4Motion – jak funguje a jaké jsou druhy pohonu všech kol od VW?

,

Volkswagen si vytvořil v roce 1999 ochrannou známku pro systém pohonu všech kol. Ještě před tím využívala společnost označení Syncro, což později změnila. Vytvořila název 4Motion a od té doby jej využívá pro každý svůj model. Ostatní značky koncernu Volkswagen se však nedrží stejného označení a rozhodly se vytvořit svůj název, aby jej mohly využívat pro vlastní modely. Proto například značky Škoda uvidíte označení 4×4, u Audi se setkáte se značením Quattro Ultra a u Seatu 4drive.

Co znamená 4Motion

Díky 4Motion je síla rozdělena mezi všechna 4 kola, což má za následek vylepšení trakce, zrychlení a zlepšení off-road vlastností. Síla je rozdělována na kola, která jsou na nejpevnějším povrchu a tím zlepšuje trakci. Rozložení energie se automaticky střídá podle terénu a potřeby. Řidič je tak naprosto bez starostí a může si užívat pohodlnou jízdu.

VW: Pohon všech čtyř kol 4MOTION trvale reguluje rozložení výkonu mezi všemi čtyřmi koly s okamžitou rychlostí.4MOTION zlepšuje trakci prakticky na všech površích a zajišťuje optimální přímočarý provoz - i při bočním větru.

Dvě varianty - Torsen a Haldex

Volkswagen svůj 4Motion systém rozdělil na dva typy. Podélné uložení motoru funguje na diferenciálu Torsen, který v případě potřeby přenáší sílu na zadní či přední kola. Tento typ najdete například ve starším modelu Phaetonu a Touaregu. Aby to nebylo tak jednoduché, ve starších modelech Touareg (<2011) byl pohon s označením 4XMotion, který měl navíc redukci a uzávěrku diferenciálu. Oproti tomu v ostatních vozech se využívá elektro-hydraulická spojka, která rozhoduje o rozložení energie. Takové provedení označené slovem Haldex podle zmíněné elektrické spojky najdete například u modelů Passat nebo Golf. Pokud jde o reálné využití, mechanické provedení lépe zvládá jízdu off-road a Haldex se hodí spíše na silnici - pomůže vám na sněhu i při rozjezdech, do těžkého terénu už to ale příliš není.

Nejběžnější řešení 4Motionu - Haldex spojka
Permanentní čtyřkolka od VW - verze 4XMotion se již nedělá

Výhody a nevýhody

Nejdůležitějším bodem, který je jednoznačnou výhodou, je bezpečnost. Pohon všech kol lépe přenáší sílu motoru na vozovku, rozhodně zde můžete pozorovat lepší stabilitu, ovladatelnost a nižší citlivost na boční vítr. V případě, že není třeba pohonu všech kol, posílá 4Motion sílu na přední kola. To má za následek i nižší spotřebu paliva. V opačném případě se však spotřeba zvyšuje a projeví se zde i vyšší mechanické ztráty. Vzhledem k vyšší hmotnosti těchto vozů se můžete setkat i s horší dynamikou při rychlejší jízdě - ta je ale většinou vykoupena rychlejšími rozjezdy s pomocí pohonu všech kol. Auto se systémem 4Motion se tedy hodí především pro řidiče, kteří se pohybují na méně přístupných místech s nečekanými změnami v počasí.

Hybridní řešení 4x4 u amerického VW Atlas

4Motion Active Control

Acitve Control je označení pro kruhový volič, který můžete vidět i v úvodní fotce k článku. Na něm je možné volit režimy, které konfigurují různá nastavení elektroniky vozu. Jízdní profily jsou následující: "Snow" - pro jízdu na sněhu, "Offroad" - pro jízdu v terénu, a "Offroad Individual". V silničním režimu pak máte možnost zvolit například eko nebo sportovní mód. Systém je propojen s asistentem pro jízdu z kopce, asistentem pro rozjezd do kopce, elektronickým stabilizačním systémem a elektronickou uzávěrkou diferenciálu. V závislosti na zvoleném jízdním profilu se mění vlastnosti pohonu - charakteristika pedálu akcelerátoru, průběh řazení, průběh brzdění motorem, charakteristika asistenta pro rozjezd do kopce a stupeň uzamčení diferenciálu.

4Motion Active Control

Která auta najdete ve verzi 4Motion

Volkswagen se snaží mít své modely velmi variabilní, a tak většina modelové řady je dostupná i s pohonem všech kol 4Motion, ve valné většině na principy Haldex spojky - výjimkou z aktuálních modelů je jen Touareg a Amarok. Většinou se pak 4Motion pojí s automatickou dvojspojkovou převodovkou DSG, manuál si s pohonem všech kol vychutnáte pouze u užitkových aut - má jej Caddy, Transporter a Amarok. Vcelku nečekaně pak nenajdete pohon 4x4 u nejmenšího SUV T-Cross.

Koncept 4x4 systému řešeného pomocí elektrického pohonu - zde Tiguan GTE.
0
Porovnávač
TOPlist