Toyota Yaris 1.5 Dynamic Force - počtvrté a zase úspěch?

,

Yaris je ve třídě malých vozů pojmem už přes 20 let. Auto, které první generací v roce 1999 rozčeřilo vody tohoto segmentu nejen svou prostorností a bezpečností, přichází nyní ve čtvrté generaci. Můžete jej mít s litrovým motorem od 350 tisíc korun, nebo s motorem 1.5 buď jako hybrid nebo “nehybrid”. Poslední jmenovanou variantu jsme měli na test ve verzi s motorem 1.5 Dynamic Force se šesti stupňovým manuálem. V této motorizaci vás jeho pořízení přijde na 420 tisíc korun.

Ke startu připravit

Na délku měří 3940 mm a je tedy o pár centimetrů menší než Fabia, ale má o 90 mm delší rozvor, což je na první pohled patrné. Hlavně ta zadní kola už snad nemohou být posunuta více vzad do rohů karoserie. To se projeví pozitivně na jízdních vlastnostech i stabilitě auta v přímém směru. Pod kapotou nepřekvapí přítomnost tříválce, ale v dnešní downsizingové době překvapí motorem s poměrně velkým objemem 1,5 litru s atmosférickým plněním, který na tento objem disponuje zajímavým výkonem 125 koní při 6600 otáčkách a 153 Nm kroutícího momentu. Zajímavostí je v dnešní době také absence start-stop systému. Motor má proměnné časování sacích ventilů a přímý vstřik benzínu do válců. To mu má zajistit papírové hodnoty spotřeb 5,2 až 5,5 litru na sto dle metodiky WLTP. 

První pohled

První pohled padne na sympaticky tvarovanou příď, kde hlavně vytažené blatníky dělají auto opticky hezky sebevědomé a dost široké. Na druhou stranu na zádi jsou ty blatníky vytrčené ještě víc a místy ty křivky vypadají až jakoby se s místem plýtvalo na úkor prostoru pro cestující - není to zkrátka takový ten přísně účelný design, který známe třeba z koncernu VW. To se potvrdí na zadních sedadlech, kdy masivní zadní sloupek dělá ze zadních sedadel trochu stísněné místo a malý úhel otevírání zadních dveří znesnadní nastupování. Při čistém pohledu zezadu to vypadá jakoby ta úzká kabina na ty široké blatníky snad ani nepasovala. Při tomto pohledu je také určitě poznat inspirace úspěšným modelem CH-R. 

Vezmeme za kliku lehce se otevírajících dveří a usedáme dovnitř. Tady je taková zvláštní směsice moderny a tradice, na které jsme u Toyoty zvyklí. Takové ty opatrné krůčky do budoucnosti, ale zároveň lpění na ověřených řešeních, které fungují již dlouhá léta spolehlivě. Ten interiér je určitě menší “odvaz” než ten exteriér a umím si představit, že po tom sympatickém vzhledu bude usednutí možná malým zklamáním. Tady totiž žádné velké překvapení není. A tak sice na přístrojové desce s binokulárními budíky najdeme rychloměr složený ze segmentů jako na kalkulačce, ale to je asi tak zhruba veškerá extravagance, kterou tu najdeme. Navíc není tohle provedení úplně praktické, protože těch plastů je na přístrojovém štítu až moc, a to na úkor zobrazení důležitých informací. Vpravo od kapličky přístrojů je vytrčená velká obrazovka infotainmentu s velkými tlačítky na přepínání kontextů. V této verzi slouží obrazovka hlavně na zobrazení přehrávané hudby, případně zrcadlení mobilního telefonu, klimatizace má své ovládání mimo. Na to jsou pod obrazovkou tři velké kruhové ovladače manuální klimatizace včetně mechanického posuvníku klapky pro uzávěr vzduchu v kabině. A tak snad nejkomplikovaněji vypadá volant, na kterém se sdružila všechna dnes běžné funkce a tlačítka. Přestože výbavou tato verze úplně nehýří, překvapí na volantu ovládání adaptivního tempomatu, který bych v téhle verzi určitě nehledal. Když zvedneme zrak od volantu zjistíme, že ve výhledu vpřed trochu omezuje tlustá základna A sloupku a umístění zrcátek. Ta nejsou asférická, ale jsou relativně velká.

Místa uvnitř je na poměry třídy přiměřeně, vzadu spíše méně, ale průměrně vysoký člověk si za sebe sedne a předního sedadla se koleny jen taktak nedotýká. V kufru 286 litrů také odpovídá horšímu průměru třídy malých vozů. Ale vepředu se sedí krásně, takže vyrazíme zjistit, jak se chová Yaris na silnici.

Jízdní vlastnosti

Otočením klíčku probouzíme benzínový tříválec s tím, že o počtu válců nemůže být pochyb. Motor je slyšet, ale jeho vibrace jsou utlumeny dobře. Díky atmosférickému plnění je rozjezd velmi snadný, protože nástup síly je plynulý a není tu takový ten typický výkonový skok jako u turbomotorů. To je velkým plusem hlavně pro jízdu ve městě. Motor je použitelný už kolem 2 tisíc otáček, podle zvuku byste mu tipovali výrazně méně. Plynulé jízdě pak pomáhá i přesná převodovka. Ve městě se na šestistupňové převodovce díky kratším převodům často řadí, ale není problém rychlosti přeskakovat. Ale byla by to škoda - převodovka řadí dobře a má poměrně krátké dráhy. Na nájezdu na dálnici stačí motor na trojku trochu přišlápnout a sice s větším než malým hlukem, ale statečně se dere k vyšším otáčkám. Tam teprve podává nejvyšší výkon, ale pocitově se mu tam moc nechce. Ale když tam je, táhne statečně. To potvrzuje i hodnota 9 vteřin z nuly na sto, co není vůbec špatná hodnota. Na dálnici pak motor točí kolem 3200 otáček, a při ustálené jízdě není tolik slyšet, jako když se po něm chce nějaký větší výkon. Při dálniční rychlosti se pak všechny zvuky spojí a s tříválcem problém není. Obecně velmi potěší okamžitými reakcemi na plyn a lineárním nárůstem výkonu. To jsou dvě věci, které autu ve městě i na okreskách propůjčují vlastnosti pro celkem zábavnou jízdu. Co se týče spotřeby, měl Yaris v testovacím týdnu dost náročné podmínky, ale 5,5 až 6 litrů je v pohodě dosažitelných. Na dálnici zhruba 6,5 litru. 

Podvozek je trochu tužší a na některých výmolech je to uvnitř slyšet i cítit. Možná by mohl být i trochu měkčí, ale ten tužší pak na druhou stranu potěší při rychlejší jízdě. Týden zápůjčky sice téměř každý den sněžilo, takže na nějaké divočejší tempo nebyl prostor, ale zase byl prostor dostatečně vyzkoušet citlivost elektroniky na zasněžených silnicích. ESP dobře zasahuje při nedotáčivém smyku zaseknutím vnitřního předního kola, které vyvolá lehký přetáčivý smyk a tím se auto vrátí do původního směru. Samozřejmě to má svoje limity, ale zásah je včasný a citlivý. Stačí jen kroutit volantem kam chcete jet. 

Elektronika

Verze Comfort není nějak extra nabitá výbavou, ale to, co v této střední výbavě dostanete, je tak akorát. V autě nechybí adaptivní tempomat s udržováním v jízdním pruhu, ten funguje celkem dobře. Infotainment je velmi jednoduchý a reaguje svižně, ale rozhodně není chloubou automobilky. Díkybohu má ale Apple CarPlay a Android Auto, takže využijete dobře umístěnou velkou obrazovku k navigaci, telefonování a muzice. Hlavní světlomety nabízí v této výbavě LED potkávací i dálková světla. Ta dálková by mohla svítit o něco více do dálky, potkávací jsou naopak dostatečná.

Nakonec konec

Yaris přináší nekomplikované auto, které ve výbavě comfort nabízí univerzální přepravní prostředek - nekomplikované, předvídatelné, spolehlivé malé auto, které uspokojí nenáročné řidiče. Atmosférický motor slibuje nenáročnost a ukazuje, že ne všechny motory musí být přeplňované díky tomu, že nabízí dostatečný výkon pro každodenní nároky. Na rozdíl od přeplňovaných motorů je s ním ve městě snazší jezdit.  

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • vzhled exteriéru
  • jízdní vlastnosti
  • rozměry
  • posez a řízení

Mínusy

  • slabší design interiéru
  • méně místa vzadu
  • provedení infotainmentu
  • horší zvuková izolace

Akční nabídky

Rivalové

Volkswagen Polo
Cena od499 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 81 kW
Maximální rychlost187 - 195 Km/h
Spotřeba4 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Corsa
Cena od369 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost174 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Peugeot 208
Cena od430 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost164 - 208 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Hyundai i20
Cena od379 990 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 188 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Kia Rio
Cena od339 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
CITROËN C3
Cena od392 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon61 kW - 81 kW
Maximální rychlost169 - 198 Km/h
Spotřeba3 - 4 l/100km
Akcelerace15 - 15 s
SEAT Ibiza
Cena od484 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost186 - 216 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Clio
Cena od383 000 Kč
Palivabenzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 105 kW
Maximální rychlost180 - 205 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
MINI 3dv.
Cena od763 932 Kč
Palivaelektřina benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon100 kW - 170 kW
Maximální rychlost150 - 246 Km/h
Spotřeba4 - 14 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
0
Porovnávač
TOPlist