Škoda Rapid Spaceback

,
Předek auta

Motor a výbava

Rapid má ve své nabídce dvě benzínové jednotky. Základní motorizací se stalo litrové TSI s výkonem 70 kilowat, které lze pořídit i s výkonem 81 kilowatt. V mém případě, kdy testuji atraktivní verzi Monte Carlo, se mi trochu postesklo po silnější jednotce, jelikož pod kapotou pracovala právě základní motorizace. Alternativou je benzínová čtrnáctistovka TSI s výkonem 92 kilowat, a to ve spojení s automatickou převodovkou DSG. Pořizovací cena v naší výbavě činí 427.900 Kč. Pokud chcete více výkonu, musíte oželet automatickou převodovku a dostanete tak k dobru 11 kilowata dokonce ušetříte 18.000 Kč. O citelných 52.000 Kč navíc můžete získat ještě větší výkon a zároveň automat. Konec počtům a rovnou k pocitům z litrového tříválce. Od základní motorizace nelze očekávat zázraky, pokud chcete praktikovat dynamičtější jízdu, musíte jednotku vytáčet až k pěti tisícům otáčkám. Až po této hranici se vám dostaví alespoň náznak dynamického charakteru, jinak je tento Rapid šitý na míru šetřílkům. Při dálničním tempu není problém udržet spotřebu okolo 6,5 litru, na okreskách hodně záleží na stylu jízdy, ale kombinovaná spotřeba se dokázala zastavit na hodnotě cca 5,6 litru benzínu na sto kilometrů. Ve spojení s automatickou převodovkou DSG o sedmi rychlostních stupních se stává z Rapida relativně příjemný společník na každodenní cestování. Nicméně automatická převodovka v některých případech až moc jednotku dusí, a tak se skrze volant dostává do interiéru nepříjemných vibrací. Na druhou stranu se do interiéru nedostává téměř žádného hluku od motoru, to samé však nelze říct o aerodynamickém hluku při vyšších rychlostech.

V základním provedení vychází Rapid Spaceback na velmi přijatelných 299.900 Kč, počítat se však musí s opravdu strohou výbavou. Testovaný výbavový stupeň Monte Carlo vám mimo opravdu atraktivní vzhled nabídne již slušnou výbavu. Přesto se za řadu komfortních prvků musí připlácet, a tak není problém přiblížit se k hranici půl milionu. Součástí základní výbavy testovaného vozu jsou Low bi-xenonové světlomety, panoramatická střecha, šesti a půl palcový infotainment Swing (Apple konektivita, USB, SD karta) či Climatronic – automatická klimatizace s elektronickou regulací, kombifiltrem a senzorem vlhkosti. Za řadu položek se však muselo připlácet. Například za opravdu pohlednou metalickou červenou barvu Velvet si připlatíte celkem 16.600 Kč, infotainment Colombus s navigačním systémem zvedne pořizovací cenu o 12.000 Kč, Rear View Camera – zadní parkovací kamera s ostřikovačem pak stojí za příplatek 7.000 Kč a bohužel i tempomat není součástí druhé nejvyšší výbavy, a tak v případě zájmu si připravte 12.000 Kč. Dnešní doba umožňuje z relativně dostupného vozidla udělat v rychlosti výbavově nadupaný kočár, osobně bych místo leckdy zbytečných prvků výbavy volil investici do silnější jednotky.

zadek auta

Řízení: Sametově příjemné

Byť se Monte Carlo tváří jako sportovec v nejlepší formě před olympiádou, jeho řízení a projev základní jednotky vám jasně určují meze, a tak ke sportovnímu projevu by bylo potřeba trochu toho automobilového dopingu. Se vzhledem nemám problém, Spacebacku to doopravdy sluší. Řada SUV také nenabízí pohon všech kol, tak proč si na sportovce jen nezahrát? V interiéru je součástí tříramenný sportovní volant, který skvěle padne do ruky. Řízení jde zlehka, vše je příjemně sladěné, a tak namísto sportovních vyhlídek se spokojíte s komfortní projížďkou ve stylovém ohozu. Tu a tam, když vymetete silniční kráter, se skrze volant dostaví nepříjemné drcnutí. Podvozek je komfortní spíše na kvalitnějších komunikacích, pokud má trávit velké množství času na opravdu špatných cestách, musíte se spokojit s občasným poskakováním a drncáním. Asistenčními systémy je Rapid téměř nepolíben, o vůz se tak s elektronikou hádat nebudete, a to mě osobně nevadí. V nabídce by se ale mohl objevit alespoň asistent pro jízdu v pruzích či sledování mrtvého úhlu.

Interiér

Praktičnost má své meze

Rapid je zde z jednoho a prostého důvodu. Pokud je pro vaše potřeby Fabia moc malá a Octavia moc drahá, nastupuje na scénu právě Rapid. Důkazem jeho obliby je i fakt, že se jedná o třetí nejprodávanější vozidlo na českém trhu. Jen pro porovnání oproti Fabii nabízí Rapid o 135 milimetrů delší rozvor. Na Octavii pak ztrácí 77 milimetrů. Pocitově uvnitř vozu je spíše vůz delší, naopak na šířku by pár milimetrů přišlo vhod. Za volantem se sedí pohodlně všemi směry. Dostatek prostoru je díky úzké středové konzoli i pro pravé koleno. Milým překvapenímje prostor ve druhé řadě sedadel, kde není problém usadit dospělého pasažéra. Tři dospělí si však ve druhé řadě sedadel moc komfortu neužijí. Rapidsetak stává ideálním vozem pro čtyřčlennou rodinu. Po interiéru nalezneme celou řadu odkládacích prostor, do výplní dveří se vejde i litr a půl velká lahev. Největší objem nabízí odkládací prostor před spolujezdcem, kde nalezneme i slot pro SIM a SD kartu, případně mechaniku pro přehrání oblíbené hudby na klasickém cédéčku. Pocitově je interiér provzdušněný, největší zásluhu na tom má panoramatická střecha, která nabízí impozantní výhled. Velikou zbraní Spacebacku je zavazadelník, který v základním uspořádání nabízí slušných 415 litrů. Sedadla druhé řady lze jednoduše sklopit a vytvořit tak prostor pro převoz rozměrnějšího nákladu o maximálním objemu 1.380 litrů. Škoda, že po sklopení vzniká celkem výrazný shod. Po stranách nalezneme praktické háčky, zásuvku a pod ložnou plochou rezervní kolo. Uvítal bych dvojitou podlahu, jelikož zavazadelník je dost hluboký, a tak vykládání těžších předmětů přestává být komfortní. Při srovnání s krátkou Fabií má Spaceback navrch o rovných sto litrů.

Kufr

Interiér: Tvrdá ergonomie

Ihned po otevření dveří je patrné, že zde se hraje především na cenu a ergonomii. Ne že by byl interiér Rapidu nudný, ale opravdu ničím vás nepřekvapí. Vše je podřízeno přehlednosti a účelnosti, což na druhou stranu zvládla Škodovka jak jinak než téměř dokonale. Možná bych uvítal obrazovku infotainmentu Amundsen o pár centimetrů výše, jinak opravdu nemám výtek. Kdo si potrpí na měkčené plasty, bude zklamán, slícování a povrchová úprava každopádně odpovídají standardům české automobilky. Plusové body si odnáší skvělý multifunkční, kůží obšitý, volant a infotainment. V našem případě systém Amundsen, jenž nabízí propracovanou navigaci a svižné propojení s chytrým zařízením. Ovládání je přívětivé, osloví i rychlost a grafické zpracování. K celkově povedeným sedadlům musím dodat jediné, šíře opěradla by mohla být o chlup větší. Líbivé je ambientní osvětlení prostoru madel na dveřích a odkládacího prostoru před řadící pákou. Naopak osvětlení nohou působí rušivě.

Kabina Zadní sedadla

Závěr

Rapid Spacebeck patří k ideálnímu vozu pro mladou rodinu, líbí se mi kombinace atraktivního vzhledu se zachováním praktických předností. Co se týče motorizace, volil bych výkonnější jednotku, alespoň tu s 81 kilowatty. Naopak výbavu bych si dokázal představit i bez zbytečných příplatků, které šroubují cenu nebezpečně blízko půl milionu. Za příplatek určitě stojí infotainment Colombus, jenž nabízí propracovaný navigační systém. Co se týče Low bi-xenonových světlometů určitě mohu taktéž doporučit. Nejenže vozu přidají na atraktivitě, jsou i dostatečně účinné. Pokud s Rapidem budete trávit většinu času na okreskách na zvážení jsou i jiné disky kol včetně obutí. Sedmnáctipalcové nízkoprofilové pneumatiky citelně ubírají na komfortu. V celkovém hodnocení si ode mne Rapid Spaceback odnáší doporučení pro čtyřčlennou rodinu, která chce pohledný a praktický vůz s možností široké volby výbavových prvků.


Škoda Rapid Spaceback 1.0 TSI DSG

Plusy:

  • Prostor pro cestující ve druhé řadě sedadel
  • Příjemné a přesné řízení
  • Široký výběr příplatkových položek

Mínusy:

  • Slabší odhlučnění
  • Úzká opěradla sedadel
  • Vyšší hrana zavazadelníku

Rivalové

Fiat Tipo Hatchback
Cena od344 500 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 88 kW
Maximální rychlost185 - 200 Km/h
Spotřeba3.7 - 6 l/100km
Akcelerace9.6 - 12.1 s
Hyundai i30
Cena od359 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 118 kW
Maximální rychlost187 - 210 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.9 l/100km
Akcelerace8.4 - 12.3 s
Toyota Auris
Cena od379 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon97 kW - 97 kW
Maximální rychlost200 - 200 Km/h
Spotřeba5.9 - 5.9 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Mégane
Cena od389 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost190 - 214 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.9 l/100km
Akcelerace8.2 - 11.1 s
Škoda Scala
Cena od397 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 110 kW
Maximální rychlost188 - 220 Km/h
Spotřeba4.1 - 5.1 l/100km
Akcelerace8.2 - 10.9 s
Kia Ceed
Cena od404 980 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon73 kW - 103 kW
Maximální rychlost183 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 5.7 l/100km
Akcelerace9.1 - 11.8 s
Ford Focus
Cena od413 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 134 kW
Maximální rychlost183 - 222 Km/h
Spotřeba3.6 - 6.1 l/100km
Akcelerace8.3 - 12.1 s
Peugeot 308
Cena od445 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 96 kW
Maximální rychlost186 - 207 Km/h
Spotřeba3.5 - 5.2 l/100km
Akcelerace9.4 - 11.5 s
Opel Astra
Cena od449 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon77 kW - 107 kW
Maximální rychlost200 - 215 Km/h
Spotřeba3.4 - 5 l/100km
Akcelerace9.9 - 10.9 s
Alfa Romeo Giulietta
Cena od422 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon88 kW - 125 kW
Maximální rychlost195 - 214 Km/h
Spotřeba4.7 - 7.2 l/100km
Akcelerace8.3 - 10.2 s
0
Porovnávač
TOPlist