Passat Limo 2.0 TSI – tichý společník

,

Nový Passat už jsme zkoušeli ve verzi PHEV, označené jako Passat GTE. Nyní jsme sáhli po výrazně konzervativnějším pohonu a to 2.0 TSI, který je se svými 140 kW nejsilnějším benzínovým motorem pro modely s pohonem přední nápravy. Zajímalo nás, jak si na dnešní poměry velký objem motoru bude rozumět s velkou limuzínou a hlavně drastickými tlaky na ekonomiku provozu firemních flotil, kde je Passat typickým služebníkem a snem řady manažerů už roky. 

Ikonický vůz se dostavil ve slušivé R-Line výbavě na krásných, 19 palcových kolech, obouvající nízkoprofilové pneumatiky, které autu dodávají velkou porci jeho šarmu. Pár příplatkových detailů a auto vypadá famózně. Bohužel cena zase tak skvělá není a přehoupla se přes 1,2 milionu korun. A to zdaleka nemá všechno z 12 stránkového seznamu dostupné příplatkové výbavy. I tak jde o ztělesnění manažerského sedanu - jeho design bude chique i na konci operativního leasingu, je dostatečně reprezentativní a rozhodně nezklame ani rodinné požadavky. Rozvor 2786 mm a délka 4775 mm zaručuje spousta místa všem cestujícím a 586 litrů by mělo stačit na zavazadla bez problémů. Kromě R-line nárazníků se podílí na tom elegantním vzezření přídě i příplatkové LED matrix světlomety s vytmíváním objektů, které jsou naprosto skvělé. 

Zevnitř sice nelze žasnout nad nápaditostí nebo odvahou designérů, žasnout však lze nad kvalitou materiálů a jednoduchostí a funkčností designu, který jistě nepodlehne zubu času nijak rychle. Velké displeje s nepřeberným množstvím informací jsou dostatečně kontrastní a rychlé. Skvělé je ergoActive sedadlo řidiče s kolení podpěrou - nastavitelnou jak délkou, tak výškou, a jednoduchou masážní funkcí přifukující se bederní opěrky a výsuvnou opěrkou hlavy. Když si řidič dá chvilku práce s nastavením sedadla, tak má pocit, že mu to sedadlo někdo ušil na míru. Co víc chtít. Já nevím. Místo vzadu? Taky má. Tak koukneme, jak to jezdí.

Dříve testovaný Passat GTE byl na zimních 17tkách. Ty poskytovaly perfektní komfort - co tyhle letní sportovní 19tky? Díky příplatkovým adaptivním tlumičům je komfort obdivuhodný, auto má neuvěřitelnou stabilitu a přilnavost, ale propadlé české kanály jsou pro něj nelehkým soupeřem. Možnost plynulého nastavení jejich tuhosti způsobí, že v Comfort režimu je auto pohodlné, jak by se od takového vozu dalo čekat. Sportovní úroveň nastavení na druhou stranu umožní pocítit každou nerovnost, každý kamínek, každou větvičku. Kdyby náhodou někdo tohle očekával. A že je to manažerské auto? Na těchto pneumatikách a s tímto motorem snadno zapomenete, že máto na sobě sako. Největším překvapením je potlačení nedotáčivosti, nebo pocitu těžkosti motoru na přední nápravě, kdy se Passat drží v zatáčkách jako klíště a široké pneumatiky stále poskytují dostatečnou rezervu. Dokud teda není asfalt příliš rozbitý. Na to nízkoprofilové pneumatiky už recept nemají a začnou se ozývat do kabiny otřesy. Především pokud má ještě podvozek zároveň přenášet brzdné síly, nebo se zrovna nachází v půlce zatáčky. A tak, pokud se budete pohybovat i ve městech, doporučil bych ta kola o něco menší - i kvůli tomu jak blízko jsou ty krásné ráfky k obrubníkům při parkování. Ale jestli je něco boží, tak středy kol, které zůstávají stále ve stejné poloze i za jízdy tak, aby logo VW bylo stále přesně jak má být. Na žádné fotce pak nebude logo vzhůru nohama. Geniální.

Jak jsem již zmínil, pod kapotou netluče obvyklý naftový motor, ale dvoulitrové benzínové TSI. S tímto dvoulitrem zrychlí 4775 mm dlouhý sedan se svými 1455 kg na 100 km/h za 7,5 vteřiny a díky 320 Nm nemá problém zrychlovat z jakékoliv rychlosti. Motoru sekunduje 7stupňová dvouspojková převodovka DSG, která svou práci dělá skvěle. Ze začátku testu jsem si trochu říkal, jestli jsem si neměl půjčit ten obvyklý diesel a potvrdit stokrát vyřčené, že naftový Passat je sen. Ale už po pár kilometrech s benzínem jsem svůj názor změnil. Zvuk, zátah i spotřeba motoru mě přesvědčily a uchvátily. Čtyřválce už pomalu začínají být vzácností a objem dvou litrů také, ale tenhle motor ukazuje, že kvůli spotřebě to rozhodně být nemusí. Dvoulitr absolutně překvapil spotřebou 6 litrů v meziměstkém provozu, kolem 7 litrů na dálnici. Při vracení auto ukazovalo počítadlo 6,7 litrů, což je hodnota z říše tříválcových litrových motorů v menších vozech. Ve městě, mimo město i na dálnici jsem si užíval služeb skvělého Travel Assist skoro pořád a nízká spotřeba je i jeho zásluhou, nejen mého defenzivního stylu ježdění. Travel Assist se ve většině situací chová jako zkušený a předvídavý řidič a jeho plynulost je obdivuhodná. S 66 litrovou nádrží se tak dá ujet kolem 1000 km, což je také oblast, která je často u současných limuzín kritizována. 

Skoro jsem zapomněl zmínit sedmistupňovou převodovku DSG, která pracuje tak samozřejmě, že o ní ani nevíte. Krásně spolupracuje s motorem, umí ho nechat pracovat i ve středních otáčkách a nežene ho vždycky do těch nejvyšších. Běžně drží motor kolem 1500 otáček, na dálnici při 130 km/h kolem 2100 otáček, takže klid na palubě je i její zásluha. Lehkým ťuknutím do páky se přepne do sportovního módu, který ji nepustí pod 2000 otáček, kdy už motor vládne vysokým točivým momentem, případně v Eco režimu vyřazuje převodovka na neutrál a nechá auto plachtit k ještě lepší spotřebě paliva. A díky skvělé aerodynamice je těch příležitostí k plachtění celkem dost.

Benzínový Passat mne naprosto uchvátil svou univerzálností, pohodlím i pohonným ústrojím s jeho kultivovaností a spotřebou paliva. Já vlastně nenašel na tom autě nic, co by mi vadilo, co bych řekl, že mohlo být jinak, nebo lepší. Výrobce to ví a tak si od vás za to vyžádá nemalou částku. Takovou, kde už začínají auta ještě o segment vyšší. Zároveň v mých očích stále Passat dokazuje, o kolik může být osobní auto lepším každodenním společníkem, než tolik populární SUV. Loučení s tímto autem bylo jedno z těch nejtěžších v posledních měsících.

99%
HODNOCENÍ

Plusy

  • úsporný a silný motor
  • skvělý jízdní komfort
  • vyladěná elektronika v čele s Travel Assist

Mínusy

  • rozsáhlá nabídka příplatků zvýší neúměrně cenu
  • obyčejný vzhled nižších výbav

Rivalové

Renault Talisman
Cena od789 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 165 kW
Maximální rychlost206 - 240 Km/h
Spotřeba4.6 - 7.2 l/100km
Akcelerace7.4 - 10.4 s
Kia Optima
Cena od719 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 175 kW
Maximální rychlost195 - 240 Km/h
Spotřeba4.3 - 8.9 l/100km
Akcelerace7.4 - 11.6 s
Škoda Superb
Cena od706 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 200 kW
Maximální rychlost219 - 250 Km/h
Spotřeba1.5 - 7.1 l/100km
Akcelerace5.5 - 9.2 s
Mazda 6
Cena od811 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon107 kW - 143 kW
Maximální rychlost208 - 223 Km/h
Spotřeba5.1 - 6.7 l/100km
Akcelerace8.1 - 10.5 s
Honda CIVIC SEDAN
Cena od659 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon134 kW - 134 kW
Maximální rychlost200 - 210 Km/h
Spotřeba5.5 - 5.7 l/100km
Akcelerace8.1 - 8.4 s
Mazda 3 sedan
Cena od555 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon90 kW - 132 kW
Maximální rychlost202 - 216 Km/h
Spotřeba4.3 - 5.5 l/100km
Akcelerace8.2 - 10.8 s
Toyota Corolla Sedan
Cena od509 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon90 kW - 97 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba3.4 - 5.7 l/100km
Akcelerace9.7 - 11 s
Renault Megane Grandcoupé
Cena od389 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 103 kW
Maximální rychlost191 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5.5 l/100km
Akcelerace9 - 11.3 s
Audi A4 Limuzína
Cena od884 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 210 kW
Maximální rychlost214 - 250 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.5 l/100km
Akcelerace5.8 - 9.5 s
Mercedes-Benz C sedan
Cena od894 190 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon90 kW - 245 kW
Maximální rychlost207 - 250 Km/h
Spotřeba1.4 - 8 l/100km
Akcelerace4.9 - 10 s
BMW Řada 3
Cena od921 700 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonRWD
Výkon110 kW - 275 kW
Maximální rychlost230 - 250 Km/h
Spotřeba1.6 - 7 l/100km
Akcelerace4.4 - 7.6 s
Alfa Romeo Giulia
Cena od990 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonRWD
Výkon118 kW - 206 kW
Maximální rychlost220 - 240 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.7 l/100km
Akcelerace5.2 - 8.2 s
0
Porovnávač
TOPlist