Seat Arona

,
exterier seat arona

Exteriér: Ibiza na chůdách

Jak je již delší dobu v automobilovém světě zvykem, design vozů Seat je velmi silnou zbraní, kterou dokáže přetáhnout hodně zájemců třeba i od koncernových konkurentů z Boleslavi nebo Wolfsburgu, kteří reprezentují spíše konzervativní přístup. Základním rysem Seatu Arona je značná výška vzhledem k jeho skromným půdorysným rozměrům. Designerům se ale naštěstí povedlo opticky rozbít boční plochu černým lakováním střechy zasahujícím do všech sloupků a charakteristickým chromovaným pruhem s vyobrazením písmene X v zadním sloupku. Pozornost v kladném slova smyslu jistě upoutají i příplatková černostříbrná osmnáctipalcová kola a výrazně zkosená boční zrcátka. Všudypřítomný motiv trojúhelníku je patrný i při čelním pohledu zepředu a zezadu. Tento geometrický útvar je nosným prvkem jak zadních svítilen, tak i předních světlometů, kde vytváří světelný zdroj denního svícení. Jak efektně působí trojúhelník denního svícení, tak efektivně fungují Full LED světlomety v noci, svítí opravdu perfektně.

interier seat arona

Interiér: Jako v pokojíčku

Popis interiéru nelze začít jinak než posouzením prostornosti, třeba i ve srovnání s výchozím malým hatchbackem. Stylově vyhlížející vysoká karoserie Arony si oproti některým konkurentům zachovává rozměrná boční okna i pro cestující vzadu a celkově přináší úctyhodnou vzdušnost prostoru pro celou posádku. Dostatečné šířce interiéru jednoznačně prospívají chytře tvarované výplně dveří, které zabírají minimum místa. Testovaný vůz byl vybaven sportovně vyhlížejícími sedadly s textilním čalouněním a efektním červeným prošitím, viditelném dále i na ruční brzdě, manžetě řadicí páky, volantu a kůží prošité palubní desce. Jak kožený multifunkční volant se zploštěním ve spodní části, tak krátká řadicí páka s kulatou hlavicí padnou skvěle do ruky. Vrátíme-li se k sedadlům, musíme pochválit dobré tvarování poskytující dostatečné boční vedení a až neuvěřitelný rozsah výškového seřízení sedadla řidiče. Seat Arona tak plně uspokojí všechny řidiče: od těch, kteří rádi sedí nízko a vozů SUV se proto trochu obávají (můj případ), po starší motoristy, kterým se tak lépe nastupuje, nebo příslušnice něžného pohlaví, které zase ocení dobrý rozhled z výšky.

interier seat arona

Přední loketní opěrka sice postrádá možnost nastavení, mně osobně to ale vůbec nevadilo, umístěná je zkrátka šikovně. Loketní opěrka navíc skrývá obdivuhodně hluboký úložný prostor, kam by se pohodlně schoval i mobil s pevnou anténou z dob začátků mobilních telefonů u nás.

V hodnocení obsahu kapličky přístrojů zůstanu politicky korektně vyvážen ve zmiňování plusů a mínusů. Klasický koncernový maxiDOT uprostřed ničím nepřekvapí ani nezklame. Se sportovní výbavou FR plně koresponduje nulová poloha ručiček otáčkoměru a rychloměru dole, chcete-li - na šesti hodinách, tento detail mě vždy potěší. Za méně povedené považuji včlenění stupnice teploměru chladicí kapaliny do ciferníku otáčkoměru a ukazatele stavu paliva v pravé spodní výseči rychloměru. Jako systematický člověk ale vysloveně nenávidím nelineární rozložení stupnice rychloměru. Výrazné čárky reprezentují interval od deseti přes dvacet až po třicet km/h. Zejména docela obvykle dosahované rychlosti mezi 60 a 100km/h se na první pohled neodečítají skutečně nejlépe. Střední části palubní desky dominuje velký displej infotainmentu, jehož podobu netřeba podrobně popisovat, neboť nijak nevybočuje ze zvyklostí koncernových vozidel. Dotyková tlačítka po stranách, vyvolávající nejčastěji hledané funkce, vhodně doplňují dvě hardwarová kolečka (vlevo klasicky ovládání hlastitosti a vypínač celého infotainmentu a vpravo ladění rozhlasových stanic).

interier seat arona

Asi nikoho nepřekvapí a vlastně ani nezklame, že vysloveně silnou stránkou městského crossoveru nebude jeho zavazadlový prostor. Udávaný objem 400 litrů sice ve srovnání s konkurenty zní více než nadějně, půdorysné rozměry ale logicky odpovídají spíše malým hatchbackům. Variabilitu zajišťuje dvojitá podlaha, důstojnou výšku zavazadlového prostoru přináší její spodní poloha. Kvalita čalounění i provedení variabilní podlahy si nezadá s vozy kategorie minimálně o třídu vyšší. Na pohled sice povedené, ale pro život nepraktické, je zapuštěné madlo na vnitřní straně pátých dveří.

interier seat arona

Motor a jízdní vlastnosti: Pro dobrotu na žebrotu

Do auta jsem usedal s obrovským očekáváním. Vždyť čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 1,5l s výkonem 110kW v malém crossoveru se zdá být v dnešní době nekončícího downsizingu a tříválcových pokusů jako sen. Pohonná jednotka je samozřejmě dimenzovaná více než dostatečně, tak trochu se ale paradoxně shazuje naprostou ochotou táhnout z nízkých otáček bez jakýchkoliv vibrací nebo dalších nežádoucích projevů. Většinou tak auto spokojeně táhne v takovém spektru otáček, ve kterém zkrátka po prudkém sešlápnutí plynového pedálu nevyrazí vpřed zrovna jako střela. Řidiči tak nedává mnoho příležitostí plně využít její potenciál, který je k dispozici ve vyšších otáčkách, než v běžném provozu vůz dosahuje. Propast vedoucí k maximálnímu využití potenciálu motoru by se ještě zvýšila, kdyby řidič striktně respektoval rádce řazení, který by ručičku otáčkoměru držel nejraději hluboko pod 2000 ot./min. Odstupňování nahrává jednoznačně dynamickému městskému provozu. Extrémně krátká jednička neodpustí sebemenší zaváhání v ovládání plynového pedálu a naopak dálniční cestování v Čechách povolenou stotřicítkou si při zařazené šestce vyžaduje přes 2800 ot./min. Velmi dobře, tzn. nepostřehnutelně, funguje vypínání dvou válců při nízké zátěži. Řidič se o této skutečnosti dozví pouze z poznámky na displeji palubního počítače a pocítit lze snad jen nižší účinností brzdění motorem. Reálná spotřeba v běžném provozu dosahuje bez problému hodnoty okolo 6l/100km, ekojezdci se jistě budou chlubit hodnotou nepřevyšující 5,5l/100km.

exterier seat arona

Seat Arona není doma jen ve městě, kam je svými kompaktními rozměry jednoznačně předurčen. Vysloveně zábavná a bezstarostná je jízda po polní cestě a ani na běžné silnici se rozhodně neztratí. Zvýšením karoserie oproti výchozímu modelu jízdní projev Arony nijak neutrpěl a v zatáčkách tak člověk téměř nevnímá skutečný poměr výšky k půdorysu vozu. Vyšší stavba karoserie se negativně projevuje pouze při silném bočním větru, kdy je určitá plocha boku vozidla výrazně znát. Přejezd příčných nerovností vyvolá příjemné zhoupnutí, při kterém se Vám káva z kelímku nevylije. Ani jsem nezaznamenal žádnou negativní daň v podobě diskomfortu jízdy způsobenou obutím osmnáctipalcových nízkoprofilových pneumatik. Jen jim přičítám poměrně obtěžující hluk vydávaný při dálniční rychlosti.

exterier seat arona

Závěr: Stylová náhrada

V portfoliu několika významných výrobců automobilů malé crossovery nahradily kombíky odvozené od korespondujících malých hatchbacků. Stejně tak v případě Seatu, kdy testovaná Arona v modelové řadě vystřídala Ibizu ST. Nelze jednoznačně odpovědět, zda se jedná o plnohodnotnou náhradu. Z praktického pohledu tomu tak podle mě není (zrovna Češi budou Škodovce těžko odpouštět, pokud někdy z nabídky zcela zmizí Fabia Combi na úkor zamýšleného crossoveru), v očích řady motoristů ale bude hendikep v podobě menšího zavazadlového prostoru nebo vyšší ceny plně vyvážen vzdušnou kabinou a extra dávkou emocí. Seat Arona je nepochybně auto s nádechem vytříbeného stylu a snad i trochu luxusu za rozumné peníze. Vždyť nejlevnější Aronu, tedy s tříválcem 1.0 TSI, ve výbavě FR lze pořídit již za 417.900,-Kč. A to považuji za nebývale schůdnou cestu k automobilu s kůží obšitou palubní deskou nebo ambientním osvětlením interiéru.


95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • Silný benzinový motor
  • prémiové prvky v cenově dostupném voze
  • atraktivní design

Mínusy

  • Vysoká citlivost na boční vítr
  • hluk od pneumatik v dálničních rychlostech
  • madlo na vnitřní straně pátých dveří

Rivalové

Fiat 500X
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 111 kW
Maximální rychlost187 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6.4 l/100km
Akcelerace9.1 - 10.9 s
Suzuki Vitara
Cena od456 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 103 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Mazda CX-3
Cena od412 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 110 kW
Maximální rychlost179 - 200 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace8.8 - 11.5 s
Hyundai Kona
Cena od409 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 130 kW
Maximální rychlost181 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.7 - 12 s
Škoda Kamiq
Cena od407 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost181 - 194 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.9 - 11.1 s
Volkswagen T-Cross
Cena od467 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.2 l/100km
Akcelerace8.5 - 12.5 s
CITROËN C3 Aircross
Cena od399 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 96 kW
Maximální rychlost184 - 195 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10.8 - 30.4 s
Nissan Juke
Cena od471 690 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon86 kW - 86 kW
Maximální rychlost180 - 180 Km/h
Spotřeba4.8 - 4.9 l/100km
Akcelerace10.4 - 11.1 s
CITROËN C4 Cactus
Cena od396 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 96 kW
Maximální rychlost190 - 207 Km/h
Spotřeba4 - 4.8 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.1 s
Ford EcoSport
Cena od394 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon73 kW - 92 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.9 - 12.7 s
Renault Captur
Cena od390 000 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 113 kW
Maximální rychlost173 - 202 Km/h
Spotřeba4.1 - 6.6 l/100km
Akcelerace8.6 - 13.3 s
Opel Crossland X
Cena od375 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon60 kW - 96 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba4 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.1 - 14 s
Kia Stonic
Cena od369 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 184 Km/h
Spotřeba5 - 5.7 l/100km
Akcelerace10.3 - 13.2 s
SsangYong Tivoli
Cena od369 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost172 - 181 Km/h
Spotřeba5.5 - 8.6 l/100km
Akcelerace- - - s
Volkswagen T-Roc 2017
Cena od499 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon85 kW - 85 kW
Maximální rychlost187 - 187 Km/h
Spotřeba5.1 - 5.1 l/100km
Akcelerace10.1 - 10.1 s
Ford Puma
Cena od513 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon92 kW - 114 kW
Maximální rychlost191 - 200 Km/h
Spotřeba4.5 - 4.5 l/100km
Akcelerace9 - 10 s
Jeep Renegade
Cena od471 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 132 kW
Maximální rychlost178 - 201 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.5 l/100km
Akcelerace8.5 - 11.2 s
DS 3 Crossback
Cena od560 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 115 kW
Maximální rychlost180 - 208 Km/h
Spotřeba3.7 - 5.1 l/100km
Akcelerace8.2 - 11.4 s
0
Porovnávač
TOPlist