Cupra Leon - stačí 150 koní jako vstupenka do světa prémiových španělských sporťáků?

,

Automobilka Cupra byla založena v roce 2018 a v prodejích se jí docela daří. V loňském roce prodala přes 150 tisíc vozů. Jejím prvním svébytným modelem je model Formentor, který z motoru VZ5 nabízí parádních 390 koní a nyní přichází na trh elektrický model Tavascan, který se zařadí po bok modelu Born. Zbývající vozy z portfolia, Leon, Leon Sportstourer a Ateca jsou současně nabízeny i v portfoliu Seatu, ale chybí jim ten punc prémiovosti, jaký chce nabízet značka Cupra. Jak již tušíte, dnes bude řeč o modelu Cupra Leon, který se na test dostavil s nejslabším nabízeným pohonem a má se tak stát vstupenkou do světa modelů Cupra.

Před sebou máme vůz nižší střední třídy, který velmi silně připomíná Seat Leon. Seat Leon to samozřejmě je, respektive jde o koncernové ztvárnění vozu nižší střední třídy na platformě MQB Evo. Stejně jako Octavia nebo Golf. Podobná bude i nabízená technika, elektronická výbava a kvalita zpracování. V tomto případě se pod kapotou “uhnízdil” motor 1.5 eTSI se 110 kW s automatickou převodovkou doplněnou a mild-hybridní ústrojí. Logo Cupra na kapotě tak především znamená, že vůz prošel docela příjemným vizuálním faceliftem. Na řadě míst najdeme bronzové logo značky, typická pro značku jsou kola s bronzovou barvou. Vizuálně se kromě kol se liší Cupra Leon hlavně jinou maskou chladiče a jinými nárazníky a drobnými změnami v interiéru.

V potemnělé garáži mne Leon zdraví animací zadních světel, která jsou propojena do jednolitého světelného pruhu, zaujme i  logo značky Cupra promítané na podlahu. Hezké. Efektní. Usedám dovnitř. Vidím známou architekturu koncernových aut, kterou si vývojáři značky Cupra celkem dobře doladili. Hezká je grafika přístrojové desky i infotainmentu. Obojí promítané na velké kvalitní displeje. Sportovní sedadla krásně objímají moje tělo, jsou všestranně nastavitelná a skvěle mi padnou. Upravím si volant s krásným středem a logem výrobce. Pochválit musím absenci pianových laků především na středové konzoli. Trochu neprémiově působí držák nápojů bez vymezení na malou plechovky nebo možností překrýt je nějakou roletkou. Jinak je středová konzole přehledná a designově čistá. Startuji nám ne zcela neznámou jednotku 1.5 TSI v kombinaci s automatickou převodovkou označovanou jako eTSI. To malé e označuje u koncernu přítomnost mild-hybridního pohonu. To znamená, že spalovacímu motoru asistuje starter generátor (9 kW/13 koní a 50 Nm) s malou baterií ukrytou pod předním sedadlem. Jedna z výhod tohoto umístění je to, že nijak neomezuje prostor v kufru. 

Předtím než vyrazíme si ale prosvištíme pár údajů výrobce. Leon má v pětidveřové verzi vnější délku 4398 mm (je o 10 cm delší než Golf), šířku 1799 mm a výšku 1467 mm. Pod kapotou tluče benzínové srdce o objemu 1.5 litru, které ze sebe umí vydat 110 kW a 250 Nm, které jsou dostupné od 1500 do 3500 otáček. Spotřebovat má 5,6-6,3 litrů paliva na sto km. A na stovku se dostane za 8,7 vteřin, při provozní hmotnosti 1395 kg. V kufru Leon ukrývá 380 litrů objemu na vaše zavazadla. Základní cena je 879 900,- v naší specifikaci za něj výrobce žádá 978 000 Kč. Na poměry této třídy tedy nejde úplně o levné auto. Značka Cupra vystrkuje růžky do prémiového segmentu a jedním znakem té prémiovosti je i cena.

A ještě trochu zavzpomínáme. Když jsem měl poprvé na test motor eTSI bylo to v Golfu v roce 2020. Koronavirus byl tehdy v plném síle a tento pohon mi velmi učaroval především svou plynulostí a hospodárností. I v dalším testu, pod kapotou Golfu Variant, jsem žasl nad jeho hospodárností. V Leonu při převzetí svítilo 7,3 litru za posledních 2500 km. Takže to není úplně hodnota k jásání. Ale zároveň vím, že tento pohon vyžaduje od řidiče jisté úsilí a především velkou dávku předvídavosti. Motor totiž běží jen v okamžiku, kdy zrychlujete. Jakmile povolíte pedál plynu, motor utichne, převodovka vyřadí a plachtí se. Dotknu se brzdy, zařadí se rychlost a motor začne rekuperovat energii. Pustím brzdu, převodovka vyřadí a auto plachtí. Je to velmi nezvyklé, jak často auto plachtí. My jsme tímto způsobem na konci pracovního týdne měli spotřebu 5,9 litrů, převážně jízd po městě. To není úplně špatné. Ale není to nic pro choleriky. Jestli namítáte, že se na řízení tolik soustředit nechcete, tak tomu rozumím a holt ta spotřeba bude někde jinde.

A teď už vyrazíme. Motor 1.5 TSI je za jízdy velmi kultivovaný a není prakticky slyšet. Díky lehké pomoci elektromotoru hezky reaguje na plyn a drží otáčky velmi nízko. Dokud se budete pohybovat po městě určitě si na nic nebudete stěžovat. Vyjma té výše zmíněné nutnosti nad jízdou více přemýšlet. Převodovka řadí krásně plynule, o startu motoru prakticky nevíte. Auto skvěle plachtí a je úžasné, kolik procent času je motor zhasnutý. Při dojíždění na křižovatku a lehkém brždění mi trochu vadilo, jak převodovka podřazuje a zároveň starter generátor brzdí a s každým nižším stupněm brzdí trochu účinněji, takže ten měnící brzdný účinek posádkou tak lehce pohupuje. 

Ale není to vždycky jen o chválení. Není to poprvé, kdy mi na kombinaci automatické převodovky vadí to, že buď převodovka dusí motor v nízkých otáčkách, nebo jej po prudším stisknutí vyžene do vysokých otáček. Tam jej následně sveřepe drží až do nejvyšších otáček, kde už motor začne uvadat a nemá moc hezký zvuk. To čekání na další rychlost se pak zdá nekonečné. Přinutit převodovku, aby motor držela ve středním pásmu od 3 do 4 tisíc otáček, se zdá nemožné. A přitom tam ten motor jede tak krásně. Vlastně bych řekl, že to střední pásmo je na tom motoru nejlepší. Hezky zní a hezky táhne. Jediná možnost, jak motor v těchto otáčkách udržet je ručním ovládáním pádly na volantu. Lehce tomu jde jít naproti volbou režimu S na ovladači převodovky. Převodovka v tu chvíli drží motor lehce nad 2 tisíci otáček a ten docela ožije. Leon nabízí i možnost volby jízdních režimů, ale protože tento model nebyl vybaven adaptivními tlumiči DCC jde hlavně o tužší řízení a právě sportovní režim převodovky. A než klikat do menu, to je jednodušší i režimu Comfort jen ťuknout do voliče převodovky. 

A jak je na tom Leon s jízdními vlastnostmi? Značka Cupra se pyšní především sportovními ambicemi a Leon by měl být vstupní branou do tohoto světa. No. Tady mám trochu rozporuplné pocity. Technicky je auto zcela shodné s modelem ze kterého vychází, včetně zadní jednoduché nápravy. A na 18 palcových kolech je Leon trochu tužší. Ne moc dobře snáší příčné prahy a jiné krátké nerovnosti. V mých očích ta tuhost podvozku až moc kontrastuje s tím základním motorem, který je takový beránek. Tak tichý, tak klidný, tak plynulý a takový nevýrazný. Ideální na pohodlnou jízdu. Ale na nějaké sportování to není. Těch 110 kW je hezká hodnota, na rovince auto krásně zrychlí, díky skvělé aerodynamice ani nevíte a jedete opravdu rychle, díky dlouhým rychlostem všechno zvládnete na dvojku nebo trojku. A v těch vyšších rychlostech ten podvozek začne dobře fungovat, ale po městě je to trochu slabší. Určitě bych zvážil příplatek za DCC tlumiče, které umí auto hezky proměnit ze sportovního na komfortní. 

Když Leona vezmete v neděli ráno do hor, tak tam se těch 110 kW už tolik nepředvede. Respektive velkým omezením jsou delší převody rychlostí a prodlevy řazení dvouspojkové převodovky DSG při řazení pádly. Ale na druhou stranu pneumatiky mají spoustu přilnavosti a auto se dá i trochu ovládat plynem při výjezdech ze zatáček. Brzdy krásně reagují, není tam žádný přechod mezi rekuperací a brzdným účinkem na kola, takže jejich ovládání je citlivé. Řízení má příjemný převod a není třeba na volantu ručkovat v každé vlásence. 

Včetně pár výletů do hor byla konečná spotřeba 6,6 litru na sto km za 500 km, které jsme s vozem ujeli. Není to nějaká úplně bájná spotřeba, motory 1.5 TSI umí být velmi úsporné i bez mild-hybridní pomoci. A co na závěr? Máte jej chtít? Ano, pokud je pro vás důležitý prémiový vzhled a hledáte auto spíše na normální ježdění, než nějaké divočení. Škoda absence tlumičů DCC, díky kterým by se auto umělo proměnit na komfortnější ve městě. 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • jedinečný vzhled
  • spolehlivá technika
  • dobrá pohonná jednotka
  • prostor ve voze

Mínusy

  • tužší tlumiče kontrastují s beránčím motorem
  • vyšší cena

Akční nabídky

Rivalové

Volkswagen Golf GTI
Cena od953 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon180 kW - - kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba6 - 6 l/100km
Akcelerace6 - 6 s
Volkswagen Golf
Cena od634 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 150 kW
Maximální rychlost202 - 224 Km/h
Spotřeba- - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Škoda Scala
Cena od459 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost192 - 221 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Ceed
Cena od444 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 118 kW
Maximální rychlost183 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CITROËN C4
Cena od579 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost184 - 206 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Mégane R.S.
Cena od1 197 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon221 kW - - kW
Maximální rychlost255 - - Km/h
Spotřeba8 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Volkswagen Golf GTI Clubsport
Cena od1 105 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon221 kW - - kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Hyundai i30 N Fastback
Cena od819 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon184 kW - 206 kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace6 - 6 s
Ford Focus ST
Cena od1 023 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon206 kW - - kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba8 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Hyundai i30 N
Cena od779 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon184 kW - 206 kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace6 - 6 s
KIA Ceed GT
Cena od779 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon150 kW - - kW
Maximální rychlost225 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Renault Mégane
Cena od563 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Astra
Cena od599 990 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 165 kW
Maximální rychlost199 - 235 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Peugeot 308
Cena od620 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost207 - 235 Km/h
Spotřeba1 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
BMW Řada 1
Cena od760 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon103 kW - 225 kW
Maximální rychlost213 - 250 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Audi A3 Sportback
Cena od711 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon81 kW - 147 kW
Maximální rychlost204 - 243 Km/h
Spotřeba3 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist