Renault Captur TCe 100 – základ dobrý, všechno dobrý

,

Když jsme v únoru měli Renault Captur v nejvyšší výbavě a jako horkou novinku na českém trhu, nešetřil jsem pochvalnými slovy. Jenže těch modelů za 650 tisíc na silnici moc nevidíme a tak jsme vyzkoušeli model, který se bude blížit těm, co na silnicích potkávat budeme. A tak tenhle test bude vlastně hlavně o tom, o kolik je to příplatky nabité auto lepší, než to obyčejnější. A je to pořád to auto, jehož design vám učaruje? 

Aby cena klesla o 180 tisíc na 480 tisíc, museli jsme obětovat ten překrásný barevný interiér, velké digitální displeje, automatickou převodovku, silný motor, i paletu elektronických pomocníků, včetně adaptivního tempomatu. Ale získali jsme rozumně vybavené auto s novým litrovým motorem, který má díky své technice velký potenciál být spolehlivé. A jak víme, třeba z testu Clia, má být velmi úsporný. 

Když to vezmu od začátku. Stále tu máme velmi pohledný vůz, kdy hlavně design zadní části je podle mě to nejhezčí, co lze v tomto segmentu zahlédnout. Tenká světla a krásně tvarovaná záď vypadají jako z podia autosalonu. Vpředu už to taková bomba není a auto vypadá dost boubelatě, a ta stříbrná barva tomu vůbec nepomáhá. Je to daň za svažující se kapotu, která má vliv na to, že auto nepůsobí mohutně, jako třeba 2008. Tam je kapota vodorovná a auto vypadá sice zvenku dobře, ale uvnitř to tak příjemné není. 

Když nakoukneme dovnitř, chybí to překrásné barevné sladění, páka voliče převodovky už není na „plovoucím“ výčnělku, protože ta manuální je stále mechanicky spojená s převodovkou. V ostrém kontrastu s tím krásným „zadkem“ je strašně obyčejná kaplička přístrojů. Ta technicistní grafika a fonty z Dusteru vůbec nejde k tomu zbytku auta. Jiné je to v Dusteru s cenou začínající o sto tisíc níže. Radši se očima přesuňme k displeji infotainmentu. Ani základní velikost displeje hlavní palubní jednotky nijak nesnižuje jeho možnosti a umí všechno včetně customizovatelné plochy nebo zrcadlení telefonů. Úplně v pohodě se s touto velikostí dá žít. Pod ní je velmi dobře vyřešené ovládání klimatizace třemi pohlednými a funkčními ovladači. Ještě níže je pak páka mechanické převodovky. Před ní je klasická ruční brzda a trochu nešikovně vyřešené držáky nápojů, kde klasická 250ml plechovka třeba energetického nápoje špatně drží. A tak, spíše než kofein, vás bude ve střehu držet to, jestli se nápoj už rozlil, nebo ještě ne. Mně osobně chyběla elektronická ruční brzda hlavně kvůli funkci funkcí auto-hold, ale dá se bez toho žít. Pořád je tu základní hill-hold pro rozjezd do kopce. Závěr tedy je - nemám žádný problém s chybějící elektronikou, ale ten design a vzhled interiéru utrpěl značně. 

Ale zůstal nám ten skvělý hands-free přístup a bezklíčkové startování s kartou, které užívání zpříjemňuje. Ale chybí couvací kamera - couvací senzory jsou sice fajn, ale vzhledem k tomu, jak je z auta špatně vidět, je couvání naslepo trochu hazardem. Zůstala velmi příjemná sedadla a velmi dobrá kvalita materiálů i perfektní ergonomie. Jen laciné záslepky na několika místech prozrazují o kolik víc tlačítek mají ty dobře vybavené modely. Zůstaly dostatečně velké kapsy ve dveřích a extrémně praktický posun zadního sedadla, který umožňuje měnit objem kufru v rozmezí 404 až 536 litru (podle VDA) a je podle mě silnou zbraní třeba proti Peugeotu 2008 nebo Škodě Kamiq. I běžně velký člověk může posunout lavici o téměř 10 cm a stále mít místo vzadu. Nádhera.

Pod kapotou jsme se museli uskromnit o 55 koní na rovných 100, které produkuje nový 1.0 TCe benzínový turbomotor. Jeho výhodou je nepřímý vstřik a s ním spojená absence filtru pevných částic. Do budoucna tedy teoreticky motor bude méně náročný na údržbu a nevadí mu krátké trasy. Tento motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a představuje tak volbu pro nenáročné řidiče. Jak počtem stupňů, tak tím jak se s ní operuje - je taková trochu gumová, a třeba jednička jde trochu ztuha. A turbomotor s širokým rozsahem použitelných otáček je jí dobrým společníkem. A není to žádný slaboch - jeho zátah je plynulý, jeho turbo tlačí do válců vzduch už od 2 tisíc otáček statečně a jeho 160 Nm není úplně málo a tak větším trápením budou větší odstupňování převodovky. Na pátý převodový stupeň se už Capturu moc zrychlovat nechce a otáčky motoru jsou někde kolem 3200. Je to sice hodnota vyšší, než bývá dnes obvyklá, ale motor nechce ani moc paliva, ani není moc slyšet. Více než motor je slyšet hluk od předního sloupku, resp. spíše od levého zrcátka. Litrovému motoru sice chvíli trvá než dosáhne požadované rychlosti, ale nemá velký problém ji následně udržet. 

Na kolech s profilovým číslem 215/60 je Captur poměrně tuhý, ale od podvozku nejsou slyšet žádné rány. I přes použití pneumatik s vyšší bočnicí je Captur trochu více uskákaný, než bych čekal. A při rychlejší jízdě se pro změnu zase trochu naklání. A navíc motor nemá tolik páry, aby se pral se všemi silami, které na něj v zatáčce působí. Jeho doménou je snadné nastupování (splněno), dostatek místa (splněno) a snadná manévrovatelnost (až na tu chybějící kameru, splněno) a styl (splněno). 

Kromě subjektivního hodnocení doplním ještě nějaká technická data - 4227 mm dlouhý Captur s litrovým tříválcem zrychlí z nuly na sto za 13.3 vteřin a dle WLTP tabulek má spotřebovat 5 až 5,2 litru na sto km. Naše měření tyto hodnoty tentokráte překročilo. Obyčejně se od WLTP hodnot lišíme jen málo, i Clio s tímto motorem bylo velmi úsporné, ale u Capturu se pod 6 litrů dostat nedá. Nicméně pozitivním překvapením byla spotřeba 6,3 litru při klidné dálniční jízdě. Jenže ta je paradoxně úspornější než běžná meziměstská, kdy je při zrychlování potřeba motoru trochu stát na krku a tak se spotřeba ustálila na hodnotě 6,7 litrů, což už taková skvělá hodnota není. Ale stále v rámci slušného vychování. 

Captur v základní verzi splní, co se od něj očekává. I s litrovým motorem se dá jet svižně a v rámci rozumné spotřeby. Nijak extra nevadí ani pětistupňová převodovka. Mohl by však být trochu měkčí a kdyby i v nižší výbavě měl barevně laděný interiér jako vyšší výbava, byl by zdatným konkurentem pro fádnější modely pro kupující, kteří auto vybírají hlavně citem. Není moc aut, která v této třídě nabízejí posuvnou zadní lavici (třeba výrazně dražší T-Cross ano). V mých očích je Kamiq trochu lépe naladěný a ten litrový TSI motor má trochu lepší parametry a je trochu úspornější, ale jeho fádnější vnější i vnitřní design je jeho slabostí. 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • motor jednoduché koncepce
  • posuvná zadní lavice
  • dostatek místa
  • výbava základní verze

Mínusy

  • tvrdší podvozek
  • obyčejnější interiér nižší verze
  • grafika budíků

Rivalové

Ford EcoSport
Cena od394 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon73 kW - 92 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.9 - 12.7 s
CITROËN C4 Cactus
Cena od396 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 96 kW
Maximální rychlost190 - 207 Km/h
Spotřeba4 - 4.8 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.1 s
CITROËN C3 Aircross
Cena od399 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 96 kW
Maximální rychlost184 - 195 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10.8 - 30.4 s
Opel Crossland X
Cena od375 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon60 kW - 96 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba4 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.1 - 14 s
Škoda Kamiq
Cena od407 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost181 - 194 Km/h
Spotřeba4.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.9 - 11.1 s
Hyundai Kona
Cena od409 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 130 kW
Maximální rychlost181 - 210 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.7 - 12 s
Kia Stonic
Cena od369 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost165 - 184 Km/h
Spotřeba5 - 5.7 l/100km
Akcelerace10.3 - 13.2 s
SsangYong Tivoli
Cena od369 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 120 kW
Maximální rychlost172 - 181 Km/h
Spotřeba5.5 - 8.6 l/100km
Akcelerace- - - s
Mazda CX-3
Cena od412 400 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 110 kW
Maximální rychlost179 - 200 Km/h
Spotřeba4.4 - 7 l/100km
Akcelerace8.8 - 11.5 s
Seat Arona
Cena od434 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4.3 - 5.4 l/100km
Akcelerace8 - 13.2 s
Fiat 500X
Cena od439 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 111 kW
Maximální rychlost187 - 196 Km/h
Spotřeba5 - 6.4 l/100km
Akcelerace9.1 - 10.9 s
Mitsubishi ASX
Cena od444 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 190 Km/h
Spotřeba6.7 - 7.3 l/100km
Akcelerace10.2 - 12.2 s
Peugeot 2008
Cena od450 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost185 - 198 Km/h
Spotřeba3.6 - 4.8 l/100km
Akcelerace8.9 - 11.4 s
Suzuki Vitara
Cena od456 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 103 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Nissan Juke
Cena od471 690 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon86 kW - 86 kW
Maximální rychlost180 - 180 Km/h
Spotřeba4.8 - 4.9 l/100km
Akcelerace10.4 - 11.1 s
Suzuki S-Cross
Cena od474 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 103 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.9 - 6.2 l/100km
Akcelerace9.5 - 10.2 s
Volkswagen T-Roc
Cena od499 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost187 - 216 Km/h
Spotřeba4.3 - 6.7 l/100km
Akcelerace7.2 - 10.1 s
Honda HR-V
Cena od509 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 134 kW
Maximální rychlost187 - 215 Km/h
Spotřeba5.3 - 6 l/100km
Akcelerace7.8 - 11.2 s
Dacia Duster
Cena od269 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost167 - 196 Km/h
Spotřeba4.4 - 6.4 l/100km
Akcelerace10.4 - 12.6 s
Ford Puma
Cena od513 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon92 kW - 114 kW
Maximální rychlost191 - 200 Km/h
Spotřeba4.5 - 4.5 l/100km
Akcelerace9 - 10 s
Toyota C-HR
Cena od564 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 112 kW
Maximální rychlost170 - 190 Km/h
Spotřeba3.8 - 6.3 l/100km
Akcelerace8.2 - 11.4 s
Jeep Renegade
Cena od471 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 132 kW
Maximální rychlost178 - 201 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.5 l/100km
Akcelerace8.5 - 11.2 s
DS 3 Crossback
Cena od560 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 115 kW
Maximální rychlost180 - 208 Km/h
Spotřeba3.7 - 5.1 l/100km
Akcelerace8.2 - 11.4 s
0
Porovnávač
TOPlist