální rychlost208 - 223 Km/h
Spotřeba5.1 - 6.7 l/100km
Akcelerace8.1 - 10.5 s
Honda CIVIC SEDAN
Cena od659 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon134 kW - 134 kW
Maximální rychlost200 - 210 Km/h
Spotřeba5.5 - 5.7 l/100km
Akcelerace8.1 - 8.4 s
Mazda 3 sedan
Cena od555 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon90 kW - 132 kW
Maximální rychlost202 - 216 Km/h
Spotřeba4.3 - 5.5 l/100km
Akcelerace8.2 - 10.8 s
Toyota Corolla Sedan
Cena od509 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon90 kW - 97 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba3.4 - 5.7 l/100km
Akcelerace9.7 - 11 s
Renault Megane Grandcoupé
Cena od389 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 103 kW
Maximální rychlost191 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5.5 l/100km
Akcelerace9 - 11.3 s
Audi A4 Limuzína
Cena od884 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 210 kW
Maximální rychlost214 - 250 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.5 l/100km
Akcelerace5.8 - 9.5 s
Mercedes-Benz C sedan
Cena od894 190 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon90 kW - 245 kW
Maximální rychlost207 - 250 Km/h
Spotřeba1.4 - 8 l/100km
Akcelerace4.9 - 10 s
BMW Řada 3
Cena od921 700 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon110 kW - 275 kW
Maximální rychlost230 - 250 Km/h
Spotřeba1.6 - 7 l/100km
Akcelerace4.4 - 7.6 s
Alfa Romeo Giulia
Cena od990 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonRWD
Výkon118 kW - 206 kW
Maximální rychlost220 - 240 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.7 l/100km
Akcelerace5.2 - 8.2 s
0
Porovnávač
TOPlist