Peugeot e-3008 – futuristický elektromobil s překvapivou praktičností
Peugeot se v posledních letech opravdu našel. A model e-3008 je důkazem, že elektromobilita u něj není jen splněná emisní povinnost, ale promyšlený produkt. Strávil jsem s tímto fastbackem několik dní, najel přes 600 km a prošel si všemi možnými dopravními situacemi – ranními kolonami, dálnicí i okreskami.

Peugeot e-3008 na první pohled zaujme svým designem, což platí dvojnásob pro verzi GT, kterou jsem měl možnost testovat. Fastbacková silueta a typické LED světlomety ve tvaru lvích drápů mu dodávají dynamický a moderní vzhled. Dvoubarevná karoserie s černou střechou působí elegantně. Ačkoliv v některých barevných kombinacích může být méně výrazná, testovaná tyrkysově modrá metalíza je doslova nepřehlédnutelná a podtrhuje futuristický charakter vozu.
Interiér přináší typické prvky značky Peugeot – dominantou je prohnutý 21" panoramatický displej propojený s digitálním přístrojovým štítem a centrálním infotainmentem. Nechybí ani známý i-Cockpit s malým volantem a vysoko umístěným štítem, což může být individuálně přijímané – někomu sedne hned, jinému chvíli trvá, než si zvykne a někdo si holt nezvykne. Ovládání infotainmentu je jinak přehledné, ale některé funkce (např. přepínání jízdních režimů, nastavení ambientního osvětlení nebo ovládání klimatizace přes dotykové menu) vyžadují trochu trpělivosti a zvykání. Sedadla kombinující Alcantaru a kůži jsou pohodlná i na delších trasách, s dobrou oporou a možností elektrického nastavení. Zadní lavice překvapí prostorem – i vyšší cestující tu najdou dostatek místa pro kolena i hlavu, což nebývá v této třídě samozřejmost a vzhledem ke svažující se zádi 3008 jsme to nečekali ani my. Zavazadlový prostor nabídne 520 litrů, což je na danou kategorii solidní hodnota. Fastbacková silueta se sice lehce podepisuje na výšce kufru, ale v praxi potěší širokým vstupním otvorem, pravidelným tvarem a nízkou nakládací hranou. Díky tomu se s objemnějšími předměty manipuluje snadno, ať už jde třeba o kočárek nebo větší nákup. Celkově působí interiér hodnotně – materiály jsou na dotek příjemné, zpracování většiny prvků kvalitní, byť tu a tam narazíte na detaily, které by mohly být dotaženější.

Infotainment je moderní, přehledně uspořádaný a dobře reaguje na pokyny. Bezdrátové připojení přes Apple CarPlay i Android Auto funguje spolehlivě. Ovládání chce ale trochu zvyku - některé funkce jsou schované hlouběji v menu – po pár dnech používání jsem však ocenil logiku rozvržení i svižnou odezvu. Asistenční systémy, včetně adaptivního tempomatu, udržování v jízdním pruhu nebo parkovacích senzorů, pracují přesně, nenápadně a bez zbytečných zásahů, což přispívá k pohodové jízdě.

Elektromobilita po francouzsku: ticho, styl a pár kompromisů
Peugeot e-3008 je auto, které si vás získá hlavně tichostí a klidem. Elektromotor s výkonem 157 kW (210 koní) už z principu táhne plynule, tiše a bez zbytečné dramatičnosti – což ale vůbec neznamená, že by neuměl být svižný. Díky baterii o kapacitě 73 kWh papírově zvládne až 520 km na jedno nabití, ale v reálu počítejte spíš s dojezdem kolem 430–460 km ve smíšeném provozu. Na dálnici se hodnota ustálila na 340–360 km, což je stále slušné číslo, i když na delších trasách už je potřeba počítat s plánováním.

Papírová spotřeba 16,7 kWh/100 km zní fajn, ale jak to bývá, realita je trochu jinde. Ve městě se dá jezdit právě kolem těch 16–17 kWh, ale mimo město, nebo pokud trochu přišlápnete plyn, klidně uvidíte čísla začínající dvacítkou. Částečně za to může naprosto tichý pohon – opravdu neslyšný elektromotor vám úplně maže dojem rychlosti a snadno se přistihnete, že jedete mnohem svižněji, než by bylo „energeticky výhodné“. K tomu se přidává citlivý pedál plynu, který vás nutí jemně korigovat tempo i tam, kde by jiné elektromobily držely výkon plynuleji. Ne, že by to bylo špatně – dynamiku to autu neupírá – ale efektivita tím lehce trpí. Dynamice to ale rozhodně prospívá – e-3008 není sportovec, ale rozhodně umí pobavit.

Co mě bavilo nejvíc, byla plynulost a klid, jakým auto reaguje a také výrazný rozdíl mezi jízdními režimy. Najdete tu klasiku – Normal, Eco a Sport. Ve městě tiché a pohodlné, na okreskách umí být překvapivě jisté a i přes vyšší hmotnost (skoro dvě tuny) drží stopu s jistotou. Režim Sport zpřísní reakce a auto působí živě, ale zároveň pořád kultivovaně. Není to hot-hatch, ale umí vykouzlit úsměv, když zrovna nespěcháte jen do školky nebo na nákup. Na nerovnostech je podvozek mírně tužší, ale nic, co by vás nutilo zpomalovat víc, než je třeba. Odhlučnění je na výborné úrovni a celkově působí auto tišeji než některé výrazně dražší elektromobily.

Rychlonabíjení (typu DC) nabízí výkon až 160 kW, což znamená nabití z 20 na 80 % za nějakých 30 minut. V reálu jsem se z 24 % na 81 % dostal za 33 minut bez předehřátí baterie, což odpovídá papírovým hodnotám. V zimním provozu pak kromě možnosti předehřevu baterie oceníte i standardně dodávané tepelné čerpadlo sloužící pro efektivnější topení.
A pár slov i k technice: Peugeot e-3008 je postaven na zcela nové platformě STLA Medium, vyvinuté mj. pro elektromobily (jde o multi-energetickou platformu). Pohon zajišťuje synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 157 kW (210 koní), které přenáší na přední kola prostřednictvím jednostupňové redukční převodovky. Toto řešení zajišťuje plynulý a tichý chod bez přerušení. V nabídce je nyní i verze s větší kapacitou baterie (96,9 kWh) a výkonem 230 koní, jejíž kombinovaný dojezd na jedno nabití atakuje hranici 700 km. V budoucnu se pak očekává rozšíření nabídky o verzi s pohonem všech kol, která bude disponovat dvěma elektromotory a celkovým výkonem 240 kW (320 koní).
Peugeot e-3008 GT: Stylový elektromobil pro každodenní využití
Peugeot e-3008 mě během týdenního testu příjemně překvapil. Nejen designem, ale hlavně tím, jak dobře zvládá každodenní provoz – je tichý, pohodlný, má realistický dojezd a přitom působí stylově. Není to nejlevnější volba, ale rozhodně patří mezi ty promyšlenější. Základní cena čistě elektrické verze e-3008 s motorem o výkonu 157 kW a baterií o kapacitě 73 kWh startuje na akčních 999 000 Kč (GT pak 1 110 000 Kč). Pokud sáhnete po verzi Long Range se silnějším elektromotorem (170 kW) a větší baterií o kapacitě 96,9 kWh, připravte si minimálně 1 120 000 Kč. Překvapí pak, že některé prvky nevyžadují příplatek - např. příprava pro tažné zařízení (to lze pak přímo z výroby objednat za 24.000 Kč) - pro elektromobily nevídané. Celkově se ale můžete dostat i na částku blížící se 1,3 milionu korun, což už není málo. Na druhou stranu – v kontextu výbavy, prostoru, dojezdu a techniky jde o velmi konkurenceschopný elektromobil a zároveň auto pro každodenní použit.
