Cena od | 1 202 104 Kč |
Paliva | diesel benzín plug-in-hybrid |
Převodovka | a |
Pohon | FWD |
Výkon | 100 kW - 150 kW |
Maximální rychlost | 182 - 200 Km/h |
Spotřeba | 1.5 - 7.7 l/100km |
Akcelerace | 9.4 - 13.5 s |
Ford Tourneo Custom
Vozy Tourneo vychází z dobře známého, již 50 let existujícího, modelu Transit. První Ford Tourneo vydala automobilka v polovině 90. let minulého století. Tehdy se šlo o představení v podobě variace minibusu. Jak šel vývoj designu, Tourneo zeštíhlelo a dnes, stejně tak, jako nosí označení „van“ (dodávka), může též připomínat velikostně menší, veliké MPV. O něco menší variantu představuje Ford v podobě dalšího velkého MPV, Tourneo Connect. Výroba letošní, faceliftované verze 2018 započala na konci loňského roku a první kusy byly předány zákazníkům z kraje r. 2018.
Co je nového u letošní verze?
S novým modelem přichází řada změn. Nejvíce zaujme v rámci exteriéru sjednocení chladícího otvoru v přední masce, který je nyní ve stylu soudobých SUV v porfoliu výrobce a působí tak masivněji a o něco sebevědoměji. Modernizací prošla i technologie světlometů. Bylo přidáno již stabilně denní led svícení s unikátním Ford-světelným podpisem. Boční strany i záď auta vesměs kopírují odkaz předfaceliftové generace z roku 2016.
Ani útrobám se naštěstí nevyhl zeštíhlující a modernizační efekt. Z těch okem viditelných změn v rámci interiéru asi nejvíce zaujme zbrusu nová, přeskupená a od přehršlu tlačítek vysvobozená středová konzole. Nyní ji za příplatek může ve voze nahradit velký 8' displej, suplementovaný již jen několika tlačítky a regulátory. Ten zprostředkovává nejen multimediální data a lze jej ovládat jak tradičně dotykem tak i hlasovými povely. Vzhledem k tomu, že automobilka dodává už i plnou podporu češtiny, mohou být hlasové povely přirozeně v češtině. To vše je možné na základě inovovované verze operačního systému SYNC 3.
Ty kvality, u kterých došlo ke změnám, ale nelze je vidět na první pohled, byly vývojáři také adresovány. Jmenovitě se jedná o zvýšení tuhosti auta, což samo o sobě má vliv nejen na bezpečí cestujících v kolizních situacích (Euro NCAP 5ti hvězdičkové skóre), ale i na jízdní komfort (menší množství hluku v interiéru, lepší jízdní vlastnosti). Nově je k dispozici samočinná šestistupňová převodovka, která alespoň dle již existujících recenzí funguje úsporně a řadí hladce. Na druhé straně rovnice je přirozeně motorizace. Moto je v nabídce pouze jeden, a to turbodiesel s přidávanou složkou AdBlue. Jeho objem se zmenšil o 2 desetiny litru, na výsledné 2,0 l, nicméně výkonově si oproti svému předchůdci nepohoršil. Naopak, automobilka upravila motorové ústrojí tak, že došlo ještě ke zvýšení točivého momentu a nyní se přehoupl z původně maximálních 385 Nm přes hranici 400 Nm. Točivý moment, vektorovatelný proměnlivě na levé či pravé kolo přední nápravy, činí nyní v maximální výkonnostní verzi 405 Nm. To, samo o sobě, i na základě odborných recenzích usnadňuje manévrovatelnost v městském provozu a jedná se tak o zlepšení a zkomfortnění jízdního projevu. I vzhledem, přihlédneme-li k faktu, že nová verze, hlavně díky úpravám katalizačních procesů a přidáním AdBlue, spadá do nejnovější normy Euro 6 a v provozu reálně může klesnout vylučování CO2 až na 166 g/km u nižší výkonáže, a přibližně průměrujících 180 g/km stabilně u nejvýkonnějších variant 130 a 170 koní, spřažených s automatickou převodovkou SelectShift.
Rozměry a objem, sedadla jejich počet a možné konfigurace
Model Tourneo Custom 2018 je k dispozici ve dvou rozvorových verzích: L1 a L2. Kratší verze L1 činí auto celkově dlouhé 4973 mm a objem zavazadlového prostoru za 3. řadou sedadel činí nemalých 1200 litrů. U druhé, delší varianty je vůz delší o 37 centimetrů a zároveň se tak zvětšil i objem zavazadlového prostoru. Za třeří řadou sedadel ve verzi L2 je nyní od podlahy až ke stropu dostupných ohromných 1900 litrů a na výšku můžete za sedadla uložit až 1,3 m vysoké (dlouhé) předměty. V případě šířky i výšky jsou obě verze téměř stejné: celkovou šířkou i se zrcátky necelé 2 metry a stejně tak i výškou, která v žádném případě nepřesáhne hodnotu vyšší 198 centimetrů. Kromě prostornosti, která je u takto koncipovaného vozu jistě žádaná se hledí na kvalitu rejdu. Ten je u kratší verze zhruba o metr a čtvrt menší než u verze L2 a pohybuje se na hranici 11,5 metru.
Tak jako předfacelift, i nové Tourneo Custom umožňuje uživatelům velkou variablitu v kofigurovatelnosti zadních 6 míst k sezení. Dohromady je zde až 30 různých kombinací, jak sedadla úspořádat tak, aby vyhovovala právě dané situaci. Každé sedadlo lze sklopit a použít jako stoleček na odkožení pití či dokumentů nebo klasicky jako loketní opěrku. Dále sedadlo může být usazeno ve směru i proti směru jízdy. A nakonec lze všech šest sedadel i prostoru v případě potřeby vyndat z vozu a rozšířit tak objed a ložnou délku zavazadlového.
4 úrovně výbavy a ceny pro český trh
Tradičně nabízí Ford i u toho modelu čtyři nakonfigurované výbavové stupně, od nejzákladnější „Trend“, přes „Titanium“, „Titanium X“ až po vrcholnou výbavu „Sport“. Motorizace je k dispozici jedna jediná, a sice motor Ford Eco Blue 2.0. Ford jej dodává ve třech výkonostních úrovních– 105 k (360 Nm), 130 k (385 Nm) a 170 k (405 Nm). Spotřeba se v rámci této motorizace pohybuje v průměru od 6 do 7 litrů nafty na 100. Motor doznal zlepšení snad ve všech ohledech, od spotřeby, pak především přes vyšší výkon (+ až 15 koní a až 50 Nm točivého momentu orpoti předchozímu 2,2 TDCi předfaceliftového modelu), snížila se hlučnost 4 dB při volnoběhu a díky upravení konstrukce a použitých materiálů se standardně prodloužil i interval nutnosti pro pravidelný servis až na 2 roky, resp. 40 000 ujetých kilometrů.
A co tedy ta která výbava standardně zahrnuje?
Trend, coby finančně nejdostupnější varianta, bude hodně lidem naprosto dostačovat. V základu nabízí 16' kola, halogenové světlomety s funkcí natáčení do zatáček, vyhřívaná a el. sklopná zpětná zrcátka a klasicky v barvě karoserie. Dále obsahuje navíc zadní a dokonce i přední parkovací senzory. Z multimédií a konektibility je zde již dostupný operační systém Sync 3 ve verzi Lite, 4' palubní mezibudíkový displej, 2x Usb port, Bluetooth a služba „Emergency assist“ (v případě aktivace airbagů či odpojení palivového přívodu operační systém automaticky zavolá IZS skrze zařízení, která má posádka zrovna přijepojeno přes Bluetooth, plus zašle automaticky i polohu GPS). Velmi zajímavým prvkem v této nejzákladnější verzi je přítomnost 10ti zvukových reproduktorů. Výbava „Trend“ se dodává jen se 6ti stupňovým manuálem a dvěma nejnižšími výkonovými verzemi dané motorizace (105 a 130 k). Cenou se takto vybavený vůz pohybuje ve verzi L1 na hranici 893 000 Kč (105 k, 360 Nm), popřípadě 947 400 Kč (130 k, 385 Nm) nebo 965 500 Kč za delší verzi L2 (obě ceny jsou již vč. DPH).
Výbava Titanium je nadtstavbou „Trend“. V jejím základu jsou již standardně 17' kola z lehkých slitin, vyhřívané čelní sklo, světelný a dešťový sensor a dokonce již i dvouzónová klimatizace, pro lepší pohodlí cejstících vzadu. Multimediální rozhraní obohatí již zmíněný 8' středový dotykový displej a přibývá tak přirozeně možnost konektibility Android Auto i Apple CarPlay. Tourneo Custom ve výbavě Titanium lze objednat již se šestistuňovou automatickou převodovkou a dodávané výkonáže jsou dostupné pouze jen ty nejvyšší (130 a 170k). Cena takového standardního modelu se pohybuje v závislosti na vybrané motorizaci a použité převodovce v rozpětí od cca 1 mil. Kč až po 1 085 000 Kč za delší, výkonnější verzi s automatem, a to vč. DPH.
Titanium X oproti předchozí výbavě navíc nabídne zadní parkovací kameru, kožené čalounění sedadel ve dvou volitelných odstínech šedé, elektricky nastavitelné polohování sedadla řidiče (vč. bederního vyboulení) a k této výbavě je v ceně dodán už domácí sat/nav systém Sync 3.
Nejvíce si zaplatíte za motorově nejsilnější verzi Sport. Tento balíček v sobě snoubí exteriérový „sport paket“ body kit, 17' kola s výběrovým designem i lakováním. V interiéru se čalounění změní z celokožneného na jen častečně kožené. Největší rozdíl mezi touto a ostatními výbavami pak přirozeně spočívá v jízdním projevu. Ke 170 koním výkonu si můžete zvolit z obou druhů převodovek, 6ti stupň. manuálu či automatizovaný SelectShift. Za vrcholné Tourneo si importér nechá zaplatit až 1 157 000 Kč v delší verzi, s automatem.
Uvedené ceny jsou v případě základních nabízených konfiguracích výbavy a tedy nejsou hraniční. Ford nabízí příplatkové položky a cena se může u libovolné z výbav navýšit. Z bezepčnostních zařízení je za příplatek například snímač mrtvého úhlu, indikátor snímače jízdních pruhů i adaptivní tempomat (vč. kontrola provozu za vozidlem při vycouvávání z kolmého stání) anebo bezpečí chodců zohledňující předkolizní asistent, který funguje až do rychlosti cca 80 km/h. Příplatkový je též audio systém o více jak 10 reproduktorech anebo například připojení DAB a DAB+, mimo řady jiných. V otázce bezpečnosti a airbagů je tam však jednotnost a všechny výbavy, zahrnují již v ceně veškeré airbagy, kterými je a může bý nové Tourneo Custom vybaveno.
A co na to konkurence?
Ač se může zdát, že Ford nezná v této kategorii rovnocenou konkurenci, opak je pravdou. Při bedlivém průzkumu českého trhu v daném segmentu a cenových relacích vykrystalizují minimálně 3 nebo 4 vážní konkurenti, jejichž nabídka je v jednom i více aspektech objektivně lepší než ta, kterou představuje Tourneo Custom. Mezi největší konkurenty vhledem k poměru cena výkon a mezi ty, které stojí za to prozkoumat, než uděláte finální rozhodnutí, patří rozhodně Toyota Proace Verso, které nabízí podobné technologie, ovšem za nižší cenu a nese s sebou záruku vysoké spolehlivosti a kvalitních servisních služeb (záruka 5 let nebo 1000000 kilometrů versus záruka od automobilky Ford v podobě pouch 2 let, respektive 40000 najetých kilometrů, jistě mluví za vše). Dalším minimálně rovnocenným rivalem jsou dodávkové/veliké MPV vozy Peugeot Traveller a Citroen SpaceTourer, které konkurují srovnatelnou, né-li bohatší výbavou, opět výhodnější zárukou, větším jízdním komfortem i nižší spotřebou (jm.v případě Citroenu). Z levnějších, avšak né tak kvalitativně vyspělých variant můžeme nahlédnout do nabídek značek Opel (modely Vivaro Combi a Combi+ či Opel Tourer) anebo Hyundai (nabízí model H-1 Tour, který má srovnatelný výkon, ovšem o něco horší spotřebu i emise). Z těch dražších rivalů v podobném duchu, ovšem s větší variabilitou i dodanou kvalitou se vyplatí zvážit snad jen nabídku autobilky Volkswagen a jejich vozy Multivan (i multivan Bulli) a Carevelle, které nabídnou poněkud sofistikovanější a především širší nabídku, a to i v oblasti výkonu.
Palivo | diesel |
Převodovka | a, m |
Poháněná náprava | FWD |
Výkon | 96 kW - 125 kW |
Maximální rychlost | 165 - 170 Km/h |
Zrychlení na 100 Km/h | - - - s |
Série | - |
Začátek výroby | - |
Začátek výroby modelu | - |
Třída vozidla | vyšší střední třída |
Interní označení výrobce | - |
Výška | 1979mm |
Šířka | 1986mm |
Délka | 4973mm |
Rozvor | 2933 mm |
Objem kufru | 1150 / - l |
Hmotnost | 2400 - 2455/ 3140 - 3240 Kg |
Poloměr otáčení | - |
Světlá výška | - |
Kombinovaná | 7.6 - 8.8l/100km |
Ve městě | - - - l/100km |
Mimo město | - - - l/100km |
Emisní norma | Euro 6 |
CO2 | - g/km |
typ | minibus |
Počet míst | 8 |
Počet dveří | 5 |
Zatížení střechy | - |
Přední brzdy | - |
Zadní brzdy | - |
Přední odpružení | - |
Zadní odpružení | - |
Adaptivní brzdová světla | - |
Systém nouzového brzdění | - |
Parkovací senzory | - |
Kontrola trakce | - |
Typ monitorování tlaku v pneumatikách | - |
Navigační systém | - |
Cena | 1 226 396 Kč - 1 371 172 Kč |
Minimální výbava | Titanium |
Brzděný | 1000 - 2100 kg |
Nebrzděný | 750 - 750 kg |
Palivo | diesel |
Převodovka | manuál (6) |
Pohon | FWD |
Objem | 2 l |
Max. rychlost | 165 km/h |
Zrychlení | 0 s |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Maximální otáčky | 3500 RPM |
Spotřeba | 7.6 l |
Velikost nádrže | 70 l |
CO2 | - g/km |
Emisní norma | Euro 6 |
Nejnižší výbava | Titanium |
Cena | od 1 226 396 Kč |
Palivo | diesel |
Převodovka | manuál (6) |
Pohon | FWD |
Objem | 2 l |
Max. rychlost | 165 km/h |
Zrychlení | 0 s |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Maximální otáčky | 3500 RPM |
Spotřeba | 7.6 l |
Velikost nádrže | 70 l |
CO2 | - g/km |
Emisní norma | Euro 6 |
Nejnižší výbava | Titanium |
Cena | od 1 244 546 Kč |
Palivo | diesel |
Převodovka | manuál (6) |
Pohon | FWD |
Objem | 2 l |
Max. rychlost | 165 km/h |
Zrychlení | 0 s |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Maximální otáčky | 3500 RPM |
Spotřeba | 7.6 l |
Velikost nádrže | 70 l |
CO2 | - g/km |
Emisní norma | Euro 6 |
Nejnižší výbava | Titanium |
Cena | od 1 253 621 Kč |
Palivo | diesel |
Převodovka | manuál (6) |
Pohon | FWD |
Objem | 2 l |
Max. rychlost | 165 km/h |
Zrychlení | 0 s |
Výkon | 110 kW |
Točivý moment | 360 Nm |
Maximální otáčky | 3500 RPM |
Spotřeba | 7.6 l |
Velikost nádrže | 70 l |
CO2 | - g/km |
Emisní norma | Euro 6 |
Nejnižší výbava | Titanium |
Cena | od 1 271 771 Kč |
Palivo | diesel |
Převodovka | automat (6) |
Pohon | FWD |
Objem | 2 l |
Max. rychlost | 170 km/h |
Zrychlení | 0 s |
Výkon | 125 kW |
Točivý moment | 390 Nm |
Maximální otáčky | 3500 RPM |
Spotřeba | 8.8 l |
Velikost nádrže | 70 l |
CO2 | - g/km |
Emisní norma | Euro 6 |
Nejnižší výbava | Titanium |
Cena | od 1 353 022 Kč |
Palivo | diesel |
Převodovka | automat (6) |
Pohon | FWD |
Objem | 2 l |
Max. rychlost | 170 km/h |
Zrychlení | 0 s |
Výkon | 125 kW |
Točivý moment | 390 Nm |
Maximální otáčky | 3500 RPM |
Spotřeba | 8.8 l |
Velikost nádrže | 70 l |
CO2 | - g/km |
Emisní norma | Euro 6 |
Nejnižší výbava | Titanium |
Cena | od 1 371 172 Kč |