Renault Clio Tce 100 Intens – český sen na dosah

,

V České republice se začala prodávat nová, pátá, generace oblíbeného modelu Renault Clio. Clio se začalo vyrábět v roce 1990 a celkem bylo vyrobeno 15 milionů vozů, co je více než kterýkoliv jiný model této značky. Nyní přichází na český trh model, který by se mohl zdát jako omlazený, ale není tomu tak - je od základu nový. Nabízí vyspělou elektroniku (adaptivní tempomat, Lane Assist, easy park, easy pilot, emergency braking system nebo čtveřici kamer), novou modulární platformu CMF-B, vyspělé pohonné jednotky (SCe 65, TCe 100, TCe 130 a 1.5 Blue dCi) a výrazný posun v kvalitě zpracování a jízdní kvalitě. Sami představitelé Renaultu mluví o tom, že hlavním cílem bylo zlepšit vnímanou kvalitu a rovnou můžu říct, že úkol splnili na jedničku. V segmentu malých vozů neprémiových značek bude tenhle interiér jen těžko hledat přemožitele jak v oblasti kvality materiálů, tak celkového vyvedení interiéru. I díky nastavené ceně tak může v rámci třídy celkem zamíchat kartami - začíná totiž na 259 tisíci korunách. A navíc, objem zavazadlového prostoru se zvětšil na 391 litrů, co je také mimořádná hodnota, které deklasuje ostatní vozy tohoto segmentu. Taková Škoda Fabia, která je skoro stejně dlouhá, má objem zavazadlového prostoru 330 litrů. 

Snaha se cení

Už při prvních jízdách s novým Cliem jsem neskrýval obdiv nad tím, jak dobře je vyvedený interiér tohoto modelu - nejen materiály, nejen tvary, ale i barevné kombinace a ovládací prvky jsou v rámci této třídy až neuvěřitelně dobré. A co oceňuji ještě více, že designu neustoupila funkčnost. Od prvního uchopení za kliku, po bouchnutí dveří, všude je cítit ten důraz na vnímanou kvalitu a povedená palubní deska to jen potvrzuje. Od ovládání výdechů ventilace nebo kruhových ovladačů klimatizace po ovládací prvky auta, všude musím chválit. Příjemný volant potažený kůží, měkčené loketní opěrky, příjemné řazení a velmi dobře zpracované sedačky - to vše jsou oblasti, kde je ten skok znát. Řidič je obklopen příjemnou a přirozenou hradbou palubní desky, která vytváří útulný pocit. A to jsme se ještě nerozjeli.

Motor(y) a jízda

Clio má do začátku prodejů dostupné čtyři výkonově odlišné varianty pohonu - tři benzíny a jeden diesel. My jsme měli prostřední benzínovou variantu - úplně nový, litrový, tříválec Tce 100. Ten má poměrně překvapivě nepřímé vstřikování a nepotřebuje pro splnění emisní normy filtr pevných částic - a tak hned zkraje odstraňuje dva neduhy současných benzinových přímovstřikových turbomotorů, které bojují s karbonovými úsadami na sacích ventilech a zvýšeným odporem na výfukové straně způsobené filtrem pevných částic mají ospalejší reakce na plyn. I přes to dosahuje slušných 100 koní a 160 Nm a předpokládá se, že tento motor bude nejprodávanější. Také proto jsme ho chtěli na test. Stovku zvládá pokořit za 11,8 vteřiny a podle výrobce mu stačí 4,4 litrů na sto kilometrů. Nevýhodou se může zdát jen pětistupňová převodovka, která je jedinou nabízenou manuální převodovkou, nicméně její zpřevodování je takové, že při 130 km/h točí něco málo pod 3 tisíce otáček, takže se není třeba bát nějakého hluku nebo vyšší spotřeby. Daní za to jsou větší rozestupy jednotlivých převodů, a tak třeba při 50 km/h stačí trojka. Díky slušnému zátahu od 2 tisíc otáček není třeba motor nějak moc vytáčet a určitě jsou řidiči, kteří ocení to, že nemusí stále řadit. Motor po (studeném) startu jen těžko maskuje svůj tříválcový rodokmen, ale za jízdy (jako většina tříválců) vydává sympaticky bručivý zvuk. Otáčky letí nahoru po sešlápnutí plynu jen pozvolna a motor působí trochu gumovým dojmem, ale jakmile se do válců opře turbo, je dynamika ucházející a určitě se není třeba držet jen příměstského provozu.

 Na dálnici překvapí kultivovanost, pocit většího auta a hlavně ticho na palubě. To provází Clio i v nižších rychlostech, ale překvapivě i nad těmi dálničně-povolenými. I samotná jízda je překvapením, Clio je s měkčím podvozkem pohodlné a a pneumatiky s vyšší bočnicí pomáhají podvozku nerovnosti filtrovat i akusticky. Naladění Clia bych považoval pro běžný provoz po rozbitých silnicích za ideální. V zatáčce se nakloní, ale jen tak, aby dodalo řidiči zpětnou vazbu o tom, že adheze pneumatik není neomezená. Ovládání všech prvků je výborné, řazení je přesné, ale gumové řízení ode mne jedničku nedostane - a to je vlastně jediná moje výtka k tomuhle autu - samotné řízení je velmi lehké a vysoké boky pneumatik 195/65 R16 spolu s tím lehkým řízením autu berou kousek jistoty. Větší rozměr kol (R17) mi připadal znatelně tvrdší a řízení lepší, ale přesto bych zůstal u těch R16. I tak Clio působí dojmem většího auta a jízda s ním je opravdu příjemná.

Současně nejsilnější variantou je čtyřválec 1.3 TCe 130, který vznikl ze společného vývoje s Mercedesem a který jsme si podrobně vyzkoušeli v Dacii Duster (byť ve 150 koňové verzi). TCe 130 je spojený výhradně s dvouspojkovou převodovkou EDC. Touto variantou jsem se svezl na prvních testovacích jízdách a Clio s ním je nadprůměrné dynamické. 

Čtyři muži na palubu!

Zdědil po svém předchůdci nový motor Tce 100 apetit při větším zatížení? Prozradím, že nezdědil. Při prvních jízdách jsem se pohyboval zhruba kolem 5.6 litru s dálničním provozem, ale pak jsem měl možnost Cliu připravit křest ohněm a vzal jsem 3 kamarády na výlet a byl jsem velmi zvědavý, jak se Clio se svou hmotnosti 1178 kg popere s dalšími skoro čtyřmi stovkami kilogramů na palubě navíc. A hlavně jak se to projeví na spotřebě a jízdní dynamice. Cesta na jih obsahuje zhruba polovinu dálnic a jinak krásné silnice druhé třídy. Každé zrychlení znamenalo plyn na podlahu a častější změny rychlosti, ale zase při rozumném využití kinetické energie znamenalo dlouhé plachtění - dopad na dynamiku je značný, ale po 280 km ukazoval (z toho 120 km dálnic lehce nad limitem) palubní počítač 5.8 litru, co jsem nepředpokládal ani trochu. Zatížené auto se ani nějak výrazněji neprojevovalo v jízdních vlastnostech, které zůstaly nadále velmi dobré. Takové zatížení, ale hlavně obsazení bych ale doporučoval jen výjimečně, byť kufr neměl problém pojmout všechna naše zavazadla. Ale o co více výrobce dal pro zavazadla, o to více ubral na kolena vzadu. Není to tragédie, jen před koleny už místo pro dospělého nečekejte. Nad hlavou však místo zůstává a dá se tak sedět více vzpřímeně. Pro dva dospělé není ani výrazně omezující šířka auta.

Elektro(tech)nika

Výrobce vybavil Clio moderním infotainmentem, který je rychlý, přehledný a jeho ovládání je podobné způsobu, jak se ovládají mobilní telefony - všechny funkce jsou jasné a přehledné a nezbývá než chválit. Pochválit musím i navigaci a hlavně perfektně vyřešenou asistenci při hlasovém ovládání, kdy není třeba hádat nebo studovat jaké pokyny navigace pochopí, ale dostupné pokyny jsou vidět na každé obrazovce a jsou barevně odlišeny. Naprosto skvělé řešení, které sníží chybovost a úroveň zoufalství z toho, jak sveřepě některé systémy čekají na povely, které jim programátor vetknul, ale řidiči zrovna nepřišly na mysl.

Další mílovým skokem je náhrada klasických budíků displejem ve všech verzích. Přístrojovému panelu dominuje otáčkoměr uprostřed s digitálním zobrazenim rychlosti a pod ním vyobrazení detekovaných pruhů (Clio umí buď jen upozornit na přejetí pruhu, nebo aktivně pomocí zásahů do řízení vozidlo vrátit do jízdní dráhy). Toto zobrazení je neměnné. Jediné, co se dá měnit jsou informační oblasti v rozích, ve kterých lze ovladači na volantu listovat a zobrazit tam informace o spotřebě, navigaci, muzice, kompas nebo aktuální výkon motoru. 

Clio má také elektrickou parkovací brzdu s režimem auto hold, který známe hlavně z vozů koncernu VW - je celkem návykový v tom, že na křižovatce podrží auto zabržděné, nikoliv jen jako oporu při rozjezdu. Parkování usnadní čtveřice kamer, parkovací senzory a velký rejd.

Výbavy

Clio přichází na trh s cenou od 259 tisíc Kč ve výbavě Life s litrovým SCe 65 motorem. K této výbavě je určitě třeba připlatit Pack s klimatizací a rádiem za 20 tisíc Kč. Byť tato motorově slabší verze asi bude jen pro příměstský provoz. Mimochodem ceny příplatků nejsou přehnané, například za ten skvělý audiosystém Bose s větším displejem přičtěte příjemných 12 tisíc Kč. Pak je možno přidávat řadu prvků výbav jako velký až 9,3 palcový multimediální systém, automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup, parkovací senzory, parkovací kamery, dešťový senzor a řadu dalších doplňků, dostupných v nejvyšší verzi Intens - pak se cena se všemi příplatky v našem autě přiblíží na dosah 400 tisícům. Za tyto peníze máte nadstandardně vybavený vůz plný bezpečnostní i komfortní výbavy.

Klobouček

Se svými rozměry těsně přes 4 metry, ale s 391 litry překonává Clio s objemem zavazadlového prostoru i vozy o třídu vyšší - třeba takový Golf má 380 litrů a Focus 375 litrů. Místo mu neubere ani skvělé příplatkové audio Bose, které hraje opravdu výtečně. S cenami od 250 tisíc je velkým soupeřem Fabii, Fiestě, Polu a 208. Velkým plusem jsou moderní benzínové motory, které ale díky nepřímému vstřikování a absenci filtru pevných částic mohou být velmi spolehlivé a trvanlivé. Jako hlavním tahák Clio představilo interiér, který se vzdálil standardu aut segmentu B a bude jedním ze silných prodejních argumentů. Ale nejen interiér se povedl - jízdně Clio v ničem nezaostává, velmi překvapí tichostí jak karoserie, tak podvozku. Litrový motor Tce 100 určitě není trhačem asfaltu, ale na normální ježdění má dost síly, rychle se zahřeje a je velmi hospodárný. A kromě toho je to opravdu pohledné auto. Já smekám. Než se necháte ukolébat snadným nastupováním do malých SUV a zaplatíte za to tvrdým podvozkem a tvrdým “cashem”, určitě si domluvte testovací jízdu Cliem, vsadím se že i vám učaruje.

99%
HODNOCENÍ

Plusy

  • prvotřídní a tichý interiér
  • velký zavazadlový prostor
  • dobrá cena
  • technicky nenáročné ekonomické motory

Mínusy

  • odtažité řízení

Rivalové

Škoda Fabia
Cena od279 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon44 kW - 81 kW
Maximální rychlost184 - 195 Km/h
Spotřeba4.6 - 4.9 l/100km
Akcelerace9.6 - 10.8 s
CITROËN C3
Cena od305 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon61 kW - 81 kW
Maximální rychlost169 - 198 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.7 l/100km
Akcelerace10.5 - 15.2 s
Dacia Sandero
Cena od211 400 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon54 kW - 74 kW
Maximální rychlost158 - 179 Km/h
Spotřeba3.6 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.1 - 15.1 s
Volkswagen Polo
Cena od314 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon59 kW - 110 kW
Maximální rychlost171 - 216 Km/h
Spotřeba3.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.5 - 15.4 s
Nissan Micra
Cena od316 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 74 kW
Maximální rychlost177 - 184 Km/h
Spotřeba5.5 - 6.3 l/100km
Akcelerace10.9 - 13 s
Kia Rio
Cena od319 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 190 Km/h
Spotřeba4.5 - 5.2 l/100km
Akcelerace10.2 - 13.1 s
Opel Corsa
Cena od319 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost174 - 208 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.5 l/100km
Akcelerace8.7 - 13.2 s
Hyundai i20
Cena od319 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 190 Km/h
Spotřeba4.4 - 5.5 l/100km
Akcelerace10.1 - 13.1 s
Peugeot 208
Cena od335 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost164 - 208 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.4 l/100km
Akcelerace8.7 - 13.2 s
Ford Fiesta
Cena od352 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon55 kW - 92 kW
Maximální rychlost165 - 195 Km/h
Spotřeba4.3 - 4.5 l/100km
Akcelerace9.9 - 14.5 s
Seat Ibiza
Cena od372 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 85 kW
Maximální rychlost180 - 195 Km/h
Spotřeba3.8 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 12.1 s
Honda Jazz
Cena od384 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 75 kW
Maximální rychlost182 - 190 Km/h
Spotřeba4.7 - 5.1 l/100km
Akcelerace11.2 - 12 s
0
Porovnávač
TOPlist