Vybíráme pneumatiky – jak a podle čeho?

,

Výběr nových pneumatik dřív nebo později čeká každého motoristu a nemusí být zrovna úplně jednoduchý - do úvahy přichází hmotnostní a rychlostní indexy, senzory pro měření tlaku a v neposlední řadě i různé značky a jejich dezény s konkrétním zaměřením. Pojďme se tedy na tuto problematiku podívat blíže.

Jaký rozměr?

Rozměr se skládá z několika částí - 205(šířka v mm)/55(profil v % z šířky v mm) R16(průměr disku v palcích) 91(hmotnostní index) T(rychlostní index).Pokud kupujete nové pneumatiky a nevíte, jaký rozměr, vždy je nejjednodušší se kouknout na současné pneumatiky. Na rychlostní a hmotnostní index je ale lepší se raději kouknout do velkého TP. V sekci “kola”, případně v poznámkách na konci TP najdete povolené rozměry kol a pneumatik. A proč se do velkého TP koukat?

LMNPQRSTUHVWY
120 km/h130 km/h140km/h150 km/h160 km/h170 km/h180 km/h190 km/h200 km/h210 km/h240 km/h270 km/h300 km/h
Rychlostní indexy pneumatik a jejich význam

 Jsou k tomu dva důvody - jedním z nich může být to, že to předchozí majitel vozu ignoroval a druhým pak to, že budete přesně vědět, jaké pneumatiky vybrat a teoreticky i něco ušetřit. Rychlostní a hmotnostní index totiž můžete obout i vyšší, než jaký je uveden v TP a ničemu to nevadí. Nižší index lze pak zvolit pouze v případě zimních (a celoročních) pneumatik a to pouze rychlostní, nikoliv hmotnostní. Použití nižšího rychlostního indexu a tedy nižší maximální rychlost byste pak měli správně buď zavést do palubního počítače (moderní auta to již umí řadu let) nebo vylepit na palubní desku. To samé platí i u celoročních pneumatik, které legislativa nezná a tedy považuje za zimní - u nich tedy můžete teoreticky jezdit s nižším rychlostním indexem celoročně. 

Druhá sada kol - vyplatí se?

Pokud kupujete nová kola, nahlédnutí do TP se nevyhnete - pouze tam zjistíte povolenou kombinaci pneumatik a disků. Pokud tam daný disk není, měl by vám prodejce vystavit typový list přímo pro váš vůz. Na základě TL jej pak po návštěvě STK zapíše příslušný úřad. Pokud TL nemáte, je nutné se vydat relativně složitou cestou přes zkušebnu.

Senzory měření tlaku v pneumatikách (TPMS)

Pojďme se ale podívat na to, komu se druhá sada kol vyplatí. Při počítání výhodnosti nákupu druhé sady se kromě jasných parametrů, jako je cena pneumatik v obou rozměrech, cena za přezutí pneumatik a plánovaná doba užívání vozu, nutné zvážit také cenu případných senzorů tlaku v pneumatikách (TPMS). Dříve totiž zejména vozy koncernu VW používaly nepřímé měření tlaků pomocí senzorů ABS, nyní už se prakticky všichni uchylují k dražšímu, ale za to přesnějšímu řešení. Tím je umístění ventilku s měřičem tlaku uvnitř ráfku, pro jeho demontáž je tedy nutné sundat pneumatiku. Jeden měřič stojí od několika stovek korun a často mívá nevyjmutelnou baterií, takže při jejím vybití je nutné senzor nahradit. A jak poznat, zda máte auto vybavené senzory? Zkuste se v autě proklikat do nastavení pneumatik - pokud vidíte konkrétní tlaky v jednotlivých pneumatikách, je vůz vybaven tpms senzory. Pokud málo jezdíte, dvě sady se vám spíše nevyplatí - kromě stárnutí pneumatik se mohou i vybít senzory, zde jsou celoroční pneumatiky určitě lepším řešením. 

Menší a užší kola na zimu - ano či ne?

Výhoda širších pneumatik je poměrně jasná - díky větší styčné ploše s vozovkou mají lepší grip na suchu i lepší brzdnou dráhu, a to i na mokré vozovce. Naopak širší plocha není příliš výhodná pro prevenci aquaplaningu, z větší plochy se samozřejmě hůře odvádí voda. To samé platí pro hluboký sníh - u širší pneu déle trvá, než se prohrabe na pevný povrch. Menší disk se logicky také většinou pojí s vyšším profilem pneumatiky - ten je komfortnější, což se pro rozbité zimní silnice hodí, a to i proto, že ochráníte svoje hezké letní disky i třeba před nástrahami, které se mohou skrývat pod sněhem. Naopak má horší odezvu řízení a je celkově je méně sportovní. 

Pak je tu ještě estetické hledisko - uvedu příklad. Na Škodu Yeti (předchůdce Škody Karoq) výrobce dovolil dát na zimu pneumatiky v rozměru 205/55 R16 (namísto 215/60R16, které mají v obvodu o 16 mm více), což je vlastně základní rozměr na Octavii. To se sice velmi pozitivně odrazilo na ceně zimní sady pneumatik (nejběžnější rozměry bývají nejlevnější), nicméně vizuálně to nebylo příliš pěkné - kola byla velmi utopená v podběhu a snížila se i světlá výška. Jako vše, je i tohle o prioritách a menší kola na zimu určitě nejsou na škodu, je ale nutné zvážit kromě ceny i vizuální hledisko.

Zimní pneumatiky na originálních 18" discích Seatu Leon

Podle čeho vybírat pneumatiky?

Už víme, jaký rozměr zvolit, nyní se podíváme na to, jaký model koupit. Pro výrobce totiž není problém vyrobit pneumatiku, která by v jedné disciplíně excelovala, problém je spíše v tom udělat pneumatiku vyváženou tak, aby obstojně zvládala vše. Na suchu vám tak dobře poslouží i pneumatika čínské nerenomované značky, nicméně na mokru už to taková paráda nebude a v zimě už vůbec ne. Pokud nevyhledáváte sportovní jízdu, na léto vám jistě dobře poslouží pneumatika neprémiové značky - ať je to Maxxis, Firestone, Kleber, Falken, Fulda nebo o něco prémiovější Hankook. U zimních je to už složitější - ty musí zvládat náhlé změny počasí, teplotní výkyvy s změny stavu vozovky, kde sníh střídá vodu a tak podobně.Zde bych doporučil si projít testy pneumatik, než uděláte konkrétní rozhodnutí. U prémiových pneumatik totiž většinou chybu neuděláte, nicméně ušetřit a přitom koupit kvalitní produkt už je o poznání složitější a tato složitost se stupňuje s přibývající velikostí pneumatiky. 

I zde lze ale najít samozřejmě cestu - jen je těch modelů méně. Za poslední roky se osvědčil třeba dezén Kleber KRISALP HP3 případně tedy v ČR velmi oblíbené Nokiany, které nabízejí velmi dobrou variantu pro SUV v modelu WR SUV 4. 

Celoroční pneumatiky - ano či ne?

Celoroční pneumatiky se za poslední dekádu velmi zlepšily a rozhodně již jsou důstojnou alternativou pro provoz mimo horské oblasti. Jsou ekonomickou variantou pro ty, kteří najezdí jednotky tisíc kilometrů ročně a pohodlnou variantou pro ty, kteří nechtějí řešit přezouvání v říjnové špičce. O jejich vlastnostech a testech jsem se podrobně rozepsal v tomto článku. Ve zkratce - prémiové celoroční pneumatiky dokáží dorovnat vlastnosti neprémiových letních i zimních pneumatik, a to i třeba v hlubokém sněhu. Jejich hlavní nevýhodou je vyšší cena, vyšší opotřebení než u letních pneumatik a také absence sportovních vlastností. 

0
Porovnávač
TOPlist