Volkswagen Golf 1.5 TSI ACT - pod králem se třese trůn

,

Jen pár dní po prvním svezení s novou Octavií, přišla na řadu další, pro mne významná chvíle tohoto roku, svezení s novým Golfem. Sám jsem podlehl mámení strohého designu a německé dokonalosti sedmé generace a tak žádné jiné auto nemám tak ve svém pozadí, jako sedmičkový Golf hatchback. Takže osmičkový jsem prostě poznat musel. A protože tu novou Oktávku mám ještě v hlavě, občas se nevyhnu srovnání. 

Vnějšími rozměry téměř stejný jako minulá generace, šasi stejné, řada částí vozidla stejná a přesto je tak jiný. Hodnocení designu nechám na vás, ale já mám trochu strach, že v jiné, než té krásné kurkumové barvě, s těmi krásným, novými, 18 palcovými koly, to zase takový “odvaz” není. Zatímco designem přední části nenavazuje na žádný ze svých sourozenců, tak vzadu už podpis automobilky poznat je. Interiér prodělal stejně dramatickou změnu jako naše oblíbená Octavia a to především svou „digitalizací“ a hlavně odstraněním všeho na středové konzoli. Kromě několika málo tlačítek. Kdybych byl hnidopich napíšu, že se VW a Škoda "inspirovali" u Peugeotu 308, který podobné řešení má už od roku 2014. Zatímco Octavia má zbylá potřebná tlačítka vyrovnaná v jedné řadě na horní straně ventilace, Golf má pár tlačítek sdružených mezi výdechy. Tím je jeho interiér ještě čistší, aby mohly lépe vyniknout dvě velké obrazovky infodispleje a středového displeje. Na levé straně je ještě malý panel dotykového ovládání světel a ovladače vyhřívání skel, ale nepovažoval bych za nějaký zásadní počin hodný obdivu, nebo zavržení.

Infodisplej je velmi podobný tomu z Passatu - jeho ovládání a rozložení je celkem logické, ale chvilku cviku vyžaduje. Na druhou stranu jeho ovládnutí znamená i možnost třeba vytáčet čísla rovnou z rychlých nabídek, měnit zobrazení map nebo stanice radia. Přestože logika uspořádání je Oktávce podobná, ovládání z volantu je v Golfu o dost lepší, protože levá i pravá nabídka má každá své tlačítko na volantu, zatímco v Octavii se trochu nešikovně přepíná tím jedním hlavním “kolečkem”. K hlavnímu středovému displeji už bych tolika slov obdivu nenacházel. Je hezky, kontrastní, rychlý, všehoschopný a nabitý možnostmi. Ale také informačně složitý. Někdy se listuje směrem dolu, někdy se listuje doleva-doprava a pak je ještě shora lišta, jako na android telefonech. Trochu se ztratila ta jednoznačnost položek menu předchozí generace. Zkrátka, „Tenhle Golf není pro starý“.

Jízdně se Golf posunul také kupředu značně - na 17 palcových kolech s DCC tlumiči poskytuje velmi dobré svezení dospělejšího a většího auta, od kol trochu lépe utlumeného než Octavia. Ovládání auta je takové vzdálenější - motor je tak tichý, že je slyšet jakoby z velké dálky, co se děje pod koly je přenášeno jakoby z velké dálky, tlumení je tak dobré, že výmoly jsou také vzdálené. DCC tlumiče mají velmi znatelný rozdíl mezi Sportem a Comfortem, to jsem v Octavii tak velký rozdíl nepozoroval. Od poskakování po silnici po plavné pohupování. Pod kapotou byl dokonce stejný motor jako v té středeční Octavii a stejná převodovka, tj 110 kW verze 1.5 TSI. Motor na mne zanechal podobné dojmy - není úplně lehké se s ním rozjet, v nižších otáčkách neoslní dynamikou, ale jeho výkon postupně roste a je mimořádně úsporný. I na zcela novém autě (mělo 50 km najeto), s 1/3 podílem dálnic byla jeho spotřeba pod 6 litrů, přičemž výrobce udává 5,5 (WLTP) spotřebu. Co mne překvapilo byl výrazný projev technologie ACT, tedy vypínání válců. Při dálniční rychlosti se v tomto režimu vůz trochu chvěje (je to cítit hlavně ve volantu) a celý vůz poněkud duní. Jakmile ikonka Eco na přístrojové desce zhasla, vibrace i dunění zmizelo. Nepoznal jsem rozdíl mezi víceprvkovým zavěšením u Golfu a klasickou vlečenou nápravou u Octavie, to se přiznám. Jinak je to pořád ten starý dobrý Golf. Naprosto univerzální, naprosto čitelný, naprosto vyladěný a samozřejmě pro řadu lidí naprosto nezajímavý tou svojí dokonalostí. Pro emotivní design jsou tu pořád Francouzi, pro řidičské zážitky pořád Ford. Ale ideální kombinaci všeho je Golf stále podezřele blízko.  

Golf navazuje na předchůdce, rozměrově se prakticky neliší ani vnitřním prostorem, nadále drží prémiové vzezření, ale konkurence na něj velmi dotahuje a Octavia, jejíž interiér v předchozí generaci na Golf neměl, teď už jej možná překonává. Podobně na tom budou oba modely i cenově. Tenhle Golf v nejvyšší výbavě Style bez dalších příplatků stojí 620 tisíc, Octavia Liftback 647 tisíc. Rozměrově jsou auta jinde, ale technikou, základem, i třídou jsou si velmi podobná. Více zjistíme v týdenním testu, který už máme naplánovaný na začátek května

Akční nabídky

Rivalové

Toyota Corolla
Cena od582 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon72 kW - 132 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Ford Focus
Cena od560 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 114 kW
Maximální rychlost191 - 211 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Škoda Scala
Cena od417 900 Kč
PalivaCNG benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost188 - 220 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Kia Ceed
Cena od434 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 118 kW
Maximální rychlost183 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CITROËN C4
Cena od529 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 96 kW
Maximální rychlost184 - 206 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Hyundai i30
Cena od419 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 117 kW
Maximální rychlost187 - 210 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
SEAT Leon
Cena od524 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 150 kW
Maximální rychlost192 - 231 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Mégane
Cena od511 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Astra
Cena od589 990 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost199 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Peugeot 308
Cena od620 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost207 - 235 Km/h
Spotřeba1 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Ceed GT
Cena od769 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon150 kW - - kW
Maximální rychlost225 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Audi A3 Sportback
Cena od688 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon81 kW - 147 kW
Maximální rychlost204 - 243 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
BMW Řada 1
Cena od603 200 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon80 kW - 225 kW
Maximální rychlost200 - 250 Km/h
Spotřeba3 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mercedes-Benz A
Cena od638 880 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon80 kW - 165 kW
Maximální rychlost200 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist