Volkswagen Golf Variant eTSI - bestseller s batohem

,

Doplňkem Variant je označuje VW kombi variantu německého bestselleru nižší střední třídy. Krátká verze prošla naším testem vloni s motory 1.5 eTSI, 1.5 TSI a 2.0 TDI. Pro variantu kombi jsme opět zvolili eTSI motor, a to hlavně z důvodu, že je prostě velmi dobrý.

Loňský test Golfu osmé generace bylo moje první setkání s variantou eTSI. Pamatuju si, jak jsme jej během “tvrdé” korony fotili na liduprázdném Letišti Václava Havla a jak hodně mne tenkrát nadchnul jízdními vlastnostmi, spotřebou i funkcí mild-hybridu. Nevím, jestli to byl první mild-hybrid, který jsem řídil, ale rozhodně nasadil laťku velmi vysoko. Od té doby jsem jel s dalšími pěti mild-hybridy - Suzuki Vitara a Ford Focus s manuální převodovkou, a Hyundai i30, i20 a Tucson s automaty. A bohužel kromě Tucsonu mne ani u jednoho mild-hybrid nezaujal, respektive ani jednou jsem se nevyvaroval kritiky vlivu mild-hybridu na ovládání vozu. Ford Focus mi dokonce zkazil dojem z celého auta. A vlastně jsem si říkal, že se těm mild-hybridům budu snad muset do budoucna vyhnout. Pokud nepůjde o eTSI. 

Ale tak ho tu máme. V Golfu Variant. S R-line paketem s výraznými doplňky vzhledu. Nabitého výbavou za vcelku vysokých 977 tisíc. Ale v krásné metalíze Kings s 18 palcovými koly Bergamo a černými doplňky karoserie. Auto, které lze na první pohled zaměnit s nejostřejší variantou R. Pro verzi Variant prodloužil výrobce rozvor o 50 mm na 2669 mm a tak díky délce 4633 mm, najdeme v kufru “českých” 610 litrů. Takže určitě jde o velkou konkurenci Octavie, s místem vzadu i Passatu. Toho místa vzadu je snad až zbytečně moc a Golf rozhodně už není “kompaktní” vůz nižší střední třídy. 

Jaká je praxe? Krátký Golf vyvolával dost diskusí nad designem přední části. Za ten rok a půl jsme si nějak zvykli. R-line ale přináší zcela jiný přední nárazník, který se velmi dobře doplňuje s komplikovanou světelnou technikou LED-matrixových světel, která jsou spojena diodovým pásem prakticky v celé šířce masky chladiče. Toto řešení u moc aut neuvidíte. Navíc ty pastelové barvy Golfu opravdu sluší. A zezadu? Těch 611 litrů se někam muselo vejít. A je to vidět. A to nemyslím v dobrém. Myslím, že Octavia se s tím velkým kufrem designově vypořádala lépe, ale je to subjektivní názor. Uvnitř kontroverze pokračuje - přesunutí všech ovládacích prvků včetně klimatizace do displeje tu kritiku zasluhuje, i když už je to trochu ohraná písnička. Na druhou stranu díky tomu je interiér uklizený a velmi pohledný a navíc se spoustou úložných míst. 

Máme tu nádherná R-line sedadla s velmi výraznými a příjemnými semišovými bočnicemi, ve kterých se skvěle sedí, ale překvapí, že jejich rozsah i způsob nastavení je stejný jako u těch nejobyčejnějších sedadel (manuální posun, nemožnost nastavení délky sedáku atp). A hlavně bočnice sedáku jsou dost výrazné. A to tak výrazné, že mezi volantem a bočnicí je omezeně místa a určitě bych případnému zájemci doporučil si to nastupování vyzkoušet, aby nebylo mrzení. I subtilní postavy se nevyhnou zavadění o volant nebo bočnici. Volant má v této verzi nové ovládání na volantu, které jsem kritizoval minulý týden v Arteonu. Haptická odezva na stisknutí tlačítek je podivná, některá tlačítka nejsou dotyková, ale musí se stisknout a není to úplně zřejmé která. Když jsme u té kritiky. Trochu vadí delší náběh infotainmentu po usednutí do auta, kdy jej nejvíc potřebujete - na nastavení cíle v navigaci, nebo nastavení teploty je velmi dýchavičný a má pomalé odezvy. Skvělý je head-up displej, skvěle funguje elektronika jízdních asistentů, skvěle funguje ovládání převodovky malým joystickem. Skvěle se v autě sedí, skvělý je rozsah nastavení volantu i jeho držení. 

Než pojedem, tak ještě něco k motoru. Pod kapotou je známý benzínový turbomotor 1.5 TSI. Pokud si jej objednáte s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG, stane se z této “dvojice” označení eTSI, protože spalovacímu motoru asistuje starter generátor (9 kW/13 koní a 50 Nm) s malou baterií ukrytou pod předním sedadlem. To je velmi chytré řešení, protože baterie nikde neubrala žádné místo (tohle řešení se mi líbí mnohem více, než uložení baterie místo zadního kola u i20). Motor dosahuje výkonu 110 kW a 250 Nm, ale hlavně okamžité odezvy díky pomoci elektromotoru. S tímto motorem dosáhne 1425 kg těžký Golf stovku za 8,7 vteřiny a WLTP spotřeby 5,8 litru. Není to krásné? Je to krásné. A navíc to velmi dobře funguje.

Za jízdy se snaží převodovka pokud možno pořád plachtit. Kdykoliv dá řidič nohu z plynu, převodovka vyřadí a vypne motor. S tím je potřeba se naučit pracovat a také si umím představit, že to není pro každého. Problém totiž je, že díky skvělé aerodynamice Golf plachtí jak smyslů zbavený. Je potřeba se na jízdu docela soustředit předvídat stovky metrů dopředu, aby to fungovalo co nejlépe. Zpomalit třeba ze 100 na 80 může zabrat klidně i pár set metrů. Jakmile se řidič dotkne brzdy, zařadí se rychlost a vůz rekuperuje. Pustím brzdu, vyřadí. Takové ty dlouhé klesání na Evropské nebo Plzeňské se jede klidně několik kilometrů zcela bez motoru, protože posilovač řízení i brzdy jsou poháněné elektricky. Motor se tak postará hlavně o rozjezd a pak se vypne, Golf doplachtí k dalšímu semaforu. Díky tomu jsou hlavně městské spotřeby velmi zajímavé, kolem 5 litrů není nemožných. Ale na velmi krátkých tratích je ta spotřeba o něco vyšší než bych čekal. Zřejmě proto, že se elektronika snaží rychle prohřát motor, aby jej mohla co nejdříve vypínat. Na prvních 5 až 10 km se tím pádem ta nízká spotřeba těžko dosahuje, protože to plachtění nevykompenzuje tu neefektivitu ohřevu. Ale pak už spotřeba klesá vcelku rychle. Moc se mi líbí rychlost reakce motoru na start - starter generátor nahodí motor ve zlomku vteřiny a díky jeho pomoci začne ihned zrychlovat. Je to krásně plynulé, žádné otřesy, žádné poskočení. Prakticky neznatelné. Golf má obecně na plyn velmi příjemné reakce, umí se opřít o sílu motoru a zbytečně nepodřazuje.


Za městem je díky 250 Nm Golf připraven kdykoliv zrychlit, z těch nejnižších otáček mu pomůže 50 Nm elektromotor a od 1500 už dosahuje maximálního točivého momentu. Kolem 2 tisíc už má krásný zátah, ale v těch nejvyšších otáčkách už se pak motor trochu ztrácí a občas jsem měl pocit, že by toho výkonu mohlo být klidně víc, protože z podvozku Golfu jde seběvědomí až až. Hlavně tedy v kombinaci s 245/40 R18 pneumatikami, které by snesli výrazně vyšší výkon. Na Golfu vypadají krásně, ale podle mne jsou pro něj na našich cestách moc velké. A tím se dostávám k mému největšímu zklamání. Největším překvapením pro mne bylo, jak je práce podvozku slyšitelná dovnitř. I malé nerovnosti, které podvozek pobere tak, že do interiéru neprojde žádný otřes, jsou slyšitelné a zkrátka přesně víte, že je podvozek právě zkouší překonat. S DCC tlumiči je podvozek R-line ještě o 1 cm nižší a tak to má podvozek ještě těžší. U Octavie RS na 19 palcových kolech mi přišlo, že to tak slyšet nebylo. Ale ten akustický projev podvozku nemá vliv na to, jak dobrou práci tlumiče a pera odvádění. Ta zaslouží pochvalu.

Golf je i na velkých kolech komfortní, jen při nejměkčích DCC tlumičích kola občas trochu poskočí. Zvolte 17 palcové pneumatiky a bude to podle mě výrazně lepší komfort. Interiér Golfu je velmi tichý, motor je povětšinou vypnutý a tak si můžete vychutnat příplatkové audio Harman-Kardon a všechno je sluncem zalité. Sluncem zalité mohou být i chvíle na benzínce. Golf před víkendem po 200 ujetých km ukazoval spotřebu 5.4 litru na sto km. Během víkendu jsem vyzkoušel Golf i na okreskách a tak jsme vraceli auto se spotřebou 5.8 litrů na sto km, co je velmi dobrá hodnota, na tak velké auto s tak širokými pneumatikami. Ta spotřeba bude možná nakonec podobná litrovému motoru, takže ten mild-hybrid vlastně kompenzuje o polovinu vyšší zdvihový objem, co je vlastně fajn. I po tomto testu jsem přesvědčen, že eTSI je skvěle fungující mild-hybrid a nezbývá než věřit, že ty desítky startů, které motor za den absolvuje mu nedělají větší obtíže a že v zimních měsících nebude během delších tras vychládat a pak se znovu ohřívat. 

Golf Variant je nadále Golfem. Sice povyrostl, ale i tak si zachoval všechny svoje klady. Bohužel sebou nese břímě koncernových infotainmentů. Speciálně verze Variant to bude mít proti Octavii velmi těžké, protože nabízí podobný komfort a úplně stejné pohonné ústrojí. Octavia má o něco luxusnější interiér a v Čechách trochu větší renomé. 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • nabídka prostoru
  • úsporný, svižný a tichý motor
  • LED-matrix světla
  • Travel Assist
  • jízdní komfort

Mínusy

  • cena
  • slyšitelná práce podvozku na velkých kolech

Rivalové

Škoda Octavia Combi
Cena od533 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWDRWD
Výkon81 kW - 150 kW
Maximální rychlost201 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Kia ProCeed
Cena od544 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 103 kW
Maximální rychlost190 - 210 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Astra Sports Tourer
Cena od479 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon77 kW - 107 kW
Maximální rychlost200 - 215 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Kia Ceed SW
Cena od424 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 103 kW
Maximální rychlost183 - 208 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Fiat Tipo Kombi
Cena od399 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon70 kW - 96 kW
Maximální rychlost180 - 207 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Kia ProCeed GT
Cena od724 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon150 kW - - kW
Maximální rychlost225 - 230 Km/h
Spotřeba6 - 6 l/100km
Akcelerace7 - 7 s
Renault Mégane Grandtour
Cena od530 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost183 - 205 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Toyota Corolla Touring Sports
Cena od524 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 132 kW
Maximální rychlost- - - Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Seat Leon ST
Cena od519 900 Kč
Palivadiesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonAllFWD
Výkon81 kW - 140 kW
Maximální rychlost199 - 231 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Peugeot 308 SW
Cena od470 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost183 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Ford Focus Active Kombi
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 114 kW
Maximální rychlost202 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Ford Focus Kombi
Cena od468 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 134 kW
Maximální rychlost191 - 218 Km/h
Spotřeba3 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Hyundai i30 kombi
Cena od384 990 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 118 kW
Maximální rychlost187 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Cena od745 360 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost203 - 250 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
0
Porovnávač
TOPlist