Nissan Qashqai - svět potřebuje normální SUV

,

Recenze: Nissan Qashqai - svět potřebuje normální SUV

V rámci Léta s Nissanem pořádaném partnerskou redakcí Motorvize.cz jsme si vyzkoušeli novou generaci Nissanu Qashqai, který ač může na první působit nenápadně, tak je třetím nejprodávanějším SUV na českém trhu za posledních 12 měsíců. Nehraje si zbytečně na “závodní” SUV, za to ale nabízí maximální komfort jak pro řidiče, tak i pro posádku.

Exteriér - na barvě záleží

V úvodu jsem zmínil, že je Qashqai relativně nenápadné auto - to však neplatí o světle modré barvě, ve které jsem měl vůz zapůjčený já. Ta vyčnívá z davu a pěkně vytáhne křivky vozu, zrcátka jsou pak lakována do stříbrné barvy, ladící s doplňky masky, ohraničením oken, střešními lyžinami i pěknými 19” koly. Zajímavě je řešení přední logo vozu, které není plastické, ale pouze kruhové - nejspíše zde bude umístěn radar ProPilotu, tedy adaptivního tempomatu v kombinaci s aktivním vedením v pruhu.

exterier nissan qashqai

Interiér a technologie - dospělý jedinec

Největší překvapení Qashqai schovává v interiéru. Ten je totiž nejen pěkný, ale používá i kvalitní materiály a nabízí i velkou dávku praktičnosti. Dominantou interiéru je pěkně tvarovaný volant s ovládáním infotainmentu i ProPilota, navíc doplněný o designové chromované prvky. Zvláštní kapitolou by mohla být pohodlná sedadla s 3D polstrováním, která jsou již součástí výbavy Tekna a Tekna +. Nechybí samozřejmě jak vyhřívání sedadel, tak i paměťová funkce nastavení sedadel, důraz na komfort je u Qashqaie znát ve všech ohledech. I úložných prostorů je zde hodně - do dveří se vejde i velká láhev a loketní opěrka nabízí přihrádku tak hlubokou, že je téměř problém dosáhnout na dno.

interier nissan qashqai

Uprostřed palubní desky najdeme sedmipalcový displej, který je vždy spojen s navigačním systémem. Zatímco palubní počítač je vždy v angličtině, hlavní infotainment již zobrazuje česky. Rozlišení je příjemné, displej je pěkně čitelný, grafika zobrazení by si ale možná zasloužila lehkou modernizaci. Co trochu zamrzí je absence Apple Carplay i Android Auto, které nelze mít ani za příplatek, obzvláště když Leaf s podobným displejem jej má. Na druhou stranu ale zvládá přehrávat z telefonu muziku ukázkově, v mé výbavě navíc za pomoci audio soustavy Bose a k dispozici je i tovární navigace za rozumnou cenu.

interier nissan qashqai

Tak komplexní kamerový systém, jako má Qashqai, bych ocenil v každém autě. Nabízí vždy buď pohled ze přední či zadní kamery, který je doplněný o ptačí pohled zeshora. Máte tak kompletní přehled o dění okolo vozu a dokážete tak vůz kamkoliv umístit velmi přesně. Paradoxně nejlepším pomocníkem mi přišla přední kamera, díky které dokážete odhadnout, kudy projedete - ušetříte si tak i nějaké to couvání, protože přední roh auta jinak nevidíte. To samé platí o manévrování okolo obrubníku, který může mít na velká 19” kola velmi neblahý vliv. Díky ptačímu pohledu, který spoluutváří také dvě kamery ve zpětných zrcátkách víte relativně přesně, kde se obrubník nachází. Součástí parkovacího systému jsou samozřejmě i senzory - k ním mám jednu výhradu - jsou velmi citlivé a vydávají zvukový signál evokující náraz již cca. od 30 cm od překážky, což je velmi nepříjemné a manévrování to spíše znáročňuje. Můžete je samozřejmě ignorovat a řídit se pouze kamerami, to je ale podvědomě za neustálého pípání celkem nepříjemné.  

interier nissan qashqai

Zajímavě řešené je také hlídání mrtvého úhlu, které má svůj indikátor celkem netradičně umístěný uvnitř vozu a upřímně se divím, že to tak nedělají i ostatní výrobci, protože to za špatného počasí může jedině pomoci. Nad hlavou pak najdeme velkou panoramatickou střechu - tu sice nelze otevřít, nicméně právě kvůli tomu je vyrobena pouze z jednoho kusu a působí tak mnohem celistvěji, než u konkurence.

ProPilot

Jako ProPilot označuje Nissan kombinaci Inteligentního (adaptivního) tempomatu, parkovacího asistenta, udržení vozu v jízdním pruhu, asistenta pro jízdu v dopravní zácpě a pár dalších. Výsledek kombinace těchto systémů je v tom, že při jízdě si vůz dokáže sám regulovat vzdálenost od vozidla před vámi i aktivně ovládat řízení tak, aby se udržel v pruhu. Jediné, co je nutné dělat je držet volant - pokud ho pustíte, vůz vás bude opakovaně vyzývat, abyste převzali řízení. Oproti vozům z koncernu VW musím pochválit zvukový signál při ztrátě schopnosti vedení v pruhu, na druhou stranu oproti VW alespoň pocitově brzdí tempomat trochu hruběji. Celkově systém ProPilot funguje téměř bezchybně a na dálnici není důvod ho nepoužívat - já ho měl aktivovaný při dálniční jízdě prakticky pořád.

interier nissan qashqai

Motor a jízdní vlastnosti - komfortně kamkoliv

V mém voze byla jediná naftová jednotka spojitelná s automatem, a to DCI 130 XTRONIC CVT disponující 130 koňmi. Jak jsem již na začátku zmiňoval, Qashqai si nehraje na nějaké extrasportovní SUV, jeho dominantou je komfort, kdy podvozek dokáže velmi dobře žehlit nerovnosti - musím přiznat, že takto pohodlně nastaveným SUV jsem v této třídě ještě nejel. A k takto komfortnímu aměření se tato naftová 1.6 perfektně hodí. Že vůz disponuje bezestupňovou převodovkou CVT jsem prakticky nepoznal, navic k ProPilotu by manuál nebyl úplně ono. Zrychlení na 100km/h přes 11 sekund nezní příliš lákavě, nicméně dynamika vozu je pocitově slušná. Škoda jen, že automat nelze spojit s pohonem všech kol, což by mi u SUV dávalo smysl. Motor je také v interiéru hlavně ve vyšších otáčkách celkem dost hlučný, zase se ale dokáže odvděčit spotřebou lehce nad 5 litrů - zde náleží Nissanu pochvala, protože při troše snažení a aktivaci Eko režimu se mi povedlo jet i za tabulkových 4.7 litru, což dnes není vůbec obvyklé.

exterier nissan qashqai

Závěr

Nissan Qashqai je vlastně jedinečný tím, jak moc je normální. V době, kdy pomalu každé SUV musí být sportovní a v rámci testování se prohánět na německých okruzích, jde Nissan opačným směrem. Vyrábí auto, které je velmi komfortně nastaveno a navíc nabízí i velkou řadu komfortních spotřebičů, které každodenní ježdění v něm velmi zpříjemňují. Díky kamerám je parkování hračka a pokud se ani tak na to necítíte, zvládne zaparkovat i sám. Řízení převezme i třeba v zácpě díky ProPilotu a ohlídá i mrtvý úhel při předjíždění. Škoda jen absence pohonu všech kol u automatu a nemožnosti pořídit si do Qashqaie Apple Carplay/Android Auto, které by zábavu na palubě povýšili o úroveň výše.

Akční nabídky

Rivalové

KIA Sportage
Cena od674 980 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 195 kW
Maximální rychlost175 - 201 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Hyundai Tucson
Cena od629 990 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 195 kW
Maximální rychlost175 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Mazda CX-30
Cena od614 900 Kč
Palivamild-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon90 kW - 137 kW
Maximální rychlost186 - 204 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
KIA XCeed
Cena od514 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon77 kW - 150 kW
Maximální rychlost160 - 220 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Jeep Compass
Cena od784 300 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost192 - 194 Km/h
Spotřeba- - - l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volvo XC40
Cena od869 000 Kč
Palivamild-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon95 kW - 184 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba6 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist