Bezklíčové otevírání auta alá KESSY/Keyless. Jak funguje a je bezpečné? Vysvětlíme

,

Kessy nebo třeba Keyless. Jednoduše řečeno se dnes budeme bavit o bezklíč ovém otevírání vozu, které dnes ať už ve standardu nebo za příplatek nabízí prakticky každá automobilka. Jeho názvy jsou různé, ale v ceníku za tím složitým cizojazyčným označením vždy najdete právě pojem „bezklíč ové odemykání“. Jde o dobrého pomocníka, který ocení hlavně ženy. Hledat totiž klíče od auta v přeplněné kabelce, obzvlášť třeba za špatného počasí, je k vzteku. Navíc je v dnešní době už možné auta vybavena tímto systémem také pohodlně bez použití klíče nastartovat - někdy se i tyto funkce prodávají zvlášť a můžete mít pouze startování, nikoliv však odemykání. Jak to ale celé funguje?

Jak to ale celé funguje?

Vlastně úplně jednoduše. Klíč od auta je vybaven dálkovým ovládáním, které v sobě ukrývá malý radiový vysílač s krátkým dosahem. Ten vysílá vlny do jednotky uvnitř auta. Ta, jakmile vlny, které ji byly z klíče naprogramovány do paměti, zaregistruje, dovolí auto odemknout, nastartovat, nebo povolí třeba jen otevřít zavazadlový prostor. Některá auta umí díky vysílaným vlnám zaregistrovat to, že stojíte u zavazadlového prostoru a ten vám automaticky otevřít. Vzdálenost, na kterou jednotka klíč zaregistruje je nejčastěji 1,5 metru, ale někdy se dá nastavit jak delší, tak samozřejmě kratší. Výhodou tohoto systému je, že u některých modelů funguje automatické zamknutí auta ve chvíli, kdy se od něj po určitou dobu, nejčastěji několik desítek sekund, vzdálíte (typicky Renault/Dacia).

Fungování se liší podle značky auta

Stejně jako každá značka tomuto systému říká trochu jinak, tak také každá má jinak nastavené jeho fungování. Některá auta se odemknout až ve chvíli, kdy vezmete za kliku u dveří řidiče, jiná se odemknou, když chcete otevřít zavazadlový prostor, dalším stačí se dotknout kliky od dveří a některá, jako třeba vozy značky Tesla, se odemknou už ve chvíli, kdy se k autu blížíte, a jednotka odemykání zaregistruje přibližující se klíč. Pokud takto auto odemknete, ale vůbec neotevřete dveře, jednotka to pozná a během pár sekund auto zase zamkne. Zpestřením u Tesly jsou kliky, které po přiblížení k vozu sami vyjedou.

Jak už jsme výše řekli, systém umožňuje také nastartovat auto bez použití klíče. Jednotka ví, že je klíč uvnitř auta a startování dovolí. Ovšem v některých modelech je potřeba klíč umístit do určené přihrádky a z vlastní zkušenosti víme, že třeba BMW i8 klíč registruje jen ve chvíli, kdy je v prostoru předních sedadel. Za sedačkami v tašce už hlásil, že jej „nevidí“. Některé klíče, a znovu se dostáváme k BMW, pak je možné v autě také dobíjet. Slouží k tomu buď speciální místo v některé z odkládacích přihrádek, nebo dobíjecí místo vyčleněné přímo na klíč. Najít ho můžete třeba v loketní opěrce. Takto lze nabíjet i inteligentní klíč s displejem "BMW display key".

Jak systém funguje ukáže následující video od Škody Auto

Bezklíčové odemykání (KESSY ) from ŠKODA VIMEO PRO on Vimeo.

Fungování systému Kessy vysvětluje i španělský SEAT

Co když systém nefunguje/vybije se baterie?

Může se stát, že systém z nějakého důvodu nebude fungovat. Nebo se vám vybije klíč. Co pak? Všechny klíče v sobě ukrývají klasickou planžetu, kterou je potřeba vysunout. Pak je potřeba odstranit co nejopatrněji krytku zámku na klice. Když už se dostanete do auta, doporučujeme vzít do ruky návod a zjistit, jestli lze auto nějakým speciálním postupem nastartovat. Každá automobilka to má jinak a u některých to bohužel vůbec nejde. Pak vám nezbyde nic jiného než zavolat do servisu a auto nechat odtáhnout.

Do této situace se můžete dostat třeba v zimě, kdy panují velmi nízké teploty, které baterii v klíči nemusí svědčit. U vozů koncernu VW a několika dalších automobilek stačí přiblížit klíč místu pod volantem, kam se kdysi vkládali klasické klíče - bývá zde i znázorněn symbol "přiložení klíče". Poté vůz buď sám nastartuje, nebo je nutné zmáčknout startovací tlačítko.

Pomocník jak pro řidiče, tak bohužel i pro zloděje

Bezklíčové otevírání je bezesporu velkým pomocníkem, ale bohužel se ukázalo, že nejen pro nás, majitele a řidiče aut, ale také pro zloděje. Těm totiž odpadá složité dobývání se do auta, při kterém často museli použít hrubou sílu. Dnes jim stačí si prostě počkat, až s autem přijedete a ve chvíli, kdy jej zamykáte nebo naopak odemykáte si na dálku prodloužit signál, který vysílá klíč k autu. Slouží jim k tomu speciální přijímače, které lze koupit i na internetu.

U některých značek navíc s klíčem vy osobně vůbec nemusíte manipulovat! Klíč totiž signál vysílá neustále a tak je přes chytrou elektroniku pro zloděje velmi snadné jej zachytit a zesílit. Proti tomu už začaly bojovat samotné automobilky. A bylo na čase, vždyť počet krádeží aut, kdy zloději použili na dálku kódovaný klíč, stoupá.

Například britské zastoupení Kia vymyslelo speciální kapsičku na klíč, která se dá přirovnat k Faradayově kleci. Kapsička je vyztužena tenkou vrstvou kovu a díky tomu se signál klíče přes ni nedostane ven. Značka ale přiznává, že jde o dočasné řešení a v tuto chvíli již pracuje na jednodušším systému, který by signál jak auta, tak klíče vypnul. I taka le nabádá zákazníky, a my to doporučujeme i vám, abyste klíč od auta nenechávali doma u oken nebo dveří, tedy v místech, kde by bylo možné signál zachytit.

I Ford pracuje na ochraně svých zákazníků. Vymyslel způsob, jak klíč vlastně uspat. Zatím funguje jen u Focusů a Fiest, ale časem jej automobilka rozšíří i na ostatní modely. Klíče jsou vybaveny novým snímačem pohybu. Pokud se takto modifikovaný ovladač nachází déle než 40 sekund v klidu, přejde do režimu spánku a žádným specializovaným zařízením nebude možné jeho signál zachytit. Ovladač se opět aktivuje, jakmile ho majitel uchopí (popřípadě zavazadlo nebo oděv, v němž je ovladač uložen) a vydá se k vozu. Jakmile se přiblíží na vzdálenost dvou metrů, vůz jeho signál zachytí běžným způsobem. Na podobném principu fungují i klíče modelů Škoda Auto (minimálně u Kodiaqů a Karoqů s nápisem místo loga) a jsme si jisti, že časem i ostatních značek. Odlišný, avšak možná ještě dokonalejší způsob vymyslel Jaguar/Land Rover, který dokáže zjistit vzdálenost klíče od vozidla - do auta se totiž případní útočníci dostávají právě prodlužováním signálu.

0
Porovnávač
TOPlist