Recenze: Renault Clio dCi 115 Intens

,

S novým Cliem jsme už párkrát v redakci měli čest a bylo to vždy příjemné setkání. Poprvé jsme se s ním svezli při představení na českém trhu a to jak s verzí TCe 130 s automatem, tak i s verzí, kterou jsme měli na následně na test - litrové TCe 100, na které jsme pěli téměř samou chválu. Považoval jsem tak svoje setkání s tímto vozem za kompletní, ale náhoda tomu chtěla, že se mi dostala do rukou ještě naftová verze, ke které jsem byl od začátku trochu skeptický. Nejen díky příplatku přes 70 tisíc korun, který znamená volba tohoto motoru ve výbavě Zen, ale i díky tomu, že malé benzínové motory speciálně malým autům propůjčují lehkost a dosud nevídanou dynamiku i spotřebu. Jak to nakonec celé dopadlo?

Na test jsme měli verzi ve výbavě Intens, již tradičně obsahující vše, co výrobce do takového auta umí “napěchovat” a to v té krásné oranžové barvě, která je neuvěřitelně fotogenická a hlavně v listopadové šedi zdejší krajiny vždy rozzáří nejen fotky. Obsáhlou recenzi s popisem interiéru, infotainmentu i přepravními schopnostmi už jsme vydali v říjnu a tak tento test bude hlavně o tom naftovém motoru a jak se projevil na celkovém projevu auta.

Naftová klasika

Vezmeme to od lesa s trochou teorie - za tučný příplatek ( oproti jednolitru, neboť v aktuálním ceníku není silnější 1.3 TCe ve stejném výbavovém stupni není) získáte čtyřválcový naftový motor s objemem 1,5 litru s 85 kW výkonu a 260 Nm a teoretickou kombinovanou 3,6 až 3,8 litru na sto kilometrů. Clio s tímto motorem umí zrychlit “na stovku” za 9,9 vteřin, což je druhá nejlepší hodnota v paletě všech motorů - rychleji už zrychlí jen TCe 130 s automatem, a to za 9 vteřin. Jako jediná varianta pohonu je nafta standardně spojená se šestistupňovou manuální převodovkou. V této kombinaci má Clio pohotovostní hmotnost 1264 kg, tedy o 99 kg víc než ten litrový benzín. Na tak malém autě ten metrák jen tak skrýt nepůjde, říkal jsem si. Ale náš vůz měl největší možný průměr disků a to 17 palců, co v kombinaci se zimními pneumatikami Nokian WR D4 byl nakonec celkem zajímavý recept na potlačení projevu těžšího motoru. S letními pneumatikami by auto na těchto kolech bylo až moc tvrdé, ale na měkčí zimní pneumatice to bylo tak akorát a velmi dobře maskovalo těch sto kilogramů hmoty navíc, která za normálních okolností v zatáčce cestuje ráda jiným směrem než vozidlo. Překvapivě tedy ten těžký naftový motor podržely ty nízkoprofilové pneumatiky a rozhodně to nebylo špatné svezení. Jen se Clio stane s naftovým motorem usedlejší a spíše cestovní auto, než obratné malé auto do města - nejde jen o subjektivní pocit, protože objemnější naftový motor nejde tak radostně do otáček jako benzín a rozsah použitelných otáček je také nižší. Mezi 1 tisícem a 2 tisíci otáčkami se auto stále ještě nadechuje a jeho dynamika není oslňující. Ve dvou tisících najednou disponuje maximálním kroutícím momentem, který do těch čtyřech tisíc vydrží statečně táhnout a nabízí rozumnou dynamiku za všech okolností. Nafta bude také méně citlivá na zatížení, které na malé benzínové motory má zásadní vliv. Ani ne tak na spotřebu, jako na dynamiku. Řidičský zážitek i v tomto Cliu kazí poměrně necitlivé řízení, které bylo ale stejně netečné i u té benzínové verze. 

Neodmyslitelným projevem naftovým motorů jsou ranní studené starty - pořád platí, že studený benzínový tříválec je kultivovanější než studený naftový čtyřválec, i když u dieselů došlo za poslední roky k pokroku a benzíny si naopak díky „absenci“ jednoho válce lehce pohoršily. Po zahřátí zase platí, že obě jednotky jsou velmi kultiovované, naopak nafta až nezvykle klidná - neduní, neklape a v rychlostech nad 70 km/h už je rozdíl prakticky neznatelný, protože motor si jen tak přede a není o nic hlučnější, než by byl benzínový. Na dálnici pak díky šestce točí kolem 2400 otáček a ani v tu chvíli neruší.

A proč si naftové motory kupuje většina zákazníků? Kvůli spotřebě. A jak je na tom v tomto směru Clio? Nejhorší naměřená hodnota byla 7 litrů při vyloženě krátkých pojížďkách po městě, na co se určitě takový motor nehodí ani trochu. Při cestě na představení nového Peugeotu 208 jsem v pohodě dosáhl spotřeby kolem 4 litrů (mimoměstský provoz a Praha bez kolon). Mimochodem myslím, že nový Peugeot 208 bude zajímavým soupeřem pro Clio - naprosto odlišně pojaté vozy, ale oba celkem designově výstřední, francouzské a velmi povedené vozy segmentu B. Sobotní výletování s kombinací různých typů silnic (⅔ dálnice, ⅓ město, ⅓ mimo město) bylo přesně 5 litrů na sto kilometrů. Na zimních Nokianech. Klidně můžeme pár deci ještě na léto ubrat, řekněme na 4,7 litru. A když se teď podívám do testu benzinového Clia co zjistím? Že nafta potřebuje o ten obligátní litr méně. A teď bych rád spočítal, že musíte ujet 230 000 km s naftovým autem, aby se vrátila vyšší investice. 

Jenže!

Tyhle dva motory v rámci výbavy Zen nejsou tak úplně porovnatelné a mají i jiné převodovky, takže ten příplatek není jen za motor. Benzínová jednotka je výrazně slabší a není přímo porovnatelná svými parametry, takže by to nebylo úplně fér. TCe 130 by byl lepším soupeřem, ale ten není nabízen s manuální převodovkou ani není ve výbavě Zen. Výbava Zen je šitá na míru firemním zákazníkům a tam musím uznat, že Clio má velký potenciál. Už neplatí, že malé auto je do města a na dlouhé cesty potřebujeme auto střední třídy. V Cliu se skvěle sedí, je skvěle odhlučněné, má příjemné komfortní i bezpečnostní prvky a nic nebrání tomu, aby denně najelo stovky kilometrů jako služební auto - a tam se to asi začne vyplácet velmi rychle si takový vůz pořídit. A když se zaposloucháte do příplatkového Bose audia, které to s kvalitou reprodukce “nandá” i větším autům - tak pro ty cesty, kdy je auto většinou obsazené jedním člověkem je naprosto důstojným konkurentem.

Má smysl?

Na tuhle otázku za vás odpovědět tentokráte neumím - naftová varianta bude díky omezené výbavě Zen a vyšší ceně určená relativně úzké klientele hlavně firemních zákazníků, kteří nejlépe vědí, jaké auto hledají a jaká je požadovaná ekonomika provozu. Z objektivních parametrů je ale jasné, že lze počítat s velmi úsporným motorem s nízkými provozními náklady. A v Cliu pak najdete skvělé a všestranné auto po všech stránkách.

93%
HODNOCENÍ

Plusy

  • tichý, pružný a úsporný motor
  • po všech stránkách podařené auto
  • skvělé audio

Mínusy

  • tučnější příplatek
  • gumovější řízení

Rivalové

Hyundai i20
Cena od269 990 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 88 kW
Maximální rychlost160 - 190 Km/h
Spotřeba5.1 - 5.8 l/100km
Akcelerace10.2 - 13.6 s
Škoda Fabia
Cena od279 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon44 kW - 81 kW
Maximální rychlost184 - 195 Km/h
Spotřeba4.6 - 4.9 l/100km
Akcelerace9.6 - 10.8 s
Toyota Yaris
Cena od294 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon51 kW - 81 kW
Maximální rychlost155 - 175 Km/h
Spotřeba3.3 - 4.8 l/100km
Akcelerace11 - 15.3 s
CITROËN C3
Cena od305 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon61 kW - 81 kW
Maximální rychlost169 - 198 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.7 l/100km
Akcelerace10.5 - 15.2 s
Volkswagen Polo
Cena od314 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon59 kW - 110 kW
Maximální rychlost171 - 216 Km/h
Spotřeba3.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.5 - 15.4 s
Nissan Micra
Cena od316 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 74 kW
Maximální rychlost177 - 184 Km/h
Spotřeba5.5 - 6.3 l/100km
Akcelerace10.9 - 13 s
Kia Rio
Cena od319 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 190 Km/h
Spotřeba4.5 - 5.2 l/100km
Akcelerace10.2 - 13.1 s
Opel Corsa
Cena od319 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost174 - 208 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.5 l/100km
Akcelerace8.7 - 13.2 s
Peugeot 208
Cena od335 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost164 - 208 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.4 l/100km
Akcelerace8.7 - 13.2 s
Dacia Sandero
Cena od179 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon54 kW - 74 kW
Maximální rychlost158 - 179 Km/h
Spotřeba3.6 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.1 - 15.1 s
Ford Fiesta
Cena od352 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon55 kW - 92 kW
Maximální rychlost165 - 195 Km/h
Spotřeba4.3 - 4.5 l/100km
Akcelerace9.9 - 14.5 s
Seat Ibiza
Cena od372 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 85 kW
Maximální rychlost180 - 195 Km/h
Spotřeba3.8 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 12.1 s
Honda Jazz
Cena od384 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 75 kW
Maximální rychlost182 - 190 Km/h
Spotřeba4.7 - 5.1 l/100km
Akcelerace11.2 - 12 s
0
Porovnávač
TOPlist