Peugeot 308 1.2 130k EAT8 Allure - Francouzský champion

S tímhle zajímavým autem jsem už měl několikrát čest se důkladněji seznámit. Kromě dvou příležitostí s 308 GTi jsem dost najezdil i s předfaceliftovou verzí s motorem 1.6 THP a 92 kW, která mi učarovala a jediná věc, která mi vadila, byla převodovka - jak zpřevodování tak řazení rychlostních stupňů. Fascinovalo mě jak nízké otáčky točí motor při 130 km/h, na druhou stranu, ale tohle zpřevodování utlumilo potenciál motoru a to dost značně. Ale oba tyto neduhy by mohlo vyřešit nahrazení manuální převodovky za automatickou s osmi stupni. Jinak hlavní trumfy, kterými bylo neuvěřitelně pohodlné svezení, ticho na palubě, krásné posezení, netradiční interiér a velký kufr, stále zůstávají. Jen Peugeot snížil objem motoru (jako všichni) na 1.2, doplnil pár koní a newtonmetrů, přidal nějaké elektronické hračičky, poopravil pár drobností a bude se ještě pár let prodávat.  Předfacelifová 308 získala titul Auto roku v roce 2014, teď máme rok 2018 a téměř stejné auto, které se chce ucházet o své majitele - daří se držet krok i po letech?

exterier peugeot 308

Hezké se neokouká.

Interiér i exteriér je stále francouzsky chiq. Pohodlná sedadla, kvalitní zpracování a originální interiér zůstávají doménou tohoto modelu. Vzadu stísněnější, ale na úkor největšího kufru široko daleko. 420 litrů v hatchbacku. Paráda. Jízda je kapitola sama pro sebe - tichá, pohodlná a tak jistá, že by nejeden koncernový vůz mohl závidět. Podle mě ideální naladění podvozku, dostatečně tuhé (na francouzské auto dokonce dost tuhé) a přesto posádku nenatřásá. A přitom si nechá dost líbit, když zrovna přijdou nějaké zatáčky. Na zimních kolech R16 sice výška pneumatiky a vysoký vzorek otupí řízení, ale o to příjemněji tlumí nerovnosti. Jen na této verzi jsou taková pochybná litá kola, která vypadají spíše jako nejlevnější plastové poklice, ale co.

exterier peugeot 308

Le tempomat

Nové jsou v této verzi elektronické fičurky jako tempomat s radarem, který funguje celkem spolehlivě a co se mi líbilo moc, je napojení na rozpoznávání značek. Funguje to spolehlivě a není třeba se dotýkat ani pedálu plynu ani brzdy - rozpoznané omezení rychlosti se potvrdí tlačítkem, auto sníží nebo zvýší rychlost a vše je sluncem zalité. Samozřejmě se to kombinuje s odstupem od vpředu jedoucího auta. Je potřeba říct, že ovládání tempomatu vyžaduje cvik a nějaké pokusy - anebo možná přečíst manuál. Na té schované páčce pod volantem je těch tlačítek více než dost - zapnutí/vypnutí, nastavení vzdálenosti, čtení značek, přidávání a ubírání rychlosti a za jízdy vyžaduje použití dost mozkové kapacity. Konkurence s ovládáním na volantu zvolila lepší řešení.

interier peugeot 308

Více stupňů méně otáček

Nejzásadnější změnou je převodovka. Je skvělá. Na normální ježdění určitě. Využívá motor tak, jak je je mu to milé, nevytáčí ho a opírá se o točivý moment, takže klidně zatáhne od dvou tisíc otáček bez zbytečného přeřazování, nezmatkuje a celkem rozumně předpokládá, co se bude dít - tedy za předpokladu, že se s ní člověk trochu naučí pracovat a netiskne pedál plynu pokaždé na podlahu. Zvládá brždění motorem, podřazování při zpomalování před zatáčkou a v Eco modu má i volnoběžku, která ale při rychlé jízdě nemá velkého smyslu, protože na vysoké převodové stupně je brzdná síla malého motoru minimální. Na osmý převodový stupeň točí malý motor při 130 km/h pouze 2.100 otáček (!), při 150 km/h kolem 2.500 otáček. Neuvěřitelné. Výsledek je klid a chtělo by se říct i nízká spotřeba. Ale není tomu tak. Nejsem sám (auto se nedávno objevilo v řadě jiných redakcí) komu se nepovedlo chuť motoru po benzínu držet na uzdě. Celkově jsem po pěti stech kilometrech skončil na 7.3 litrů, což je prostě hodně na běžný hatchback a můj styl jizdy, když jiné takhle motory se spokojí s 5 až 6 litry. Výsledek je minimálně o litr víc, než by podobné auto s podobným motorem mělo požadovat. Nevím kde je problém, na autě už sice byly zimní kola a převodovka je klasická měničová, která něco energie požere, ale jinak to stádo rychlostních stupňů je tam přece hlavně kvůli spotřebě. Asi jen teoreticky. Dvojspojky umí přenést sílu efektivněji - mnohdy se s nimi dá dokonce dostat pod úroveň manuální převodovky.

interier peugeot 308

Zmínil jsem Eco režim, který lze aktivovat kolébkovým přepínačem u řadící páky. Ten zapne start-stop, volnoběžku, alias režim plachtění a začne řadit cca o pět set otáček dříve. Což v praxi znamená o jeden rychlostní stupeň výše než na režim Normal a to znamená, že se motor drží v pásmu 1500 až 2000 otáček. To na loudavou jízdu po městě celkem stačí, motor ani tak neprotestuje duněním nebo chvěním jako v jiných autech, přesto nad ty dva tisíce je mu určitě veseleji. Právě to může být důvod vyšší spotřeby -  mimo Eco mód se právě převodovka snaží držet otáčky v rozumné hranici nad dvěma tisíci otáček, kde už turbo běží a ty nejekonomičtější otáčky jsou tak vyhrazeny vyloženě tomu Eco módu.

exterier peugeot 308

Kromě Eco, má kolébka přepínače jízdních režimů ještě Sport, což je úplně stejná písnička jako v GTi. Zčervenají budíky, zostří se reakce plynu, z reproduktorů se lyne otravně dunivý zvuk a převodovka motor točí až k červenému poli. Poslední dvě zmíněné vlastnosti dělají z toho režimu nepoužitelnou zbytečnost. Zvuk se nedá poslouchat a motor nemá smysl vytáčet. Škoda. Konfigurovat to nijak nejde - ber nebo nech být. Já to nechal radši být, protože motor nejvíce poslouží ve středních otáčkách, kolem třech tisíc otáček má naprosto skvělý zvuk (nejen mezi tříválci) - krásně utlumený, ale rozverný zvuk, jak se motor opírá do silnice. Kolem čtyřech tisíc otáček převodovka zařadí a znovu je tu ten krásný zvuk a znovu a znovu a znovu, až dokud není dostažená dostatečná rychlost. Ještě se vrátím k těm sportovním ambicím - ty podporuje také možnost manuálního řazení pádly pod volantem. No, jenže nejde podřadit ručně o více než jeden stupeň. Musí se počkat až se nižší stupeň zařadí a znovu podřadit. Zkrátka podřadit třemi rychlými stisky o tři stupně nejde. A věřte, že u osmi stupňového automatu by se hodilo podřadit klidně i o čtyři. Takže taky raději nepoužívat. Jen na brždění motorem se to využije.

exterier peugeot 308

Kromě jízdy se musím zastavit u jiných režimů a těmi je parkování a rozjezdy. Se zařazeným D se jako každá automatická převodovka i tahle dere stále dopředu, takže se musí stát na brzdě. A snaha i o jemné povolení brzdy vždy vyvolá drobné cuknutí, stejně tak při zastavování. A při vyjíždění z malého místa je to taková hra na přískoky. Nemluvě o ruční brzdě, která povolí až po přidání plynu - takže je cítit jak se zabržděná zadní kola perou se silou působící na přední. Po přidání plynu se auto tak zhoupne jako když člověk zapomene ručku (kdo z vás to nezná), která se pak už povolí sama.

interier peugeot 308

Motor není úplná novinka, tahle varianta má 130 koňských sil, 230 Nm, tříválec, 1.2 litru prodávaný pod zkratkou PureTech. Motor je to dobrý, tichý, silný, plynule roste výkon, nechvěje se v žádném z provozních režimů a má krásný zvuk při zátěži. Co víc si přát.

Verzi Active, jediná nabízená verze výbavy Active, lze pořídit toto parádní svezení už od 370 tisíc Kč ve 110 koňové variantě, silnější varianta s námi testovanou automatickou převodovkou je 75 tisíc příplatek. Když tyhle údaje teď vidím černé na bílém v Peugeot konfigurátoru, tak to zní jako pálka “jen” za silnější motor a převodovku - přeci jen jde o 20% navýšení z původní ceny, to bych si asi přece jen rozmyslel. Rozdíl ve zrychlení je 0,3 vteřiny, o které člověk dorazí dříve do práce a zároveň 0,3 (hodně teoretických) litrů vyšší spotřeba. To nejsou úplně argumenty, které by racionální člověk bral jako směrodatné. Při “dohození” běžných příplatků jako parkovací senzory, safety pack, vyhřívání sedaček, rádio s Apple CarPlay jsem skončil u testovaného auta na 530 000 korunách, co je dnes plus minus standard u lépe vybaveného auta nižší střední třídy.

Co na závěr? 308 nemá žádnou vadu, která by se jí dala vytknout - naopak nabízí všechno co se dá od takového auta očekávat - je hezká, pohodlná, prostorná, prověřená, vyzrálá a elegantně nenápadná. Příplatek za silnější motor a automatickou převodovku pak záleží na osobních preferencích protože se zaměnit za řadu prvků příplatkové výbavy - v podstatě ty samé peníze jako silnější motor stály všechny příplatky v tomto modelu.

Publikováno 26.11.2018, autor: , recenzovaný vůz Peugeot 308 , cena testovaného modelu: 530000 Kč

hodnocení: 85%

Další recenze

Zatímco předchozí verze Peugeotu 308 mohla zřídkakdy soupeřit se špičkou své třídy, tento zcela nový model se stejným označením by měl mít větší šanci zvýšit atraktivitu Peugeotu pro své zákazníky.
3.7/5
Nový Peugeot 308 by jako firemní auto měl mít konkurenceschopnou cenu a úsporný provoz. Zadní prostor a ovládání jsou však zklamáním. Je pro nás obtížné doporučit motor, který jsme měli k dispozici vzhledem k tomu, že bude zastaralý velmi brzy po uvedení na trh.
3/5

Videa

Hľadáme ideálny služobák: Peugeot 308 1.5 HDi vs Peugeot 308 SW 2.0 HDi - Autožurnál
Prvá jazda 2017: Peugeot 308 facelift - Autožurnál
Peugeot 308 EAT8 - model 2017 - GARÁŽ.TV - prvá jazda - Rasto Chvála GARAZ.TV
PEUGEOT 308 1,5 Blue HDi (2018) -TEST - GARÁŽ.TV - Rasťo Chvála - Rasto Chvála GARAZ.TV
Za Volantem nové 1.5 BlueHDi v Peugeotu 308 - Motorvize.cz

Technické parametry

Motor

Palivodieselbenzín
Převodovkaa, m
Poháněná nápravaFWD
Výkon75 kW - 165 kW
Maximální rychlost186 - 235 Km/h
Zrychlení na 100 Km/h7.4 - 11.5 s

Model

Série308 (II)
Začátek výroby06/2017
Začátek výroby modelu06/2017
Třída vozidlaNižší střední třída
Interní označení výrobce-

Rozměry

Výška1457mm
Šířka1804mm
Délka4253mm
Rozvor2620 mm
Objem kufru420 / 1228 l
Hmotnost1164 - 1279/
1730 - 1840 Kg
Poloměr otáčení10,4 m
Světlá výškanení známo
Přední nájezdový úhel-
Zadní nájezdový úhel-
Přechodový úhel-
Stoupavost-
Hloubka brodění-

Spotřeba

Kombinovaná 3.6 - 5.7l/100km
Ve městě4 - 7.3 l/100km
Mimo město3.3 - 4.8 l/100km
Emisní normaEuro 6
CO2114 g/km

Karoserie

typhatchback
Počet míst5
Počet dveří5
Zatížení střechy80 kg
Přední brzdyKotoučová
Zadní brzdyKotoučová
Přední odpruženíVinutá pružina
Zadní odpruženíVinutá pružina

Asistenční systémy

Adaptivní brzdová světlaAktivace výstražných světel
Systém nouzového brzdění-
Parkovací senzorypřední a zadní
Kontrola trakceProgram elektronické stability
Typ monitorování tlaku v pneumatikáchnepřímé měření (ABS)
Navigační systémBarevný displej

Cena

Cena435 000 Kč -
745 000 Kč
Minimální výbavaACTIVE

Přívěs

Brzděný1300 - 1400 kg
Nebrzděný575 - 635 kg

Rivalové

Volkswagen Golf
Cena od426 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 110 kW
Maximální rychlost196 - 216 Km/h
Spotřeba3.9 - 5.1 l/100km
Akcelerace8.3 - 10.5 s
Toyota Auris
Cena od417 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 100 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba3.5 - 5.9 l/100km
Akcelerace10 - 11.1 s
Opel Astra
Cena od411 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 147 kW
Maximální rychlost188 - 235 Km/h
Spotřeba3.3 - 6 l/100km
Akcelerace7 - 12.2 s
Ford Focus
Cena od399 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 134 kW
Maximální rychlost183 - 200 Km/h
Spotřeba3.6 - 5.1 l/100km
Akcelerace10 - 12.1 s

Varianty modelu

Peugeot 308 SW
Cena od460 000 Kč
Palivadiesel benzín
Peugeot 308 GT
Cena odNaN Kč
Paliva
Peugeot 308 GTi
Cena od825 000 Kč
Palivabenzín

Motorizace

1.2 PureTech 110 S&S MAN6
Palivobenzín
Převodovkamanuál (5)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost188 km/h
Spotřeba5 l
Zrychlení10.1 s
Výkon81 kW
Cenaod 435 000 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 PureTech 130 S&S MAN6
Palivobenzín
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost207 km/h
Spotřeba4.5 l
Zrychlení9.6 s
Výkon96 kW
Cenaod 460 000 Kč
Zobrazit motorizaci
1.2 PureTech 130 S&S EAT8
Palivobenzín
Převodovkaautomat (8)
PohonFWD
Objem1.2 l
Max. rychlost205 km/h
Spotřeba5.2 l
Zrychlení9.8 s
Výkon96 kW
Cenaod 520 000 Kč
Zobrazit motorizaci
1.6 PureTech 225 S&S EAT8
Palivobenzín
Převodovkaautomat (8)
PohonFWD
Objem1.6 l
Max. rychlost235 km/h
Spotřeba5.7 l
Zrychlení7.4 s
Výkon165 kW
Cenaod 740 000 Kč
Zobrazit motorizaci
1.5 BlueHDi 100 S&S MAN6
Palivodiesel
Převodovkamanuál (6)
PohonFWD
Objem1.5 l
Max. rychlost186 km/h
Spotřeba3.7 l
Zrychlení11.5 s
Výkon75 kW
Cenaod 490 000 Kč
Zobrazit motorizaci
1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8
Palivodiesel
Převodovkaautomat (8)
PohonFWD
Objem1.5 l
Max. rychlost206 km/h
Spotřeba3.6 l
Zrychlení9.4 s
Výkon96 kW
Cenaod 690 000 Kč
Zobrazit motorizaci
2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8
Palivodiesel
Převodovkaautomat (8)
PohonFWD
Objem2 l
Max. rychlost225 km/h
Spotřeba4.4 l
Zrychlení8.2 s
Výkon130 kW
Cenaod 745 000 Kč
Zobrazit motorizaci

Kolik doopravdy stojí Peugeot 308? Poptejte dealery přes Autohled a
buďte si jisti, že máte tu nejlepší cenu

Získat nejlepší cenuVozy skladem (8)

Statistika prodejů

Prodeje celkem
Prodeje firmy
8 20179 201710 201711 201712 20171 20182 20183 20184 20185 20186 20187 20188 20189 2018 50100150

Výbava

Základní (PureTech 110 Access)

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Systém řízení trakce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Dynamická brzdová světla
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Indikace převodového stupně
  • Omezovač rychlosti
  • Systém start-stop
  • Centrální zamykání

Nejvyšší (THP 205 GT)

  • 3bodový bezpečnostní pás vzadu uprostřed
  • ABS
  • Airbag spolujezdce
  • Deaktivace airbagu
  • Alu kola
  • Systém řízení trakce
  • Asistent rozjezdu do kopce
  • Nouzový brzdový asistent (EBA)
  • Dynamická brzdová světla
  • Pomoc při parkování
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
  • Elektrická zadní okna
  • Elektrická přední okna
  • ISOFIX
  • Zadní hlavový airbag
  • Přední hlavový airbag
  • Zadní opěrky hlavy
  • Zadní prostřední opěrka hlavy
  • LED světlomety
  • Světelný senzor
  • Navigace
  • Mlhová světla
  • Funkce tísňového volání
  • Sklopitelná zadní sedadla
  • Rádio
  • Dešťový senzor
  • Monitorování tlaku v pneumatikách - TPMS
  • Boční airbag vpředu
  • Posilovač řízení
  • Indikace převodového stupně
  • Omezovač rychlosti
  • Systém start-stop
  • Centrální zamykání

Příplatková (THP 205 GT)

  • Metalická barva
0
Porovnávač
TOPlist