Hyundai i20: Skutečně rodinné auto?

,

Hyundai i20: Skutečně rodinné auto?

Korejská automobilka Hyundai prezentuje model i20 jako “nejdospělejší rodinný vůz”. Na první pohled můžeme pouze nevěřícně kroutit hlavou, co když ale vůz skrývá nečekaný potenciál? K testu se malý hatchback dostavil s litrovým tříválcem pod kapotou a s kompletní možnou výbavou, kterou můžeme od vozu velikosti Fabie očekávat.

Exteriér: Někdo to rád korejské

Zatímco řada automobilek v posledních letech sází na jednoduchý design s rovnými liniemi a ostrými hranami, Hyundai se nevzdává zaoblených rohů a dalších vlnek jak venku, tak uvnitř. Navzdory kategorii auta, kde hrají daleko významnější roli výrobní náklady v porovnání s nároky na design, nelze žádnou část vozu označit za nevyváženou nebo dokonce nepovedenou. Přídi vozu vévodí šestiúhelníková maska, která dokládá  příbuzenský vztah s větším sourozencem, Hyundai i30. Rozměrná zadní světla výrazně zasahují do víka zavazadlového prostoru, na němž se pod tradičním logem značky Hyundai nachází parkovací kamera. Boční silueta dle mého názoru patří v kategorii malých hatchbacků k těm povedenějším, dobrý dojem dotváří i šestnáctipalcová litá kola. Dominantním, ikdyž ne zcela originálním znakem i20, identický designový prvek najdeme například u stylového crossoveru Audi Q2, je masivní “C” sloupek v lesklé černé barvě. Elegantním dojmem působí zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli směru a vkusné kliky dveří.

exterier hyundai i20

Interiér: Škoda laciných detailů

Alfou a omegou malých hatchbacků může být pro někoho vnitřní prostornost, která rozhoduje o využitelnosti auta i třeba pro rodinu s dětmi. Dobrou zprávou je, že čtyři lidi průměrného vzrůstu se do auta bez problému posadí. Šířka interiéru je úměrná kategorii auta a i v podélném směru nebudou ani cestující na zadních sedadlech trpět nedostatkem místa pro kolena. Při usednutí na přední sedadla se člověk zaraduje z výrazného bočního vedení. Drtivá většina postav ale bohužel zanedlouho shledá, že sedadla jsou vlastně extrémně úzká a sedáky krátké. Tato skutečnost z pohledu posádky jednoznačně předurčuje automobil k využití pouze pro kratší cesty. Celý interiér působí dojmem, že nebyl zbytečně vynaložen ani cent navíc. Plasty jsou povětšinou tvrdé a ve srovnání s opovrhovaným konkurentem z Boleslavi působí lacině. Kromě estetického hlediska tvrdé plasty přinášejí i funkční nedostatky v podobě nepříjemně tvrdé opěrky ve výplni dveří nebo přihrádek ve dveřích či před řadicí pákou, kde položený mobil nekontrolovatelně klouže. Na druhou stranu musíme Hyundai přičíst k dobru, že ani po zhruba dvaceti tisících najetých kilometrů v interiéru nic nevrže ani nedrnčí (tedy kromě motoru, ale k tomu se dostaneme později). Loketní opěrka mezi předními sedadly postrádá možnost jakéhokoliv nastavení, je malá a umístěná příliš vzadu (alespoň nepřekáží) a především zezadu vypadá jednolitý plastový výlisek skutečně velmi lacině. Ještě více ale praští do oka odhalené kolejničky posuvu předních sedadel nebo zcela přiznaný šroub upevňující bezpečnostní pás ke karoserii. Poněkud nedotaženě působí i neprakticky veliké držáky nápojů ve středové konzole, kde obvykle používaná lahev o objemu 0,5 litru nedrží. Naopak až úsměvný smysl pro detail u Hyundaie prokázali umístěním piktogramu, který sděluje, že do přihrádky ve dveřní výplni patří zavřená lahev a nikoliv otevřený kelímek. Vstup do zavazadlového prostoru nepatří zrovna mezi nejrozměrnější, stoprocentně intuitivní není ani otevírání pátých dveří, protože v poměrně širokém prolisu zadního nárazníku je na spodní straně dveří pouze malé tlačítko, které musíte trefit. Samotný objem ale dosahuje slušné hodnoty 326 litrů, sklopením zadních sedaček pak lze zvětšit na 1042 litrů.

interier hyundai i20

Výbava: Vše potřebné

Při rychlém ohledání kabiny zjišťuji, že Hyundai i20 mi nedá šanci k elementární kritice, že tu něco chybí. Vše potřebné, možná i něco málo navíc, co od malého hatchbacku očekávám, nacházím na svém místě a v další fázi dokonce zjišťuji, že vše lze intuitivně a snadno ovládat. Pokud chce člověk například spustit navigaci, nemusí se kvůli tomu utopit v několikaúrovňovém palubním menu. Při pokusu o připojení telefonu narazíte na omezený počet spárovaných zařízení - sice docela obvyklá věc, v automobilu, kde se často střídají řidiči ale velmi nepraktická. Tlačítka na volantu pokrývají ovládání široké škály funkcí a jsou dobře v dosahu, při rychlém přehmatávání při parkování o ně ale často zavadíte.interier hyundai i20

Motor, spotřeba a jízdní dojmy: V rytmu tříválce

Srdcem každého automobilu je motor. Nejdůležitějšímu orgánu testované i20 o objemu 998cm3 něco chybí. Není to ani tak výkon, který dosahuje na poměry malého vozu solidní hodnoty 74kW, ale jeden válec. Tříválcovou konstrukci pohonné jednotky prozrazuje hluboké dunění v nízkých a strašidelný jekot ve vysokých otáčkách. Řidičům, kteří neradi často řadí, bude vadit neochota táhnout z nízkých otáček. Řazení pětistupňové manuální převodovky není vyloženě nepřesné, preciznosti řazení například u vozů koncernu VW ale rozhodně nedosahuje. Několikrát jsem se na křižovatce neúmyslně pokoušel rozjet na trojku, naopak pojistka zpátečky ovládaná prsty na přední straně řadicí páky se ovládá příjemně. Odstupňování převodovky docela šikovně využívá točivý moment motoru ve výši 171Nm a umožňuje jak dynamický rozjezd z místa, tak rozumné cestování dálniční stotřicítkou, kdy otáčkoměr ukazuje hodnoty okolo 3000 otáček za minutu. Řízení je zbytečně přeposilované a neposkytuje dostatek zpětné vazby, což v kombinaci s pouze průměrnými jízdními vlastnostmi zkrátka nedává příslib radosti z řízení. Především odskakování na nekvalitní vozovce přináší pocit nejistoty, sportovní náčiní to prostě není.  Deklarované spotřebě v kombinovaném cyklu ve výši 4,3l/100km se mi během testu přiblížit ani náhodou nepodařilo. Dosaženou hodnotu 6,5l/100km přičítám velkému podílu městského provozu a využívání ochoty motoru k vytáčení nad pásmo optimálních otáček. Za předpokladu poklidné jízdy bych očekával dosažení průměrné spotřeby mezi pěti a šesti litry na sto kilometrů, vysoký rozptyl je důsledkem silné citlivosti malého přeplňovaného motoru na styl jízdy.

exterier hyundai i20

Závěr: Ve městě se neztratí

Vraťme se k úvodnímu tvrzení z úst automobilky Hyundai, které označuje Hyundai i20 jako nejdospělejší rodinný vůz. Přes veškerou snahu uchopit reklamní slogan výrobce jako trefnou nadsázku nelze považovat i20 za tradičně vnímaný ideál rodinného vozu. Pouze snad v případě, kdy jako rodinu chápeme například pár důchodců, jejichž obvyklé cestování autem znamená cestu k doktorovi, na nákup nebo na návštěvu za vnoučaty. Z pohledu obvyklé české rodiny může Hyundai i20 hrát spíše důstojnou roli druhého vozu, který je využíván pro kratší trasy bez požadavku na vysokou přepravní kapacitu. Aktuální prodejní statistiky ale prozrazují, že Češi dávají spíše přednost stálicím na trhu jako Škoda Fabia, Renault Clio, Volkswagen Polo nebo Seat Ibiza. Hyundai i20 má v rukou několik trumfů, za ten největší považuji vnější design, kterým se odlišuje od evropských konkurentů a může se jím trefit do vkusu zájemce o nový automobil.

Technická data, srovnání s konkurencí a další informace o Hyundai i20 najdete na jeho modelové stránce.


84%
HODNOCENÍ

Plusy

  • Bohatá výbava
  • povedený design
  • dostatečný objem zavazadlového prostoru

Mínusy

  • Nepřesné řazení
  • hluk benzinového tříválce v nízkých otáčkách
  • laciné plasty v interiéru

Rivalové

Škoda Fabia
Cena od279 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon44 kW - 81 kW
Maximální rychlost184 - 195 Km/h
Spotřeba4.6 - 4.9 l/100km
Akcelerace9.6 - 10.8 s
Renault Clio
Cena od259 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon48 kW - 96 kW
Maximální rychlost162 - 200 Km/h
Spotřeba3.6 - 5.2 l/100km
Akcelerace9 - 16.4 s
Toyota Yaris
Cena od294 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon51 kW - 81 kW
Maximální rychlost155 - 175 Km/h
Spotřeba3.3 - 4.8 l/100km
Akcelerace11 - 15.3 s
CITROËN C3
Cena od305 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon61 kW - 81 kW
Maximální rychlost169 - 198 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.7 l/100km
Akcelerace10.5 - 15.2 s
Volkswagen Polo
Cena od314 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon59 kW - 110 kW
Maximální rychlost171 - 216 Km/h
Spotřeba3.2 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.5 - 15.4 s
Nissan Micra
Cena od316 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 74 kW
Maximální rychlost177 - 184 Km/h
Spotřeba5.5 - 6.3 l/100km
Akcelerace10.9 - 13 s
Kia Rio
Cena od319 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon62 kW - 88 kW
Maximální rychlost173 - 190 Km/h
Spotřeba4.5 - 5.2 l/100km
Akcelerace10.2 - 13.1 s
Opel Corsa
Cena od319 990 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost174 - 208 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.5 l/100km
Akcelerace8.7 - 13.2 s
Peugeot 208
Cena od335 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon55 kW - 96 kW
Maximální rychlost164 - 208 Km/h
Spotřeba3.2 - 4.4 l/100km
Akcelerace8.7 - 13.2 s
Ford Fiesta
Cena od352 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkam
PohonFWD
Výkon55 kW - 92 kW
Maximální rychlost165 - 195 Km/h
Spotřeba4.3 - 4.5 l/100km
Akcelerace9.9 - 14.5 s
Dacia Sandero
Cena od179 900 Kč
Palivadiesel benzín LPG
Převodovkam
PohonFWD
Výkon54 kW - 74 kW
Maximální rychlost158 - 179 Km/h
Spotřeba3.6 - 5.3 l/100km
Akcelerace11.1 - 15.1 s
Seat Ibiza
Cena od372 900 Kč
PalivaCNG diesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon66 kW - 85 kW
Maximální rychlost180 - 195 Km/h
Spotřeba3.8 - 5.1 l/100km
Akcelerace9.3 - 12.1 s
Honda Jazz
Cena od384 900 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon75 kW - 75 kW
Maximální rychlost182 - 190 Km/h
Spotřeba4.7 - 5.1 l/100km
Akcelerace11.2 - 12 s
0
Porovnávač
TOPlist