Kamiq 1.0 TGI - úspory nechci za každou cenu

,

V naší autohledí garáži vítáme jakýkoliv typ i variantu pohonu - kromě elektrických aut jsme letos měli i pár naftových, a dokonce i LPG. Ale CNG, tedy stlačený zemní plyn, jsme tu ještě neměli. Automobilka Škoda nabízí několik svých modelů s fabrickou instalací tohoto alternativního pohonu, které nesou označení G-Tec. Jde o modely Scala, Octavia a právě testovaný Kamiq. Zemní plyn, kromě výhodnějších provozních nákladů pro majitele, je lákavý také pro výrobce, kterým dovoluje snížení průměru flotilových emisí.

Stojí před námi Kamiq v prostřední výbavě Style, který se na první pohled neliší od toho poměrně velkého počtu Kamiqů, které potkáváme na silnicích. Osobně mám Kamiq rád a určitě je v mém top 3 vozů tohoto segmentu. Je pohodlný, tak akorát velký, nabízí pohodlí pro 4 lidi i poměrně velký kufr o objemu přes 400 litrů. K tomu pověst domácího výrobce, moderní střih SUV a techniku koncernu VW. Co vlastně může běžný motorista chtít víc? Co třeba ušetřit na palivu? A přesně pro něj tu je námi testovaná verze G-Tec. V době, kdy jsme test domlouvali to vypadalo jako skvělý nápad a CNG nejen díky nulové spotřební dani vycházelo výrazně lépe na provozní náklady než benzínové varianty. Po drobných energetických eskapádách posledních měsíců už to tak růžové není, a zatímco CNG se dříve prodávalo kolem 26 korun, dnes jsou stanice, u kterých zaplatíte za kg i 47 Kč a ekonomičnost je (možná) fuč. Ale průměrná cena je pořád slušných 29,78 Kč, takže pořád jde o velmi výhodnou alternativu.

Kamiq už jsme měli v loňském roce s litrovým TSI a byl parádní, takže jen rychlý souhrn. Na délku měří 4241 mm a je tak třeba o 134 mm delší než nedávno testovaná Fabia. Kamiq nabídne trochu vzpřímenější posaz a tím i lepší využití místa v podélném směru. Pro větší detaily bych čtenáře odkázal na starší test. Teď k tomu, čím je zvláštní ten náš kousek. Na první pohled ničím. Na druhý pohled se liší emblémem G-Tec na zádi a ještě jednou věcí, kterou odhalí jen opravdový cifršpion. Díky umístění objemných nádrží na CNG pod zadní částí vozu se musel zkrátit výfuk, který končí někde na úrovni zadních dveří a pozná se to hlavně podle toho, že pára z výfuku vychází z pod zadní části vozu. To je zvenku všechno. 

Uvnitř je těch změn jen o málo víc. Například na palubní desce místo teploty chladící kapaliny přibyl jeden ukazatel, který zobrazuje objem zbývajícího plynu a několik položek menu palubního počítače (jako měřič kvality CNG), takže změny spíše drobné. Ta největší změna je pak v kufru. Ten přišel o 126 litrů objemu a dosahuje podprůměrných 278 litrů. Prakticky to znamená, že podlážka kufru nemá svojí dolní polohu. Tím se ale Kamiq zařadil po bok vozů segmentu B jako třeba Peugeot 208. Tady hned “rozmáznu” tu první nevýhodu. K čemu je mít vůz, který pohodlně odveze 4 dospělé lidi, přičemž i ti vzadu mají až zbytečně moc místa na nohy, když si každý může vézt jen jeden kufríček. Tato skutečnost předurčuje Kamiq stát se příměstským vozem a druhým do rodiny. Všichni víme, jak snadné je zaplnit 600 litrů u Octavií ve čtyřech lidech a pokud ti dva vzadu jsou děti, tak klidně i rakev na střeše. 

Rovnou vezmu na paškál tu druhou zjevnou (teoretickou) nevýhodu. Dojezd. Palubní počítač při převzetí vozu ukazuje dojezd zhruba 280 km na CNG a 100 km na benzín. To prostě není moc. Dokonce bych se nebál říct, že je to málo. Ale jak si řekneme za chvíli, nebude to tak žhavé. A ještě než sedneme do auta, koukněme se na tu ekonomiku. Teoreticky má Kamiq chtít 5,6-5,7 m3, tedy zhruba 4 kg CNG na sto km. Při ceně 29 kč za kg je to 1,16 kč na km. A to je velmi dobrá cena. A sluší se říct, že je stejně dobrá jako vůz na LPG. Třeba skvělé Sandero Stepway LPG má náklady 1,15 Kč na km. Ale k tomu ujede 1300 km na jedno tankování. Výhodou obou alternativních paliv je vyšší oktanové číslo, které umožňuje motorům posunout anti-detonační rezervu a mít tak vyšší výkon v nízkých otáčkách. 

A jak vypadá takový provoz motoru 1.0 TSI na CNG? Asi nepřekvapí to, že lze jen těžko poznat, jaké palivo motor zrovna konzumuje. Faktem je, že jde o nejslabší variantu litrového TSI s pouhými 66 kW s točivým momentem 160 Nm. Její dynamika v Kamiqu je hraniční nejen při přihlédnutí k půl milionové cenovce. I se šesti stupňovým manuálem to znamená zrychlení na stovku za 12,3 vteřin. A to opět předurčuje Kamiq spíše do klidného příměstského provozu. Po testu Fabie s manuální převodovkou se slabší variantou litrového motoru bez dvouhmotového setrvačníku jsem se (ne)těšil na to dunění, které mne provázelo na cestách s Fabií. Tady se ale nedostavilo a motor je příjemně tichý a v rychlostech do 100 km/h by se nakonec i dal prohlásit i za dostatečně pružný. Dosažení vyšších rychlostí mu chvilku zabere, ale díky 160 Nm není problém cestovat konstantně i nad dálničními limity. I v tu chvíli je auto až neuvěřitelně tiché a pohodlné. Tou příměstskou jízdou opravdu spotřebuje těch slibovaných 4 kg CNG. Na dálnici si pak Kamiq řekne o 4,8 kg CNG. Kombinovaná spotřeba se pak pohybuje kolem 4,4 kg CNG. Při ceně kolem 29 korun za kg se tak bavíme o 1,27 Kč na kilometr, oproti benzínu prakticky poloviční náklady (počítejme 6,5 litru benzínu x 37 Kč). A to je vlastně to, proč byste si CNG měli pořídit. A jestli je tenhle finanční důvod tak silný, že překoná obě dvě zmíněné slabší stránky (dojezd a místo v kufru) tak vám jej s klidem mohu doporučit. Pokud ne, tak koukněte do závěru. 

A ještě jedno překvapení, které se týká toho dojezdu. CNG nakonec došlo až po 380 km. Na displeji pak svítilo 110 km dojezd na benzín a přede mnou ten den 100 km cesta po dálnici. Našel jsem si jednu CNG stanici cestou, protože ty nízké desítky kilometrů dojezdu prostě nemám rád. Bedlivě jsem sledoval ručičku palivoměru i dojezd. Ani jedno měřidlo se však celých 70 km ani nehnulo. Chvíli jsem dokonce měl podezření, že nefungují a mně za chvíli dojde i benzín a budu někde čekat na odtah. A pán z odtahovky si řekne, “To je jelito! Dvě paliva a obě mu dojdou”. Nakonec se po těch 70 km ze 110 km stalo 100 km a pak už počítadlo ukazovalo pravdivě. I ručička palivoměru začala klesat. Takže závěr je, že teoreticky Kamiq ujede minimálně 550 km na obě paliva, co vlastně není vůbec špatné! A i to teoretické nouzové tankování benzínu každých 150 km (třeba v Chorvatsku, kde jsou jen dvě CNG stanice) vlastně není až tak nepředstavitelné, pokud vám Kamiq celoročně jezdí za korunu na kilometr.

A tak ten závěr je poměrně rozpačitý. Benzínový Kamiq je skvělé auto. Dokonce si myslím, že by mohl být prodávanější než nová Fabia, protože cenově jde o navýšení o zhruba 10% a působí celkově trochu lepším dojmem (od nastupování, klid na palubě přes stabilitu staršího infotainmentu). Ale v té verzi CNG je jeho využití lehce omezené menším dojezdem a velmi malým kufrem. Přestože jeho ekonomika a ekologičnost je výrazně lepší než benzínová varianta, jeho (z mého pohledu) omezené využití na příměstský provoz už pomalu nahrává více elektrickým vozům, případně hybridním. Jako alternativní palivo do jediného vozu v rodině mi přijde lepší LPG, které nezabírá tolik místa v kufru a v kombinaci s plnohodnotnou nádrží benzinu naopak dojezd zvětšuje. 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • celkově podařený vůz
  • ekonomika provozu
  • akustika interiéru
  • ideální naladění tlumičů

Mínusy

  • kufr o třídu menších vozů
  • kvalita audioprodukce

Akční nabídky

Rivalové

CITROËN C3 Aircross
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost183 - 195 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Fiat 500X
Cena od559 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 96 kW
Maximální rychlost172 - 194 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Kona
Cena od609 990 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon88 kW - 146 kW
Maximální rychlost165 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mitsubishi ASX
Cena od489 950 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Peugeot 2008
Cena od585 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost188 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Kia Stonic
Cena od404 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
SEAT Arona
Cena od514 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost182 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Volkswagen T-Cross
Cena od59 600 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Škoda Karoq
Cena od715 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost192 - 221 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
DS 3
Cena od770 000 Kč
Palivadiesel elektřina benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - 115 kW
Maximální rychlost150 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Opel Crossland
Cena od519 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Captur
Cena od465 000 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 117 kW
Maximální rychlost168 - 204 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Bayon
Cena od429 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 185 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Opel Mokka
Cena od569 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 100 kW
Maximální rychlost188 - 204 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
SsangYong Tivoli
Cena od479 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost175 - 181 Km/h
Spotřeba7 - 7 l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan Juke
Cena od549 990 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Dacia Sandero Stepway
Cena od360 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 81 kW
Maximální rychlost163 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Dacia Duster
Cena od410 500 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon67 kW - 110 kW
Maximální rychlost166 - 199 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
0
Porovnávač
TOPlist