Škoda Kodiaq RS: Stylový silák

,

Mladoboleslavské automobilce s okřídleným šípem ve znaku je často vytýkána uniformita a příliš konzervativní přístup. Kodiaq RS je zářným příkladem toho, že i Škodovka vyrábí auta, za kterými se nejeden kolemjdoucí otočí. A není to jen o dravém vzhledu a burácivém zvuku. To hlavní se skrývá uvnitř.

Exteriér: Na ulici nepřehlédnete

Při  pohledu na sportovně střižený Kodiaq RS můžeme pozorovat několik drobných i výrazných odlišností od ostatních verzí největšího škodováckého SUV. “Ereso” jako správný sportovec upouští od chromovaných detailů a například okolo bočních oken nebo na rámečku masky chladiče ji nahrazuje černou barvou. Ta se objevuje i na bočních zrcátkách a a částečně figuruje i na dvacetipalcových discích, které jsou výsadou právě Kodiaqu RS. Přední nárazník doznal drobných tvarových změn a lehké změny barevného schématu. Zadní část od běžné populace Kodiaqů odlišuje červený odrazový pás po celé šířce vozu a dvojice masivních chromovaných koncovek výfuku, ta pravá je falešná. Kdo by přecejen zapochyboval o postavení v hierarchii rodu Kodiaqů, toho ujistí decentní logo v masce chladiče a na víku pátých dveří. Přecijen odlišností od výbavového stupně Sportline nenapočítáme z pohledu designu tolik - ten největší rozdíl se samozřejmě skrývá pod kapotou, ale o tom později.

Vzhledem k velkorysým vnějším rozměrům auta a z nich vyplývající nutné zvýšené pozornosti při výběru dostatečně velkého parkovacího místa potěší samočinně vysouvací ochrany hran bočních dveří. Kdyby tím tak ale byla vybavena ta sousední auta, říkám si vždy, když přepočítám stopy od dveří na svém autě.

Interiér: Prostorný sportovec

Koho by o sportovních genech Kodiaqu RS nepřesvědčil vnější design, ten se o zaměření vozu přesvědčí po otevření dveří. Spojujícím motivem protínajícím celý interiér je červené prošití patrné na volantu, manžetě řadicí páky, madlech dveří a především na sedačkách kombinující lesklou kůži s alcantarou. Výborným doladěním atmosféry je pak nastavení červené barvy ambientního osvětlení interiéru. Vpředu řidiče a spolujezdce hýčkají sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a velmi příjemným bočním vedením. Ani Kodiaq RS nepřišel o možnost sedmimístného provedení, náš vůz ale třetí řadou sedadel vybaven nebyl. Zvláštní pochvalu si zaslouží materiál věnce zploštělého sportovního volantu, perforovaná kůže je velmi příjemná na dotyk a nezpůsobuje nežádoucí pocení rukou. Sportovní náladu na palubě podporuje virtuální kokpit opět laděný do červené barvy, dynamicky skloněné písmo nijak nesnižuje čitelnost přístrojů. Za ne zcela průkazný považuji způsob zobrazení teploty motoru a ukazatele stavu paliva - osm svítících čárek docela neobratně nahrazuje ručičku analogového ukazatele.  

Zásadním argumentem, proč by si zájemce o vůz kategorie RS měl vybrat zrovna Kodiaqa, je obrovský vnitřní prostor. Cestující rozhodně netrpí nedostatkem místa v podélném ani příčném směru a všechny postavy více než uspokojí i prostor nad hlavou. Při pohledu na černě čalouněný strop si představuji, že by vozu velmi slušela panoramatická posuvná střecha dostupná za příplatek 32.000,-Kč. Manévrování ve stísněném prostoru s poměrně velkým vozem usnadňuje více než solidní výhled všemi směry. Zadní boční okna jsou opatřena velmi šikovně řešenou stahovací stínící roletou, která za 3.600,-Kč zakrývá prakticky celé okno, vaše děti tento praktický a povedený prvek jistě ocení. Za nešťastné v jinak prakticky bezchybném interiéru považuji provedení krytu horní přihrádky před spolujezdcem. Imitace karbonu na první pohled nevypadá zle, chyba je ale v použitém tvrdém plastu, který se bohužel při přejezdu nerovností dokázal i akusticky projevit. Baterie umístěnou pod podlahou zavazadlového prostoru je z více důvodů chytrým řešením, zvlášť u vozu kategorie SUV (vozu do alespoň lehkého terénu) mi ale schází možnost umístění rezervy.

Motor a jízdní vlastnosti: Univerzální superschopnosti

Motor v Kodiaqu RS je zkrátka nekompromisní, ochotně táhne ve všech situacích a v širokém spektru otáček. K dispozici je úctyhodný výkon 176kW a točivý moment 500Nm. Při naší nejvyšší povolené dálniční rychlosti 130km/h poklidně točí cca 2100ot/min. Na dálnicích bez rychlostního limitu Vám ani nepřijde, že najednou jedete 160km/h, Kodiaq si v této rychlosti stále poměrně tiše vrní při 2600ot/min. 

Už slyším ty chytráky, kteří budou křičet, že kdo si koupí SUV za cenu s příplatky atakující 1,5 milionu korun, spotřebu neřeší. Tak kdyby to přesto někoho zajímalo: Dlouhodobá spotřeba testovaného kusu byla za několik tísíc kilometrů ustálena na 8l / 100km, hodnotu přisuzuji testovacímu režimu provozu. Výrobcem udávaná hodnota kombinované spotřeby 6,4l / 100km asi na palubním počítači řidiče potěší málokdy, plynulou jízdou s občasným plným využitím dynamických schopností pohonného ústrojí lze očekávat spotřebu okolo sedmi litrů na sto kilometrů. Což není zas tak daleko od výrobcem deklarované hodnoty a u vozu s minimální pohotovostní hmotností 1880kg (dle výbavy) je dobrou vizitkou.

V závěsu za pohonným ústrojím tvořeným silným dieselem ve spojení se sedmistupňovým automatem DSG nezůstává ani podvozek. Konstruktéři se písmeny RS nenechali zlákat k vytvoření závodního speciálu, který by byl v běžném provozu těžko použitelný. Kodiaq se velmi ochotně vrhá do zatáček, příliš se nenaklání a k mému příjemnému překvapení ho příliš nerozhodí ani nekvalitní povrch vozovky. Na druhou stranu si zachovává dostatek komfortu pro pasažéry, přejezdy příčných nerovností jsou doprovázeny spíše zvukovým projevem než fyzickým otřesem. Místa pro kritiku podvozku skutečně není mnoho, jen si neodpustím poznámku, že i přes použití adaptivních tlumičů vysloveně komfortní režim k dispozici není, Kodiaq RS má zkrátka spíše sportovní ambice. Ale to není kritika, jen doporučení, aby se vyznavači komfortní houpavé jízdy spíše poohlédli jinde. Na celkovém dojmu z podvozku se nepochybně podílí i extrémní dvacetipalcová kola XTREME. 

Jako nejdiskutabilnější záležitost na jinak těžko kritizovatelném Kodiaqu RS vnímám systém Dynamic Sound Boost, který technickým zařízením umístěným u výfuku vytváří zvukovou kulisu v závislosti na jízdním režimu a otáčkách motoru. Už jen fakt, že odzadu cosi zní a odpředu je slyšet vcelku příjemný zvuk samotného motoru, vytváří pro řidiče dle mého názoru nesourodou směsici zvuků. Na druhou stranu, kdo na sebe chce upozornit, jistě svého cíle dosáhne. Ti ostatní si navolí jízdní režim Individual a zvuk jednoduše vypnou.

Závěr: Pan Kodiaq

Osobně bych Kodiaqa RS charakterizoval jako silné reprezentativní SUV se sportovním duchem a bez vážnějších nedostatků. Pokud by někoho napadlo kritizovat pořizovací cenu, Škoda Kodiaq RS je přecijen se základní cenovkou 1.189.900,-Kč aktuálně nejdražší Škodovkou v nabídce, měl by si uvědomit, který konkurent nabídne tak vyváženou kombinaci silného motoru, výborného podvozku a bohatého vnitřního prostoru. Kodiaq RS tak beze zbytku uspokojí typicky mladé aktivní lidi, kteří kromě exkluzivity a vynikajících jízdních vlastností ocení i možnost jednoduše naložit jízdní kolo nebo dětský kočárek. Například oproti koncernovému dvojčeti Volkswagen Tiguan Allspace přináší Kodiaq RS větší dávku emocí za výhodnější cenu. U většiny konkurence z řad nejprodávanějších značek SUV s tak silnou osobností v nabídce vůbec nenajdeme.

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • Silný motor
  • Jistý podvozek
  • Velkorysý vnitřní prostor
  • Prémiový vzhled

Mínusy

  • Imitace karbonu v interiéru
  • Diskutabilní generovaný zvuk motoru

Rivalové

Toyota RAV4
Cena od734 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4.6 - 6.4 l/100km
Akcelerace8.1 - 11 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od735 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4
Výkon110 kW - 176 kW
Maximální rychlost198 - 228 Km/h
Spotřeba5 - 8.1 l/100km
Akcelerace6.7 - 9.9 s
Ford Kuga
Cena od740 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 165 kW
Maximální rychlost177 - 208 Km/h
Spotřeba1.2 - 5.6 l/100km
Akcelerace8.7 - 12.5 s
Honda CR-V
Cena od679 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon127 kW - 142 kW
Maximální rychlost180 - 211 Km/h
Spotřeba5.3 - 7.1 l/100km
Akcelerace8.8 - 10 s
Renault Arkana
Cena od660 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 105 kW
Maximální rychlost172 - 200 Km/h
Spotřeba4 - 5.3 l/100km
Akcelerace9.8 - 10.6 s
Peugeot 5008
Cena od650 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost188 - 219 Km/h
Spotřeba4 - 5.6 l/100km
Akcelerace8.3 - 11.8 s
Mazda CX-5
Cena od647 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 208 Km/h
Spotřeba5 - 7.2 l/100km
Akcelerace9.2 - 10.9 s
Nissan X-Trail
Cena od795 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 198 Km/h
Spotřeba6.5 - 8.1 l/100km
Akcelerace10.7 - 12.7 s
Seat Tarraco
Cena od796 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost196 - 228 Km/h
Spotřeba1.8 - 7.3 l/100km
Akcelerace6.2 - 10.1 s
Mitsubishi Outlander
Cena od574 900 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost190 - 192 Km/h
Spotřeba7.1 - 7.5 l/100km
Akcelerace10.9 - 13.3 s
Subaru Forester
Cena od900 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon110 kW - 110 kW
Maximální rychlost192 - 192 Km/h
Spotřeba7.4 - 7.4 l/100km
Akcelerace11.8 - 11.8 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od880 880 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon85 kW - 165 kW
Maximální rychlost188 - 240 Km/h
Spotřeba4.9 - 7.2 l/100km
Akcelerace6.9 - 11.3 s
DS 7 Crossback
Cena od895 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon95 kW - 220 kW
Maximální rychlost194 - 240 Km/h
Spotřeba1.5 - 5.9 l/100km
Akcelerace6.5 - 10.8 s
0
Porovnávač
TOPlist