aplikace ABRP – potřebují elektromobily speciální navigaci na plánování dojezdu?

,

Když jsem psal test ID.3, tak největším zklamáním bylo to, že výrobce na cestě k elektromobilové osvětě nějak „revolučně“ nezměnil systém navigace. Něco na způsob jaký má Tesla, který by při plánování zohlednil typ silnic, počasí, převýšení, dopravní zácpy a podle toho „chytře“ plánoval dobíjení a zvýšil jistotu dojezdu a rozptýlil obavy z vybitých baterií. Na rozdíl od spalovacích motorů, mají elektromobily na dálnici největší spotřebu a dojezd baterie tak umí klidně při cestě za víkendovým dobrodružstvím klesat skoro dvojnásobnou rychlostí, než při jízdě běžných popojíždkách po městě. 

A jen pár týdnů po testu ID.3 jsem narazil na aplikaci s hrozným názvem ABRP, která znamená A Better Route Planner. Teoreticky má všechno, co mi v ID.3 scházelo. Navigace, která umí naplánovat nabíjení, ví kolik baterie bude zbývat po dojezdu díky znalosti typu silnic a výškovém profilu. Umí doporučit nižší rychlost na dálnici, aby nebylo nutné nabíjet po cestě. V placené verzi umí navíc zohlednit i venkovní teplotu, vítr, dopravní omezení a teoreticky dostupnost nabíječek a další věci. Třeba zrovna ten vliv teploty je velmi důležitý, protože u elektromobilu umí topení klidně o 10-15% zvýšit spotřebu. Silný vítr také. Proto občas nejen mne, ale i ostatní uvidíte řídit zamlženém autě a v kulichu. A tak jsme pro vás připravili reálný test aplikace, včetně srovnání neplacené a placené verze.

Testovacím vozem byla Hyundai Kona, která má (poměrně vzácně) standardně dodávané tepelné čerpadlo. To umí ušetřit cca 2/3 energie za teplo a tak zvýšení spotřeby kvůli topení je, bohužel pro tento test, zanedbatelné. Kona v palubním počítači přehledně ukazuje, kolik procent ze spotřeby je topení a hodnota to byla většinou 5-7% na delších trasách. Ale klidně i 30% po pár kilometrech po městě. Zmiňované ID.3 automaticky dojezd po zapnutí topení  snížilo o 10%. 

Cílem bude projet pár testovacích tras s placenou a zároveň volnou verzí aplikace a porovnat jejich výsledky. Dojezdem v tomto případě myslím kapacitu baterie v cílové destinaci.

Test 1: Kladno - Praha, žádný provoz, 10 stupňů, 6 m/s protivítr

Odjezd 88%. Neplacená verze odhadovala dojezd 73%. Placená verze odhadovala dojezd na 71%. Právě tady je vidět je vidět zohlednění větru, teploty a provozu. Výsledek po dojezdu: 73%

Test 2: Praha-Teplice (93 km) malý provoz, počasí kolem 3 stupňů. 4 m/s protivítr, 60% dálnice

Odjezd 73%. Neplacená verze odhadovala dojezd 43%. Placená verze odhadovala dojezd na 39%. Výsledek byl 42%. Skutečný podíl topení byl asi 7% spotřeby - je vidět, že tepelné čerpadlo opravdu zvýší spotřebu jen mírně. 

Test 3: Praha - Litvínov - Klíny (117 km), malý provoz, malý vítr, 0 stupňů. 

Odjezd 66%. Neplacená verze odhadovala dojezd 21%. Placená verze odhadovala dojezd 20%. Výsledek 25%. Počítadlo km 217 km, po 126 km ukazoval 80 km. Rozdíl 11 km je daný výškou cílového místa v Krušných horách.

Test 4: Děčín - Praha (117 km), malý provoz, 0 stupňů.

Odjezd 43%. Neplacená verze odhadovala dojezd 2%. Placená verze odhadovala dojezd -1%, Výsledek: 8%. Počítač ukazoval dojezd 144 km, po 117 km ukazoval 26 km, rozdíl 1 km. Vlastně počítadlo km bylo výrazně přesnější.

Test 5: Praha - Kundratice (74 km), malý provoz, 1 stupeň.

Odjezd 75%. Neplacená verze odhadovala dojezd 45%. Placená verze odhadovala dojezd 46%. Výsledek: 50%.

Navigační pokyny

ABRP má být náhradou klasické turn-by-turn navigace, k tomu má ale bohužel velmi daleko, alespoň na iOS zařízení. Plánování trasy ani data z provozu neodpovídají a způsob navigace je dost nešikovný, skoro nepoužitelný. 

Prostředí aplikace

Aplikace je dobře vymyšlená, nabízí spoustu možností nastavení a snadné zadávání hodnot nabití baterie, ale její prostředí je takové dýchavičné a celkem pomalé. 

Závěr

Obecně je problém aplikace nejen její divné jméno, ale jejímu praktickému použití zásadně brání dvě věci - turn-by-turn navigace je nepoužitelná a není podporována Apple CarPlay. Ten první bod je fakt potíž. Navigace se nechová jak jsme zvyklí, není plynulá a poskakuje, navigační pokyny překrývají na menším telefonu mapu. Funkce aplikace jsou velmi dobře vymyšlené, jde nastavit kolik má baterie na odjezdu, kolik má mít na příjezdu, preferovat určité typy nabíječek, naplánovat delší přestávku, ale její reálné použití vidím jen při plánování trasy, než v použití během jízdy. Bylo super před jízdou ověřit, že dojedu, kdy a kde mám doplnit energii, protože databáze nabíječek i jejich umístění byly poměrně dobré. Tím úloha aplikace skončila a já jsem si dané cíle nastavil v google maps a jel jsem "jako pán". Placená služba se podle mě za 138 korun měsíčně ne úplně vyplatí a ta volně dostupná vám poradí velmi podobně. Málokdo asi pojede na ty malá procenta, o které se dojezd liší, pokud se jezdí běžné 100km+ trasy. V modelovém příkladě (nejel jsem tam), na cestě na Moravu s 320 km jde pak o 17% rozdíl v odhadu.

0
Porovnávač
TOPlist